Sporta studija

Sporta studija

Sporta studija

"Sporta Studijas" naivais jautājums

Rallija aizkulises: Ne vienmēr ātrāka mašina ir labāka

Rallijs «Sarma»: iespēja izbaudīt retu un īpašu ziemas autosporta garšu

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Gulbenes rallijs "Sarma" ir pagaidām pirmais un vienīgais ziemas rallijs Latvijā. NRC rallija komandas vadītājs Māris Neikšāns pavēra Latvijas Televīzijas (LTV) "Sporta studijai" priekškaru uz norisēm pasākuma aizkulisēs.

LTV satika Neikšānu plānojam degvielas papildu uzpildi, lai, zinot mašīnas patēriņu, braucēji pēc pirmā ātrumposma nepaliktu kājāmgājējos. Šajā gadījumā uzpildei vajadzīgs nevis benzīns, bet gan etanols jeb E85. "Sarmas" rallijā Neikšāns pats pēdējo reizi brauca pirms vairāk nekā desmit gadiem, bet šobrīd būvē rallija automašīnas un izīrē tās jebkuram sportistam.

Tāds prieks izīrēt rallija auto uz nedēļas nogali maksā apmēram 10 tūkstoš eiro. Savā teju mājas rallijā braukt ar augstākās raudzes auto izvēlējās lejasciemieši Mareks Švarcs-Švampāns un Armands Lūkins. Pilots Švarcs-Švampāns par svarīgāko nosauc prasmi nokontrolēt un izmantot mašīnas jaudu. Ir jānoķer īstā sajūta, lai brauktu rallijā. 

Ātrumposmos pilots un stūrmanis ir vieni paši, un tikai no tehnikas, kā arī pašu meistarības atkarīgs rezultāts.

Braukšana ar ātrāku auto ne vienmēr dod labāku rezultātu.

"Šai mašīnai ir priekšrocība. Pa tādiem nelīdzenumiem ar standarta mašīnu, teiksim, ar tādu rūpnieciski ražotu, ir mazliet taustoties jābrauc, tad mums ir garā gājiena piekare," paskaidroja Neikšāns. "Es jau iedrošināju zēnus, lai vienkārši nospiež gāzi un tur. Arī lēcienos mēs varam lēkt tālāk, augstāk."

Savukārt Latvijas labākais rallija pilots Mārtiņš Sesks ziemas rallijā uz puteņa ietekmētā ceļā divreiz nobraucis no trases, jo vienkārši neredzēja, kur jābrauc. Neikšāns tikmēr sarunā ar LTV novērtēja braucēju trasē.

"Ļoti laba izeja bija no līkuma. Viņš neizslīdēja, jo tas ceļa profils ir slīps," sacīja Neikšāns. "Neizslīdēja uz ārmalu, bet no iekšmaliņas uzreiz taisni. Tur varbūt viņš atguva ātrumu pēc tā, ka mazliet par daudz sabremzējās. Bišķiņ varbūt zaudēja ieejā, bet vinnēja izejā noteikti."

Tāpēc "Sarmu" sauc par Latvijas ziemas klasiku – katrs līkums desmit minūtēs var mainīties līdz nepazīšanai.

Arī lejasciemieši ar jauno auto aprada vien pēdējos ātrumposmos, tā nav joka lieta. Mūsdienu tehnoloģijas palīdz saprast teju jebkuru problēmu.

"Nu, pamēģini, ja zini, ka tur ir kaut kāds piecinieks, nu, tāds riktīgs līkums, nākot jau klāt – ding, ding – iemet pirmajā un tad met auto iekšā," padomus netaupīja Neikšāns. "Nevis tu iemet otrajā, auto tā "ē", tad iemet pirmajā. Vēl gearcut nostrādā, tu nedabū to rāvienu ārā. Sagatavo jau pirms līkuma. Tu esi otrajā pārnesumā – redzi, pēc pakāpītes. Otrais pārnesums, ja? Tad tu sāc dot gāzi, tev gāzes nav, tu iemet pirmajā gaņģī, tad tev aiziet – pirmais un otrais. Antilags jau kaut ko pūš, bet pie tik maziem apgriezieniem tas ir par maz dzinējam, viņš neiet. No 2,8 ir tas pūtiens. "Evo9" pie 3,3-3,4, "Škodām" ir pat vēl augstāk, kur ir tas moments. Pie 1500 apgriezieniem tev tur nekas neies ārā prom no tiem asajiem līkumiem."

Iemācīties braukt ziemā var, tikai braucot.

Ziemas rallijam allaž ir sava burvība, tiesa, pēdējos gados ir jāpriecājas arī par vienu ziemas ralliju. Vai šosezon būs vēl viens Alūksnē – tas atkarīgs no laikapstākļiem.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti