Brazīlijas Aeronautikas negadījumu izpētes un novēršanas centrs (CENIPA) apliecinājis, ka aviācijas drošības uzlabošanas interesēs pievienotos Krievijas vadītai izmeklēšanai, ja saņems uzaicinājumu un ja izmeklēšana tiks veikta atbilstoši starptautiskajiem noteikumiem.
Krievijas aviācijas pārvaldei nav pienākuma piekrist CENIPA lūgumam, tomēr daži bijušie izmeklētāji norādījuši, ka tai vajadzētu.
"Pirmkārt, izmeklēšanu veic Krievijas Izmeklēšanas komiteja; par to runāja prezidents Putins, un tā ir tieši mūsu Krievijas izmeklēšana," trešdien pavēstīja Krievijas vadoņa Vladimira Putina pārstāvis Dmitrijs Peskovs.
"Tādēļ šajā gadījumā nevar būt runa par kaut kādu starptautisko izmeklēšanu."
ASV un citu rietumvalstu valdības tur aizdomās Kremli, ka tas stāv aiz lidmašīnas "Embraer Legacy 600", kam ir labi drošības rādītāji, avārijas Tveras apgabalā 23. augustā.
Kā norādīja Monreālā bāzētā ANO Starptautiskā Aviācijas organizācija (ICAO), Prigožina lidmašīnas lidojums 23. augustā no Maskavas uz Sanktpēterburgu bija iekšzemes reiss, tāpēc uz to neattiecas starptautiskie noteikumi, kas industrijā ir pazīstami kā 13. pielikums.
"Viņiem nav pienākuma, tikai ieteikums to darīt," ziņu aģentūrai "Reuters" apliecināja CENIPA vadītājs Marselu Morenu, atbildot uz jautājumu, vai Krievija būtu atvērta šādai izmeklēšanai.
Jau ziņots, ka 23. augustā Tveras apgabalā avarēja Prigožinam piederošā lidmašīna "Embraer Legacy 600". Atbilstoši Krievijas aviācijas pārvaldes informācijai lidmašīnā atradās desmit cilvēki – trīs apkalpes locekļi un septiņi pasažieri. Pasažieru vidū bijis arī Prigožins.
Visi cilvēki, kas atradās lidmašīnā, gājuši bojā.
Krievijas Izmeklēšanas komiteja svētdien paziņoja – ekspertīžu rezultātā apstiprināts, ka bojāgājušo identitāte atbilst apkalpes locekļu un pasažieru oficiālajam sarakstam.
Tādejādi komiteja apstiprināja, ka bojāgājušo vidū ir arī Prigožins.
Tiesa gan, ekspertu vidū un mediju telpā kopš katastrofas brīža izskanējuši arī pieņēmumi, ka tas ir Prigožina nāves inscenējums, "Vagner" dibinātājam dodot iespēju pazust.
Kā vēl piektdien tviterī norādīja Lielbritānijas militārais izlūkdienests, "nav neapstrīdamu pierādījumu, ka Prigožins bija lidmašīnā, un viņš ir pazīstams kā cilvēks, kas ievēroja ārkārtīgus drošības pasākumus".
"Tomēr ir lielā mērā ticams, ka viņš tiešām ir miris," atzina britu izlūki.
Rietumos bāzēto krievu mediju iztaujātie eksperti sliecas par labu versijai, ka Prigožina lidmašīnas katastrofa ir Kremļa atriebība par jūnijā notikušo "Vagner" dumpi.
Rīkojumu nogalināt algotņu grupējuma "Vagner" vadītāju Prigožinu, visticamāk, devis Krievijas prezidents Vladimirs Putins, norāda ASV Kara studiju institūts (ISW).
ISW piekrīt viedoklim, ka Prigožina lidmašīnas nogāšanās nenotika nejauši 23. augustā – tieši divus mēnešus pēc dumpja sākuma 23. jūnijā.
KONTEKSTS:
Prigožinam piederošā lidmašīna Tveras apgabalā avarēja 23. augustā. Krievijas federālā aviācijas pārvalde "Rosaviacija" dažas stundas pēc avārijas publicēja sarakstu ar 10 personām, kas atradušās lidmašīnā. Sarakstā bija arī Prigožina, kā arī par viņa labo roku uzskatītā "Vagner" militārā komandiera Dmitrija Utkina vārdi.
Daudzi apšaubīja informāciju, ka Prigožins patiešām bijis uz lidmašīnas klāja un ir gājis bojā, taču nebija liecību, ka tas bijis inscenējums. Upuri bija stipri apdeguši, un viņu identificēšanai bija vajadzīga DNS ekspertīze. Lidmašīnas avārijas iemesli nav zināmi.
23. augustā apritēja tieši divi mēneši kopš Prigožina mēģinājuma gāzt Krievijas militāro vadību.