Rallijkrosā un autošosejā sezona jaunās klasēs pulcē kuplāku dalībnieku skaitu

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Maija sākumā ar pilnu sparu startējusi jaunā pašmāju autosporta sezona – šonedēļ pirmo posmu jaunajā sezonā aizvadīs rallijkrosa braucēji, savukārt jau aizvadītajā nedēļas nogalē sacensības aizvadīja autošosejas dalībnieki. Katra no šīm disciplīnām šogad ierodas ar saviem jaunumiem – rallijkrosā tas ir pilnīgi jauns formāts, savukārt autošosejā jauna, plašākai sabiedrībai pieejama sacīkšu mašīnu klase, lai vairotu sporta veida popularitāti, pieejamību un uzlabotu cīņas trasē.

Sestdien Biķernieku trasē Rīgā sāksies jaunā Latvijas-Lietuvas rallijkrosa čempionāta sezona. Čempionāta rīkotāji ir ļoti priecīgi par kuplo dalībnieku skaitu – pirmajās sacensībās startēt plāno kopumā 79 dalībnieki, sacenšoties septiņās ieskaites klasēs - "Super 1600", "Super 2000", "Lada RX", "BMW RX 3000", "Supercar" un "Xtreme" kroskartu ieskaitē, bet jaunākie rallijkrosa braucēji cīnīsies par "Toyota Yaris" kausu, startējot ar vienādām japāņu autoražotāja mašīnām.

Rallijkrosā šosezon galvenais jauninājums ir jauns formāts. Vecais formāts praksē tika pielietots jau ilgāku laiku un neizbēgami tas sāka sevi izsmelt – visi sportisti aizvadīja četras kvalifikācijas kārtas. Saskaitot visus kvalifikācijas kārtās iegūtos punktus, 12 labākie iekļuva pusfinālā – pa sešiem katrā pusfinālā. Pēc tam trīs labākie no katra pusfināla iekļuva finālā, tur cīnoties par godalgotajām vietām. Jaunajā formātā sistēma atšķirsies, visiem dodot lielākas iespējas iekļūt finālā.

 "Šo formātu esam nedaudz aizguvuši no ASV jaunā rallijkrosa seriāla "Nitro RX". Galvenā doma ir panākt sportistiem un skatītājiem interesantākas sacensības, lai vairāk mašīnu būtu trasē vienlaicīgi. Kvalifikācijās brauks sešas mašīnas no divām rindām. No rīta treniņā būs jāuzrāda ātrākais aplis, lai noteiktu starta vietu pirmajā kvalifikācijā. Nākamajās kvalifikācijas kārtās starta vietas noteiks pēc iepriekšējo kārtu rezultātiem," pastāstīja rallijkrosa posmu organizators Jānis Bergs. "Pēc trim kvalifikācijām saskaitām punktu summu un labākie seši uzreiz tiek finālā. Viņiem nav jābrauc, tikai jāgaida un jāgatavojas finālam. No 7. līdz 15. vietai brauc pēdējās iespējas braucienu deviņas mašīnas. Tiek aizvadīti četri apļi, trīs labākie iekļūst finālā."

LSM.lv uzrunātie braucēji atzina, ka

jaunais formāts varētu sagādāt sīvāku cīkstēšanos kvalifikācijas braucienos, kur vienā braucienā sacentīsies ātrumā līdzvērtīgāki braucēji, savukārt izšķirošajos braucienos trasē būs lielāka burzma, grūstīšanās un cīņas.

2019. gadā rallijkrosā debitēja BMW klase, pirmajā sezonā sacenšoties vien dažiem braucējiem. Trīs gadus vēlāk šī klase kļuvusi par masveidīgāko visā rallijkrosā, tajā sacenšoties 18 dalībniekiem. BMW spēkratiem paredzētā klase idejiski kļuvusi par tā sauktās "žiguļu" klases mantinieci, jo BMW mašīnas ir daudz jaunākas, pieejamākas un gados jaunākai auditorijai krietni saprotamākas nekā padomju laiku auto.

Viens no šīs klases dalībniekiem Kārlis Nebars sarunā ar LSM.lv pastāstīja, kas viņu no rallija pārvilinājis uz rallijkrosu un licis konstruēt pašam savu BMW sporta mašīnu.

"Rallijā dalībnieku mūsu klasē palika mazāk un rallijkrosā parādījās šī klase ar ļoti līdzīgiem noteikumiem, tāpēc nolēmām dzīvē pamēģināt kaut ko jaunu un nedaudz pārbūvējām mašīnu startiem šajā klasē," teica Nebars. "Klase ir populāra, jo mašīnu ir daudz un BMW ir populāri visās disciplīnās. Tās ir jaudīgas, izturīgas mašīnas. Esmu braucis ar dažādiem auto, iespaids ir labs. No manas puses šis formāts šķiet interesantāks un arī loģiskāks – nobrauc četrus apļus cik vien ātri vari, kad neviens netraucē, un tad saliek, kurā starta pozīcijā, kurā rindā stāvēsi. Sanāk objektīvāka pirmā kvalifikācija. Agrāk bija izloze un tad ātrāks braucējs mēdza gadīties aiz lēnāka – tad tur tāda bakstīšanās sanāk. Te vajadzētu būt plūdenāk, bet rallijkrosā nekad nevar zināt," paskaidroja Nebars.

Viņš norādīja, ka 3 gadus vecās BMW klases popularitāte slēpjas autosportam demokrātiskajās izmaksās – iespējams iegādāties ielas auto, un, ja ir mehāniķa prasmes, tad to var pārbūvēt, iekļaujoties 10 tūkstošu eiro robežās. Arī jau gatavas mašīnas iespējams nopirkt, iekļaujoties šajā summā.

Latvijas rallijkrosa trasē šogad varēsim vērot arī daudz visaugstākā līmeņa tehniku.

Vairāki autosportisti iegādājušies Eiropas līmeņa "Supercar" klases mašīnas, savukārt citi, piemēram, Edijs Ošs strādā pie jau esošās "Supercar" mašīnas uzlabošanas. Viņš pie šāda auto tika pērn un ar to piedalījās arī Eiropas čempionāta posmā Biķernieku trasē. Autosportists šosezon plāno piedalīties 12 dažādās sacensībās, plānos ietilpst arī starts Eiropas čempionāta ieskaitē.

"Viennozīmīgi attīstām dzinējus, aizgājām tajā virzienā. Likās, ka nav īsti diapazoni un kaut kas nav kārtībā. Viss tas kāršu galdiņš nebija salicies pareizi," sacīja Ošs, paslavējot rīkotāju veiktās izmaiņas. "Visu laiku esi kā finālbraucienā, tas dod nedaudz saspringumu un spriedzīti. Domāju, skatītājiem noteikti būs interesantāk. Kādreiz gadījās, ka uz starta tev ir trīs četras mašīnas, līdz ar to mazāka konkurence, ir tikai tāda braukāšanās. Te uz katru startu ies kā uz finālu. Pilotiem tas radīs spriedzi un būs jāparāda, kurš būs nobriedušāks un psiholoģiski izturīgāks. Mūsu klasē ir deviņas mašīnas – gribējās vairāk, bet domāju, ka minimālā programma ir ļoti laba."    

Jau pagājušajā nedēļā turpat Biķerniekos startēja jaunā autošosejas sezona. Arī šajā autosporta disciplīnā ļoti lielu popularitāti ieguvuši tieši vācu autoražotāja BMW spēkrati – "BMW 325" klasē uz starta stājās 48 automašīnas, kas, protams, ir ārkārtīgi daudz. Kā pastāstīja viens no pašmāju autošosejas dzīves vadītājiem Andis Meilands, šīs klases izcilie popularitātes rādītāji pamudinājuši radīt vēl vienu klasi BMW mašīnām, kas būtu vēl pieejamāka – "BMW 116 Trophy". Kā liecina nosaukums, šajā klasē izmantoti BMW 1. sērijas automobiļi. Tehniskie noteikumi paredz itin striktus ierobežojumus – drīkst izmantot tikai mašīnas, kas ražotas no 2004. līdz 2006. gadam un aprīkotas ar 1,6 litru benzīna dzinēju ar rūpnīcas kodu "N45", kas attīsta 115 zirgspēku (85kW) jaudu.

"Mums nepieciešama klašu daudzveidība. Mums ir mono klase, proti, vienādas mašīnas ar vienādiem noteikumiem, tas cilvēkus uzrunā vairāk nekā dažādība. Varētu teikt, ka meklējām "BMW 325 Cup" jaunāko māsu, kas būtu lētāka, lēnāka, pieejamāka. Nedaudz pašpikojām Anglijā, kur arī ir šāda klase. Tur startē ap 40 mašīnām, ir ļoti sīvas cīņas," stāstīja Meilands. "Cilvēkiem patīk sacensties ar vienādām mašīnām. Protams, vienmēr būs dažādi sagatavošanās līmeņi – kādam auto būs labāk sagatavots, kādam sliktāk, bet sākumpunkts būs vienāds."

Meilands paskaidroja, ka

BMW kā autoražotājs ir populārs un tas spēj uzrunāt jaunākus cilvēkus, savukārt pašas mašīnas ir gana izturīgas sacīkstēm,

turklāt plaši pieejamas tirgū gan tepat Latvijā un Baltijas reģionā, gan Eiropā. Šajā jaunajā klasē sportisti lielos vilcienos izmanto standarta ielas auto – tas pats dzinējs, pārnesumkārba un citi standarta mezgli, kas auto ievietoti jau rūpnīcā un paredzēti lietošanai ikdienas ceļu satiksmē. Meilands arī norādīja, ka šeit nevar izpausties ar inženiertehnisko jaunradi.

"Paši izpausties nevar nekur. Vienīgais, ko drīkst darīt, tas ir uzstādīt sporta amortizatorus, bet tie visiem ir vienādi un jāpērk no organizatoriem. Tie ir speciāli šim modelim ražoti amortizatori. Var uztaisīt izpūtēju, bet tas arī viss," uzsvēra Meilands.

Viens no šīssezonas dalībniekiem Raivis Meilands norādīja, ka šādas mašīnas uzbūvēšanai nav nepieciešamas īpašas mehāniķa zināšanas un prasmes, arī budžets ir salīdzinoši saprātīgs.

"Svarīgākā lieta ir nopirkt vienkārši labu mašīnu. Labu, koptu ielas mašīnu. Mašīna vienkārši ir jāsakopj, kādi mezgli jāsaremontē vai jānomaina. Arī dzinēju vajag izjaukt un pārbaudīt vai viss ir labi," stāsta jaunās autošosejas klases dalībnieks. "Nav nekas tāds, kas būtu jāpārbūvē, vienkārši jāsakārto. Tad seko amortizatori un bremzes, bet tas visiem vienāds un tur neko nevar darīt. Paliek regulācija un sakopšana. Teiksim, mēs kā mehāniķi esam apaļas nulles. Kā visi vīrieši kaut ko zinām un varam izdarīt, bet neesam mehāniķi. Paši tehniski gandrīz neko neesam darījuši – iztīrījām salonu, pārvilkām vadus un nokrāsojām," par darbu ar auto stāstīja Raivis Meilands.

Raivja Meilanda mašīna jaunajā BMW klasē kopumā izmaksājusi ap 12 tūkstošiem eiro, taču viņš īpaši uzsver, ka mašīnas veidošanas laikā pieļautas daudzas kļūdas un auto noteikti iespējams uzbūvēt konkurētspējīgu un krietni lētāku.

"Bijām nepacietīgi, gribējām ātrāk, tāpēc nepārbaudījām dzinēju un jau pirmajā treniņā tas izbeidzās. Bija jāmeklē jauns dzinējs, kuru gan pārbaudījām un arī salabojām. Esam ļoti daudz mācījušies un izzinājuši lietas, kuras iepriekš neviens nezināja. Nav viena liela kļūda, ir daudz mazu kļūdu. Mēs arī gribam palīdzēt jaunajiem un stāstīt, ko esam iemācījušies, lai citiem ietu vienkāršāk," skaidro Meilands. Viņš uzsver, ka mašīnas uzbūvēšanas izmaksas, ieskaitot paša auto iegādi, drīzāk ir ap 7-9 tūkstošiem eiro.  

Pirmajā sezonā dalībnieku skaits šajā klasē ir neliels – startē četras mašīnas, taču zināms, ka vismaz vēl pāris auto tiek būvēti. Tāpat ir vairāki potenciālie dalībnieki, kuri gatavojas iesaistīties nākamgad. Prognozējams, ka šī klase jau tuvāko gadu laikā kļūs līdzīgi masveidīga "BMW 325" klasei. Rīkotāji cer, ka abas BMW klases rūpēsies par masveidību šajā disciplīnā, sportistus un skatītājus piesaistot ar kvalitatīvu cīņu trasē, bet labākie šo klašu braucēji, iespējams, varētu spert soli tālāk un izmēģināt spēkus ar ātrāku sacīkšu tehniku. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti