Sadaļas Sadaļas

Motokrosa braucējs Jonass: Jūtos gatavs startam

Pēc vairāk nekā pusgada pārtraukuma visi pasaules labākie motokrosa braucēji un komandas atkal sapulcējušās vienuviet, lai sāktu 2021. gada sezonu. Arī šī sezona, visticamāk, paies Covid-19 ēnā, sacīkstēm notiekot ar ierobežotu skatītāju skaitu trašu teritorijās, taču pie televizora ekrāniem varam sagaidīt aizraujošas cīņas, kurās lūkos iesaistīties Latvijas labākais motokrosa braucējs Pauls Jonass. Viņu šogad redzēsim sarkanajos „GasGas” rūpnīcas toņos.

Pagājušā pasaules čempionāta sezona noslēdzās ar sacensībām Itālijā 8. novembrī, bet pēc tam braucēji gatavojušies kā nu kurš, gaidot, kad tad tiks dota zaļā gaisma 2021. gada sezonai. Sezonas pirmais posms vairākkārt tika pārcelts, vispirms to pārceļot uz maiju, bet beigu beigās motokrosa braucējiem nācās gaidīt jūnija vidu, lai beidzot varētu ķerties pie darba. Pašiem braucējiem, tas, protams, rada zināmus sarežģījumus, jo visa gatavošanās starpsezonā bija pakārtota sezonas sākumam aprīlī, tāpēc visiem nācās pielāgoties un meklēt risinājumus, lai būtu pa īstam gatavi sacensībām vien jūnijā.

Paulam Jonasam aizvadītā sezona bija pilnīgi un absolūti neizdevusies – pirmajos divos posmos agrā pavasarī Jonass piedzīvoja vairākus kritienus, kas liedza iekļūt desmitniekā, bet pēc tam jau sākās Covid-19 radītais pārtraukums. Aizvadot treniņus, motobraucējs īsi pirms pagājušā gada Līgo svētkiem piedzīvoja smagu kritienu, kā rezultātā guva nopietnas muguras traumas un lauza vairākas ribas, kas liedza atgriezties sacensībās līdz pat sezonas beigām. Faktiski izlaista sezona pati par sevi nevar priecēt, taču Jonasa gadījumā tas bija īpaši slikti, jo sportistam beidzās iepriekš noslēgtais divu gadu līgums ar „Husqvarna” rūpnīcas komandu, un sarunās par jaunu līgumu gan ar iepriekšējo komandu, gan citām vienībām viņam rokās nebija labākie trumpji. Beigu beigās Jonass novembrī pievienojās Spānijas motociklu ražotāja „GasGas” rūpnīcas komandai, kas pērn itin pieklājīgi debitēja pasaules motokrosa čempionātā – komandas līderis Glens Koldenhofs, kurš tagad pārcēlies uz „Yamaha”, pērn četros braucienos izcīnīja vietu uz goda pjedestāla un lielākoties bija turpat pjedestāla tuvumā.  

Visu ziemu pavadījis intensīvos treniņos, strādājot gan pie fiziskās formas, gan arī braukšanas, Jonass sarunā ar LSM.lv pastāstīja, ka ar nepacietību gaida pirmās sacensības, bet īstais satraukums un adrenalīns parādīsies tikai sacīkšu nedēļas nogalē.

„Adrenalīns un tas stresiņš iestāsies sestdien, varbūt pat tikai sacensību dienā, bet šonedēļ tiešām ir tā sajūta, ka sezona beidzot ir klāt un sacensības varēs sākties,” saka Jonass.

Pēdējās pāris nedēļās pirms sezonas pirma posma treniņu slodze pamazām tika samazināta, lai, ierodoties Orļonokas trasē Krievijā, braucējs nejustos pārguris un sevi izsmēlis fiziski, kā arī psiholoģiski. „Vairs neko necentāmies uztrenēt vai pieslīpēt, bet vairāk pastrādājām pie intervāliem, pie tāda sprinta ātruma. Treniņi ar motociklu varbūt nebija tik gari, bet bija intensīvāki. Arī fizisko treniņu nebija tik daudz, bet, protams, minos ar riteni, paskrēju, pavingroju, bet viss apjoms tika samazināts, lai ķermenis atjaunotos un būtu gatavs uz GP.”

Jonass šogad sāks savu trešo sezonu lielajā MXGP klasē ar 450cc motocikliem. Šoreiz braucējam bijis salīdzinoši normāls un vairāk vai mazāk pilnvērtīgs laiks treniņiem, lai tik tiešām sagatavotos sezonai, iepriekšējos gados cīnoties ar traumām, īpaši jau pirms debijas sezonas 2019. gadā. Galvenā izmaiņa – Jonasam šogad būs cits darbarīks, proti, viņš startēs ar spāņu ražotāja „GasGas” motociklu. Starpsezonā Jonass ļoti slavējis savu jauno tehniku, un arī šobrīd viņš atzīmē, ka uz lielā motocikla jūtas labāk nekā jebkad iepriekš. „Vēl nekad neesmu tik labi juties uz 450cc motocikla, arī cilvēki no malas, piemēram, treneris un mehāniķi, visi saka, ka izskatās tiešām labi. Tagad tikai jāsaglabā vēss prāts un nedrīkst pieļaut liekas kļūdas jau pirmajos startos, jo sezona ir tiešām gara un jācenšas stabili startēt visas sezonas garumā,” stāsta Jonass.

„Protams, mērķis ir braukt ar prātu un censties izcīnīt pēc iespējas augstāku vietu bez liela riska, bet zinām, ka motokrosā, stāvot pie starta un aizejot trasē, tas viss aizmirstas un braukšana aiziet automātiski,”

smejot nosaka Jonass. „Pavisam noteikti esmu labi sagatavojies, jūtos gatavs startam, nav pamata liekam stresam, vienkārši centīšos nobraukt pēc iespējas labāk un savu spēju robežās.”

„GasGas” motokrosā ir salīdzinoši jauns zīmols, iepriekš piedaloties citās disciplīnās, tāpēc no malas varētu šķist, ka Jonass komandas izvēlē pakāpies soli atpakaļ. Braucējam šosezon jāsedz pašam savas ceļošanas izmaksas, kā arī treneru algas, taču no „GasGas” viņš saņem visu labāko aprīkojumu braukšanai trasē, ko pats sportists intervijās jau iepriekš sauca par galveno prioritāti, proti, Jonass gribēja būt rūpnīcas komandā. Tāpat latviešu braucējam dota lielāka rīcības brīvība, ļaujot strādāt pēc saviem ieskatiem un ne tik daudz pakļaujoties komandas diktātam, kā tas bija „Husqvarna”. Lai arī „GasGas” gaidāmā sezona būs tikai otrā pasaules motokrosa elitē, komandai ir spēcīga aizmugure – ražotājs atrodas pazīstamās austriešu rūpnīcas „KTM” paspārnē, tādējādi saņemot daudz dažādu tehnisko detaļu arī no KTM.

Lai arī vizuāli visu ražotāju motocikli šķiet ārkārtīgi līdzīgi, tiem patiesībā ir ļoti daudz atšķirīgu nianšu amortizācijā, vadāmībā, motora jaudas regulējumos un citos parametros, tāpēc, kas lieliski der vienam braucējam, nederēs citam. Kā paskaidroja pagājušā gada Eiropas vicečempions un arī motokrosa treneris Toms Macuks, lai arī „KTM”, „Husqvarna” un „GasGas” motocikli ir samērā līdzīgi, atšķirības meklējamas tehniskās niansēs, un pasaules čempionāta braucēju meistarība ļauj šīs nianses sajust. „Tā galvenā atšķirība ir pusrāmja materiālā – „Husqvarna” motocikliem tas ir no oglekļa šķiedras, bet abiem pārējiem no alumīnija. Tā ir lielākā atšķirība starp visiem trim. „GasGas” tāpēc var atšķirties kaut kādas vadāmības nianses, kas ļoti ietekmē, kā moci var noguldīt līkumā, kā vadīt un kā tas brauc pāri bedrēm. Kaut kādas atšķirības tur ir, un tik augsta līmeņa sportists tās noteikti var sajust,” skaidro pieredzējušais motosportists. „Tā kā gan „GasGas”, gan „Husqvarna” faktiski ir „KTM” zīmola motocikli, tie ir ļoti līdzīgi, bet ar kaut kādām atšķirībām amortizācijā un citās lietās. Iespējams, viņš pat var izmantot ļoti līdzīgus amortizācijas regulējumus kā iepriekš. To es, protams, precīzi nezinu un nevaru pateikt, bet pieņemu, ka tā varētu būt,” turpina Macuks.

Ņemot vērā pāreju uz jaunu komandu, interesanti, ka Jonass beigu beigās izšķīrās nestartēt treniņsacensībās, bet viņa pirmās sacensības ar „GasGas” uzreiz būs kaujas režīmā un pasaules čempionātā. Startēšana pirms pasaules čempionāta bija braucēja plānos, taču dažādu ierobežojumu dēļ no šiem plāniem nācās atteikties. Macuks norāda, ka

ar pilnīgi jaunu motociklu ierasties uz pirmajām sacensībām tik augstā līmenī ir zināma laimes spēle, taču Jonass un komanda labi zina, ko dara, turklāt arī citiem braucējiem nav milzīgu priekšrocību, lai arī izdevās nobraukt pāris posmus kādā no Eiropas valstu vietējiem čempionātiem.

„Pirmajos posmos gan jau būs mazliet jāiekustas, bet daudziem bijusi šāda ilga pauze, tāpēc nevienam tur nav baigās priekšrocības, tomēr pagājis pusgads kopš iepriekšējā pasaules čempionāta posma,” norāda Macuks. „Galvenais jau bija nobraukt tās treniņsacensības, un, manuprāt, tas bija jādara. Lai arī zemāka līmeņa sacensības, bet tāpat uz starta ir kaut kāds stress un ar to jau sāc tikt galā, tāpēc uz pasaules čempionātu jau varētu būt pārvarējis to. Arī manā karjerā ir bijuši bieži tādi gadījumi, kad amortizācija un motors treniņos strādā tieši tā, kā patīk. Tad aizbraucam uz sacensībām, kur ir cits ātrums, izdauzītākas trases, un saproti, ka tomēr kaut kas nav, kā vajag. Domāju, ka tik augsta līmeņa komandā ar to lielām problēmām gan nevajadzētu būt.”

Sezonas sākumā ierasti prognozējama ļoti skarba cīņa par vadošajām vietām – aizstāvēt savu čempiona titulu noskaņots „Honda” slovēņu braucējs Tims Gajsers, kurš kopvērtējumā triumfējis divas iepriekšējās sezonas. Viņam uz papēžiem mīs visi trīs „KTM” rūpnīcas braucēji Horhe Prado, titulētais Antonio Kairoli un allaž ļoti ātrais Džefrijs Herlingss. Turpat būs arī abi vadošie „Yamaha” braucēji Glens Koldenhofs un Džeremijs Sīvers, nevajadzētu aizmirst arī par „Kawasaki” līderi Romēnu Fevru, mūsu pašu Paulu Jonasu, kā arī „Husqvarna” braucējiem Armīnu Jasikoni un Tomasu Kjēru Olsenu, visiem šiem braucējiem tēmējot vismaz uz cīņu par vietām uz goda pjedestāla.

Sezona sāksies ar posmu Orļonokas trasē Krievijā, kur ātrums var pārsniegt pat 60km/h, kas motokrosa standartiem ir ļoti daudz, turklāt trasei ir ciets segums. Posms ''Zelta zirga'' trasē Ķegumā paredzēts kā ceturtais pēc kārtas, tam notiekot 11. jūlijā, bet pēc 19 posmiem sezona noslēgsies tikai decembra sākumā, kad braucējiem plānots aizvadīt divus etapus Indonēzijas trasēs.

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Motoru sports
Sports
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt