Latviešu iecienītais rallijkross - pasaulē novērtēts autosporta akcelerāts

Rallijkross pašlaik ir viena no tikai četrām autosporta disciplīnām, kur uzvarētāji kļūst par Starptautiskās Automobiļu federācijas (FIA) pasaules čempioniem. Reinis Nitišs pašlaik ir tikai 22 gadus vecs, bet jau ļoti pieredzējis rallijkrosa pilots, kurš savu nākotni savulaik saskatīja relatīvi jaunajā autosporta disciplīnā un kļuva par tās straujās attīstības aculiecinieku. Pirms pasaules čempionāta Latvijas posma jēkabpilietis lsm.lv atzina, ka rallijkrosu gaida jauni izaicinājumi un atgādināja nenovērtēt par zemu pašmāju autosportistu lomu azartiskajā disciplīnā. 

Nitiša dzimtajā Jēkabpilī arī pirms viņa bija autosportisti, kas brauca rallijkrosā. Tomēr īstas nojausmas par disciplīnu, kad Nitišs pats 2011. gadā sāka ar to nodarboties, viņam nebija. Nitišs 2012.gadā vinnēja Ziemeļeiropas čempionātu, 2013.gadā - Eiropas čempionātu, un tad rallijkross jau strauji kļuva populārāks. Rallijkrosam arī Latvijā sākās slavas laiki, sekoja straujš kāpums uz pasaules čempionāta līmeni, un lielais autosporta industrijas ritenis jau bija iegriezies.

Līdz šim rallijkrosā bija ļoti straujš kāpums, bet tagad ir jautājuma zīme, kas notiks pēc "Audi" rūpnīcas komandas aiziešanas,

ko darīs komandu līderi. Turklāt FIA vēlas rallijkrosā ieviest elektromobiļus, kas to dārdzības dēļ interesi varētu krietni mazināt. Pasaules čempionāts ir nenormāli dārgs, un ļoti daudz būs ļoti atkarīgs no čempionāta organizatoriem, uzskata Nitišs, kurš šogad startē Eiropas čempionāta "Supercar" ieskaitē un nedēļas nogalē būs redzams sezonas pēdējā posmā Biķernieku trasē.

Reinis Nitišs posmā Rīgā cīnīsies par Eiropas čempiona titulu

Nitišs pieļauj dažādas turpmākās attīstības tendences pasaules rallijkrosā - iespējams, turpināsies kāpums, varbūt gaidāms kritums, bet varētu saglabāties arī status quo. Pasaules čempionāta pirmsākumos gan nepiedalījās rūpnīcu komandas, atsevišķām vienībām tika nodrošināts ierobežots rūpnīcu tehniskais atbalsts, bet tā bija pavisam cita situācija nekā šosezon, kad startē trīs "monstri" - "Audi", "Volkswagen" un "Peugeot", pastāstīja Nitišs. Pilots piebilda, ka "Audi" droši vien nevienam neatklās patiesos iemeslus, kādēļ sezonas beigās ir nolēmis aiziet, tomēr divi lielie spēlētāji arvien paliks.

Rallijkrosa atpazīstamību un augošo popularitāti veicināja disciplīnas novitāte un teicama skatāmība līdzjutējiem tribīnēs, kā arī lielu zvaigžņu piesaistīšana īstajā brīdī.

Pasaules rallija čempionātā 2003.gadā triumfējušais norvēģis Peters Solbergs 2014.gadā kļuva par pirmo FIA pasaules rallijkrosa čempionu, iesaistījās arī amerikāņu zvaigznes, tagad brauc 2016.gadā par pasaules rallijkrosa čempionu kļuvušais zviedrs Matiass Ekstrēms, kurš izmēģinājis spēkus arī NASCAR sacīkstēs. Startē deviņus gadus pēc kārtas par pasaules rallija čempionu kļuvušais francūzis Sebastjens Lēbs. Rīgā uz starta līnijas būs arī ilggadējais bijušais Pirmās formulas (F-1) pilots un divkārtējais Lemānas 24 stundu sacīkšu uzvarētājs austrietis Aleksandrs Vurcs, kurš sestdien kvalifikāciju sāks vienā braucienā ar Jāni Baumani.

"Ko vēl var gribēt?," pasaules čempionāta Latvijas posma dalībnieku augsto meistarības līmeni uzsvēra Nitišs.

Pasaules čempionāta ieskaitē Latviju pārstāv Jānis Baumanis

Arī tas, ka rallijkrosā ir viena no nedaudzajām iespējām kļūt par FIA pasaules čempionu, ir viens no iemesliem, kādēļ dažos gados ir piedzīvots tik iespaidīgs disciplīnas popularitātes kāpums, uzskata Nitišs. Pēc braukšanas ar kartingu Nitišs pārliecinājās, ka asfalts viņam ir tīkams segums, un 2011.gadā pilots izmēģināja autokrosu Latvijā, kā arī rallijkrosu Igaunijā. Nitišs guva sev apstiprinājumu, ka rallijkross viņam patīk labāk, turklāt disciplīnā iezīmējās skaidras attīstības perspektīvas. Pēc Ziemeļeiropas un Eiropas līmeņa ir arī pasaules čempionāts, kur progresēt.

Situācija kopvērtējumā pirms Latvijas posma

Precīzi salīdzināt dažādu autosporta disciplīnu izmaksas Nitišs neņemas, tomēr viņš nešaubās, ka

viens nobrauktais kilometrs rallijkrosā ir visdārgākais.

Ja rallijkrosā pilots nedēļas nogalē nobrauc 40-50 kilometrus, tad rallijā ir vairāki simti kilometru ātrumposmos un vēl pārbraucieni. Vienotas mērauklas, pēc kuras varētu salīdzināt dažādu autosporta disciplīnu izmaksas, nav. Nitišs saka, ka Latvijas ralliju mēdz salīdzināt ar Eiropas rallijkrosu, bet tās tomēr ir nesalīdzināmas lietas. Pasaules rallijkross tāpat kā pasaules rallijs, abi ir milzum dārgi, savukārt Latvijas čempionātā izmaksas rallijā un rallijkrosā būs stipri līdzīgas, paskaidroja pilots. Līdzīgā līmenī atkarībā no tehnikas sacīkstes izmaksas var sniegties no 5000 eiro līdz 100 000 eiro. 

Nitišs ir pārliecinājies, ka rallijkross ir iekarojis arvien lielāku līdzjutēju atsaucību, īpaši, kad viņam bija veiksmīgs laiks pasaules čempionātā. Jau trešo gadu pēc kārtas Latvijā notiek pasaules rallijkrosa čempionāta posms, un visi pie tā jau ir pieraduši kā pie pašsaprotamas lietas, tomēr Nitišs aicina novērtēt to, kas mums ir un ko Raimonda Strokša vadītā rīkotāju komanda ir paveikusi, lai Latvijā notiktu pasaules līmeņa autosporta notikums arī ar latviešu braucēju dalību. Latvieši ir bijuši rallijkrosa popularitātes veicinātāji, tomēr rūpnīcu ieintersētību par disciplīnu, paceļot konkurenci jaunā līmenī, ir noteikuši ietekmīgāki cilvēki, sacīja Nitišs. 

Rallijkross autorūpnīcām noteikti nav bizness, bet tāpat kā citās disciplīnās ražotājiem ir svarīgi parādīt, ka viņu zīmols brauc citiem pa priekšu.

Čempionāts aug, kļūst populārāks, bet Latvijas pilotiem tas nekļūst par biznesu, atzīst Nitišs. Viņš pieļauj iespēju, ka lielākajām zvaigznēm, kas ir iesaistītas gan daļēji komandas vadībā, gan brauc kā piloti, tas varētu būt arī viņu peļņas avots. Tomēr Nitišs ir simtprocentīgi pārliecināts, ka neviens no lielajiem vārdiem rallijkrosā nebrauc tikai tāpēc, ka viņiem par sacīksti samaksās summu X. Rallijkross titulētajiem pilotiem pavisam noteikti patīk, blakus ir braucēji ar tikpat skaļiem vārdiem, kurus viņi grib apdzīt, un arī katra rūpnīca grib parādīt, ka ir labāka par konkurentiem. Tas rallijkrosā noteikti ir daudz svarīgāk par jebkādiem finanšu apsvērumiem, uzsver Nitišs. 

Pēc ceturtdien Rīgas centrā notikušās dalībnieku parādes pasaules rallijkrosa čempionāts Biķernieku trasē sestdien sāksies ar kvalifikācijas braucieniem un turpināsies svētdien ar izšķirošajām cīņām. Tiešraidē gan sacensību gaitai, gan norisēm aizkulisēs abas dienas varēs sekot LTV7 un replay.lv.

Rīga uzņem pasaules čempionāta posmu
Saistītie raksti
0 komentāri
Pievienot komentāru
Komentēt vari ar kādu no saviem sociālajiem profiliem
Motoru sports
Sports
Jaunākie
Populārākie
Interesanti