Bulgārijas galvaspilsētā meklē risinājumus gaisa tīrības uzlabošanai

Saskaņā ar Pasaules Veselības organizācijas novērtējumu gaisa piesārņojums ir ceturtais lielākais risks veselībai – aiz augsta asinsspiediena, neveselīga uztura un smēķēšanas.

Pirms 10 gadiem pieņemtā Eiropas Savienības direktīva par gaisa kvalitāti un tīru gaisu nosaka piesārņojuma normas, kas attiecas uz visām dalībvalstīm. Lai gan Rīga pamatoti lepojas ar saviem parkiem un apzaļumotajām platībām, tā arī ir starp pilsētām, kuru iedzīvotāji tiek ilgstoši pakļauti gaisa piesārņojuma negatīvajai ietekmei. No gaisa piesārņojuma un tā izraisītām slimībām dēļ ik gadu Latvijā nomirst aptuveni 2000 cilvēku, 10 reižu vairāk, nekā iet bojā satiksmes negadījumos. Savukārt pret Bulgārijas galvaspilsētu Sofiju Eiropas Komisija jau ierosinājusi lietu par sistemātiskiem pārkāpumiem šajā ziņā.


Bulgārijas galvaspilsētā meklē risinājumus gaisa tīrības uzlabošanaiIlze Georgijeva

    Neapmierinošā gaisa kvalitāte lielākajās Balkānu valsts pilsētās nevienam nav noslēpums - par to gadiem ilgi brīdina gan vietējās, gan starptautiskās ekoloģiskās organizācijas, kā arī masu mediji. Netīrais gaiss īpaši bīstams gados vecākiem cilvēkiem un bērniem, kā arī pacientiem ar elpošanas problēmām, tai skaitā astmas un hroniskā bronhīta slimniekiem; tas negatīvi ietekmē sirds darbību un veicina saslimšanu ar demenci vai Parkinsona slimību. Lai gan pēdējos gados novērojams zināms progress, galvenokārt pateicoties realizētajām vides aizsardzības darbības programmām, kā arī Sofijas metro attīstībai, kas jūtami samazināja automobiļu plūsmu pilsētā, līdz Eiropā pieņemtajiem standartiem pagaidām vēl ir tālu.

    Būt lietas kursā par konkrētu problēmu ir pirmais solis tās risināšanā, un te plašas iespējas paver modernās tehnoloģijas un sociālie tīkli.

    Jau gandrīz gadu Bulgārijā darbojas interneta vietne airbg.info, kurā ikvienam ir iespēja uzzināt, kāds ir gaisa piesārņojuma līmenis dotajā vietā un laikā.

    Tās dalībnieki, vairāk nekā 500 brīvprātīgo, ir uzstādījuši uz saviem balkoniem speciālus sensorus, kas reģistrē dažādu kaitīgu materiālu koncentrāciju apkārtējā vidē. Attiecībā uz slāpekļa dioksīdu un piezemes ozonu rādītāji pamazām uzlabojas, bet to nevar teikt par cietajām daļiņām un putekļiem, kuru īpatsvars atmosfēras gaisā joprojām ir pārāk liels.

    Lai gan tradicionāli par galveno piesārņotāju tiek uzskatītas automobiļu izplūdes gāzes, ziemas sezonā ne mazāk rūpju Sofijas mēram Jordankai Fandakovai sagādā melnie dūmi, kas vijas no namu skursteņiem, it īpaši romu geto rajonos, kur tiek dedzināts viss, kas pie rokas - sākot ar automobiļu riepām līdz pat bīstamiem rūpniecības atkritumiem.

    ''Galvenā problēma ir cieto kurināmo izmantošana. Neraugoties uz uzlaboto sabiedriskā transporta infrastruktūru, rezultātu nebūs, kamēr cilvēki turpinās lietot apkurei nekvalitātīvus materiālus. Tikai ar administratīviem lēmumiem vien pilsētas valde nevar atrisināt šo situāciju, nepieciešams apvienot visu iedzīvotāju pūles, jo no tās ciešam gan mēs, gan mūsu bērni,'' saka Fandakova.

    Solis pareizā virzienā būtu arī plašāka centralizētās siltumapgādes izmantošana, kā arī pēdējos gados populārie energoefektivitātes pasākumi, taču ne vienmēr un visur tas ir iespējams, galvenokārt iedzīvotāju ierobežotās rocības dēļ -

    apkure ar oglēm vai malku joprojām izmaksā uz pusi mazāk nekā centrālapkure un četras reizes lētāk nekā elektrība.

    Kritiska situācija izveidojās gada sākumā, kad temperatūrа strauji pazeminājās un četras dienas Sofiju sedza smogs, kurā cieto daļiņu daudzums gandrīz piecas reizes pārsniedza normu. Iedzīvotāji burtiski varēja redzēt, ko elpo. Šoreiz pilsētas valde reaģēja tik ātri, kā vēl nekad, un jau janvāra beigās stājās spēkā jaunā darbības programma. Turpmāk dienās, kad konstatēta paaugstināta gaisa piesārņotība, sabiedriskajā transportā varēs braukt uz pusi lētāk ar tā saucamo “zaļo biļeti”. Cenu starpības rezultātā radušies zaudējumi satiksmes uzņēmumiem tiks segti no pašvaldības budžeta.

    Lielāka piesārņojuma dienās tiks ierobežota privāto automobiļu piekļuve pilsētas centram, bet sabiedrisko transportu varēs izmantot pilnīgi bez maksas.

    Pieturvietās tiks izvietoti speciāli elektroniskie paneļi, kur reāllaikā būs iespējams uzzināt piesārņojuma līmeni. Biežāk un, galvenais, rūpīgāk tiks mazgātas ielas.

    Ceļu policijai Sofijas pašvaldība uzdāvināja septiņus speciālus gāzes analizatorus, ar kuriem tiks pārbaudīta transporta līdzekļu atbilstība ekoloģiskajiem standartiem, bet rezultāti attiecīgi atzīmēti speciālā uzlīmē. Automašīnu skaits nemitīgi pieaug, pie tam to vidējais vecums ir vairāk par desmit gadiem, bet ikgadējās tehniskās apskates nereti tiek veiktas pavirši. Ja konstatēto kaitīgo gāzu izmešu līmenis automobilim būs pārmēru augsts, turpināt ceļu tiks aizliegts. Valsts mērogā speciālisti iesaka mainīt nodokļu politiku tā, lai veicinātu jaunu, īpaši hibrīda vai elektroautomašīnu iegādi.

    No 1.janvāra Bulgārija uzņēmās Eiropas Savienības Padomes vadību. Saskaņā ar izveidojušos tradīciju mandāta sākumā prezidējošās valsts ministri iepazīstina savus kolēģus ar prioritātēm nākamajiem sešiem mēnešiem katrā resorā. Apkārtējās vides aizsardzības ministrs Neno Dimovs kā vienu no galvenajiem uzdevumiem izvirzīja sasniegt tādu gaisa kvalitātes līmeni, kas nerada nepieņemamu ietekmi un draudus cilvēku veselībai un apkārtējai videi.

    ''Bulgārijas prezidentūras uzmanības centrā būs arī atmosfēras gaisa kvalitāte. Tā piesārņošana rada visai nopietnas problēmas ne tikai ekoloģiskā, bet arī sociālā ziņā, kuras nepieciešams laikus paredzēt un attiecīgi samazināt to kaitīgo ietekmi. Tas ir nopietns izaicinājums, uzdevums, kas jārisina ne tikai atsevišķām dalībvalstīm, bet Eiropas Savienībai kopumā,'' uzskata Dimovs.

    Par gaisa tīrību tiks diskutēts arī forumā, kas notiks Sofijā 5. un 6. februārī prezidentūras programmas ietvaros

    un būs veltīts jauninājumiem un inovatīvajām tehnoloģijām ekoloģijas jomā, kā arī praktiskai pieredzes apmaiņai uzņēmējdarbībā un efektīvu vadības modeļu izstrādei un ieviešanai.

    Kļūda rakstā?

    Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

    Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

    Pasaulē
    Ziņas
    Jaunākie
    Interesanti