Pasaules ranga sportistam daiļslidošanā jābūt gan apdāvinātībai, gan spējai likt to lietā. Nepieciešams pietiekami ilgs, sistemātisks, rūpīgs un kvalitatīvs treniņu process, kam savukārt vajadzīgs treneru un personāla resurss, atbalsts ģimenē un finanses, ko var sniegt gan ģimenes ieguldījums, gan sporta veida federācijas un pašvaldības atbalsts, paskaidroja Ābele.
Lai gūtu panākumus, vajadzīgs arī pacietīgs un ilgstošs darbs. Daiļslidošana nav sporta veids, kur dažos gados var sasniegt augstāko līmeni. Ir nepieciešami vismaz 5-7 gadi rūpīgu un sistemātisku treniņu, lai izveidotu sportistu, atgādināja LSPA profesore.
Raksturojot Latvijas situāciju daiļslidošanā, Ābele norādīja, ka nav izteiktu trūkumu, bet uzsvēra, cik ļoti attīstīta ir pasaules sadarbība. Lai arī pašlaik robežas pandēmijas dēļ ir slēgtas, globalizācijas ietekme nemainīsies, turklāt katrā valstī var būt kādi noteikti labāki apstākļi vai sportistam atbilstošāki treneri, pastāstīja Ābele. Viņa uzsvēra, ka arī
Latvijas treneri darbojas starptautiskā vidē, un apdāvinātiem talantiem pēc sākuma posma mājās būs iespēja turpināt progresēt.
"Piespēle" podkāstā
-
Savā lietotnē meklē - Piespēle
Garums - 15 min; jauna epizode katru svētdienu.
Daiļslidošanas attīstībā Ābele saskata izaicinājumu, ko nosaka tīri fizioloģiski ierobežojumi, kuru dēļ pieredzējušākās sportistes zaudē jaunajām un ļoti vieglajām meitenēm, kas lec četru apgriezienu lēcienus. Taču pēc pāris gadiem arī jaunietēm fizioloģiskie parametri mainīsies un viņas vairs tā nelēks, tādēļ ir būtiski, ka daiļslidošanā var baudīt māksliniecisko sniegumu un abi virzieni viens otru papildina, paskaidroja profesore. Ābele
daiļslidošanu uzskata par vienu no izcilākajām iespējām trenēt stāju, līdzsvara sajūtu un kustību koordināciju,
kas vēlāk var noderēt gan citos sporta veidos, gan vienkārši turpmākajā dzīvē. Veselība, koordinācija un sagatavotība ir pamats, ko daiļslidošana var iedot, atgādināja pieredzējusī speciāliste.
Sportists pirmkārt ir personība, kas vienmēr tiecas apgūt ko jaunu un sevi pilnveidot, uzsvēra Ābele. Viņa aicina lepoties ar bērniem, kas darbojas, un vecākiem, kas viņus atbalsta. Ja vēl neaizmirsīs darbu un pacietību, tad būs arī panākumi, iedrošina profesore. Ābele ir apguvusi jau trīs maģistra programmas un neizslēdz iespēju turpināt mācības, lai arvien uzzinātu ko jaunu. Viņa ir pārliecinājusies, ka mācoties iegūst idejas, kas pilnveido gan sevi pašu, gan ļauj palīdzēt citiem neatkarīgi no tā, cik formāls ir izglītības process.
Ābele nešaubās, ka ārkārtas situācija valsīt varētu pamudināt cilvēkus pārskatīt vērtību sistēmu un aizdomāties par pilnvērtīgu laika un iespēju izmantošanu, lai lietderīgi darbotos gan mācībās, gan sportā. Aktīvs un motivēts cilvēks var izdarīt ļoti daudz, bet sportisti lieliski prot pārvaldīt savu laiku un ar pilnu jaudu darboties gan sportā, gan mācībās.