Motokrosa braucējs Jonass atgriežas uz «Husqvarna» motocikla

Jau nākamajā nedēļas nogalē ar sacensībām Materlībeisinas trasē Lielbritānijā startēs jaunā pasaules motokrosa čempionāta (MXGP) sezona, bet tikai šonedēļ beidzot noskaidrojās, kādu motociklu šosezon izmantos Latvijas vadošais braucējs Pauls Jonass. Baumas par tieši šādu notikumu attīstības scenāriju cirkulēja ilgāku laiku, bet tagad tas ir oficiāli – 2022. gadā Jonass pēc viena gada pārtraukuma atkal sēdīsies uz „Husqvarna” rūpnīcas motocikla, cīnoties ar pasaules motokrosa līderiem.

Aizvadītā MXGP sezona novembrī noslēdzās ar neticami dramatisku cīņu pēdējā posmā, kad vēl pirms pēdējā sacensību brauciena visā sezonā abiem kopvērtējuma līderiem bija vienāds punktu skaits, visam atrisinoties tikai pašā pēdējā braucienā. Pauls Jonass sezonas pēdējos posmus izlaida, jo bija iedzīvojies ribu traumā, kas viņam liedza piedalīties sacensībās. Jonass bija noslēdzis savu pirmo sezonu „Standing Construct GasGas” vienībā, kopumā aizvadot atzīstamu, stabilu sezonu un ierindojoties 8. vietā kopvērtējumā, turklāt viņam bija (joprojām ir) līgums ar komandu, tāpēc neviens nešaubījās, ka arī 2022. gadā viņu redzēsim uz „GasGas” motocikla.

Lietas gan sakārtojās krietni savādāk – jau drīz pēc sezonas sākās lielā čempionāta reorganizācija, vairākām motociklu rūpnīcām mainot komandas, kas tiks apgādātas ar labāko un jaunāko tehniku. Tā, piemēram, „IceOne” komanda „Husqvarna” motociklu vietā tagad lietos „Kawasaki” tehniku, motokrosa leģendas Klaudio De Karli komanda no „KTM” tagad pāries uz „GasGas” tehniku, savukārt „StandingConstruct” pāriet no „GasGas” uz „Husqvarna”.

Kā atzīst Jonass, par lielajām pārmaiņām visa čempionāta dzīvē viņš uzzināja jau rudenī, taču pēcsezonas intervijās neko nedrīkstēja izpaust.

„Es to uzzināju, tuvojoties sezonas beigām. Kad notika pēdējie posmi, visas vienošanās jau bija sakārtotas, bet vēl neko nevarēja teikt. Runas par to sākās jau krietni pirms tam, ka šāds variants pastāv, ņemot vērā pārmaiņas visā KTM grupā,” stāsta braucējs. „Pirmajā brīdī bija šoks un nebiju to gaidījis. Tiešām gribēju palikt šajā pašā komandā, jo no rūpnīcas puses bija piedāvājums iet līdzi ar „GasGas”, kas ir De Karli komanda, bet gribēju palikt „Standing Construct” komandā. Viņi vienojās ar „Husqvarna”, tāpēc domāju, ka visas puses ir apmierinātas. Jau pagājušogad teicu, ka esmu ļoti apmierināts ar komandu, tāpēc gribēju te palikt. Apkārt ir visi tie paši cilvēki, mehāniķi, tikai motocikla marka mainījusies,” skaidro Jonass.

Jaunajā sezonā Latvijas braucējs startēs ar 2023. gada modeļa motociklu, savukārt viņa komandas biedrs Braiens Bogerss izmantos šā gada modeļa specifikācijas motociklu.

„Šoreiz atšķirības ir pat ļoti lielas. Ražotāji „KTM”, „Husqvarna” un „GasGas” pēc trim četriem gadiem vienmēr izlaiž pilnīgi jaunu modeli. Arī šoreiz tā ir – rāmis un motors ir citādāks. No vecā motocikla detaļām manam jaunajam mocītim neder gandrīz nekas, tā kā tas mocis ir pilnīgi jauns,” savu šī gada tehniku raksturo Jonass. Latviešu motokrosa braucējs KTM koncerna paspārnē esošos „Husqvarna” un „GasGas” zīmolus salīdzina ar vācu autobūves milzi „Volkswagen”, kam pieder virkne autoražotāju, visiem šiem ražotājiem izmantojot identiskas, no „Volkswagen” aizgūtas tehnoloģijas. Arī šajā gadījumā „KTM”, „Husqvarna” un „GasGas” motocikli pēc uzbūves ir ļoti līdzīgi, atšķiroties vien atsevišķām niansēm, taču katrai komandai ir iespējas motociklus pielāgot pēc saviem ieskatiem, meklējot iespējas uzlabot ātrumu trasē. 

Ņemot vērā, ka jaunajā sezonā Jonass izmantos jaunākas specifikācijas motociklu, viņš uzskatāms par „Husqvarna” rūpnīcas komandas pirmo numuru. „Komanda gribēja, lai abi braucam ar vienādiem motocikliem, jo tad pašai komandai ir vieglāk strādāt. Tas bija rūpnīcas uzstādījums, ka vienam jābūt ar jauno motociklu, jo divus viņi nevar paspēt apgādāt ar jaunajām detaļām. Vīrusa dēļ daudz kas ir iekavējies. Vēl pagājušonedēļ tikos ar komandu, un viņi gaida detaļas, ko paņemt uz pirmo posmu. Paši motocikli jau ir salikti, bet tieši rezerves daļas, ko paņemt uz pirmo posmu. Šobrīd tiešām nav vienkārši un no šīm problēmām, šķiet, cieš pilnīgi visas industrijas.”

Gatavojoties jaunajai sezonai, pārejas posms bijis ļoti īss, jo iepriekšējā sezona beidzās tikai novembrī, turklāt Jonasam vēl bija jāizdziedē sezonas gaitā gūtās traumas. „Ar jauno moci sāku braukt uzreiz pēc Jaunā gada. Jau no pirmajām dienām biju ļoti apmierināts, kā strādā jaunā šasija, amortizācija, kopā ar komandu piestrādājām pie motora regulējuma. Pēdējos testos jau biju ļoti apmierināts ar motociklu,” par braukšanas treniņiem stāsta sportists. Daļa no sagatavošanās cikla allaž ir arī treniņsacensības, taču šogad, tāpat kā pērn, Jonasam tās ies secen. „Jāizārstē rokas cīpslas iekaisums. Nebija ne kritiena, ne arī kas cits, vienkārši neliela pārslodze rokai. Tagad pēdējā laikā nedaudz nācies atpūsties no motocikla, bet pats jūtos ļoti labi. Jāsadziedē roka, lai ar to nav problēmu sezonas laikā.”

Trauma apārstēta pietiekami, lai pēdējās dienās pirms sezonas starta varētu aizvadīt vieglus treniņus uz motocikla un atstrādātu startus.

Starpsezonā pavadīts laiks arī pie motokrosam tik ļoti svarīgās fiziskās bāzes. Jonass sadarbojas ar Intaru Berkuli. Daudzi sporta līdzjutēji viņu atcerēsies kā Latvijas biatlona izlases un Andreja Rastorgujeva treneri. Aizvadītā gada nogalē Latvijas motokrosa braucējs ilgāku laiku pavadīja augstkalnē, aizvadot slēpošanas treniņus – klasisks veids, kā ielikt fiziskās bāzes pamatus jaunajai sezonai. „Slēpošanu kalnos savā treniņprocesā izmantoju pirmoreiz. Kad nebija iespējas pabraukt ar moci, tajā laikā īpaši piestrādāju pie fiziskās sagatavotības. Galvenais ir iesākt sezonu mierīgi, neko lieki nesasteidzot un sezonas gaitā kārtīgi iebraukties, lai parādītu savu labāko sniegumu.”

Latvijas motokrosa līderim šogad tik tiešām būs jārāda savs labākais sniegums, jo šis ir tā saucamais līguma gads – Jonasam pēc sezonas noslēdzas iepriekš noslēgtais divu gadu līgums ar komandu, tāpēc sportistam jādemonstrē labi rezultāti, lai audzētu savu vērtību tirgū. Konkurence ir mežonīga, aiz muguras elpo braucēji no MX2 klases, tāpēc, ja neattaisno cerības, komanda vienkārši paņems nākamo rindā. Gribētāju netrūkst. Trīs gadu laikā MXGP klasē Jonasam pagaidām tā arī nav izdevies uzvarēt kaut vienā braucienā, šajā laikā izcīnot četrus goda pjedestālus posma kopvērtējumā. Tam ir arī objektīvi iemesli, galvenokārt traumas, taču no 2017. gada MX2 čempiona daudzi cerēja uz ko vairāk. Arī pats braucējs apzinās, ka šis gads ir svarīgs ilgtermiņā, taču prātu ar to viņš cenšas nenodarbināt. „Varbūt kādā brīdī par to iedomājos, bet galvā tas nesēž un par to īsti nedomāju. Galvenais ir koncentrēties sacensībām, lai tur parādītu labāko sniegumu un to visu izbaudītu. Esmu sapratis, ja izbaudi sacensības un visu procesu, tad būs arī rezultāts un interese no komandām,” saka Jonass.

Jaunās sezonas sākumā konkurence varētu būt nosacīti vājāka nekā aizvadītās sezonas noslēgumā. 2021. gada sezona bija sava veida izņēmums, visiem favorītiem aizvadot pilnu sezonu un gandrīz neizlaižot posmus traumu dēļ. 2022. gads traumu ziņā atgriezies pie motokrosa klasikas – pirmajos posmos nestartēs pērnā gada čempions Džefrijs Hērlingss, kurš treniņā lauza pēdu. Starpsezonā kājas lūzumā iedzīvojās arī 2021. gada vicečempions Romēns Fevrs, kurš, ja arī startēs jau no pirmajiem posmiem, tik un tā būs tālu no savas labākās formas. Karjeru noslēdzis savas paaudzes titulētākais braucējs, deviņkārtējais pasaules čempions Antonio Kairoli. „Būs interesanti, ko katrs braucējs būs izdarījis ziemas periodā. Pirmie posmi vienmēr ir interesanti un neparedzami. Kad sezona ieiet ritmā, tad jau atkal pa priekšu grozās braucēji, kas tur vairāk vai mazāk ir bijuši. Dzirdēts, ka dažiem bijušas veselības problēmas. Starpsezona bijusi tik īsa, ka daudzi braucēji nav paspējuši kārtīgi ievilkt elpu, un to varēs manīt, tieši sezonai ejot uz priekšu.”

Sezonā kopumā plānoti 19 posmi, čempionātam noslēdzoties krietni savlaicīgāk septembra vidū, bet septembra beigās plānots tradicionālais Nāciju kauss, šogad tam notiekot ASV. Čempionāts šogad atgriezīsies vecajā ritmā, norisinoties arī tālajiem posmiem – pirmais no tiem 20. martā Argentīnā, bet tūlīt pēc vasaras saulgriežiem divas sacīkstes arī Indonēzijā. Posms Ķegumā šogad plānots netipiski agri – jau 24. aprīlī, kalendārā tam esot sezonas sestajam posmam. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Svarīgākais šobrīd

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt