«Brexit» vienošanās sarunas pinas zvejnieku tīklos; britu uzņēmēji steidz pildīt noliktavas

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 3 gadiem.

Briselē turpinās Lielbritānijas un Eiropas Savienības sarunvedēju diskusijas par abu pušu attiecībām pēc 31. decembra. Pārejas periods, līdz kuram Apvienotajai Karalistei bija jāpanāk vienošanās par turpmākajām attiecībām, būs beidzies 1. janvārī, taču sarunas joprojām iestrēgušas zvejniecības jautājumā. Tikmēr uz Apvienotās Karalistes robežām veidojas kravas automašīnu rindas, britu uzņēmējiem steidzot piepildīt noliktavas pirms iespējamiem piegāžu traucējumiem.

Diskusijas starp Eiropas Savienību un Lielbritāniju kārtējo reizi ir nonākušas kārtējā abu pušu noteiktajā finiša taisnē. Sākotnējās prognozes, ka vienošanos varētu panākt jau piektdien, tā arī nepiepildījās. Tagad priekšā vēl laiks līdz Eiropas Parlamenta noteiktajai 21. decembra pusnaktij, un sarunas Briselē turpinās arī nedēļas nogalē. 

Lielbritānijā bažas par iespējama cietā "Brexir" sekām
00:00 / 03:19
Lejuplādēt

Kā paziņojuši Eiropas diplomāti, joprojām lielākais šķērslis ir sarunas par zvejniecību, nozvejas kvotām un termiņiem. Eiropas Parlamenta galvenais sarunvedējs Mišels Barnjē ir piedāvājis, ka Eiropas Savienības zvejnieki atsakās gandrīz no ceturtās daļas zivju, ko tie nozvejo Apvienotās Karalistes ūdeņos. Britu puse vēloties atgūt vairāk nekā pusi. Lielbritānija vēloties, lai šis līgums tiek pārskatīts pēc trijiem gadiem, Eiropas Savienība – pēc septiņiem.

Kā norādījis Francijas Eiropas lietu ministrs Klemāns Bunē,

lai arī runa esot par dažām stundām, sarunas netikšot pārtrauktas arī tad, ja tās turpināsies vēl pēc svētdienas.

Tomēr, tuvojoties Ziemassvētkiem, kā arī, lai sagatavotos iespējamajam piegāžu traucējumam pēc 1. janvāra, daudzi britu uzņēmumi jau tagad steidz piepildīt savas noliktavas ar precēm. Kā liecina britu mediju sniegtā informācija, sestdien Eirotuneļa tuvumā novērota gandrīz 10 kilometru gara kravas automašīnu rinda.

Sestdien publiskotajā Britu Pārstāvju palātas komitejas turpmākajām attiecībām ar Eiropas Savienību ziņojumā norādīts, ka valdības līdzšinējie centieni runāt ar britu uzņēmējiem, kurus māc neziņa par nākotni, ir bijuši labākajā gadījumā ļoti neveikli. Ir atlicis ļoti maz laika, lai sagatavotos pilnīgai attiecību saraušanai ar Eiropas Savienību, turklāt sagatavošanos kavē arī Covid-19 ierobežojumi, bet no valdības puses nekādu vadlīniju nav, norādīts ziņojumā.

Parlamenta "Brexit" komitejas vadītājs Hilarijs Benns intervijā "Sky News" norādīja, ka 

situācija tiešām ir visai neapskaužama.

"Valdības pašas pierādījumi un secinājumi liecina, ka bezvienošanās gadījumā ekonomikai tiks nodarīti 2% no iekšzemes kopprodukta [IKP] lieli zaudējumi. Un tas viss papildu smagākajai ekonomiskajai krīzei 300 gadu laikā Covid-19 epidēmijas dēļ," teica Benns. "Manuprāt, pārāk daudz laika ir prasījis, lai mēs panāktu šo vienošanos, un te nu mēs esam – ir atlikušas tikai dažas dienas,  un mums joprojām nav vienošanās. Un tā ir lielākā problēma, ņemot vērā, ka Eiropas Savienību mēs pametām jau gada sākumā."

Uz robežas novērotās automašīnu rindas vairs nav pārsteigums, jo pirms mēneša Francijas varas iestādes sāka pēcbreksita ceļotāju pārbaužu izmēģinājumus un toreiz rindas bija identiskas. Taču kravas automašīnu šoferi šajās dienās saņēmuši vēl kādi visai nepatīkamu ziņu. Proti, sākot ar 1. janvāri, stājoties spēkā jaunajiem noteikumiem, šoferi, ieceļojot Eiropas Savienībā, nevarēs vest līdzi sviestmaizes ar šķiņķi vai sieru, pat ja tās domātas ēšanai pie stūres.

Izskaidrojums ir ļoti vienkāršs – kopš 31. decembra pusnakts tiks aizliegts gaļas un piena produktu imports, un šāds aizliegums attieksies arī uz britu tūristiem, kas ceļo uz Eiropas Savienību.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti