Tas ir atgādinājums par padomju režīma upuriem un viņu bendēm – no kuriem daudzi nekad tiesas priekšā nav stājušies.
Pie daudz kā pieradušos Eiroparlamenta deputātus Briselē tagad katru rītu sagaida asiņaina divu čehu mākslinieku instalācija. Ir gan bijuši vairāki un pagaidām neveikli mēģinājumi šo provokatīvo instalāciju aizvākt – kā uzsver bijusī mākslas kritiķe Sandra Kalniete – katra provokācija prasa skaidrošanu.
Ko atgādina šī seja un kāpēc tā atrodas Eiropas Parlamenta priekšā - par to šovakar Panorāmā @ltvzinas pic.twitter.com/mBmwl0fqaf
— Ilze Nagla (@ilzenagla) May 28, 2015
"Eiropas parlaments ir dziļi konservatīva institūcija pēc definīcijas. Un ar to sadzīvot ir grūti, taču šo abu mākslinieku darbu mērķis ir piesaistīt uzmanību un provocēt," saka Kalniete.
Šeit attēlotais balstīts uz konkrētu vēsturisku notikumu. 1986.gadā jauns austrumvācu puisis mēģināja šķērsot tolaik Čehoslovākijas robežu, lai aizbēgtu uz Austriju.
Robežsargi viņam uzrīdīja speciāli trenētus asinssuņus, kas jaunieti saplosīja, bet tā vietā, lai viņš tiktu nogādāts slimnīcā, robežsargi smagi ievainoto izlēma nopratināt.
Vēlāk slimnīcā jaunietis nomira, bet abi robežsargi joprojām dzīvi un nav stājušies tiesas priekšā par palīdzības nesniegšanu ievainotam cilvēkam. "Jau tagadējā ES likumdošana ļauj šādus cilvēkus saukt pie kriminālatbildības, bet tam ir nepieciešama politiskā griba. Bet, kā mēs zinām – attiecībā uz komunisma noziegumiem ar politisko gribu ir slikti," atzīst Kalniete.
Šī instalācija simboliski parāda komunisma upuru nespēju panākt taisnību un ir mēģinājums likt sevi sadzirdēt.
Šajā instalācijā ir paslēpts vēl kāds stāsts. Mākslinieki saka, ka asiņainais zaķītis, kas ietverts mākslas darbā, līdzīgs kādam politiķim un sala, uz kuras viņš sēž, atgādinot Krimas kontūru.