Jau iepriekš sociālais tīkls “Facebook” atzina, ka tajā bijušas izvietotas tūkstošiem reklāmu ar mērķi šķelt ASV sabiedrību, un šo reklāmu pircēju saknes meklējamas Krievijā. Gan “Facebook”, gan “Twitter” pārstāvji drīz liecinās ASV Kongresā izmeklēšanas ietvaros par Maskavas iejaukšanos vēlēšanu procesā.
Savienotajās Valstīs turpinās izmeklēšanas, kurās Krieviju apsūdz par centieniem ietekmēt pērnā gada ASV prezidenta vēlēšanas, lai veicinātu Donalda Trampa uzvaru. Pie šāda secinājuma jau pirms vairākiem mēnešiem nonāca amerikāņu izlūkdienesti.
Patlaban Savienotajās Valstīs arvien vairāk uzmanības pievērš interneta sociālajiem tīkliem un uzņēmumiem un tajos izvietotajām reklāmām.
Nu arī interneta tehnoloģiju gigants “Google” atklājis liecības, ka ar Krieviju saistītas reklāmas ievietotas arī tam piederošās interneta vietnēs. Par to ziņo laikraksts “Washington Post”, atsaucoties uz vairākiem avotiem, kuri iepazinušies ar korporācijas iekšējās izmeklēšanas rezultātiem.
„Krievu aģenti”, kā tos dēvē izdevums, iztērējuši vairākus desmitus tūkstošu dolāru, lai “Google” piederošajās platformās izvietotu reklāmu ar mērķi dezinformēt. Šāda reklāma izvietota tehnoloģiju gigantam piederošās vietnēs “YouTube”, “Google Search” un “Gmail”.
Izdevuma avoti vēlējās palikt anonīmi, jo šī informācija līdz šim nav bijusi publiska. Uzņēmums “Google” komentārus attiecās sniegt.
Avoti norādīja, ka izmeklēšana joprojām ir sākumstadijā. Laikrakstam neizdevās noskaidrot, cik daudz reklāmu tika ievietos “Google” platformās, un cik daudz reižu uz tām tika uzklikšķināts.
“Google” ar datiem dalās ar sociālo tīklu “Facebook”. Iepriekš septembrī “Facebook” atzina, ka ar Krieviju saistīti sociālā tīkla konti iepirkuši politisko reklāmu, tostarp pirms prezidenta vēlēšanām, lai izvietotu saturu, kas veicina sašķeltību ASV sabiedrībā, piemēram, par tādām tēmām kā rasu attiecības un ieroču kontrole. Runa esot par aptuveni 3000 reklāmu. Tās nodotas ASV Kongresam.
Līdzīgs materiāls iesniegts arī īpašajam prokuroram Robertam Milleram, kurš izmeklē Krievijas iejaukšanos ASV vēlēšanu procesā, kā arī prezidenta Donalda Trampa kampaņas amatpersonu iespējamām saitēm ar Maskavu. Saskaņā ar “Facebook” aplēsēm, šķelšanos veicinošās sociālajā tīklā izvietotās reklāmas pirms un pēc vēlēšanām Savienotajās Valstīs apskatījuši aptuveni 10 miljoni cilvēku. Uzņēmums secina, ka aiz tām stāvēja tā dēvētās Krievijas „troļļu fermas”.
Par politiskajām reklāmām, kuru saknes meklējamas Krievijā, ziņojis arī sociālais tīkls “Twitter”. Tas esot slēdzis aptuveni 200 kontus, kas saistīti ar dezinformācijas kampaņu.
Gan “Facebook”, gan “Twitter” pārstāvji par mēģinājumiem to platformas izmantot vēlēšanu ietekmēšanai 1.novembrī liecinās ASV Kongresā. Sniegt liecības uzaicinātas arī “Google” amatpersonas.
Maskava apsūdzības par mēģinājumiem ietekmēt ASV prezidenta vēlēšanas kategoriski noraida. Bet ASV prezidents Donalds Tramps izmeklēšanu nosaucis par „raganu medībām”.