ĪSUMĀ:
- Traģiskais negadījums notika Lietuvas un Latvijas rallija čempionātu apvienotajā posmā "Samsonas Rally Utena 2024".
- Izmeklēšanu uzsākusi Lietuvas policija un Lietuvas Automobiļu sporta federācija.
- Latvijas Automobiļu federācija nav iesaistīta izmeklēšanā.
- Lietuvas Automobiļu sporta federācija: Iespējams, latviešu ekipāža kļūdījās.
- Autosporta lietpratēji saskata vairākus drošības pārkāpumus sacensību rīkošanā.
Traģiskais negadījums sacensībās "Samsonas Rally Utena 2024" notika 27. septembra vakarā, kad Latvijas un Lietuvas rallija čempionātu apvienotajā posmā ceturtajā ātrumposmā latviešu ekipāžas Kristaps Telle/Kaspars Grīva pilotētā "Ford Focus" automašīna izlidoja no trases, ietriecoties skatītāju pūlī. Notikuma vietā gāja bojā 21 gadu vecs vīrietis, bet vēl 14 cilvēki tika ievainoti. Sacensības tika pārtrauktas.
Par traģisko negadījumu notikuma vietā nu atgādina policijas lentes un sēru ziedi un svecītes. Trešdien notikusi mirušā vīrieša izvadīšana.
Izmeklēšanu uzsākusi Lietuvas policija un Automobiļu sporta federācija
Saistībā ar notikušo izmeklēšanu uzsākusi gan Lietuvas policija, gan Lietuvas Automobiļu sporta federācija. Lai arī rallijs Utenā bija arī Latvijas rallija čempionāta sezonas pēdējais posms, Latvijas Automobiļu federācijas viceprezidents Jānis Krastiņš portālam LSM.lv atklāja, ka Latvijas puse izmeklēšanā nav iesaistīta.
Krastiņš arī apstiprināja, ka negadījumā iesaistītā latviešu ekipāža ir nopratināta un nu atgriezusies Latvijā. Pēc Krastiņa rīcībā esošās informācijas, Tellem un Grīvam patlaban nav izvirzītas kādas apsūdzības.
Negadījuma aculiecinieki vēsta, ka konkrētajā pilsētas ātrumposma kreisajā līkumā sākotnēji bija novietotas divas siena ķīpas ar norādēm par pagriezienu. Pirms avārijas citas ekipāžas aizķēra minētās siena ķīpas, līdz ar to tās neatradās vietā, kur tām vajadzēja būt. Pēc avārijas internetā izplatītajos videomateriālos redzams, ka latviešu ekipāža lielā ātrumā pabrauc garām līkumam un izlido no trases.
Lietuvas Automobiļu sporta federācija: Iespējams, latviešu ekipāža kļūdījās
Autorallija sacensībās ekipāžas trasē vadās pēc pirms tam izveidotas stenogrammas, kur fiksēts attālums starp līkumiem, trajektorija pagrieziena izbraukšanai, kā arī citas detaļas, kas pilotam var palīdzēt orientēties ātrumposmā. Iespējams, ka latviešu ekipāža savā stenogrammā kā atzīmi liktenīgajam pagriezienam bija atzīmējusi arī siena ķīpas, kuras vairs neatradās noteiktajā vietā.
Uz ekipāžas iespējamo kļūdu savā paziņojumā norādījusi arī Lietuvas Automobiļu sporta federācija: "Piektdienas vakarā notikušās traģiskās avārijas apstākļi ir netipiski, jo, iespējams, ekipāžas kļūdas dēļ sacīkšu automašīna nevis ievērojami samazināja ātrumu un veica pagriezienu, bet devās taisni un no ceļa nobrauca daudz tālāk, nekā varēja paredzēt."
Lai arī negadījuma izmeklēšana turpinās un tiek skaidrotas detaļas par avārijas apstākļiem, līdz šim Lietuva nav komentējusi iespējamās kļūdas drošības prasību ievērošanā.
Lietuvas Automobiļu sporta federācija atzīmēja: "Noslēdzošais Lietuvas rallija čempionāta posms Utenā, neskatoties uz visiem augstākā līmeņa drošības pasākumiem, diemžēl noslēdzās ar traģisku avāriju. (..) Lietuvā notiekošās rallija sacensības tiek organizētas tikai pēc ļoti detalizēta drošības plāna apstiprināšanas, un sporta automašīnās uzstādītās GPS izsekošanas sistēmas ir pieslēgtas kopējai drošības sistēmai, kas ļauj ļoti ātri reaģēt uz notikumiem. Papildus drošību nodrošina profesionāli drošības dienesti, un regulāri tiek veikta komunikācija par sacensību drošu vērošanu."
Autosporta lietpratēji saskata vairākus drošības pārkāpumus
Tomēr autosporta lietpratēji skaidrojuši, ka pēc publiski pieejamās informācijas jautājumus raisa tas, ka nogāztās siena ķīpas netika atgrieztas noteiktajā vietā un skatītāji atradušies ļoti bīstamā vietā – krustojumā pretim asam līkumam.
Lietuvas rallija braucējs Artūrs Daunorovičs, kurš trasi izbrauca neilgi pirms latviešu ekipāžas, medijam "15min.lt" norādīja: "Pirmkārt, skatītājus apžilbina spilgtas gaismas, kas apgrūtina situācijas bīstamības novērtēšanu. Otrkārt, laikapstākļi – braucot pagriezienos, vairākkārt izslīdējām, gaisam atdziestot, ceļš aprasoja. Tāpēc, pat ieraugot siena ķīpas, bija grūti laikus apturēt automašīnu – mēs vienā mirklī noslīdējām no ceļa. Šī ir ļoti bīstama vieta, un tepat aiz līkuma krustojumā tiešām nevajadzēja atrasties skatītājiem."
Savu viedokli sociālajā medijā "Facebook" izteicis arī pieredzējušais lietuviešu autosportists Benedikts Vanags: "Melnā nakts autosportam. Profesionālās sacensībās, tāpat kā aviācijā, reti kad ir tikai viens iemesls, kas izraisa traģisku notikumu. Bieži vien tās ir vairāku kļūdu sekas. Ekipāža acīmredzami pieļāva kļūdu. Tomēr mums ir jāapzinās, ka sacīkšu braucēji nevar būt atbildīgi par traģēdiju, ja tā nav tīša rīcība. Redzu vairākus faktorus, kas varēja novest pie šīs situācijas. Svarīgākais – skatītāji tur nedrīkstēja atrasties."
Tikmēr Latvijas Automobiļu federācijas viceprezidents Krastiņš, kurš pats apmeklēja šo ralliju, uzmanību vērsa uz papildu brīdinājuma zīmēm par asu pagriezienu, kas šajā vietā nav bijušas.
"Mēs tādās vietās Latvijā uzstādām metru reiz trīsarpus metrus lielu brīdinājuma zīmi ar bultu pa labi vai pa kreisi, un tad ir diezgan skaidrs, kur tev ir jābrauc, pat ja tu esi kļūdījies bremzēšanā vai pagriezienā," pauda Krastiņš.
Krastiņš arī uzsvēra, ka šādu zīmju izvietošana minēta arī Starptautiskās automobiļu federācijas drošības noteikumu ieteikumos. "Pārvietot vairākus simtus kilogramu smagu siena ķīpu ir grūti, bet viena šāda zīme būtu pilnībā novērsusi traģēdiju, kāda notika Lietuvā," uzskata Latvijas Automobiļu federācijas viceprezidents.
Saistībā ar traģisko negadījumu Lietuvā ir sākta pirmstiesas izmeklēšana par nonāvēšanu aiz neuzmanības.
"Samsonas Rally Utena 2024" organizators Arvīds Petkevičs norādīja, ka sacīkšu rīkotāji sadarbojas ar Lietuvas policiju un Automobiļu sporta federāciju, lai noskaidrotu visus notikušā apstākļus un nodrošinātu to, lai šādi negadījumi nākotnē nenotiktu. Šādi traģiski negadījumi ik pa laikam atgādina par tehnisko sporta veidu bīstamību, tāpēc arī pēc šīs situācijas līdz ar izmeklēšanas rezultātiem būs jāizdara secinājumi, lai uzlabotu drošību sacensībās, vērtēja portāla LSM.lv uzrunātie autosporta eksperti.