Kopš uzņēmējs Tramps kļuvis par Amerikas Savienoto Valstu 45. prezidentu, uzņēmēja un bijusī modele Ivanka Trampa ir viena no viņam vistuvākajiem un, tādējādi, arī ietekmīgākajiem cilvēkiem. Gan viņa, gan viņas vīrs Džareds Kušners ir arī prezidenta vecākie padomnieki.
Šis statuss dod iespējas tikties ar citu pasaules valstu vadītājiem un pat ietekmēt sarunu gaitu starp valstīm.
Tādēļ arvien skaļāka kritika izskan par to, ka Ivanka Trampa nav sarāvusi savas intereses biznesa pasaulē. Gluži otrādi, strādājot Baltā nama Rietumu spārnā, viņai piederošo modes zīmola vērtība tikai turpinājusi strauji augt.
“Ivanka Trampa sārtajā tērpā uz republikāņu Konventa skatuves ir produkta izvietojums. Viņa bija neticami pamanāma, atrodoties tur. (..) Ivanka pārdod savu tēlu, viņas iznāciens uz republikāņu skatuves tagad tiek tiražēts un nonācis tirdzniecībā. Šī robeža nekad iepriekš nav pārkāpta,” neapmierināts ir zīmolu konsultants Alens Adamsons.
Arī pirmā kundze Melānija Trampa nav aizmirsusi par sava tēla finansiālo pusi.
Gan Slovēnijas, gan pasaules mediji viesojušies viņas dzimtajā Novomesto pilsētā Slovēnijā. Vietējā konditorejā gan bija nopērkama kūka “Melānija”, tomēr citādi pilsēta brīdināta, ka Melānijas Trampas vārds ir aizsargāta preču zīme.
Tomēr prezidenta meita no pirmās laulības – Ivanka – guvusi vislielākos panākumus. Pieprasījums pēc viņa zīmola precēm strauji audzis. Pateicoties tam, pat par 166%, pieaudzis viņas zīmola Ķīnā ražoto preču imports ASV. Baltā nama vadošais jurists ētikas jautājumos cita republikāņu prezidenta Džordža Buša juniora laikā kritiski izteicies par Ivankas Trampas interesēm, kas diskreditējot ASV, piemēram, tirdzniecības sarunās ar jau pieminēto Ķīnu.
“Pirmais, kas jādara, būtu jāpārdod kapitāldaļas, kas izraisa interešu konfliktu. Tostarp apģērbu importa nozarē. Tas ļautu Ivankai Trampai iesaistīties tirdzniecības sarunās ar Ķīnu.
Bet, ja apģērbu bizness paliek viņas rokās, viņa to nevar,” sacīja bijušais Baltā nama vadošais jurists ētikas jautājumos Ričards Peinters.
Tikmēr telekanāls CBS norāda uz zīmīgu sakritību. Tieši dienā, kad Ķīnas vadītājs Sjī Dziņpins ieradās Trampa Floridas rezidencē, Ķīnas valdība izsniedza atļauju vēl trīs jaunu Ivankai piederošu preču zīmju realizācijai, dodot piekļuvi tirgum ar 1,3 miljardiem iedzīvotāju.
Savienoto Valstu likumdošana gan neliedz izmantot valsts dienesta prestižu sava zīmola veidošanai. Tomēr, ievērojot likumu par interešu konfliktu novēršanu, gan Ivankai Trampai, gan Kušneram jāatstata sevi no jautājumiem, kas skar viņu finansiālās intereses. Kritiķi bilst — augot biznesam, šādu jautājumu kļūst tikai vairāk.