Kā «TikTok» var kļūt par vēlēšanu kampaņas veiksmes atslēgu? Rumānijas piemērs

8. decembrī Rumānijā notiks prezidenta vēlēšanu otrā kārta. Tajā iekļuvis arī galēji labējais, prokrieviskais, pret NATO noskaņotais politiķis Kelins Džordžesku.

Lai arī iepriekš viņš nebija plaši pazīstams, pirmajā vēlēšanu kārtā 24. novembrī Džordžesku ieguva negaidīti lielu sabiedrības atbalstu – gandrīz 23% balsu – un kļuva par līderi. Aptaujas pirms tam viņam prognozēja vien aptuveni 5% atbalstu.

Rumānijas mediji ziņo, ka viens no galvenajiem izskaidrojumiem Džordžesku panākumiem ir viņa pārsteidzoši veiksmīgā priekšvēlēšanu kampaņa sociālajā platformā "TikTok".

Sevi attēlo kā "tautas glābēju"

Kāpēc Latvijas iedzīvotājiem būtu svarīgi pievērst uzmanību notikumiem Rumānijā, un kā "TikTok" ir kļuvis par efektīvu instrumentu politiskajās cīņās?

Rumānijas prezidenta vēlēšanās Džordžesku piedalās ar saukli, kas aicina atjaunot cieņpilnu attieksmi pret rumāņu nāciju, nostādot pašreizējās valdības it kā novārtā atstātās valsts intereses pirmajā vietā.

Viņš vēršas pret starptautiskajām organizācijām, piemēram, pret NATO un Eiropas Savienību, apgalvojot, ka tās kaitē Rumānijai, iestājas pret atbalstu Ukrainai un sludina, ka Rumānijai vajadzētu veidot tuvākas saites ar Krieviju.

Ar šādiem viedokļiem savas vēlēšanu kampaņas laikā Džordžesku īpaši aktīvi dalās vietnē "TikTok". Ņemot vēra, ka Latvijā tuvojas pašvaldību priekšvēlēšanu aģitācijas periods, arī mums būtu jāpievērš pastiprināta uzmanība tam, kā kandidāti izmanto gan "TikTok", gan arī citas sociālo mediju vietnes, jo daļa līdzšinējo politiķu ir guvuši panākumus tieši ar šo platformu starpniecību.

Populisti, tajā skaitā Džordžesku, sevi prezentē kā "tautas glābējus" un pretnostata it kā pastāvošajai "elitei", kas aizmirsusi par "vienkāršo cilvēku" labklājību un interesēm.

Populistu ieskatā elite visbiežāk ir sinonīms, piemēram, valdībai vai tradicionālajiem medijiem, taču "vainīgo" loks var būt arī plašāks.

Iespēja tieši uzrunāt vēlētājus

Politiķiem, kuri izmanto šāda veida retoriku, ir svarīgi radīt iespaidu, ka viņi ir daļa no "tautas" un vienīgie patiesi izprot cilvēku grūtības. Šādā retorikā pastāv izteikts nošķīrums starp it kā vienaldzīgo, no sabiedrības attālināto "eliti" un iedzīvotājiem. Lai radītu pārliecinošu iespaidu, ka šāds paštēls ir patiess, talkā nāk sociālie mediji, šajā gadījumā "TikTok".

Tas gan nebūt nenozīmē, ka visi politiķi, kas izmanto sociālos medijus, ir populisti. Tomēr vairāku iemeslu dēļ sociālie mediji īpaši efektīvi veicina tieši populistu popularitāti.

"TikTok" tīklā var jebkurā laikā tieši un nepastarpināti komunicēt ar potenciālajiem vēlētājiem. Nav jāgaida konkrēts brīdis, kad paust savu nostāju publiski, to var darīt, pat neizejot no mājām. Šāda tieša saziņa rada "viens pret viens" sajūtu, padarot politiķi šķietami tuvāku un pieejamāku – "viņš nav atrauts no tautas; viņš ir tepat, starp mums, un tāpēc zina, kā mums būtu vislabāk." Tātad veids, kā nodot ziņu, saskan ar ziņas būtību.

Skandalozi izteikumi piesaista uzmanību

Ja pievēršamies populistu retorikas stilam, un Džordžesku tam ir patiešām labs piemērs, jāatzīmē, ka tas saskan ar "TikTok" algoritmu darbības loģiku. Populistu vēstījumi ietver provokatīvus, neierastus, emocionāli piesātinātus vēstījumus, kas piesaista cilvēku uzmanību.

Piemēram, Džordžesku vairākkārt ir kritizējis starptautiskās organizācijas, tostarp apgalvojot, ka NATO aizsardzības sistēma, kas izvietota Rumānijā, ir "diplomātijas kauns". Viņš arī ir pozitīvi izteicies par Otrā pasaules kara laika Rumānijas fašistu līderiem, kas sadarbojās ar nacistisko Vāciju.

Šādi izteikumi, pat ja tie izraisa negatīvu reakciju un cilvēki nepiekrīt tajos paustajam, piesaista uzmanību, un tieši tas politiķiem ir vajadzīgs. Jo skandalozāki izteikumi, jo vairāk skatījumu, komentāru, reakciju un ar to saistītu tēmturu.

Ļoti straujš popularitātes kāpums

"TikTok", tāpat kā citi sociālie mediji, populāru saturu iesaka vairāk. Līdz ar to, ja kāds skatās video, kas saistīts ar Rumānijas vēlēšanām, platformas algoritms kā nākamo var ieteikt Džordžesku video. Tas veicina lietotāju plūsmu uz viņa profilu un palielina iespēju sasniegt cilvēkus, kurus uzrunā viņa nostājas. Tieši tā notika Rumānijā. Saskaņā ar Rumānijas medija "G4Media" pētnieciskajiem datiem, vienas nedēļas laikā Džordžesku sekotāju skaits pieauga par 30 000, savukārt video, kurā viņš paziņoja par savu kandidatūru, nu jau ir apskatīts vismaz 800 000 reizes.

Šis ārkārtīgi krasais popularitātes pieaugums īsā laika posmā ir raisījis jautājumus par to, vai tas ir noticis godīgi.

Rumānijas telekomunikāciju regulators ANCOM ir rosinājis apturēt "TikTok" darbību valsts teritorijā, lai izmeklētu iespējamu vēlēšanu ietekmes operāciju, kas varētu būt tikusi īstenota šajā platformā. Savukārt Rumānijas Nacionālā audiovizuālā padome CNA ir vērsusies pie Eiropas Komisijas ar lūgumu izmeklēt "TikTok", jo ir aizdomas, ka vietnes algoritmi ir selektīvi veicinājuši viena konkrēta kandidāta jeb Džordžesku ierakstu popularitāti. "TikTok" gan kategoriski noliedz visas apsūdzības.

Laiks rādīs, vai patiešām ir notikusi kāda iejaukšanās Rumānijas vēlēšanās, tomēr šis gadījums skaidri norāda uz sociālo mediju spēju ietekmēt politiskos procesus, tāpēc ir būtiski saprast to ietekmi – ne tikai Rumānijā, bet arī Latvijā un citviet Eiropā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti