Latvijas motosportisti gatavi startam Motoru sporta spēlēs

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Autosportistiem nav iespēju startēt klasiskajās olimpiskajās spēlēs, taču Starptautiskā Automobiļu federācija (FIA) radījusi pati savu versiju autosporta olimpiskajām spēlēm, rīkojot FIA Motoru sporta spēles. Pasākums šoruden norisinās otro reizi vēsturē. Taisnības labad jāsaka, ka šī gada sacensībām vajadzēja būt jau ceturtajām spēlēm, taču Covid-19 pandēmijas ietekmē iepriekšējos divus gadus sacensības bija jāatceļ.

Latvijas sportisti piedalījās 2019. gada sacensībās, kad FIA šo pasākumu rīkoja pirmoreiz. Toreiz sacensības bija zināma veida izmēģinājuma trusītis – sportisti sacentās sešās disciplīnās, bet Latvija bija pārstāvēta četrās no tām. Šogad pasākums ir kļuvis krietni vērienīgāks – valstis sacentīsies kopumā 16 disciplīnās, turklāt sākotnējais plāns paredzēja pat 18 disciplīnas, savukārt no Latvijas uz Pola Rikāra trasi Francijā, kur notiek arī Pirmās formulas sacīkstes, dosies kopumā piecu disciplīnu pārstāvji, kas autosporta vidē ir ļoti labi pazīstami. Plānots, ka dažādās disciplīnās startēs vairāk nekā 80 valstu pārstāvji.

Latvijas komandas karognesējs oficiālajā atklāšanas ceremonijā būs Reinis Nitišs, kurš sacensībās startēs "Crosscar SR" klasē. "Es pagaidām nezinu, ko gaidīt, neesmu bijis tāda līmeņa pasākumos un nezinu, kā tur izskatīsies.

Iedomājoties īstās olimpiskās spēles, kad ej milzīgā, pārpildītā stadionā un nes karogu, tad liekas, ka tādā līmenī šeit viss vēl nebūs.

Viennozīmīgi, ka pārstāvēt valsti, kurā esmu dzimis, audzis, braucis, tas ir lieliski un ir patīkams bonuspunkts," stāsta Nitišs.

Iepriekšējos gados jēkabpilietis ar ļoti augstiem rezultātiem startējis pasaules un Eiropas rallijkrosa čempionātos, piedalījies arī citās starptautiska līmeņa sacensībās, bet šobrīd viņš vairāk pievērsies ikdienas pienākumiem savā darbavietā. "Kad ir iespējas un laiks, tad braucu šajā klasē. Mašīna ir maza izmēra, salīdzinoši lēta, nepieciešama maza piepūle, lai aizbrauktu uz sacensībām un to apkoptu sacensību laikā. Adrenalīns, ātrums un cīņas trasē ir ļoti dinamiskas, tāpēc man ļoti patīk. Šobrīd strādāju pilna laika darbu Jēkabpilī, un te tad arī paiet lielākā daļa ikdienas. Paralēli pastrādāju arī pasaules rallijkrosa čempionātā, "CE Dealer" komandā, kur brauc Niklass Gronholms un Klāra Andersone, pats arī kaut ko ik pa brīdim nobraucu, bet atgriešanās lielajā sportā un pasaules līmenī viennozīmīgi nav paredzēta.

Šobrīd ir laiks pastrādāt, papildus pamācīties un nobāzēties tālākai nākotnei," stāsta autosportists, kurš arī pastāstīja par tehniku, kādu izmantos Francijā. "Mums bija cīņa starp bagiju braucējiem, kurš tad tiks, bet iepriekš nebija skaidru kritēriju, kurš brauks, kurš izcīnījis to vietu. Iepriekšējos gados viss beidzās ar kovidu un neviens neaizbrauca. Uz šo gadu jau bija konkrēti kritēriji. Kurš nopelna vairāk punktus, tas brauc. Šoreiz nestartēšu ar savu bagiju, bet to īrēju no franču rūpnīcas komandas. Mums visiem ir paraugs, pēc kura jātaisa bagija dizains, tad nu viņi solījās uztaisīt pēc iespējas tuvāk un atbilstoši visām prasībām. Privāti man tur maz teikšanas un ietekmes. Esot uz vietas, iespējams, nedaudz personalizēšu, bet ne daudz," norāda Nitišs.

Starptautiskajā autosporta apritē ļoti labi pazīstams un zināms vārds ir Kristaps Blušs. Viņš startē drifta sacensībās, un Blušu varam saukt par pieredzējušāko šīs komandas dalībnieku. Iepriekš vairākus gadus ar labām sekmēm startējis spēcīgajā "Formula Drift" sacensību seriālā, Blušs šogad nedaudz pagājis malā no aktīvās braukšanas, tomēr trasē reizi pa reizei joprojām parādās arī sacīkšu kombinezonā un kāpj pie mašīnas stūres.

"Esmu piedalījies pāris sacensībās un diezgan veiksmīgi. Nedēļas sākumā atgriezos no Amerikas, kur biju uz "Formula Drift" noslēdzošo posmu, tur satikos ar vecajiem cīņubiedriem un parunājām par nākotnes perspektīvām.

Iepriekšējos divus gadus šīs spēles bija atceltas, bet abos gadījumos es biju tas, kuru virzīja dalībai šajās sacensībās.

Šogad esmu nostāk no sporta un bija paredzēts, ka brauks Nikolass Bertāns, bet viņiem pamainījās plāni. Tā kā biju virzīts iepriekšējos gados pārstāvēt Latviju, kas ir liels gods, tad man nevajadzēja papildus motivāciju, lai piekristu un brauktu," paskaidroja pieredzējušais drifteris, kuru trasē, kā allaž, redzēsim ar BMW markas spēkratu, kas ir īpaši pārbūvēts drifta sacensību vajadzībām.

"Startējam ar 3. sērijas BMW, E92 paaudzi. 2018. gadā šo mašīnu uzbūvējām un ar to debitējām "Formula Drift", izcīnot uzvaru vienā no posmiem. Pēcāk veiksmīgi startējām arī Eiropā. Mašīna gan ir diezgan stipri pārbūvēta – tai ir amerikāņu V8 tipa motors, kas attīsta ap 900 zirgspēkiem. Tehnika ir pilnībā savesta kārtībā, komanda ir ļoti pacentusies, tā ir pasaules līmeņa tehnika," norāda Blušs.

Neskatoties uz to, ka pats Blušs šogad startējis mazāk nekā iepriekš, braucējs norāda, ka iemaņas un prasmes nepazūd, turklāt drifts ir visai specifisks autosporta veids. "Sacensību iebraucieni ir diezgan īsi, ap 20–30 sekundēm. Instinktīvās iemaņas nekur nepazūd, galvenais – saglabāt vēsu prātu, jābūt psiholoģiski gatavam mandrāžai. Driftā pieredzes bagāža ir diezgan liela, tāpēc jāstrādā ar galvu, jābūt gatavam reaģēt uz kādām neparedzētām situācijām, kas driftā ir gandrīz katrā braucienā."

Ar nopietnu starptautiska līmeņa tehniku uz Franciju devies arī talantīgais autošosejas braucējs Valters Zviedris, kurš sevi ļoti labi apliecinājis Latvijas un Baltijas līmeņa sacensībās, izcīnot čempiona titulus. Zviedris Motoru sporta spēlēs piedalījās arī 2019. gadā. Tāpat kā togad, arī šoreiz viņš sacensībās brauks "TCR" klasē, šoreiz izmantojot jaunākās paaudzes "Audi RS3 LMS TCR" rūpnīcas mašīnu, kas pagaidām saražota ierobežotā daudzumā – pasaulē tādas ir tikai ap 60 vienībām, bet viena no tām ir Latvijas autošosejas komandas "LV Racing Team" rīcībā.

Zviedris kopā ar komandu jau nedēļas sākumā bija Pola Rikāra trasē, tur veicot testus un gatavojoties nedēļas nogalē gaidāmajiem sacensību braucieniem. "Testos bija četri atsevišķi treniņi un izmēģinājām ļoti dažādas lietas. Sākot jau ar riepām, kas ir pasūtītas pilnīgi jaunas,  un ar tādām nav braukusi neviena TCR mašīna, tāpēc bija svarīgi saprast, kā ar tām braukt. Atradām optimālo gaisa spiedienu un regulējumus, jo mašīna strādā savādāk nekā ar mums ierastajām riepām. Iemācījāmies trasi, jo šeit nekad nebijām braukuši. Par laimi, tas neprasīja daudz laika, jo treniņos lietoju simulatoru un nobraucu daudz apļu. Braucam pilnās konfigurācijas apli, ko izmanto arī F1 sacīkstēs," pastāstīja Zviedris. "Viens aplis ir apmēram 2:10 – 2:15 minūtes. Vēl vairāki konkurenti testēja jaunās riepas un apļa laiki bija ļoti līdzīgi."

"Šoreiz ir mums ir tiešām ļoti spēcīga mašīna, tas ir šī gada auto un ir konkurētspējīgs. Nav kā 2019. gadā, kad atbraucām ar itāļu komandu un mašīna bija aprīkota ar DSG ātrumkārbu, kādu lieto ielas mašīnās. Trasē tas ir vismaz sekundi lēnāk nekā mašīnas ar sekvenciālo ātrumkārbu.

Zinu, ka komanda ir strādājusi un viss izdarīts līdz pēdējai skrūvītei."

Latvija FIA Motoru sporta spēlēs būs pārstāvēta vēl divās disciplīnās – auto slalomā sacentīsies autosportisti Maija Stakena un Toms Ozols. Stakena ar labiem rezultātiem startē Latvijas un Lietuvas rallijkrosa sacensībās, savukārt Ozols piedalās driftā, minirallijā un autosprintā. Šajā disciplīnā kopumā piedalīsies 26 valstu sportisti, viņiem visiem sacenšoties ar vienādām "Opel Corsa e-Rally" elektriskajām automašīnām. Tāpat Latvija būs pārstāvēta arī digitālajā autosportā jeb e-sportā, šajās sacensībās braucot Andrejam Gubarevam. Viņš 2021. gadā kļuva par pirmo Latvijas kausa ieguvēju digitālajā autosportā, tādējādi nopelnot ceļazīmi uz Franciju. Visi digitālā autosporta disciplīnas dalībnieki sacenšas autosacīkšu simulatoros, izmantojot "Asseto Corsa Competizione" simulatoru, kuru iespējams spēlēt arī mājās, izmantojot savu datoru vai spēļu konsoles.

FIA Motoru sporta spēles Francijā notiks no 26. līdz 30. oktobrim.


 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti