Sadaļas Sadaļas

«Boeing» saistībā ar «737 MAX» nedienām samaksās vairāk nekā 2,5 miljardus dolāru

Amerikas Savienoto Valstu aviobūves uzņēmums „Boeing” vienojies samaksāt vairāk nekā 2,5 miljardus dolāru, lai tiktu atceltas pret to izvirzītās kriminālapsūdzības krāpniecībā un sazvērestībā saistībā ar aviolaineru „737 MAX” nedienām. Pēc divām aviokatastrofām šo aviolaineru izmantošana visā pasaulē tika pārtraukta, bet novembrī ASV Federālā aviācijas administrācija tos atkal atļāva izmantot aviosatiksmē. Decembrī jau atsākti pirmie lidojumi.

«Boeing» saistībā ar «737 MAX» nedienām samaksās vairāk nekā 2,5 miljardus dolāruRihards Plūme

Lidojumus ar ASV aviobūves uzņēmuma „Boeing” aviolaineriem „737 MAX” regulatori visā pasaulē aizliedza 2019. gada martā. Tas notika pēc divām aviokatastrofām, kurās gāja bojā 346 cilvēki. Tiek uzskatīts, ka katastrofās bija vainojama modeļos izmantotā automātiskā sistēma, kuras nolūks ir palīdzēt pilotiem izvairīties no lidmašīnas priekšgala pacelšanas bīstami augstu, taču neierastos apstākļos sistēma varēja negaidīti nospiest priekšgalu uz leju tik spēcīgi, ka piloti to vairs nespēja pacelt atpakaļ.

Novembrī ASV Federālās aviācijas administrācija atzina, ka tehniskās problēmas beidzot ir novērstas. Pēc saziņas ar aviācijas regulatoriem visā pasaulē atkal atļāva aviosatiksmē izmantot šī modeļa aviolainerus. Pagāja 20 mēneši, līdz šī modeļa lidmašīna atkal pacēlās gaisā.

Par pirmo lidsabiedrību pasaulē, kas atjaunoja komerciālos lidojumus ar “Boeing 737 MAX”, decembra sākumā kļuva Brazīlijas aviokompānija “Gol”.

Savukārt decembra beigās “American Airlines” kļuva par pirmo ASV aviokompāniju, kas ar šo modeli atsākusi lidojumus, veicot reisu ar 100 pasažieriem no Maiami uz Ņujorku. Nākamajos mēnešos arī citas aviokompānijas atsāks izmantot šī modeļa lidmašīnas, piemēram, februāri to plāno darīt “United Airlines”. Šī modeļa lidmašīnas drīkst atkal pacelties gaisā tikai tad, kad veikta to datoru programmatūras atjaunošana, kā arī piloti izgājuši atbilstošu apmācību lidojuma simulatoros.

“Sistēma ir pārveidota tā, lai šādi negadījumu scenāriji vairs nekad neatkārtotos. Es esmu 100% pārliecināts, ka tā ir visrūpīgāk pārbaudītā transporta lidmašīna vēsturē un tā ir gatava darbam,” komentēja Federālās aviācijas administrācijas vadītājs Stīvens Diksons.

Tomēr “Boeing” nedienas nebūt nav beigušās. Pirmkārt, uzņēmums piedzīvo finansiāli grūtus laikus gan saistībā ar “737 MAX”, gan Covid-19 krīzi. Kopš lidojumi ar šo modeli tikuši pārtraukti, “Boeing” zaudējis aptuveni pusi tirgus vērtības. Otrkārt, saistībā ar “737 MAX” nedienām pret to tika izvirzītas kriminālapsūdzības krāpniecībā un sazvērestībā. Uzņēmums tagad vienojies samaksāt vairāk nekā 2,5 miljardus, lai šīs apsūdzības tiktu atceltas.

Šajās apsūdzībās teikts, ka “Boeing” sasteidzis modeļa laišanu tirgū un nav ievērojis drošības prasības, kuru dēļ notika divas aviokatastrofas.

ASV Tieslietu ministrija tagad apsūdz uzņēmumu par maldīgu apgalvojumu izteikšanu, lai traucētu valdības spējai nodrošināt gaisa ceļojumu drošību.

Kā skaidrojis ministrijas kriminālizmeklēšanas nodaļas pārstāvis Deivids Bērnss – “Boeing” darbiniekiem peļņa ir svarīgāka par godīgumu, un viņi slēpuši informāciju no ASV Federālās aviācijas administrācijas.

Tikmēr kompānija skaidro, ka atbildīgi pārkāpumos ir divi bijušie darbinieki, kuri tīšuprāt maldinājuši administrācijas ekspertu grupu, kas ir atbildīga par pilotu apmācību saistībā ar izmaiņām “737 MAX” vadības sistēmā.

Uzņēmums arī izmaksās papildu 500 miljonus ASV dolāru ģimenēm, kuras zaudēja savus tuviniekus abās aviokatastrofās.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Pasaulē
Ziņas
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt