Sadaļas Sadaļas

Draudu vēstule vēl nebija saņemta, bet Baltkrievijas dispečeri jau zināja par spridzināšanas draudiem

Minskas lidostas dispečeri brīdināja “Ryanair” pasažieru lidmašīnas pilotus par lidmašīnā it kā ievietoto spridzekli gandrīz pusstundu pirms tam, kad Minskas lidosta pa elektronisko pastu saņēma attiecīgu brīdinājumu. Šāds secinājums izriet no izmeklēšanas, ko veicis pētījumu centrs “Dosjē” kopā ar “The Daily Beast” un “Der Spiegel” žurnālistiem.

Baltkrievijas vadoņa Aleksandra Lukašenko un viņa līdzgaitnieku stāstītā versija, ka lidsabiedrības “Ryanair” lidmašīna, kas bija ceļā no Atēnām uz Viļņu, svētdien tika nosēdināta Minskas lidostā, lai it kā glābtu lidmašīnu no spridzināšanas draudiem, jau no paša sākuma šķita ne pārāk ticama. It sevišķi pēc tam, kad palestīniešu grupējums “Hamas”, kam Lukašenko režīms piedēvēja spridzināšanas draudus, noliedza jebkādu saistību ar šo incidentu.

Lukašenko pieķerts melos

Visticamāk, tā bija Baltkrievijas specdienestu īstenota operācija, lai varētu apcietināt Lukašenko režīma pretinieku Romānu Protaseviču, kurš lidoja ar šo lidmašīnu. Šis mērķis tika sasniegts, taču ar pēdu slēpšanu Baltkrievijas specdienestiem nav veicies pārāk spoži.

Minskas lidosta brīdinājumu saņēma pulksten 12.57

“Dosjē” veiktā izmeklēšana liecina, ka Minskas lidosta e-pastu ar lidmašīnas spridzināšanas draudiem saņēmusi 23. maijā pulksten 12.57 pēc Minskas laika. Taču gaisa satiksmes dispečeri jau pulksten 12.30 brīdināja “Ryanair” pilotus, ka saņemts brīdinājums par lidmašīnā ievietoto bumbu, ko plānots uzspridzināt virs Viļņas.

Minskas lidosta brīdinājumu saņēma pulksten 12.57

Baltkrievijas vadonis Aleksandrs Lukašenko trešdien pavēstīja, ka ziņojums par draudiem vienlaikus pienācis Atēnās, Viļņā un Minskā. Žurnālisti noskaidrojuši, ka tā nav taisnība. Atēnu lidosta vispār neesot saņēmusi šādu draudu vēstuli.

Uzņēmums, kas pārvalda Lietuvas lidostas, draudu vēstuli saņēmis pulksten 12.25, tātad pusstundu pirms Minskas un vēl pirms tam, kad par to tika paziņots “Ryanair” pilotiem.

Draudu vēstule bija sūtīta no e-pasta adreses [email protected].

Vēstulē bija rakstīts:

“Mēs, “Hamas” kareivji, pieprasām, lai Izraēla pārtrauc uguni Gazas joslā. Mēs pieprasām, lai Eiropas Savienība pārtrauc atbalstīt Izraēlu šajā karā. Mēs zinām, ka Delfu ekonomiskā foruma dalībnieki 23. maijā atgriežas mājās ar reisu FR4978. Šajā lidmašīnā ir ievietota bumba. Ja jūs neizpildīsiet mūsu prasības, 23. maijā bumba tiks uzspridzināta virs Viļņas.

Allāhs ir dižens.”

Šifrētais e-pasts

Lukašenko savā runā apgalvoja, ka draudu vēstule esot izsūtīta no Šveices, bet žurnālistu izmeklēšanā noskaidrots, ka arī tas, visticamāk, neatbilst patiesībai. Draudu vēstules sūtītājs ir izmantojis šifrēto e-pasta servisu “ProtonMail”, kas nodrošina e-pasta šifrēšanu, lai nebūtu iespējams noteikt sūtījuma autoru un nosūtīšanas vietu.

Uzņēmums, kas nodrošina šo servisu, ir reģistrēts Šveicē, taču e-pasts varēja būt izsūtīts no jebkuras vietas pasaulē, arī pašas Baltkrievijas.

23. maijā pulksten 12.30 lidmašīna ielidoja Baltkrievijas gaisa telpā, un Minskas lidostas dispečeri nekavējoties paziņoja pilotiem par lidmašīnā ievietoto bumbu. Pēc dažām minūtēm, kad piloti vaicā, no kurienes saņemta šāda informācija, dispečeri atbild, ka šāds e-pasts nosūtīts vairākām lidostām.

Taču, kā liecina “Dosjē” izmeklēšana, tobrīd šādu ziņojumu bija saņēmusi tikai Lietuva, bet Minskas lidostā tas pienāca tikai pulksten 12.57.

“Ryanair” piloti pēc situācijas izvērtēšanas pulksten 12.47 nolēma mainīt kursu un veikt nolaišanos Minskas lidostā.

KONTEKSTS:

23. maijā Baltkrievija piespieda nolaisties Minskā aviokompānijas "Ryanair" reisa lidmašīnu ar 126 pasažieriem, kas bija ceļā no Atēnām uz Viļņu. Rīkojumu par lidmašīnas pārtveršanu personīgi devis Baltkrievijas vadonis Aleksandrs Lukašenko.

Operācijas mērķis bija aizturēt vienu no pasažieriem: Baltkrievijas opozīcijas līderes Svjatlanas Cihanouskas štāba locekli, vienu no opozīcijas medija "Nexta" dibinātājiem Romānu Protaseviču. Lukašenko režīms viņu apsūdz masu nekārtību rīkošanā, par ko viņam draud 15 gadu cietumsods.

Baltkrievijas režīma rīcību nosodīja gan Baltkrievijas opozīcija, gan rietumvalstu amatpersonas, kas to raksturo kā valsts atbalstītu gaisa pirātismu, pasažieru lidmašīnas nolaupīšanu un rupju starptautisko civilās aviācijas noteikumu pārkāpumu.

Eiropas Savienības valstu līderi pēc notikušā vienojās paplašināt sankcijas pret Baltkrievijas amatpersonām, kā arī uzņēmumiem, kas finansiāli atbalsta Minskā valdošo režīmu. Baltkrievijas aviokompānijām aizliegts izmantot ES valstu gaisa telpu un nosēsties ES valstu lidostās. Savukārt Eiropas lidsabiedrībām ieteikts neizmantot Baltkrievijas gaisa telpu.

"Ryanair" pilotu saruna ar Baltkrievijas gaisa satiksmes dispečeriem

Pilot: 09:28:58 Minsk, Good day, RYR 1TZ, FL390 approaching SOMAT

ATC:09:29:04 RYR 1TZ, Minsk Control, good afternoon, radar contact.

ATC: 09:30:49 RYR 1TZ, Minsk

Pilot: Yes, go ahead.

ATC: RYR 1TZ for your information, we have information from special services that you have bomb on board and it can be activated over Vilnius.

Pilot: 1TZ Standby.

Pilot. 09:31:17: Ok RYR 1TZ could you repeat the message?

ATC: RYR 1TZ, I say again we have information from special services that you have bomb on board. That bomb can be activated over Vilnius.

Pilot: Roger that, standby.

ATC: 09:31:42: RYR 1TZ for security reason we recommend you to land at UMMS.

Pilot: Ok...that..it..understood give us alternate please.

Pilot:09:32:59: RYR 1TZ

ATC: RYR 1TZ

Pilot: The bomb....direct message, where did it come from? Where did you have information about it from?

ATC: RYR 1TZ stanby please.

ATC: 09:33:42: RYR 1TZ

Pilot: Go ahead.

ATC: RYR 1TZ airport security stuff informed they received e-mail.

Pilot: Roger, Vilnius airport security stuff or from Greece?

ATC: RYR 1TZ this e-mail was shared to several airports.

Pilot: Roger, standby.

Pilot:09:34:49: Radar, RYR 1TZ.

ATC: RYR 1TZ.

Pilot: Could you give us frequency for (unreadable) company so that we would be able to (unreadable).

ATC: RYR 1TZ say again what frequency do you need.

Pilot: We just need to quawk with the operation of the company, if there any frequency for that (unreadable).

ATC. Do you need RYR operation frequency?

Pilot: That is correct 1TZ.

ATC: Standby please.

ATC: RYR 1TZ ,Standby please

Pilot: Standing-by.

Pilot:09:39:30: RYR 1TZ Any adverts?

ATC: RYR 1TZ Standby, waiting for the information.

Pilot: Could you say again that I have to call for the airport that authorities ...(unreadable) to divert to..

ATC: RYR 1TZ  I read you THREE, say again please.

Pilot:09:39:57: Radar, RYR 1TZ .

ATC : RYR 1TZ ,Go.

Pilot: Can you say again the IATA code of the  airport that authorities recommended us to divert to?

ATC: RYR 1TZ roger, standby please.

Pilot: OK, I give you (unreadable) can you say again IATA code of  the  airport that authorities have recommended us to divert to?

ATC: RYR 1TZ Standby.

Pilot: Standby, Roger.

ATC :09:41:00: RYR 1TZ .

Pilot: Go ahead.

ATC: IATA code is MSQ.

Pilot: can you say again please?

ATC:IATA code  MSQ.

Pilot: MSQ, thanks.

Pilot: 09:41:58: RYR 1TZ Again, this recommendation to divert to Minsk where did it come from?Where did it come from?Company? Did it come from departure airport authorities or arrival airport authorities?

ATC: RYR 1TZ   this is our recommendations.

Pilot: can you say again?

ATC: RYR 1TZ   this is our recommendations.

Pilot : unreadable.

Pilot:Did you say that your recommendation?

ATC: RYR 1TZ   , Charlie-Charlie.

ATC: 09.42.49: RYR 1TZ we have ground stuff frequency for Vilnius 131.750

Pilot. 131.75 and we have contact...(unreadable).

ATC:09:44:38 RYR 1TZ  advise your decision please?

Pilot: Radar ,RYR 1TZ

ATC:RYR 1TZ  advise your decision please.

Pilot; 09:44:52: I need answer the question what is the code of the (unreadable) green, yellow or amber red.

ATC: Standby.

ATC:09:45:09 RYR 1TZ  they say code is red.

Pilot: Roger that, in that case we request holding at present position.

ATC: RYR 1TZ   Roger, hold over your position, mantain FL390 turns at own discretion.

Pilot; Ok holding at our discretion at present position mantaining FL390 RYR 1TZ.

Pilot:09:47:12: RYR 1TZ  we are declaring an emergency MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY RYR 1TZ. our intentions would be to divert to Minsk airport

ATC: RYR 1TZ  MAYDAY, Roger.Standby for vectors.

Pilot: Standby RYR 1TZ .

Pilot: 09:48:10 RYR 1TZ request descent to 10000 feet.

ATC: RYR 1TZ , descend FL100.

Pilot: descend (unreadable) RYR 1TZ .

ATC:RYR 1TZ   from present position cleared direct  point KOLOS : Kilo Oscar Lima Oskar Sierra.

Pilot: Direct to KOLOS RYR 1TZ.

ATC:09:50:15 RYR 1TZ how do you read me?

Pilot: I read you 5 RYR 1TZ .

ATC: Roger.

ATC:09:50:24:  RYR 1TZ  do you need any aerodrome details and  weather information?

Pilot : We can (unreadable )ATIS from Minsk ...enough.

ATC: RYR 1TZ  do you need ATIS frequency?

Pilot: We got it.09:It is 128.850, 1 TZ.

ATC:09:51:50: RYR 1TZ

Pilot: 1TZ , go ahead.

ATC: RYR 1TZ  KOLOS 2H arrival, RW in use 31R and if you need vectors advise.

Pilot: Ok, KOLOS.. could you say the (unreadable).

ATC: KOLOS 2H arrival.

Pilot: KOLOS 2H arrival, RW 31R, RYR 1TZ 

ATC: And ATIS frequency is 128.850

Pilot: 28.85.

ATC:09:52:29: RYR 1TZ and advise passengers on board and if any dangerous goods on board.

Pilot: No dangerous goods, standby...and we need 130 to avoid.

Pilot:09:53:00 RYR 1TZ  turning heading 130 to avoid.

ATC: RYR 1TZ  roger heading 130 report clear of weather.

Pilot: WILCO.

Pilot :09:54:45: RYR 1TZ    persons on board is 133.

ATC: Persons on board  133 copied thank you.

ATC:09:55:33 RYR 1TZ  when ready report estimating time of arrival.

Pilot: 09:56:48: RYR 1TZ request descend 9000 feet.

ATC: RYR 1TZ descend FL90.

Pilot. Descend FL90, RYR 1TZ .

ATC: 09:57:12: RYR 1TZ  now contact Minsk approach on 125.9.

Pilot: 125.9, RYR 1TZ 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Pasaulē
Ziņas
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt