Asfalts prasa precizitāti
Spānijas rallijs kopš 2021. gada norisinās tikai uz asfalta ceļiem. Pirms tam vairākus gadus tās bija vienīgās sacensības WRC kalendārā ar jaukta – asfalta un grants – seguma ātrumposmiem. Šīm sacīkstēm gan ir visai bagāta vēsture. Pirmo reizi tās vietējā mērogā norisinājās 1957. gadā. No 1975. gada tās iekļautas Eiropas rallija čempionātā, kurā sacenties arī latviešu rallija braucējs Mārtiņš Sesks.
Bet 90. gadu sākumā Spānijas rallijs kļuva par WRC sastāvdaļu.
Gadu laikā sacensības vairākkārt mainījušas formātu – no aslfalta rallija uz jaukta seguma sacensībām un atpakaļ.
Šogad vienlaikus ar WRC sacīkstēm Spānijā notiks arī Eiropas rallija čempionāta posms, kurā gan sportisti mēros īsāku distanci un startēs pēc savas ieskaites noteikumiem.
Visvairāk šajā rallijā uzvarējis deviņkārtējais pasaules čempions Sebastjens Lēbs – deviņas reizes, un astoņi no šiem triumfiem izcīnīti pēc kārtas. Spānijas rallijs šogad arī pieturējies pie Lēbam tik ļoti tuvā asfalta modeļa, taču rallija leģenda šoreiz nestartēs.
Ātrie līkumi un gludie asfaltētie ceļi vietām varētu atgādināt autošosejas trases apli, bet par autorallija disciplīnu atgādina līkumu iekšmalas, kuras nogriežot, lai iegūtu vērtīgas sekundes simtdaļas, ceļš paliek arvien netīrāks un slidenāks.
Šīs sacensības no braucējiem prasa lielu precizitāti, lai turētos pareizajās trajektorijās, un prasmes, lai pareizajās vietās "nogrieztu iekšmalu" un iegūtu vērtīgo laiku.
Čempions jau kronēts, bet cīņas vēl turpinās
2022. gada WRC sezonas 11. posmā Jaunzēlandē somu rallija pilots Rovanpera kļuva par visu laiku jaunāko pasaules čempionu autorallijā. Tas gan nenozīmē, ka Spānijas trasē trūks intrigas. Pirmkārt, aizvien turpinās cīņa par atlikušajām pozīcijām sezonas kopvērtējumā. Otrkārt, Spānijas WRC posmā varētu izšķirties uzvarētājs komandu ieskaitē.
Vien "Hyundai Shell Mobis" komanda šogad "Toyota Gazoo Racing" vienībai var atņemt čempiontitulu komandu ieskaitē. Patlaban "Toyota" rūpnīcas komanda iekrājusi pietiekami lielu pārsvaru pār tuvākajiem konkurentiem, lai ar veiksmīgu visu savu ekipāžu startu varētu nodrošināt otro titulu starp komandām.
Tomēr ralliji ar asfalta elementiem labi šosezon vedušies "Hyundai" pilotiem.
Pašreizējās otrās vietas īpašnieks sezonas kopvērtējumā – igaunis Ots Tanaks – šogad Beļģijas rallijā uzvarēja, bet Horvātijas posmā izcīnīja otro vietu. Savukārt otrs "Hyundai" līderis Tjerī Nevils no Beļģijas spējis uzvarēt divos iepriekšējos Spānijas WRC posmos.
Nevils čempionāta rīkotājiem norādīja: "Lai Spānijā brauktu ātri, mašīnai ir jāpiemeklē labi regulējumi, pie tiem jāpierod, pēc tam jābrauc, cik ātri vien vari. Centīsimies ar komandu uzrādīt labu rezultātu."
Tanakam un Nevilam "Hyundai" rindās uz šīm sacīkstēm pievienosies arī mājinieks Dani Sordo, kurš mājas posmā vairākkārt kāpis uz goda pjedestāla.
Tikmēr "Toyota Gazoo Racing" pozīcijas centīsies aizstāvēt jaunais pasaules čempions Rovanpera, astoņkārtējs pasaules čempions Sebastjens Ožjē un sezonas kopvērtējuma ceturtās vietas īpašnieks Elfins Evanss. Jāatzīmē, ka ierasti "Toyota Gazoo Racing" vienību pārstāvošais japānis Takamoto Katsuta šoreiz pieteikts zem "Toyota Gazoo Racing Next Generation" komandas karoga.
Savukārt trešā komanda, kas Spānijā startēs ar pasaules klases ātrāko rallija tehniku, – "M-Sport Ford" – uz starta sūtīs piecus rallistus: īru Kreigu Brīnu, britu Gasu Grīnsmitu, francūžus Adrienu Formo un Pjērs Luī Lubē un grieķi Jordanu Serderidi.
Treniņos ātrākais – veterāns Ožjē
Ceturtdien sportisti aizvadīja arī treniņbraucienus, kur krietni labāk riepu izvēles dēļ veicās "Toyota Gazoo Racing" komandas pilotiem. Ātrākais treniņos – franzūsis Ožjē, otrs ātrākais – Katsuta, bet trešajā pozīcijā – Lubē.
Rallijs ceturtdienas vakarā svinīgi tika atklāts Salou pilsētā. Taču galvenā cīņa par uzvaru Spānijas WRC posmā sāksies piektdien, kad braucēji trasē dosies pulksten 9.33 pēc Latvijas laika un spēkosies astoņos "dopos" teju 119 kilometru (km) garā distancē. Sestdien plānoti septiņi ātrumposmi kopumā 118,75 km garumā, tiesa, divreiz būs jāveic sacensību garākais pārbaudījums – 24,4 km garais "El Montmell". Sacīkstes noslēgsies svētdien ar pēdējiem četriem ātrumposmiem 56 km garā distancē. Kopumā braucēji rallija ātrumposmos mēros gandrīz 294 km.