Sporta studija

Sporta studija

Sporta studija

Bokseris Briedis Sporta muzejā iepazīst Austrālijas latviešu veikumu sportā

Ekipāžas stūrmanis Zariņš: Dakāras gars Saūda Arābijā bija pilnā apjomā

Stūrmanis Zariņš: Mežonīgums Dakaras rallijreidā pazudis, bet joprojām ir prestižs

Teju divas nedēļas un deviņus tūkstošus kilometru Saūda Arābijas tuksnešu kāpās pavadīja vairāk nekā 400 ekipāžas, kuras piedalījās Dakaras rallijreidā. Finišēja gan krietni mazāk. Vieglo automašīnu klasē finišēja 70 ekipāžas, starp tām 49. vietu ieguva lietuviešu komanda “Kreda” ar pilotu Antanu Jukneviču un Latvijas stūrmani Didzi Zariņu.

Didzim šis bija jau sestais Dakaras rallijreids kā dalībniekam, bet kopš pēdējās reizes pagājis krietns laiks – vairāk nekā desmit gadi. Viņš nenoliedz, ka Dakaras rallijreids laika gaitā ir mainījies.

“Nu nav vairs tā Dakara, kas bija agrāk. Ir pazudis tas mežonīgums un tas, ka tev tiešām katru dienu jācīnās, lai tiktu uz finišu. Šeit ir skaidrs, ka rallijs ir palicis daudz ātrāks un daudz civilizētāks,” Zariņš atzina intervijā Latvijas Televīzijas raidījumā “Sporta studija”.

Karjerā Zariņš ir braucis gan klasiskajā rallijreidā Parīze–Dakara, gan Dienvidamerikā, gan tagad arī Saūda Arābijā.

Lai arī braukšana salīdzinoši ekstrēma ir visur, paši briesmīgākie esot bijuši Āfrikas tuksneši – tiešām neapdzīvots un nezini, kas tevi sagaida aiz nākamā uzkalna.

Saūda Arābijā lieli izaicinājumi trases ziņā neesot bijuši – ātri, smilšaini ceļi, arī lielākas un mazākas kāpas, kā arī posmi ar milzīgiem akmeņiem, kuriem vajadzējis braukt pāri. Arī sadzīve tagad esot krietni civilizētāka – kādreiz dalībnieki gulējuši lielā kopējā teltī, guļammaisos, bet tagad guļ vai nu treileros un kemperī, vai teltī, kas ir uz mašīnas jumta.

“Uz vietas tās sajūtas ir vairāk un emocijas ir krāsainākas. Katru vakaru atgriezies nometnē un tevi sagaida mehāniķi, komandas biedri – tiešām fantastiska sajūta. Un to 12 reizes, 12 dienas izbaudīt – lieliski,” atceras pieredzējušais stūrmanis. Gandarīts par dalību un nokļūšanu līdz finišam, Zariņš arī atzina, ka, protams, ik gadu ir komandas, kas brauc tikai uzvarēt un kurām ir pamatīgs tehniskais un finansiālais atbalsts.

Šogad arī bijis jūtams, cik ļoti progresējusi tehnika un ka arī Dakarā domā par ''zaļu'' nākotni, izmantojot gan biodegvielu, gan elektroauto.

Pat smagais auto, ko darbina ar ūdeņradi – ar tādu bija ieradusies čehu ekipāža, taču līdz galam viņiem tehniski kaut kas neesot bijis kārtībā. Iespējams, ne vienu vien pārsteigs fakts, ka Dakaras rallijreidā var dabūt sodu par ātruma pārsniegšanu. Zariņš stāstīja, ka bija diezgan strikti noteikti ātruma ierobežojumi – piemēram, mazajiem bagijiem 130 km/h, savukārt vieglajām mašīnām maksimālais ātrums trasē bija 170 km/h. Bet, kad trase gājusi cauri kādām apdzīvotām vietām vai kamieļu fermām, tad bijušas arī zonas kur pieļauti tikai 50 km/h vai pat 30 km/h.

“Un tad, kad tu tuvojies tai zonai, nu braucot ar kaut kādiem 120 km/h vai 140 km/h un tev uzreiz ir jānomet līdz atļautajam... Tad ir jautājums – vai tu laicīgi sāksi bremzēt vai mēģināsi skriet līdz pēdējam un cerēsi, ka paspēsi  sabremzēt? Un mums arī priekšpēdējā dienā iedeva 10 sekundes sodu par to, ka zonā, kur bija jābūt 30 km/h, mēs nepaspējām sabremzēties un mums fiksēja 34 km/h,” atminas Zariņš.

Cīnoties par sekundēm, nedrīkst pazaudēt cilvēcību, uzsvēra ekipāžas stūrmanis, atminoties dažus starpgadījums šīgada rallijreidā, kad dalībnieki nepalīdzēja viens otram.

“Vairs nav tas, kas bija Āfrikas Dakarā – pazūd kaut kur tas cilvēcīgums un Dakaras gars, ka tomēr vajag palīdzēt. Visiem ir tikai tas sports, sports, sports, un tas ir tikai tāpēc, ka Dakara šobrīd palikusi krietni ātrāka. Papētot rezultātus, skatījos, ka vidēji dienā pirmās 12 mašīnas iebrauc 10 minūšu intervālā. Pilotam trasē nogaidīt to minūti, kamēr, piemēram, nokritis motociklists tiek malā, nu tas ir gandrīz tikpat ilgi, cik nomainīt vienu pārsistu riteni. Ja pilots to nevar, nu tad viņš ir kaut ko pazaudējis,” sacīja Didzis Zariņš.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Svarīgākais šobrīd

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt