Neīstenotas pārmaiņas, zināmi favorīti un jaunā Šūmahera debija - Bahreinā startē F-1 sezona

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 3 gadiem.

Pēc nepilnu četru mēnešu starpsezonas nedēļas nogalē Bahreinā startēs jaunā Pirmās formulas (F-1) sezona. Pirms gada sezona tika apturēta burtiski pāris stundas pirms mašīnām pirmoreiz bija jādodas Austrālijas trasē, lai aizvadītu treniņus un gatavotos pirmajam posmam. Šogad F-1 vadība cer uz krietni mierīgāku notikumu gaitu, taču tas nenozīmē, ka pietrūks intrigu vai nozīmīgu jauninājumu.

Neitrālajiem līdzjutējiem galvenais notikums ziemā bija Mika Šūmahera nonākšana Pirmajā formulā. Leģendārā „Ferrari” braucēja Mihaela Šūmahera dēls metodiski un soli pa solim kāpis pa autosporta kāpnēm, nonākot līdz virsotnei. Šūmahers pērn triumfēja „Formula 2” – pēdējā līmenī pirms F-1. Par jaunā vācieša spējām gan pastāv šaubas – vai viņš ir gana ātrs, lai spētu cīnīties F-1 līmenī. Pirmā sezona nebūs viegla, turklāt Šūmaheram nebūs laba mašīna.

2021. gads tika iecerēts kā milzīgu pārmaiņu gads – plānos bija jauni tehniskie noteikumi, kuri potenciāli izmainītu spēku samēru čempionātā. Iepriekš nopietnas tehniskās izmaiņas veica 2014. gadā, ieviešot jaunos 1,6 litru turbomotorus ar hibrīdpiedziņu, kuri aizvietoja iepriekšējos V8 atmosfēriskos motorus. Jaunie aerodinamikas noteikumi F-1 mašīnas padarīja ātrākas nekā jebkad agrāk, formulām labojot trases rekordus visur, kur tās ieradās.

Pandēmijas iespaidā lielie plāni pārcelti uz nākamo gadu, savukārt 2021.gadā komandas startēs ar mašīnām, kas lielākoties līdzinās iepriekšējās sezonas modelim.

Tehniskie noteikumi būtībā palikuši tādi paši, tomēr ieviesti atsevišķi ierobežojumi aerodinamikai, lai mašīnām vēl vairāk nepalielinātu piespiedējspēku, čempionāta rīkotājiem baidoties par riepu izturību, ja mašīnas kļūtu vēl ātrākas.

Lai arī jaunie tehniskie noteikumi vēl nestāsies spēkā, tomēr ir citas nopietnas pārmaiņas, kas prasīs komandu pielāgošanos. Vispirms jau ierobežots budžets – savi izdevumi komandām būs jāierobežo līdz 145 miljoniem dolāru. Tas gan neiekļauj pilotu un trīs vislabāk apmaksāto darbinieku algas, taču tik un tā kaut nedaudz izlīdzina spēles laukumu – iepriekš baumots, ka bagātākās komandas tērē vairāk nekā 400 miljonus dolāru sezonā, savukārt nabadzīgākajiem jāiztiek vien ar aptuveni 100 miljoniem.

Paredzams, ka šogad kardinālas izmaiņas spēku samēros vēl nav gaidāmas, taču tas neizslēdz iespējamību, ka kāda komanda ziemā spējusi progresēt vairāk nekā konkurenti. Interesantāka dzīve sāksies nākamgad ar jaunajiem noteikumiem.

Kalendārs uz papīra ir ārkārtīgi ambiciozs – 23 posmi visā pasaulē,

kas gaidāmo sezonu teorētiski padarīs par garāko F-1 vēsturē. Pilnīgi skaidrs, ka viss nenotiks kā pa diedziņu – jau labu laiku pirms sezonas sākuma tradicionālais pirmais posms Austrālijā tika pārcelts uz novembra vidu, tāpēc sezona sāksies tikai marta beigās un Bahreinā. Domājams, ka, pielāgojoties situācijai pasaulē, kalendārā notiks vēl vairākas izmaiņas.

Pirmoreiz čempionātā debitēs Saūda Arābijas posms, kas jau izpelnījies cilvēktiesību aizsardzības organizāciju kritiku par F-1 posma rīkošanu šajā valstī. Nesen tika publicēta Džidas trases konfigurācija, kas sola milzīgu ātrumu – vidējais ātrums apļa garumā tiek prognozēts ap 250km/h. Sacīkstes Saūda Arābijā plānotas kā priekšpēdējais posms sezonas kalendārā. Septembrī tiek cerēts uz atgriešanos Nīderlandē, Zandvortas trasē. Posms tur bija plānots jau pērn, bet tas tika atcelts koronavīrusa dēļ. Plānots, ka sezona noslēgsies tikai 12. decembrī ar posmu Abū Dabī.

Sezonas startā favorīti būs vecie – par goda pjedestāla augstāko pakāpienu galvenokārt cīnīsies „Mercedes” un „Red Bull” piloti.

"Mercedes” līderis Lūiss Hamiltons pērn komfortabli izcīnīja septīto pasaules čempiona titulu un pārspēja Mihaela Šūmahera uzvaru rekordu. Šogad Hamiltons cīnīsies nu jau par savu astoto titulu, mēģinot sasniegt 100 uzvarētu sacīkšu robežu.

Pirmssezonas testus nevajadzētu uzskatīt par galveno indikatoru spēku samēriem, komandām spēlējot paslēpes un katrai pildot savus uzdevumus. Tomēr rezultāti liecina, ka „Mercedes” sezonas sākumā viegli neies – īsajā trīs dienu pimssezonas testu sesijā komandu piemeklēja ātrumkārbas problēmas, bet trasē mašīna neizskatījās tik stabila kā iepriekš. Hamiltons sev tipiskā garā slavēja „Red Bull” sniegumu trasē, tomēr nevajadzētu norakstīt vācu komandas spējas savest mašīnu kārtībā un pirmajā posmā būt zirgā.

"Red Bull” uz pirmajiem treniņiem Sahiras trasē ieradīsies ar augstu paceltu galvu – testos mašīna izskatījās ļoti ātra un stabili turējās trasē, abiem braucējiem pozitīvi izsakoties par formulas veiktspēju. Jau atkal, īstos spēku samērus nodemonstrēs tikai sestdienas kvalifikācija un nebūtu jābrīnās, ka priekšā visiem atkal būs „Mercedes”. Testu rezultāti jau iepriekš bijuši maldinoši. Tomēr „Red Bull” uz jauno sezonu var raudzīties ar labu optimisma devu, jo testu rezultāti liecina, ka viņi ir samazinājuši atstarpi līdz konkurentiem. Varbūt pat viņus apsteiguši. Pirmās formulas insaideri cer, ka „Red Bull” beidzot tik tiešām ir pietuvojušies „Mercedes”, cerot uz bezkompromisa cīņu visas sezonas garumā.

Aiz abām līdervienībām seko ļoti plašs vidējais ešelons, kur apmēram piecas komandas centīsies izmantot katru priekšā braucošo klupienu,

vienlaikus aizvadot nežēlīgu cīņu savā starpā. Pagājušajā sezonā atpakaļ ierastākās pozīcijās tabulas priekšdaļā atgriezās „McLaren” komanda, kas pamazām atkopjas pēc katastrofālās izgāšanās ar „Honda” motoriem un citām problēmām. Komanda atgriezusies pie „Mercedes” motoriem, ar kuriem savulaik gūti čempionu tituli. Jauna dzinēja ievietošana šasijā sākotnēji varētu radīt zināmas problēmas, tomēr jau pērn tika pierādīts, ka „McLaren” mašīnām ir potenciāls. Motivāciju vairos Daniela Rikjardo piesaiste – austrālieti uzskata par vienu no labākajiem F-1 pilotiem un ar labu mašīnu viņš noteikti cīnīsies par pjedestālu.

Vidusgrupā būs arī „Ferrari” – 2020. gadā „sarkanie” ievērojami regresēja, atkāpjoties no pozīcijām uz goda pjedestāla un atkrītot līdz 6. vietai Konstruktoru kausā. Pēc iepriekšējās sezonas „Ferrari” atstāja Sebastjans Fetels, kuram tā arī neizdevās izcīnīt kāroto titulu ar komandu. Pērn „Ferrari” nomocīja jaudas trūkums, taču tā nebūt nebija vienīgā problēma. Prognozējams, ka dzinēji ir savesti kārtībā, jo „Ferrari” piekrita aicinājumam iesaldēt to attīstību. Ja jaudas trūktu, itāļi tam nekad nepiekristu. Lai arī testos trasē „Ferrari” brīžiem izskatījās gana ātri, viņiem vismaz sezonas ievadā netiek prognozēta cīņa par pjedestālu. Ja par Šārla Leklēra spējām izspiest maksimumu no formulas nebūtu jāšaubās, tad „Ferrari” pozīcijas sezonas beigās var ietekmēt Karlosa Sainca spējas ātri adaptēties un demonstrēt konkurētspējīgu ātrumu jaunajā komandā. Nu, vismaz tālu neatpalikt no Leklēra.

„Ferrari” panākums būtu izcīnīt 3. vietu Konstruktoru kausā, bet kaut kas augstāks jau būs milzīgs izaicinājums.

Lielajā burzmā būs divas labi zināmas komandas ar mainītu vizuālo identitāti – pirmoreiz kopš 1960. gada F-1 atgriezies britu „sacīkšu zaļais” krāsas tonis un „Aston Martin”. Pērn šo komandu pazina kā „Racing Point”, kas trasē izcēlās ar rozā krāsojumu. Un pērn viņu mašīna bija ļoti ātra – tik ātra, ka Serhio Peresam izdevās izcīnīt uzvaru sacīkstēs tieši Bahreinā. 2020. gadā komandas mašīnas tika nosauktas par „rozā mersedesiem” – no vācu rūpnīcas komandas aizgūtas visas noteikumos atļautās detaļas, bet tas, ko aizgūt nedrīkst, sekmīgi nokopēts. Ja kopē idejas, tad to dari no labākajiem! Nu jau „Aston Martin” veidolā, komandai ambīciju netrūkst, par ko liecina Sebastjana Fetela piesaiste. Arī viņi noteikti tēmēs uz trijnieku Konstruktoru kausā sezonas beigās.

Vēl viena komanda, kuras mašīnas šogad izskatīsies pilnīgi citādi, ir „Alpine” – franču autoražotāja „Renault” autosporta aktivitātes turpmāk tiks asociētas tieši ar šo zīmolu,

bet apakšā būs tā pati bāze, kas līdz šim. „Renault” atgriezās F-1 ar lielām ambīcijām un cerībām cīnīties par titulu – tas gan nav materializējies, komandai vairāk kuļoties pa peletona vidusdaļu.

Šogad franču rūpnīcas komandai ir spēcīgs pastiprinājums – ierindā pēc divu gadu prombūtnes atgriezies spānis Fernando Alonso. Tieši viņš 2005. un 2006. gadā atnesa „Renault” titulus gan pilotu, gan komandu vērtējumā. 2018. gada beigās Alonso devās prom, jo viņš vairs neizbaudīja sacīkstes un kritizēja čempionātu par pārlieku lielo rezultātu paredzamību. Lai arī jūlija beigās spānim būs jau 40 gadi, testos viņš izskatījās ātrs. Turklāt, čempionāta eksperti spriež, ka Alonso šobrīd izbauda braukšanu. Tas viss, neskatoties uz to, ka viņš treniņa laikā negadījumā lauza žokli un tajā ievietotas divas titāna plāksnes, kuras netiks izņemtas līdz pat sezonas beigām. Alonso atrašanās komandā, kā minimums, pieprasīs „Alpine” iesaistīšanos cīņā par goda pjedestālu sacīkstēs, tomēr konkurentu ar līdzīgiem mērķiem būs daudz.

Tumšā zirdziņa lomā uz pirmo posmu ieradīsies „AlphaTauri” – pērn izcīnījuši sensacionālu uzvaru Itālijā, arī šogad komanda mēģinās izmantot katru konkurentu klupienu cīņā par labākām pozīcijām. Testos trīs dienu laikā viņi nobrauca 422 apļus, kas ir dalīts lielākais skaits ar „Alfa Romeo”, demonstrējot teicamu mašīnu izturību. Pjērs Gaslī ar savu uzvaru Itālijā apliecināja, ka spēj pabraukt ātri, savukārt debitants Juki Cunoda centīsies apliecināt ne tikai spējas braukt ātri, bet arī stabili. Japāņu braucējiem F-1 ar stabilitāti iepriekš bijušas zināmas problēmas. Testos Cunoda bija ļoti tuvu Maksa Verstapena ātrākajam aplim, tiesa, ar DRS sistēmas palīdzību. Domājams, ka ierobežotie resursi sezonas laikā neļaus pacīnīties ar citiem konkurentiem vidusdaļā, tomēr savas iespējas izmantot efektīvi šī komanda spējusi jau iepriekš.

Aiz šīm komandām sekos pastarīši – par starpsezonas skaļākajiem jaunumiem rūpējās „Haas” – piesaistīts leģendārā Mihaela Šūmahera dēls Miks Šūmahers, savukārt formula nokrāsota Krievijas karoga motīvos. Tas tāpēc, ka otrs pilots ir Ņikita Mazepins, kura tēvs ir ietekmīgs miljardieris un komandā iepludinās lielu naudu.

„Haas” šosezon saņems daudz uzmanības tieši Šūmahera dēļ – uzvārds un tēva statuss Mikam uz pleciem uzliks milzīgu slogu.

Jaunajam autosportistam būs jātiek galā ar mediju spiedienu un jāadaptējas F-1 tehnikai, kas nebūt nebūs vienkārši – arī iepriekš, pārejot uz nākamo klasi, Šūmahers pirmajā sezonā mocījies, nespējot demonstrēt labu ātrumu. Šoreiz nespējai pabraukt ātri būs objektīvi iemesli – „Haas” jau pērn bija lēni un arī testu apļu laiki nevieš optimismu. Mašīna ziemā nav saņēmusi pārāk daudz uzlabojumu, savukārt sezonas laikā atjauninājumi nav paredzēti vispār, komandai savus resursus maksimāli fokusējot nākamā gada projektam. Abi braucēji ir debitanti, tāpēc sagaidīt ļoti jēgpilnu pienesumu tehniskajā attīstībā no viņiem nav vērts. Tas savukārt nozīmē, ka „Haas” atpalicība sezonas laikā varētu kļūt tikai lielāka. Mazepinam un Šūmaheram galvenā cīņa būs savā starpā, abiem cenšoties pierādīt, ka viņš ir ātrāks nekā otrs, savukārt cīņa ar citu komandu braucējiem paredzama tikai pie apstākļu sakritības.

Ar latviešu inženieriem sastāvā un jauniem īpašniekiem progresēt centīsies „Williams”.

Komandā vairs nav leģendārā sera Frenka Viljamsa un viņa meitas Klēras. Pēdējās sezonas leģendārajai britu komandai bijušas pagalam bēdīgas. Mazticams, ka šogad kaut kas mainīsies, „Williams” braucējiem kuļoties peletona beigās un mēģinot izmantot konkurentu kļūdas. Komandā joprojām brauks britu supertalants Džordžs Rasels, kurš pērn uz vienu posmu nokļuva „Mercedes” mašīnā un uzreiz brauca pretī uzvarai – to izcīnīt viņam patraucēja plīsusi riepa, tomēr jau pirmajā posmā citā mašīnā viņš bija ātrāks nekā ilggadējais „Mercedes” pilots Valterī Botass. Ar Raselu pie stūres redzēsim patieso „Williams” ātrumu, lai kāds tas arī būtu.

Visbeidzot, pastarīšu grupā joprojām būs „Alfa Romeo” – Kimi Raikonens joprojām turpinās izbaudīt sacīkstes, savukārt Antonio Džovinaci mēģinās izmantot kārtējo pēdējo iespēju. Arī „Alfa Romeo” nav finanšu pārbagātības, tāpēc iesaistīšanās cīņā par punktiem atsevišķos posmos jau būs labs panākums.

Pirmais posms Bahreinā sniegs ieskatu šīssezonas spēku samēros, bet patiesā aina iezīmēsies ap maija sākumu, pēc pirmajiem posmiem, kad komandām būs bijušas iespējas veikt mašīnu uzlabojumus.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti