Krievija atradusi iespēju apiet aviācijas sektora sankcijas – gaisa kuģu apkopes veic Irānas mehāniķi

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Krievijas lielākā aviokompānija "Aeroflot" aprīļa sākumā nosūtījusi vienu no nacionalizētajiem "Airbus" A330-300 modeļa gaisa kuģiem uz Irānu, liecina informācija vietnē "Flightradar24.com". Saskaņā ar publisko informāciju 5. aprīļa vakarā gaisa kuģis (RA-73700) izlidoja no Šeremetjevas starptautiskās lidostas Maskavā un pēc vairāku stundu lidojuma nosēdās Teherānas starptautiskajā lidostā.

Šī ir pirmā reize kopš Eiropas Savienības (ES) un Amerikas Savienoto Valstu (ASV) sankciju ieviešanas pret Krievijas aviācijas sektoru, kad Krievija kādu no nacionalizētajām lidmašīnām nosūtījusi uz citu valsti, lai veiktu plānoto lidmašīnas apkopi.

Dažādos aviācijas forumos pieejamās preses relīzes liecina, ka 11 gadus vecajai lidmašīnai tiks veikta šasijas nomaiņa. 

Šasijas nomaiņas procedūra ir standarta procedūra, kas šī modeļa lidmašīnām tiek veikta ik pēc 10 gadiem vai 20 000 lidojuma cikliem.

Kāpēc Teherāna izvēlēta par apkopes vietu

Pēc tam, kad pret Krieviju tika vērstas Eiropas Savienības (ES) un Amerikas Savienoto Valstu (ASV) sankcijas, kas noteica aizliegumu izmantot ne tikai rietumvalstīs ražotos gaisa kuģus, bet arī veikt to apkopes ārpus Krievijas Federācijas teritorijas, Krievija noslēdza vienošanos ar Irānu. Vienošanās tika noslēgta ar valsti, kura neatbalsta pret Krieviju vērstās sankcijas, kā arī nebaidās no iespējamajām sekundārajām sankcijām, ko varētu piemērot ES vai ASV.

Ņemot vērā ilgo pieredzi, dzīvojot sankciju ēnā, Irāna ir uzkrājusi plašu pieredzi rietumvalstīs ražoto lidmašīnu apkopē, uzturot darba kārtībā savu floti. Vienlaikus, sūtot lidmašīnas uz Irānu, Krievija minimizē riskus, ka lidmašīnas varētu tikt arestētas un atdotas to likumīgajiem īpašniekiem.

Krievija savu lidmašīnu apkopes ārpus valsts teritorijas veikusi arī iepriekš. Vēl pirms plaša mēroga iebrukuma Ukrainā viens no apkopes pakalpojumu sniedzējiem bija Vācijas nacionālās lidsabiedrības "Lufthansa" meitasuzņēmums "Lufthansa Technik". Krievijas un "Lufthansa Technik" sadarbība ilga vairāk nekā 15 gadus, kuru laikā apkopti vairāki simti lidmašīnu, tostarp arī "Aeroflot".

Lidmašīnas apkopj arī Krievijā

Protams, ikdienas apkopi "Aeroflot" lidmašīnām veic Krievijā. Publiski pieejamā informācija liecina, ka uzņēmums "Aeroflot Technics" pērn veicis vairāk nekā 300 dažādu veidu periodiskās apkopes flotē esošajiem gaisa kuģiem. Pērnā gada 20. martā "Aeroflot" izplatīja preses relīzi, kurā teikts, ka uzņēmuma mehāniķi paši ir veikuši dažādu sašijas komponentu nomaiņu trim A330-300 modeļa lidmašīnām. 

Kā Irāna tiek pie rietumvalstu lidmašīnu rezerves daļām

Pērnā gada izskaņā Zemes novērošanas satelītu misija "Santinel-2" sadarbībā ar "Airbus defence & Space" publicēja satelītattēlu no Teherānas lidostas, kurā redzamas četras "Airbus" A340-300 modeļa lidmašīnas, kuras kādreiz piederējušas Turcijas nacionālajai aviokompānijai "Turkish Airlines". Par piederību norāda lidmašīnu astes un spārnu galu krāsojums. 

2022. gada 24. decembrī šīs četras lidmašīnas, kuru vecums ir no 22 līdz 26 gadiem, izlidoja no Dienvidāfrikas, no kuras, kā apgalvo Irānas varasiestādes, Irāna tās ir nopirkusi. Pērnā gada nogalē Irānas Civilās aviācijas organizācijas pārstāvis apstiprināja, ka valsts iegādājusies Francijā ražotus gaisa kuģus, bet sīkāka informācija par darījumu netika sniegta.

2019. gada martā un aprīlī "Turkish Airlines" lidmašīnas pārdeva Honkongas uzņēmumam "AVRO Global", pēcāk tās tika nogādātas uz ilgtermiņa stāvvietu Johanesburgā, Dienvidāfrikā, kur tās atradās līdz pērnā gada decembrim. Atrodoties Dienvidāfrikā, lidmašīnas no Gērnsijas tika pārreģistrētas un tās lidoja ar Burkinafaso izdoto kodu. Sankcijas, kas ieviestas pret Irānu, paredz, ka valstis nedrīkst pārdot Irānai gaisa kuģus, kuros izmantotas Eiropā vai ASV ražotās detaļas.

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti