ASV izlūki par Krievijas lidmašīnas katastrofu Ēģiptē: Terora akta versija – mazticama

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 8 gadiem.

Ēģiptē avarējušās Krievijas pasažieru lidmašīnas iespējamo sadalīšanos gaisā var būt izraisījusi tikai ārēja iejaukšanās, uzskata aviokompānijas „Kogalimavia” pārstāvji. Tikmēr sākotnējā lidojumu ierakstu iekārtu izpēte liecina, ka apkalpe nav nosūtījusi briesmu signālu, uz lidmašīnas atlūzām sprāgstvielu pēdas nav atrastas, bet ASV izlūki terora akta versiju sauc par mazticamu. 

ASV izlūki: terora akta versija – mazticama

ASV izlūkdienesti gan norāda, ka pilnībā terora akta iespējamību izslēgt nevar, bet šāda versija ir mazticama.  

Turpinoties sestdien avarējušās krievu pasažieru lidmašīnas atlūzu izpētei Ēģiptes Sīnāja pussalā, glābēji ir kārtējo reizi palielinājuši meklēšanas reģionu līdz 30 kvadrātkilometriem, solot turpināt meklēšanas darbus līdz brīdim, kamēr netiks atrastas visu 224 bojā gājušo mirstīgās atliekas.

Paralēli šiem meklēšanas darbiem jau notiek lidmašīnu melno kastu izpēte. Sākotnējā lidojuma ierakstu iekārtu analīze liecina, ka pirms katastrofas lidaparāta apkalpe nav raidījusi nekādus trauksmes signālus. Iepriekš tika ziņots tikai par to, ka kapteinis ir lūdzis Kipras varas iestādēm atļauju veikt ārkārtas nosēšanos.

Avoti Kairā paziņojuši, ka avarējušās lidmašīnas atlūzu izpēte turpināsies vēl ilgi. Taču sākotnējās pārbaudes liecinot, ka sprāgstvielu pēdas uz atlūzām nav atrastas. Savukārt ASV nacionālās izlūkošana direktors Džeimss Kleppers norādījis, ka tiešu ziņu par iespējamo teroristu saistību ar krievu lidmašīnas avāriju nav.

Viņš gan atzinis, ka ekstrēmistu organizācijai „Islāma valsts Sīnājas provincē”, kas agrāk uzņēmās atbildību par it kā lidmašīnas notriekšanu, Ēģiptē ir visai liela ietekme.

Šī iemesla dēļ terora akta iespējamību pilnībā izslēgt nevar, taču šī versija liekoties maz ticama.

Lai novērstu iespējamos terora akta draudus, Šarmelšeihas lidostas darbinieki uzsākuši pasažieru bagāžas rūpīgas pārbaudes, tostarp izmantojot īpaši apmācītus dienesta suņus. Tāpat rūpīgi tiekot pārbaudīti arī paši pasažieri, neļaujot viņiem ienest lidmašīnās ne aizdomīgas iekārtas, ne šķidrumus.

Avārija Sīnāja pussalā ir likusi vairākām Rietumu aviokompānijām atteikties no lidojumiem pār šo reģionu. Vienlaicīgi kļuvis zināms, ka Eiropas Aviācijas drošības aģentūra jau 2014.gadā bija brīdinājusi visu Eiropas Savienības dalībvalstu aviācijas iestādes, ka lidojumi virs Sīnāja pussalas ziemeļu daļas ir bīstami. Latvijas Civilās aviācijas aģentūras vadītājs Māris Gorodcovs atzina, ka šādas rekomendācijas tikušas izplatītas visiem aviopārvadātājiem un joprojām tiekot ievērotas.

Kompānija noraida runas par lidmašīnas slikto stāvokli

Ēģiptē sestdien notikušo Krievijas lidmašīnas katastrofu varēja izraisīt tikai mehāniska iedarbība gaisā,  paziņojušas vadošās amatpersonas aviokompānijā, kurai avarējušais lidaparāts piederēja.

Lidsabiedrība arī centusies kliedēt runas par lidmašīnas slikto tehnisko stāvokli. Atrastas abas lidmašīnas “melnās kastes”, taču secinājumu izdarīšanai par aviokatastrofas cēloņiem vēl vajadzīgs laiks.  

Krievijas lidsabiedrība “Kogalimavia”, kas plašāk pazīstama ar nosaukumu “Metrojet”, pēc traģiskās avārijas Ēģiptē sākusi aizstāvēt savu lidmašīnu un tās apkalpi. Uzņēmuma vadība apgalvo, ka runām par lidaparāta slikto tehnisko stāvokli neesot nekāda pamata – par to iepriekš nav saņemtas sūdzības un arī pārbaudēs nekas nav konstatēts. Turklāt lidmašīna nekādu tehnisku iemeslu dēļ bez ārējas iedarbības nebūtu varējusi vienkārši sadalīties gaisā. Tas liecinot, ka tā saskārusies ar ārēju mehānisku ietekmi, paziņoja aviokompānijas pārstāvji.

“Mums ir pieejama šī informācija, un tā nāk no “Flight Radar” programmas. Nepilnas minūtes laikā lidmašīnas ātrums samazinājās par vairāk nekā 300 kilometriem stundā, vienlaikus lidmašīnas augstums samazinājās par pusotru kilometru. Šādā režīmā nav iespējams lidot ne ar vienu lidmašīnu, it īpaši ar tik lielu pasažieru lidmašīnu,” paziņoja “Kogalimavia” ģenerāldirektora vietnieks Aleksandrs Smirnovs.

 Pēc viņa teiktā, tas liecina, ka lidmašīna atradās nekontrolējamā kritienā.

“Iemesls šim kritienam, visticamāk, bijis tas, ka lidmašīna tobrīd ieguvusi nozīmīgus bojājumus konstrukcijā, kas neļāva turpināt lidot. Mirklī, kad sākās katastrofiskā situācija, lidmašīnas ekipāža, visticamāk, pilnībā zaudēja rīcībspēju. Tā izskaidrojams, ka nebija neviena mēģinājuma sazināties un paziņot par avārijas situāciju,” sacīja Smirnovs.

Kas varētu būt šī ārējā mehāniskā ietekme, lidsabiedrība neskaidro, uzsverot, ka to noskaidrošot izmeklētāji. Tiek ziņots, ka uzņēmuma darbinieki tikuši nopratināti un izmeklēšanas komisija jau pārņēmusi savā rīcībā visus dokumentus, kas saistīti ar liktenīgo avioreisu.

“Kogalimavia” minētā mehāniskā iedarbība uz lidmašīnu sakrīt ar versiju, ka lidmašīnu varētu būt notriekuši islāmistu kaujinieki. Tomēr šai versijai pagaidām nav nekādu pierādījumu, un, lai gan islāmisti uzņēmušies atbildību par notikušo, eksperti skaidro, ka kaujiniekiem nav tādu ieroču, kas ļautu notriekt lidmašīnas šādā augstumā.

Izskan arī citas versijas – laikraksta “Kommersant” aptaujātie eksperti spriež, ka katastrofu debesīs varēja izraisīt vai nu nelielas bumbas sprādziens, vai arī kādas mikroplaisas, kas laika gaitā kļuvušas bīstamas. Šai versijai lielāku ticamību piešķir fakts, ka 2001.gadā avarējusī lidmašīna ar astes daļu atsitusies pret Kairas lidostas pacelšanās joslu. Lai gan defekti tika novērsti, mikroplaisas varēja palikt nepamanītas.

Kompānijas pārstāvis gan norādījis, ka metāla noguruma radītās plaisas nav iespējamas regulāru pārbaužu dēļ. Arī apkalpes vaina tiek izslēgta, jo, ja patiesībai atbilst sākotnēji izskanējusī informācija, tad lidmašīna ir kritusi straujā un nekontrolētā kritienā, nevis apkalpe ir mēģinājusi to nosēdināt. Krievijas aviācijas uzraudzības dienests „Rosaviacija” gan kritizē versiju par ārējo apstākļu iejaukšanos, jo šāds paziņojums esot priekšlaicīgs un neesot balstīts uz nekādiem faktiem.

Rīgā izsaka līdzjūtību

Tikmēr pie Krievijas vēstniecības Rīgā gulst ziedi, pieminot sestdien Ēģiptē aviokatastrofā bojāgājušos. Vēstniecībā atvērta līdzjūtību grāmata, kas pildās ar Latvijas iedzīvotāju, kā arī valstī  akreditēto diplomātu ierakstiem.  

Ziedu un sveču paklājs pie vēstniecības sāka veidoties jau sestdien, kad tika saņemtas ziņas par traģēdiju, kurā, Sīnāja pussalā nogāžoties Krievijas lidsabiedrības lainerim, dzīvību zaudēja visi tajā bijušie 224 cilvēki.

“Notikusi briesmīga traģēdija. Cilvēki, kas devās atpūsties, neatgriezās mājās. Mēs izsakām  līdzjūtību visiem, kas zaudējuši savus tuviniekus, visiem Sanktpēterburgas un Krievijas iedzīvotājiem. Jūs redzat, ka arī rīdzinieki izrāda iejūtību. Vakar visu dienu nesa ziedus, šodien atvērtajā līdzjūtību grāmatā jau parakstījušies gandrīz visu Eiropas valstu akreditētie pārstāvji...” sacīja Krievijas vēstnieks Aleksandrs Vešņakovs.

Jau ziņots, ka lidsabiedrībai "Kogalimavia" piederošais laineris "Airbus A-321", kurā bija 217 pasažieru un septiņi apkalpes locekļi, no radaru ekrāniem pazuda sestdien no rīta īsi pēc pacelšanās no Ēģiptes kūrortpilsētas Šarmelšeihas. Vēlāk džihādistu grupējums “Islāma valsts” paziņoja, ka notriecis lidmašīnu, taču sākotnējie izmeklēšanas dati neapstiprina terorakta versiju.  

Sanktpēterburgā no Ēģiptes jau sāk pārvest pirmos bojā gājušos cilvēkus. Tiek plānots, ka viņu atpazīšanas procedūra sāksies pirmdien. Svētdien visā Krievijā bija izsludinātas sēras, kas Sanktpēterburgā turpināsies līdz pat otrdienai. Daudzi cilvēki arī turpina nest ziedus uz Pulkovas lidostu, lai godinātu mirušo piemiņu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti