Sporta studija

"Sporta studijas" gada apskats

Sporta studija

Sporta Studija ar smaidu atskatās uz aizvadīto sezonu

Neikšānu ģimene - Latvijas autosporta zīmols

Neikšānu ģimene – atpazīstams un daudzpusīgs zīmols Latvijas autosportā

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 3 gadiem.

Neikšānu ģimenē kartings kalpojis kā atspēriena punkts, kas ātri vien aizvedis brāļus Māri un Andi līdz jaudīgāku spēkratu sacensībām. Neikšāni izmēģinājuši dažādas disciplīnas un karjerā aizcīnījušies pat līdz pasaules rallija čempionātam (WRC). Mārim ir trīs, bet Andim – 12 starti WRC ieskaitē. Pēc karjeras beigām Māris autosportu nav pametis un būvē rallija mašīnas, kas tiek eksportētas.

Pirmsākumi Neikšānu aizrautībai autosportā meklējami septiņdesmitajos gados, kad Pēteris sāka nodarboties ar motokrosu. Pēc smagas muguras traumas vēlāk pievērsās autosportam, kļuva par PSRS čempionu autokrosā un divreiz izcīnīja sudrabu Eiropas čempionāta posmos. Pēteris pēc pamatskolas beigās vēlējās Bulduros apgūt ainavista profesiju, bet ģimene to neatbalstīja. Pēc tam viss novirzījās uz tehnikas lietām. 

Interesanti, ka uzturēt dārgo nodarbošanos palīdzējis tulpju un rožu audzēšanas bizness. Pēteris smej, ka karjeras laikā pārbūvējis kādas piecdesmit automašīnas.

Īpašu lomu Neikšānu dzīves gājumā ieņem "Mūsas" trase viņu dzimtajā Bauskā,

kur tūkstošiem līdzjutēju savulaik iepriecināja Pēteris, vēlāk – abi viņa dēli.

"Mūsas" trasē 1990. gadā pirmo reizi notika Eiropas čempionāta sacensības, un tas bija pavisam īpašs notikums, kas sporta līdzjutēju aprindās izraisīja nebijušu ažiotāžu. "Mūsas" trase atrodas blakus Neikšānu tehnikas bāzei un arvien ir svarīgs treniņu poligons mašīnu testēšanai, kur noriņķots tūkstošiem apļu. Trases īpašnieki vienmēr nāk pretim un ļauj Neikšāniem darboties. 

Pēteris Neikšāns atceras, ka Māris brauca jau 14 gadu vecumā, lai gan atļautais minimālais limits bija 16 gadi. Tādēļ Māris Neikšāns vairākus gadus pēc kārtas bija 16 gadus vecs braucējs. Tēvs ar abiem dēliem kopā izcīnījuši vairāk nekā piecsimt kausu un medaļu – Neikšāna rallija servisā ir daļa kolekcijas, bet pārējās trofejas glabājas pie Anda Neikšāna. 

Savulaik Pēteris Neikšāns uzbūvēja pilnpiedziņas "Moskviču", lai gan apkārtējie uzskatīja, ka tas nav iespējams.

Tika speciāli izgatavotas un pielāgotas detaļas, turklāt mašīnu izdevās izveidot vieglu. Tas padarīja pašu konstruēto spēkratu ļoti konkurētspējīgu, kā arī iedvesmoja Māri Neikšānu radīt un uzbūvēt rallija mašīnas prototipu 2018. gadā. 

Startējot ar pilnpiedziņas "Moskvič-Aleko", Pēteris Neikšāns pirmo reizi iekaroja Eiropas goda pjedestālu. Sezonas pēdējā posmā Itālijā viņš finišēja otrais, līdz ar to ierindojoties 4. vietā kopvērtējumā, kas bija Latvijas autosporta vēsturē vēl nepieredzēts panākums. Neikšāns pat ar krievu tehniku pierādīja, ka latvieši Eiropas autokrosā var būt konkurētspējīgi. Bez šiem diviem 1990. gada pjedestāliem, iespējams, nebūtu visa turpmākā…

Neikšāns seniors ar startiem autokrosā atvēra acis – arī Latvijā var sagatavot tehniku, ar kuru gūt panākumus Eiropā.

Vēlāk, aizsvilies ar Eiropas autokrosa ideju, Pēteris daudzus gadus bija galvenais čempionāta posma rīkotājs "Mūsas" trasē.

Savukārt Māris Neikšāns ir kļuvis par astoņkārtēju Latvijas čempionu. Debijas sezonā Māris kļuva par čempionu kartingā, pirmajā sezonā autosportā 1998. gadā sasniedza titulu rallijkrosā. Arī nākamajos trijos gados sekoja rallijkrosa tituli, 2001. gadā bija pirmais čempiontituls arī autokrosā. Kopš 2002. gada ir gūti panākumi rallijā, vienas ass piedziņas klasēs un junioru ieskaitē. Vienīgi pilnpiedziņas klases nav nesušas panākumus – sasniegtas medaļas, bet ne augstākā kaluma.

“Neiksans Rally Sport” vadītājs Māris Neikšāns pastāstīja, ka Neikšānu darbnīcā tapuša jauna spēkrata cena atkarībā no komplektācijas sasniedz 130–140 tūkstošu eiro. Iespējams, cenas dēļ lielākā daļa pircēju ir ārzemēs.

Pašlaik Neikšānu darbnīcā esošajam "Ford" no oriģinālā palikusi tikai virsbūve. Visu pārējo speciāli rallija vajadzībām Neikšāni uzkonstruējuši paši. Neikšānu komanda sagatavo sacensībām arī auto, kas tiek izīrēts. Oranžo "Evolution" īrēja Vitauts Šveds, kurš uzvarēja Lietuvas čempionātā. Vēl viens rallija auto prototips ir gandrīz pabeigts un drīz pēc pasūtījuma dosies uz Apvienoto Karalisti.

Māris Neikšāns paskaidroja, ka nav nekas īpašs izgatavot mašīnu ar stūri "nepareizajā" pusē. Neikšānu mašīnu pircēji ir pieredzējuši autosportisti, kas cīnās par uzvarām nacionālajā līmenī, bet ne pasaules čempionātā. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti