Piektdien par savas darbības apturēšanu paziņoja finanšu grūtībās esošā Ungārijas nacionālā aviosabiedrība "Malev", jo tai vairs nav naudas saistību pildīšanai. Piedevām, pirms dažām nedēļām Eiropas Komisijas lēma, ka lidsabiedrībai jāatmaksā desmitiem miljonu latu vērta palīdzība, ko tā bija saņēmusi no valsts. "Malev" strādāja vairāk nekā 2000 darbinieku. Savulaik Ungārijas lidsabiedrības izpilddirektors bija pašreizējais "AirBaltic" vadītājs Martins Gauss.
Ungārijas nacionālā aviosabiedrība "Malev" oficiāli tika dibināta uzreiz pēc 2. pasaules kara. Sākotnēji tā bija Ungārijas un Padomju Savienības kopuzņēmums, bet pēc 10 gadiem nonāca pilnīgā Budapeštas kontrolē. 2007. gadā "Malev" tika privatizēta. Aviokompānija tika pārdota investoriem no Krievijas cerībā, ka tiks uzlabot tās darbība. Taču ekonomiskā krīze nesaudzēja arī "Malev" un aviokompānijai neļāva attīstīties. Lai to paglābtu no finansiālajām grūtībām, 2010. gadā Ungārijas valsts atpirka 95% uzņēmuma akciju, to faktiski renacionalizējot.
Taču šogad janvārī jauns trieciens aviosabiedrībai bija Eiropas Komisijas izdotais rīkojums. Saskaņā ar to "Malev" bija spiesta atmaksāt 38 miljardu forintu jeb 90 miljonu latu lielu valsts palīdzību, kuru tā saņēma no 2007. līdz 2010.gadam. Tas ir, laikā, kad tā uzņēmums atradās privātās rokās. Atmaksājamā summa bija vienāda ar "Malev" 2010.gada ienākumiem. Eiropas Komisija norādīja, ka valsts piešķirtais finansējums nav bijis likumīgs, jo tas kropļojis konkurenci.
Pēdējās dienās notikumi risinājās strauji. Nesen "Malev" paziņoja, ka lidsabiedrībai drīz var beigties finanšu līdzekļi. Bet vakar, Ungārijas valdība īstenoja pasākumus, lai novērstu nacionālas aviokompānijas piespiedu darbības pārtraukšanu, ieceļot tiesu izpildītāju un pasargājot to pret kreditoru prasībām. Taču piektdien no rīta aviokompānija paziņoja, ka pārtrauc savu vairāk nekā 65 gadus ilgušo darbību. Tika atcelti visi piektdien paredzētie lidojumi. Kompānija paziņoja, ka tai vairs nav naudas, un darbības apturēšanas tiešais iemesls ir straujš likviditātes zudums pēc "Malev" partneru prasībām pasteidzināt maksājumus.
Ungārijas premjers pēc šiem jaunumiem paziņoja, ka nacionālā lidsabiedrība varētu tikt atjaunota, ja investori būtu gatavi darboties ar peļņu un riskēt paši ar savu naudu. Nozares analītiķi gan uzskata, ka tam būtu nepieciešami pat divpadsmit mēneši. Piedevām, domājams, ka šajā laikā "Malev" vietu aizpildītu konkurenti. Tikmēr Budapeštas lidosta tagad ir zaudējusi gandrīz pusi no visiem lidojumiem, jo šādu satiksmes apjomu nodrošināja "Malev".
Jāpiebilst, ka no 2009. gadam līdz pērnā gada vidum "Malev" izpilddirektors bija Martins Gauss, kurš kopš novembra vada Latvijas nacionālo lidsabiedrību "AirBaltic". Toreiz "AirBaltic" padome izskanējušās bažas saistībā ar Gausa it kā neveiksmīgo darbu lidsabiedrības "Malev" vadībā. Gauss esot izskaidrojis "Malev" situāciju, un viņa skaidrojums bijis pietiekoši pārliecinošs.