Sapnis sportam, ieguvums ekonomikai un valstij. Ko Latvijai nozīmēs pasaules čempionāta posms rallijā?

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Sapnis, kas pārtapis par realitāti, jeb pasaules rallija čempionāta (WRC) posms Latvijā, ko plāno 2024. gadā, nenoliedzami būs vērienīgs sporta notikums, taču nedrīkst aizmirst arī par to, kā pasākums ietekmēs valsts atpazīstamību pasaulē un ekonomiskos ieguvumus. Latvijas WRC posma izziņošanas pasākumā izskanēja dažādi viedokļi par to, kas varētu būt gaidāms no pasaules autorallija elites viesošanās Kurzemē. 

ĪSUMĀ:

"Mēs esam parakstījuši – valdības uzdevumā par 2021. gada decembra Ministru kabineta lēmumā noteikto – līgumu par WRC rīkošanu Latvijā 2024. gadā. Tas vairs nav neticami, tas vairs nav milzīgs sapnis vai vēl kaut kas, bet tā ir šodienas realitāte," tā piektdien, 17. februārī, autosporta sacensību organizatora "RA Events" vadītājs Raimonds Strokšs izziņoja WRC posmu Latvijā

Tiesa, Starptautiskajai Automobiļu federācijai (FIA) vēl jāapstiprina 2024. gada sacensību kalendārs, lai varētu uzzināt, kad tieši pasaulē ātrākie rallisti viesosies Latvijā. Taču posma izziņošanas pasākums bija kulminācija vairākus gadus ilgam, smagam darbam, tāpēc piektdienas vakarā Rīgas cirka telpās arī vairākkārt no rallija organizēšanā iesaistītājām amatpersonām, uzņēmumiem un pašvaldībām izskanēja vārds "sapnis".

Sagaidāms, ka par sapni dēvētais notikums 2024. gadā ietekmēs Latvijas sporta dzīvi, valsts atpazīstamību pasaulē, kā arī būs jūtama ekonomiskā ietekme no ārvalstu apmeklētājiem Kurzemes reģionā. 

"Vēsturisks notikums Latvijas sportā kopumā, ne tikai autosportā"

Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) Sporta departamenta direktors Edgars Severs posma izziņošanas pasākumā norādīja, ka WRC posms būs 2024. gada lielākais un nozīmīgākais sporta notikums Latvijā. WRC rīkotāja, uzņēmuma "WRC Promoter" vecākais direktors sporta jautājumos Peters Tūls atzīmēja, ka motoru sporta aprindās WRC piekāpjas tikai "Formula 1".

Līdzīgu viedokli Tūlam, skaidrojot, cik nozīmīgu sporta pasākumu Latvija organizēs 2024. gadā, sarunā ar portālu LSM.lv pauda organizators Strokšs: "Grūti jau to izskaidrot. Tas ir tieši tikpat nereāli, ja es šodien teiktu, ka mums būtu "Formula 1" Latvijā. (..) Gadus četrus atpakaļ šis [WRC posms] bija tieši tik nereāli kā "Formula 1" Latvijā šodien. Četros gados situācija mainījusies, apstākļi mainījušies, vide mainījusies, un mums ir dota šī iespēja."

Lakonisks par gaidāmajām sacensībām sarunā ar LSM.lv bija sporta žurnālists Anatolijs Kreipāns: "Tas ir vēsturisks notikums Latvijas sportā kopumā, ne tikai autosportā. (..) Mums jau nav daudz tādu pasākumu, katrs tāds pasākums ir notikums." 

Savukārt IZM pārstāvis Severs atzīmēja, ka šāda līmeņa pasākumi Latvijā ir laba motivācija arī jaunajiem sportistiem. 

WRC posma ietekmi uz motoru sporta attīstību Latvijā – grūti prognozēt

Taču par WRC posma nozīmi jaunajiem rallistiem Severs norādīja: "Jaunajiem sportistiem, kas kāpj pa šīm [karjeras] trepēm, būs iespēja braukt arī WRC posmā Latvijā, un varbūt ne tikai [iespēja] uzvarēt [Eiropas rallija čempionāta posmā] "Tet Rally Liepāja", bet arī būt konkurētspējīgiem WRC posmā Latvijā."

Līdzīgu viedokli portālam LSM.lv pauda arī pieredzējušais Latvijas rallija pilots Jānis Vorobjovs. Viņš uzsvēra, ka WRC posms "piesaistīs acis" arī vietējam čempionātam, tā organizētības un konkurences līmenim. 

Vorobjovu piektdien Latvijas Automobiļu federācijas (LAF) Rallija komisijas 2022. gada sezonas laureātu ceremonijā apbalvoja par ieguldījumu Latvijas autosporta attīstībā. Tieši Vorobjovs, kurš Latvijas rallijos startē jau kopš 90. gadu sākuma, aizvien turpina dalību pašmāju čempionātā. Latvijas ralliju ātrumposmus, arī daļu, kuri, visticamāk, tiks iekļauti WRC posmā, Vorobjovs zina teju no galvas. Viņš atzina, ka Latvijā ceļi ir prasīgi un izceļas ar lielu dažādību, taču tā esot laba iemaņu bāze jaunajiem braucējiem. 

"Mums ir skaisti, ļoti ātri un plaši ceļi. Katrā Latvijas nostūrī ir kas cits. Tāpēc, atbraucot pie mums, jaunajiem tā ir ļoti kvalitatīva, pamatīga zināšanu un iemaņu bāze," pauda Vorobjovs.

Tikmēr sporta žurnālists Kreipāns uzskata, ka WRC posma ietekmi uz Latvijas motoru sporta attīstību prognozēt ir sarežģīti, norādot, ka jāņem vērā fakts, ka nodarbošanās ar kādu tehnisko sporta veidu ir "ārkārtīgi dārgs pasākums". 

Arī Vorobjovs atzina, ka izmaksas rallijā, lai saglabātu kaimiņvalstīm un Eiropai konkurētspējīgu čempionātu, iepriekšējos gados ir ārkārtīgi pieaugušas. Tāpēc varbūt arī Latvijas rallija čempionātā pēdējos gados startē mazāk sportistu augstākajā līmenī, pieļāva Vorobjovs. Tomēr rallija pilots uzskata, ka WRC posma rīkošana Latvijā pavērs durvis arī ārzemju censoņiem.

Tieši tāds jauns censonis reiz bija arī 2022. gada pasaules čempions Kalle Rovanpera, kuru pērn kronēja par visu laiku jaunāko pasaules čempionu, un rallija karjeru viņš sāka Latvijā, jo citviet tik jaunā vecumā tas nebija ļauts. Divkārtējais Latvijas rallija čempions Rovanpera īpašā video uzrunā piektdien apsveica Latviju ar WRC posma rīkošanu. 

Lai skatītu šo resursu, mums ir nepieciešama jūsu piekrišana sīkdatnēm.

Iespēja Latvijai gūt atpazīstamību pasaulē; iesaistītās pašvaldības patīkami satrauktas par viesu uzņemšanu

Sagaidāms, ka WRC posms Latvijai piesaistīs ne vien ārvalstu autosportistu uzmanību, bet arī vairāku dienu garumā lielu daļu pasaules iepazīstinās ar Latviju un atrādīs "labākajā gaismā". Par valsts atpazīstamības celšanu WRC posma izziņošanas pasākumā vairākkārt atgādināja iesaistītās puses. 

Kā atzīmēja pasaules čempionāta rīkotājkompānijas "WRC Promoter" pārstāvis, Latvijas posmam, tāpat kā citiem rallijiem WRC kalendārā, pateicoties sadarbībai ar 50 raidsabiedrībām, būs iespējams sekot līdzi vairāk nekā 150 valstīs. "WRC Promoter" pārstāvis Tūls atzina, ka Latvija WRC posma laikā būs motoru sporta pasaules uzmanības centrā. 

Arī sporta žurnālists Kreipāns uzsvēra, ka šāda līmeņa sporta pasākums, pirmkārt, ietekmē valsts atpazīstamību: "Jebkurā sporta veidā tāda līmeņa pasākums – tas ir valsts prestižs. Daudziem tas var likties dīvaini, bet pasaulē ir pietiekami daudz cilvēku, kuri joprojām nezina, kur tāda Latvija atrodas. (..) Ja, pieņemsim, uz Latviju atbrauktu pasaulē labākie operdziedātāji uzstāties vai kinozvaigznes, "Oskara" balvu ieguvēji – tas ir apmēram tas pats, tas ne tikai uz ralliju attiecas." 

WRC organizatori katra posma rīkotājvalsti arī vienmēr atrādījuši no labākās puses – atspoguļotas tiek ne tikai rallija sacensības un rezultāti, bet arī sociālajos tīklos, interneta un televīzijas pārraidēs tiek iepazīstināts ar valsts vēsturi, kultūru un tradīcijām. 

Kreipāns uzskata, ka Latvijai šāda iespēja ir jānovērtē, jo "sports Latvijai diemžēl ir viena no vienīgajām lietām, ar ko Latvija var gūt atpazīstamību pasaulē". 

Arī no pašvaldībām, kas iesaistījušās posma rīkošanā, piektdienas pasākumā varēja dzirdēt patīkamu satraukumu par iespēju WRC posma laikā atrādīt novada kultūrvēsturisko mantojumu uz lielas skatuves.

Posms paredzēts Rīgas un Liepājas teritorijā, kā arī Talsu, Kuldīgas, Tukuma un Dienvidkurzemes novados.

Talsu novada pašvaldības izpilddirektors Ivars Haselbaums norādīja: "Talsu novada pašvaldība ir gandarīta, ka daudzu gadu garumā valdziņš, kas sasaista Talsus un ralliju, nav pārtrūcis, bet gan, tieši otrādi, kļuvis stiprāks un redzamāks. Esam pateicīgi Raimondam Strokšam un viņa komandai, kas allaž ir godājuši mūsu pilsētas tradīcijas un ar savu entuziasmu, neatlaidību un darbu nesuši mūsu novada vārdu Latvijā un ārpus tās."

Liepājas domes Attīstības komitejas priekšsēdētājs Uldis Sesks (Liepājas partija) atzīmēja: "Iegūtais Eiropas Sporta pilsētas statuss un nesen apstiprinātais Eiropas Kultūras galvaspilsētas statuss 2027. gadā ļauj mums [Liepājā] lepoties un piedāvāt kvalitāti mūsu viesiem."

Tikmēr Kuldīgas novada domes priekšsēdētāja Inese Astaševska ("Kuldīgas novadam") norādīja: Autosporta sacensības neaprobežojas tikai ar sacensībām trasē – tas ir liels notikums mūsu uzņēmējiem, sporta un kultūras dzīvei. Esam gatavi, ka jau drīzumā Kuldīgas novada ceļos rūks auto motori, bet pasaules mēroga autorallija gardēžus sacensību starplaikos priecēsim ar gleznainiem skatiem, unikālu vēstures elpu un radošiem pārsteigumiem pilsētas ielās." 

Latvijas WRC posma ģenerālsponsors būs uzņēmums "Tet", līdz ar to rallijs nosaukts par "Tet Rally Latvia". Uzņēmuma "Tet" valdes priekšsēdētājs Uldis Tatarčuks norādīja, ka gaidāmā posma ietekme uz valsts popularitāti ies roku rokā ar pienesumu ekonomikai. 

"Šis ir būtisks panākums ne tikai autosporta sabiedrībai, bet visai Latvijai kopā, jo tas veido kopējo valsts atpazīstamību pasaulē, iedvesmo mūs visus nākamajiem projektiem, un, nenoliedzami, dod lielu pozitīvu pienesumu visai ekonomikai," atzīmēja Tatarčuks.

Latvija posma rīkošanai gatava atvēlēt vismaz līdz 2,45 miljoniem eiro; prognozētie ieņēmumi – vismaz 16,8 miljoni eiro

Kopš "RA Events" sāka virzīt ieceri par WRC posma rīkošanu Latvijā, viens no potenciālajiem ieguvējiem, kas tika minēts gan pašvaldību, gan valdības līmenī, bijusi valsts ekonomika. Tiesa šāda pasākuma uzņemšana arī prasa ievērojamus finansiālos un organizatoriskos resursus, lai varētu sajust cerēto ekonomisko pienesumu.

IZM pārstāvis Severs neslēpa, ka sākotnēji valdība bijusi bažīga, taču, izvērtējot iespējamos ekonomikas efektus, lemts par labu pasākuma rīkošanai. 

"Tad, kad valdība pirmo reizi šo ideju no Raimonda [Strokša] un Latvijas Automobiļu federācijas uzklausīja, protams, bija jautājums, vai mēs to varam, vai mēs to spējam. Jo tas nav tikai finansiālais jautājums, tas ir jautājums par šo organizēšanu, tas ir tiešam ļoti liels pasākums. (..) Tiešam jāaudzē šī kapacitāte un spēja šo pasākumu rīkot. Izvērtējot apstākļus gan sportiskos, gan it īpaši ekonomisko efektu, ko iegūs viss Kurzemes reģions un ne tikai Kurzemes reģions, bet visa Latvija. Caur šiem ekonomiskajiem efektiem tas tiešām ir to vērts," atzīmēja Severs. 

Arī sporta žurnālists Kreipāns vērtēja, ka šāds sporta pasākums ir ekonomisks ieguvums: "To mēs parasti nerēķinām – tie cilvēki, kas šeit uz ralliju atbrauc, viņi šeit dzīvos vairākas dienas. Un reģioniem tas ir daudz nozīmīgāk nekā Rīgai, cik viņi te atstāj naudas. Varbūt ikdienas cilvēks, kas skatās televizorā motokrosu vai ralliju, viņš to momentā nejūt, bet kopumā diezgan daudz naudas paliek [Latvijā]."

Taču konkrēti skaitļi rāda, ka Latvija WRC posma rīkošanai atvēlēs vismaz līdz 2,45 miljoniem eiro.

To paredz 2021. gada decembrī valdībā atbalstītais IZM informatīvais ziņojums. Plānots, ka nepieciešamais finansējums 2023. gadā nepārsniegs 650 000 eiro, izlietojot to FIA Eiropas rallija čempionāta licences maksai 2023. gadam un WRC Latvijas posma organizēšanai. 2024. gadā paredzētais finansējums ir līdz 1,8 miljoniem eiro, ko tērētu posma promotiera un FIA licences maksai, kā arī organizēšanas izmaksām. Savukārt atlikušās saistības atbilstoši nepieciešamībai pilnā apmērā segtu Automobiļu federācija un vietējie organizatori SIA "RA Events".

Vienlaikus arī rallija rīkošanā iesaistītās pašvaldības atvēlēs finansējumu. Piemēram, jau zināms, ka Rīgas dome atvēlējusi 140 000 eiro WRC posmam galvaspilsētā 2024. gadā.

Tāpat paredzēts, ka IZM sadarbībā ar LAF un "RA Events" būs jāizstrādā efektīvākais piedāvājums nepieciešamā finansējuma nodrošināšanai un jāiesniedz tas valdībā. "RA Events" ir norādījis, ka gadījumā, ja WRC posms Latvijā notiks, tad pēc tā norises tiks veikta pilna finanšu atskaite par izdevumu un ieņēmumu posteņiem, un tīro peļņu no šī pasākuma, ja tāda veidotos, atmaksās valsts budžetā, lai kompensētu valsts ieguldījumu sacensību līdzfinansēšanai.

Atbalstu WRC posma organizēšanai Latvijā iepriekš paudusi arī Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA), kas atzinusi pasākuma ekonomiski pozitīvo ietekmi uz Kurzemes reģionu un

prognozē, ka ieņēmumi no ārvalstu viesiem 2024. gada WRC posmam Latvijā varētu būt vismaz 16,8 miljoni eiro.

Igauņi WRC posmam tērē vairāk, bet ieņem mazāk par Latvijas plānoto 

Konkrētu ekonomisko ieguvumu gan ir grūti prognozēt. 

Lai arī LIAA ieņēmumus no ārvalstu viesiem prognozējusi vairāk nekā 16 miljonu eiro apmērā, Latvijas ziemeļu kaimiņiem Igaunijā WRC posms ikgadēji ienes mazāk, bet budžets ir lielāks par Latvijas plānoto. 

Te arī jāpiebilst, ka Igaunijas posmam papildu uzmanību piesaista arī tas, ka igauņu rallija pilots Ots Tanaks pats startē WRC un 2019. gadā izcīnīja pasaules čempiona titulu. 

Šogad Igaunijā WRC posms norisināsies jau ceturto reizi.

"Rally Estonia" organizatoru mājaslapā teikts, ka pasākuma ieguldījums ekonomikā ik gadu mērāms aptuveni 10 miljonu eiro apmērā,

kā arī rallijam kopā visā pasaulē katru gadu WRC translācijās bijuši vairāk nekā 800 miljoni skatījumu.  

Latvijas autosporta portālā "Go4speed" pirms pērnā gada Igaunijas WRC posma "Rally Estonia" organizators Urmo Āva atklāja, ka kopējais rallija budžets ir 4,5 miljoni eiro – Igaunijas valdība "Rally Estonia" piešķir 2,5 miljonus eiro, bet pārējais ienāk no sponsoriem, biļešu tirdzniecības, dalības maksām un vietējām pašvaldībām. Kopumā Āva atzinis, ka WRC posms ir "lielisks ieguldījums ekonomikā".

Savukārt, piemēram, Horvātijā, kur WRC posms noticis divreiz un plānots arī šosezon, pasaules čempionāta rallija uzņemšana ārkārtīgi pozitīvi ietekmējusi valsts tūrisma nozari. Zagrebas Universitātes Ekonomikas un biznesa fakultātes pētījums liecina, ka 2022. gada WRC posma laikā vairāk nekā 300 000 skatītāju Horvātijā atstājuši vairāk nekā 105 miljonus eiro. Pētījumā secināts, ka WRC posma rīkošana ir sociāli un ekonomiski ilgtspējīgs projekts un Horvātijai vajadzētu turpināt uzņemt WRC posmus. 

Lai arī Horvātijā iedzīvotāju skaits sasniedz nepilnus četrus miljonus un Eiropas dienvidu zeme varbūt ir pieprasītāks tūrisma galamērķis vasarā, Latvija, kas teritoriāli ir lielāka par Horvātiju, uz šiem datiem varētu raudzīties pozitīvi. Ņemot vērā arī to, ka Latvija autosporta pasaulē savu vārdu jau iegrāmatojusi ar Eiropas rallija čempionāta un Eiropas un pasaules rallijkrosa čempionāta posmu rīkošanu, ko arī organizējis "RA Events".

WRC posma plāni saskanēja ar Rīgas stratēģiskajām interesēm

Galvaspilsētai Rīgai šāda tipa pasākumi nav sveši. Jau iepriekš minētās rallijkrosa sacensības par savu stabilu mājvietu atradušas Biķernieku trasi. Arī Latvijas WRC posmā Biķernieku trase būs viena no sastāvdaļām, portālam LSM.lv atklāja "RA Events" vadītājs Strokšs.

"Rīgā mūsu sapnis un mērķis ir iekļaut Biķernieku trasi, jo es uzskatu, ka tas objekts ir unikāls, un mums ir tas jārāda pasaulei, jo tik daudz trašu pilsētas centrā nav pasaulē. Tagad mums ir perfekta auditorija, lai to parādītu visai pasaulei," pauda Strokšs. 

Savukārt Rīgas mērs Mārtiņš Staķis norādīja: "Esam gatavi rallija līdzjutējus no tuvām un tālām valstīm sagaidīt pie sevis Rīgā – tas nozīmē gan papildu ienākumus pilsētas uzņēmējiem, gan arī Rīgas vārda izskanēšanu pasaulē. Tāpēc pašvaldība sveic un atbalsta augstākā līmeņa sporta notikumu norisi pie mums."

Rīgas mērs atzīmēja, ka pilsētu iesaistīties WRC posma rīkošanā uzrunāja tas, ka aktīvākie rallija atbalstītāji esot tieši no tām valstīm, kur Rīgai ir lielākās intereses.

"Gan attiecībā uz investīcijām, gan attiecībā uz tūrismu – Skandināvijas puse, Polija, Vācija. Skaidrs, ka tas būs izdevīgi gan mūsu pilsētai kopumā, gan kopumā visai valstij. Tas, ka simtiem tūkstoši, miljoniem cilvēku redzēs mūsu burvīgo zemi, mūsu brīnišķīgās pilsētas savos televīzijas ekrānos, ir kaut kas ļoti pacilājošs. Taču tas nav vienīgais iemesls, kāpēc Rīga izlēma finansiāli atbalstīt šo pasākumu. Latvijas rallija saime to ir pelnījusi," atzīmēja Rīgas mērs. 

Augsts "uzticības kredīts" Latvijai, bet priekšā vēl daudz darāmā

"WRC Promoter" pārstāvis Tūls Latvijas WRC posma izziņošanas pasākumā uzsvēra, ka tieši Baltijas reģions uzskatāms par visa čempionāta stratēģiskas nozīmes tirgu, un WRC posma sarīkošanas uzticēšana Latvijai uzskatāma vienlaikus gan par augstu iepriekš paveiktā novērtējumu, gan augstu uzticības kredītu.

"Viens no "WRC Promoter" ilgtermiņa mērķiem bijis nodrošināt iespēju kādam no Eiropas rallija čempionāta posmiem tikt iekļautam arī WRC kalendārā. (..) Novērtējot gan rallija augsto sportisko un organizatorisko kvalitāti, par kuru jau vairāku gadu garumā, esam pārliecinājušies, sekojot līdzi Eiropas čempionāta norisēm, gan Latvijas valdības augsto ieinteresētību rallija disciplīnas un valsts ekonomikas turpmākā izaugsmē, esam izvēlējušies "Tet Rally Latvia" kā pirmo no posmiem, kam sniegt šādu iespēju, apliecināt sevi jaunā organizatoriskā līmenī," atzīmēja Tūls.

Iesaistītās puses gan neslēpa, ka, līdz pirmais rallija auto šķērsos WRC posma starta līniju Latvijā, vēl jāiegulda pamatīgs darbs.

IZM pārstāvis Severs norādīja: "Protams, ir ļoti daudz kas darāms, mums ir mazliet vairāk nekā gads, bet ir jādara ļoti daudz. Šī gada vasarā būs Eiropas rallija čempionāta posms, tā būs pēdējā pārbaude, varētu teikt, eksāmens pirms lielā pasākuma. Mums jādara daudz kopā – gan Latvijas valdībai, gan ministrijām, gan Automobiļu federācijai, gan "RA Events", gan pašvaldībām."

Taču bažu par iesaistīto pušu spēju sadarboties, lai noorganizētu augstākās kvalitātes pasākumu, neesot, LSM.lv norādīja sporta žurnālists Kreipāns un rallija pilots Vorobjovs. Kreipāns uzskata, ka "RA Events" komanda ir vairākkārt apliecinājusi spēju sarīkot Eiropas un pasaules mēroga motoru sporta sacensības. Savukārt Vorobjovs pauda, ka Latvijas pašvaldības un Automobiļu federācija vairāku gadu garumā ir spējušas sastrādāties, lai nodrošinātu sacensības pienācīgā līmenī. 

Lai Latvija ar savu rallija posmu ierakstītos 2024. gada WRC kalendārā, vēl jāsaņem oficiāls FIA sezonas grafika apstiprinājums.

Taču zināms, ka līdz Latvijas posmam atlicis nedaudz vairāk par gadu, kas varētu nozīmēt, ka Latvija pasaules ātrākos rallistus uzņems, iespējams, laika posmā no aprīļa līdz jūnijam. 

Rallija organizators Strokšs portālam LSM.lv pauda, ka Latvija noteikti cer uz tā dēvētās vasaras sezonas posmu: "Tas noteikti nav ne ziemas, ne rudens posms, tas ir vēls pavasaris līdz vasaras laiks. Mēs faktiski izbrauksim cauri pusei Latvijas. Protams, mēs jau to esam izdarījuši, esam atlasījuši katru labāko ātrumposma kilometru."

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti