Parīzē referendumā lemj par īres skrejriteņu aizliegšanu

Šajā nedēļas nogalē Parīzē notiek referendums par īres elektrisko skrejriteņu aizliegšanu. Ja iedzīvotāji atbalstīs šo soli, tad Francijas galvaspilsēta kļūs par pirmo metropoli pasaulē, kur tiks ieviests šāds aizliegums. Parīzes domes priekšsēdētāja Anna Idalgo atbalsta skrejriteņu aizliegšanu, bet sola ievērot referenduma iznākumu.

Parīzē referendumā lemj par īres skrejriteņu aizliegšanu
00:00 / 02:43
Lejuplādēt

Vēl pirms aptuveni pieciem gadiem Parīze bija viena no pirmajām pasaules lielpilsētām, kur tika ieviesti elektriskie skrejriteņi. Tagad iedzīvotājiem tiek uzdots jautājums, vai viņi atbalsta īres skrejriteņu pilnīgu aizliegšanu.

Tieši tādēļ Parīzes referendumam ir simboliska nozīme, atzina Ervans Le Pažs, kurš pārstāv kompāniju "Tier", kas ir viena no elektrisko skrejriteņu nomas kompānijām.

Skrejriteņi parādījās Parīzes ielās 2018.gadā. Sākums bija diezgan haotisks. Tie bieži vien mētājās nepiemērotās vietās un traucēja gājējiem, kā arī riteņbraucējiem. Pakāpeniski pilsētas dome ieviesa arvien stingrākus nosacījumus, un tagad Parīzē cita starpā ir arī speciālas skrejriteņu novietošanas zonas. Ir ierobežots skrejriteņu maksimālais ātrums un samazināts uzņēmumu skaits, kas var šos pārvietošanās līdzekļus iznomāt.

Tomēr gājēji joprojām sūdzas par pārgalvīgiem skrejriteņu braucējiem, bet ārsti norāda uz daudzām traumām, ko viņi ikdienā ārstē. Turklāt šos skrejriteņus var izmantot bērni no 12 gadu vecuma.

Tādēļ Parīzes pilsētas vadītāja Anna Idalgo janvārī izsludināja referendumu, lai atrisinātu jautājumu par īres skrejriteņu turpmāko likteni. Idalgo vadībā Parīzē daudz kas ir darīts, lai pilsēta kļūtu gājējiem un riteņbraucējiem draudzīgāka. Tomēr par elektriskiem skrejriteņiem viņa izsakās kritiski un dēvē tos par satraukuma un strīdu avotu.

Francijas transporta ministrs Klemāns Bons prognozēja, ka referendumā vairākums parīziešu nobalsos par skrejriteņu aizliegšanu. Tas daļēji esot skaidrojams ar to, ka šādās nobalsošanās parasti piedalās gados vecāki cilvēki. Turklāt, lai izteiktu savu viedokli, pilsētniekiem ir personiski jādodas uz kādu no balsošanas iecirkņiem un jābūt iepriekš reģistrētiem vēlēšanām.

Līdz ar to skrejriteņu nomas kompānijas pēdējās dienās mēģina motivēt savus lietotājus, kas pārsvarā ir gados jauni, nākt uz referendumu. Šim nolūkam tiek aktīvi izmantoti arī interneta influenceri.

Turklāt nomas uzņēmumi norādīja, ka citās pasaules pilsētās elektrisko skrejriteņu skaits pieaug, minot par piemēru tādas pilsētas kā Vašingtona vai Madride.

Transporta ministrs Bons sacīja, ka šī balsojuma iznākumu uzmanīgi vēros daudzās citās Francijas pilsētās un arī ārzemēs. Tādēļ viņš pauda nožēlu, ka pirms referenduma nenotika pilnvērtīga diskusija. Pēc transporta ministra domām, ir iespējams arī trešais ceļš, proti atļaut elektrisko skrejriteņu turpmāko izmantošanu ar dažādiem ierobežojumiem.

KONTEKSTS:

Arī Latvijā ārsti vairākkārt cēluši trauksmi par traumatismu, cilvēkiem pārvietojoties ar elektriskajiem skrejriteņiem jeb elektroskūteriem. Traumas gūst arī pusaudži, turklāt daļai cietušo – sekas uz mūžu.

Pērn plašu rezonansi raisīja 30 gadus veca vīrieša nāve pēc kritiena, kurš avarēja, reibumā braucot ar elektroskūteri. Policija vēlāk rīkoja reidus, pieķerot reibumā esošus skrejriteņu braucējus.

Augusta sākumā Saeimā iesniegti grozījumi Ceļu satiksmes likumā, kas ļautu pašvaldībām noteikt zonas, kur nomas skrejriteņi drīkst un nedrīkst pārvietoties, ierādīt stāvvietas, lai tie netiktu ilgstoši pamesti uz ietvēm. Rīgas pašvaldība vēlas noteikt arī obligātu elektroskrejriteņu reģistrāciju.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti