Pirms vairāk nekā 20 gadiem viens no Latvijas ietekmīgākajiem sportistiem bija soļotājs Aigars Fadejevs. Viņa aktivitātēm bija liela atsaucība sabiedrībā, un pat tādā sarežģītā un specifiskā disciplīnā kā soļošana cilvēki bija gatavi viņam sekot. Taču kopš Fadejeva pēdējā olimpiskā starta ir apritējuši 20 gadi, un soļošana tolaik iekarotās pozīcijas sen ir zaudējusi. Arī vieglatlētika kopumā. Lai arī izcilu vieglatlētu pēdējo 20 gadu laikā nav trūcis, viņu vilkme sabiedrībā bijusi krietni mazāka, tāpat kā spēja piesaistīt sponsorus.
"Tā skatuve jau ir, iespējas sevi parādīt – ir.
Bet Fadejevā bija jauda. Viņš nāca ar jaudu un veda uz priekšu vieglatlētiku. Viņš bija tas, kurš uzlika to uz saviem pleciem tajā laikā.
Šobrīd tas ir tas, kā pietrūkst," uzskata sporta mārketinga speciālists Raimonds Zeps.
Reklāmas nozares profesionālis un skriešanas pasākumu rīkotājs Aigars Nords norāda, ka ir jāsakrīt ļoti daudziem faktoriem, lai sportists iemantotu gan publikas, gan sponsoru ievērību. Ļoti daudz kas ir atkarīgs no izvēlētās disciplīnas.
"Ja tavā sporta veidā var būt liels tautas sporta potenciāls, ja tavu sporta veidu – vai tas būtu basketbols, skriešana vai volejbols – var ikdienā praktizēt jebkurš amatieris, tavs potenciāls automātiski reizinās ar kārtu," norāda Nords.
Tokijas olimpisko spēļu laikā vieglatlētika kļuva par populārāko sporta veidu "TikTok" platformā, apsteidzot pat sporta karali futbolu. Iemesls – lielākajā daļā disciplīnu zelta medaļu atnesušo sniegumu var parādīt 10 līdz 15 sekunžu ilgā video, kas ļoti labi piestāv sociālo tīklu specifikai un cilvēku paradumiem digitālajā vidē.
"Šodien atlētiem pavisam noteikti ir jādara daudz vairāk, jo mediju vide ir mainījusies. Tu teici par "TikTok", kas šodien var ļoti daudz ietekmēt sabiedrības domā. Kādreiz tie bija klasiskie mediji," uzskata Zeps.
Savukārt Nords pauž: "Papildus visam tam tev ir jābūt superharismātiskam, nedaudz dauzonīgam, radošam, viedam, inteliģentam un tā tālāk.
Tev ir jābūt tādam, kurš spēj aizraut pūli."
Nords uzskata, ka potenciāls kļūt par ietekmīgu, sponsoru iecienītu pirmā lieluma zvaigzni ir tikai Agatei Caunei. Tam piekrīt arī Raimonds Zeps, kurš gan neizslēdz, ka arī pāris citiem sportistiem piemīt mārketinga potenciāls. Latvijas Vieglatlētikas savienība gan neuzskata, ka pēdējo 20 gadu laikā nebūtu bijis spilgtu panākumu un zvaigžņu, tāpēc atlētu popularitāte nav kavējusi sporta veida attīstību.
"Es domāju, ka visvairāk ir kavējis zemais finansējums, kas mums visu laiku ir bijis. Pēdējie divi gadi, kad mums beidzot ir noteiktas prioritātes un vieglatlētika ir puslīdz labi finansēta, mēs varam nodrošināt jauniešu dalību starptautiskajās sacensībās, kas nav mazsvarīgi," uzskata Latvijas Vieglatlētikas savienības ģenerālsekretārs Dmitrijs Miļkevičs.
Pateicoties jaunajiem finansēšanas kritērijiem, šogad Latvijas Vieglatlētikas savienība izpelnījusies vislielāko valsts finansējumu. Sporta mārketinga eksperti gan norāda, ka palīdzībai sportistu tēla veidošanā jābūt kā papildu pakalpojumam Latvijas Olimpiskajā vienībā, jo maz ir tādu federāciju, kas var atļauties algot darbiniekus ar labām zināšanām zīmolu vadībā.