Pasaules rallija čempionāta sezona startē Montekarlo; lietpratēji uzsver komandas lomu cīņā par uzvaru

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Pasaules rallija čempionāta (WRC) jaunā sezona startējusi ar allaž neparedzamo Montekarlo ralliju, kas līdz 22. janvārim norisināsies Francijas Alpu kalnu ceļos. Pēc pirmajiem diviem ātrumposmiem līderpozīcijā izvirzījies Sebastjens Ožjē ("Toyota Gazoo Racing"), bet galvenā cīņa vēl tikai priekšā. Portāla LSM.lv uzrunātie autosportisti – rallija pilots Mārtiņš Sesks un vēsturisko auto ieskaitē Montekarlo startējušais Krišjānis Caune – uzsvēra, ka šajās sacīkstēs īpaši nozīmīga loma cīņā par uzvaru ir visas komandas sadarbībai.

ĪSUMĀ:

Pēc pirmā etapa vadībā titulētais Ožjē; galvenā cīņa vēl priekšā

Leģendārā Montekarlo rallija svinīgā atklāšana notika ceturtdienas vakarā slavenā Montekarlo Kazino laukumā Monako.

WRC spēkrati pie Montekarlo Kazino ēkas 2023. gada Montekarlo rallija atklāšanā
WRC spēkrati pie Montekarlo Kazino ēkas 2023. gada Montekarlo rallija atklāšanā

Pēcāk sportisti aizvadīja pirmos divus no kopumā 18 paredzētajiem ātrumposmiem. Ceturtdienas tumsā sportisti spēkojās kopumā 40 kilometru (km) garā distancē, tostarp rallija garākajā (24,9 km) "dopā".

Pirmajos divos ātrumposmos ātrākais bija astoņkārtējs pasaules čempions, francūzis Ožjē. Rezultātā pēc ceturtdien aizvadītajiem ātrumposmiem Ožjē atrodas līderpozīcijas, apsteidzot britu pilote Elfinu Evansu ("Toyota Gazoo Racing") par 6 sekundēm. Bet trešajā pozīcijā ierindojas igauņu rallists Ots Tanaks ("M-Sport Ford"), no Ožjē atpaliekot par vairāk nekā 15 sekundēm.

Montekarlo rallija kopvērtējums pēc ceturtdienas ātrumposmiem

Īstā cīņa par uzvaru Montekarlo gan sāksies piektdien, kad sportisti aizvadīs sešus ātrumposmus kopumā nedaudz vairāk kā 105 km garā distancē. Seši ātrumposmi, bet nedaudz vairāk kilometru kā piektdien rallistus gaidīs sestdien. Taču svētdien sacensības noslēgsies ar pēdējiem četriem "dopiem" nepilnu 68 km garumā. Kā jau ierasts, sacīkšu pēdējais ātrumposms būs tā dēvētais "Power Stage", kur piecu ātrāko laika uzrādītāji savā kontā čempionāta kopvērtējuma tabulā nopelna papildu punktus.

Kopumā Montekarlo rallijā ekipāžas spēkosies 325 km garā distancē. 

Rallijs nosaukts viena no Monako apgabala – Montekarlo – vārdā, tomēr jāpiebilst, ka ātrumposmi pundurvalsts teritorijā nemaz nenotiek, tie risinās galvenokārt Francijas dienvidu daļā.

Ekipāžas 2023. gada Montekarlo rallija atklāšanā
Ekipāžas 2023. gada Montekarlo rallija atklāšanā

Neparedzami laikapstākļi un grūti prognozējams ceļu segums

No vienas puses, WRC kalendārā visilgāk esošais rallijs daļai braucēju ir zināms teju no galvas. Tomēr liels nezināmais Montekarlo rallija laikā allaž ir bijis ceļa segums un laikapstākļi. To apliecināja arī vairāku sportistu paustais pēc treniņbraucieniem, kuros ātrāko laiku uzrādīja Ožjē. Francūzis šogad gan nepiedalīsies visos sezonas posmos.

Jāatgādina, ka Ožjē kopā ar tautieti, deviņkārtējo pasaules čempionu Sebstjenu Lēbu, ir Montekarlo rallija neparedzamo laikapstākļu un trases seguma meistars. Abi francūži Montekarlo trasē uzvarējuši visvairāk reižu – astoņas katrs.
Dažādība rallija pilotu ceļu seguma raksturojumā pēc trases iepazīšanas un treniņbraucieniem rāda, ka ceļu stāvoklis ir patiešām mainīgs. 

Piemēram, titulētais Ožjē WRC rīkotājiem norādīja: "Vietām varēja manīt arī ziemīgus ceļa apstākļus, bet tie mainās ļoti ātri, grūti prognozēt, kas notiks. Šaubos, ka gaidāms daudz sniega, bet noteikti būs ledus. Šis būs tipisks Montekarlo rallijs."

Tikmēr "Hyundai Shell Mobis" komandas līderis Tjerī Nevils no Beļģijas atzīmēja, ka trasē nav pārsteigumu, taču rallija gaitā noteikti gaidāma dažādība ceļu apstākļos.

Pirmais nopietnais pārsteigums šā gada sacensībās bija jau otrajā ātrumposmā, kur tā dēvētais "melnais ledus" kādā kreisajā pagriezienā pārbaudīja modrību vairākām ekipāžām.

Trīs piloti bez attiecīgās piezīmes stenogrammā līkumā izslīdēja, bet citi informāciju saņēma pirms starta un šajā vietā brauca uzmanīgi. 

Ceturtdienas ātrumposmu spilgtākie mirkļi

Laikapstākļi Montekarlo patiesi nosaka ļoti daudz – sniegs un ledus Alpu virsotnēs spēlē lielu lomu, piemēram, riepu izvelē, kas jāizdara kalnu pakājē, kad ārā ir ap 13 grādiem, bet asfalts ir sauss. Ceļa segumu ietekmē arī tas, kur konkrētais posms atrodas uz kalna nogāzes attiecībā pret sauli. 

Vēsturiskajā Montekarlo rallijā startējušais Caune: Braukšanas apstākļi ir ļoti sarežģīti

To, ka Montekarlo rallijā laikapstākļi spēlē nozīmīgu lomu sacensību norisē, sarunā ar LSM.lv norādīja arī autosportists un rallija komentētājs Krišjānis Caune, kurš divreiz piedalījies Montekarlo Vēsturiskajā rallijā, kur sacenšas vēsturiski spēkrati. 

Kopumā Caune Montekarlo ralliju vērtēja kā ļoti sarežģītu un izaicinošu tieši braukšanas apstākļu dēļ. 

"Reizēm var likties – kas tad tur sarežģīts? Nav tur nekādu nokrišņu, šķietami tikai sauss asfalts. Īstenībā tā tas galīgi nav, tāpēc ka ir ļoti lieli kāpumi un kritumi, augstumu maiņas. Viena lieta arī, kam mēs droši vien Latvijā nepievēršam uzmanību – ātrumposmu lokācijas kalnu grēdās un nogāzes, kas ir, piemēram, austrumu pusē vai rietumu pusē. Tādējādi jāsaprot ceļa segums jau no rīta, vai būs nedaudz atkusis vai uzsilis, vai tieši pretēji – pilnīgi ledains un auksts," stāstīja autosportists.

Līdzīgus secinājumus pauda arī Latvijas rallija pilots Mārtiņš Sesks, kurš karjeras laikā arī spēkojies asfalta ceļos. 

"Brīžiem ir vietas, kur izmesti arī netīrumi no ceļmalām uz trases, arī sniegs. Ir ļoti jāmāk nolasīt saķere uz trases. Ceļu specifika arī ir tāda, ka pamatā šie asfalta ralliji notiek kalnainos apvidos, kas, it sevišķi Montekarlo, ir kalnaini un klinšaini, bieži vien pat knapi vienas mašīnas platumā ir šie ceļi.

Tādēļ jebkura papildu grūtība – kā sniegs vai dubļi – sarežģī braukšanu," asfalta trases grūtības raksturoja Sesks.

Mārtiņš Sesks: Komandas darbs ir svarīgs, bieži vien uzkrātā pieredze var arī nepalīdzēt

Par ceļa segumu un laikapstākļu detaļu noskaidrošanu un analizēšanu katrā komandā ir atbildīgās personas, tādēļ tieši šajās sacensībās izšķiroša ir komandas sadarbība.

Montekarlo rallijā atļautas arī tā sauktās "spiegu" ekipāžas, kas pāris stundas pirms sporta auto došanās trasē veic ātrumposmu maršrutu, lai ziņotu sportistiem par trases stāvokli. Tāpat rūpnīcu vienībām ir arī savas laikapstākļu komandas, kuru uzdevums ir noskaidrot un sporta ekipāžām ziņot par gaidāmo trasē. 

Un šie ziņojumi netiek ignorēti, jo ceļu apstākļi var pamatīgi mainīties pat vairākas reizes viena ātrumposma laikā.

Caune stāstīja: "Bieži vien sportistiem ir jāuzsāk ātrumposms uz pilnīgi sausa, silta asfalta. Tad jāuzbrauc augšā kalnā, kur ceļa segums atdziest un pāriet jau slapjā asfaltā, pēcāk ledū. Strauji izmainās gaisa temperatūra. Pēc tam atkal jānobrauc lejā, jūtot ceļa seguma maiņu."

Esapekas Lapi ekipāža 2023. gada WRC Montekarlo posma treniņbraucienos.
Esapekas Lapi ekipāža 2023. gada WRC Montekarlo posma treniņbraucienos.

Lielais informācijas apjoms, kas jāapstrādā un pēc kura jāvadās, papildinot stenogrammu, ir papildu slogs ekipāžai, it īpaši stūrmanim, uzsvēra Caune.

Šī informācija arī jāizmanto stratēģiskā riepu izvēlē, uzsvēra abi uzrunātie autosportisti.

"Jāspēj paredzēt, kura būs pareizā informācija uz vairākiem ātrumposmiem. Viens [ātrumposms] var būt pilnīgi sauss, viens var būt ledū, viens var būt vidējs," piebilda rallija komentētājs.

Līdz ar to Caunes ieskatā šajās sacensībās ir "viennozīmīgi jābūt perfektam komandas darbam, perfektai sadarbībai un izcilai plānošanai". 

Uz komandas kopīgi paveikto darbu norādīja arī Sesks: "Protams, ka ļoti svarīgs ir komandas darbs, jo bieži vien arī uzkrātā pieredze tev var nepalīdzēt. Interesanti, ka kalnainajos asfalta rallijos līkumi visu laiku atrodas aiz kalna, aiz klints, kas padara ceļu redzamu aptuveni tikai kādus 50 līdz 70 metrus uz priekšu. Ja arī ir kaut kāda dubļaināka vai slidenāka sekcija, tu nepamani, un tajā brīdī viss atkarīgs no veiksmes, vai spēj saglābt šo bīstamo situāciju vai ne."

Pieredze un asfalta braucēji

WRC vadošajā ieskaitē startē trīs komandas.

"Toyota Gazoo Racing" vienību pārstāvēs 2022. gada pasaules čempions Kalle Rovanpera, brits Elfins Evanss, japānis Takamoto Katsuta un panākumiem bagātais Ožjē. Tikmēr "Hyundai Shell Mobis" rindas līdzās Nevilam papildina arī šā gada komandas jaunpienācējs, soms Esapeka Lapi, kā arī pieredzējušais spānis Dani Sordo. Savukārt "M-Sport Ford" sastāvā pirmo ralliju pēc atkalapvienošanās ar komandu aizvadīs igaunis Ots Tanaks. "Ford" komandas auto pilotēs francūzis Pjērs-Luis Lubē, kuram šī būs pirmā pilnā sezona WRC ātrākajā ieskaitē. Zem "M-Sport Ford" karoga brauks, bet par komandas punktiem necīnīsies grieķis Jordans Serderidis.

Vaicāts par iespējamo sacensību iznākumu, Caune norādīja, ka braucēji jāvērtē pēc prasmēm uz asfalta un grants segumiem. 

"Lielākoties braucēji dalās asfalta seguma braucējos un grants seguma braucējos, ir arī universālie kareivji. Šajā gadījumā tādu uzsvaru varētu likt uz asfalta braucējiem un universālajiem kareivjiem," pauda Caune. 

Starp asfalta seguma pratējiem jāpiemin Nevils, kurš reiz jau uzvarējis šajās sacīkstēs un ilgi pilotējis "Hyundai" automobili, tādējādi atradis pareizos regulējumus. Tāpat jāpiemin arī Montekarlo astoņkārtējais uzvarētājs Ožjē, kurš vairākkārt apliecinājis prasmes asfalta ceļu līkločos. Jāatgādina, ka Ožjē pērnā gada Montekarlo posmā uzvaru no rokām izlaida vien pašā sacensību izskaņā.

Sebastjena Ožjē ekipāža 2023. gada WRC Montekarlo posmā.
Sebastjena Ožjē ekipāža 2023. gada WRC Montekarlo posmā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti