Sporta ziņas

Latvijas sportisti dodas uz III Jaunatnes Olimpiskajām spēlēm Buenosairesā

Sporta ziņas

Latvijas futbola izlasi gaida svarīgas spēles Nāciju līgā

Leģendārajās rallija sacensībās Sanmarīno startēs arī Latvijas ekipāža

Latvieši gatavojas debijai Leģendu rallijā Sanmarīno

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 5 gadiem.

Autosports un modernākās tehnoloģijas vienmēr gājušas roku rokā. Ja tu atpaliec tehnikas attīstībā, drīz vien vairs nebūsi konkurētspējīgs trasē. Tomēr autosportisti prot atzīmēt sava sporta veida vēsturi - dažas reizes gadā no patiesi ikoniskiem spēkratiem tiek notrausti putekļi un mašīnas tiek aizvestas uz savām īstajām mājām – trasi. Ceturtdien Sanmarīno startēs Leģendu rallijs, kurā sportisti sacenšas ar rallija vēsturē slavenākajām, ātrākajām un īpašākajām mašīnām un pirmo reizi tajā brauks arī latviešu ekipāža.

Lai arī Sanmarīno ir viena no pasaulē mazākajām valstīm, tā nav sveša augstākā līmeņa motoru sporta sacensībām. Daudzus gadus te notikusi Pirmās formulas (F-1) Sanmarīno "Lielās balvas" izcīņa, šobrīd notiek Sanmarīno "Grand Prix" pasaules motošosejas čempionātā, lai gan trase tehniski nemaz neatrodas valsts teritorijā, bet gan Sanmarīno tuvumā. Šogad tur notiks 16. Leģendu rallijs, kurā pirmo reizi startēs latvieši, jo

uz starta stāsies brāļi Andris un Ivars Velmes.

Rallijā parasti piedalās apmēram 200 dalībnieku un vienlīdz lielā skaitā ir pārstāvēti gan WRC, gan B grupas spēkrati, Latvijas Radio pastāstīja Ivars Velme.  

Sacensībās ir trīs ieskaites klases – vēsturiskā klase, kur sportisti brauc uz rezultātu, šova rallija klase, kur ātrumposmos var izklaidēt skatītājus, un braucēju laiks rezultātos neparādās, kā arī ir WRC klase. Organizatoru informācija liecina, ka šogad sacensībās startēs tādi pazīstami piloti kā Kreigs Brīns un Miko Hirvonens. Tomēr galvenās zvaigznes šajā rallijā ir mašīnas. Brāļi Velmes rallijā startēs ar leģendāro B grupas "Audi Quattro A2" mašīnu. "Quattro" tiek uzskatīts par sava laika rallija etalonu, "Audi" pirmie rallija mašīnās ieviesa visu četru riteņu piedziņu un ieviesa to arī sērijveida ielas auto. "Quattro" nosaukums joprojām tiek izmantots mūsdienu "Audi" ielas auto, kuros uzstādīta visu četru riteņu piedziņa.

Latvieši startēs ar 1985.gadā ražotu "Audi Quattro", kas aprīkots ar 20 vārstu turbo dzinēju.

Mašīnas jauda ir 400 zirgspēku pastāstīja Ivars Velme. 

Rallija trasēs B grupas mašīnas bija redzamas tikai četrus gadus 80. gadu vidū, tomēr šo mašīnu ēra autosporta vēsturē ierakstīta zelta burtiem un tiek saukta par rallija zelta laikmetu. Tieši šo mašīnu laikā radušies daudzi asinis stindzinoši kadri, kuros lielā ātrumā braucošos auto un skatītājus šķir vien pāris centimetri. Kas attiecas uz pašām mašīnām, tām veltīti dažādi epiteti, piemēram, ka tās vienkārši bija pārāk ātras, lai ar tām sacenstos. Un tiešām, B grupa ir mūsdienu inženieru sapnis – minimāli ierobežojumi, kas galvenokārt izrietēja no motora izvietojuma un tilpuma. Gandrīz viss bija atļauts.

B grupai debitējot 1982.gadā, mašīnām bija aptuveni 300 zirgspēku jauda.

Zināms, ka 1986.gadā "Audi Quattro" jau bija vairāk nekā 600 zirgspēku. Mūsdienu jaudīgākajām WRC klases mašīnām ir aptuveni 380 zirgspēki. B grupas noteikumi radīja dažas no visu laiku ātrākajām un jaudīgākajām rallija mašīnām vēsturē. Tomēr tieši 1986.gadā pienāca brīdis, kad pieauga bažas, vai šie autobūves meistardarbi tiešām nav kļuvuši pārāk ātri un bīstami. Vairāki incidenti, kuros cieta gan piloti, gan skatītāji, veicināja runas, ka B grupu vajadzētu aizliegt. Pēdējais piliens bija tā paša gada Korsikas rallijā. Soms Henri Toivonens kādā līkumā nenoturējās uz ceļa un viņa vadītā mašīna nokrita no kraujas. Vairākos avotos tiek minēts, ka glābēji mašīnai piekļuva vien pusstundu vēlāk, bet tur viņi atrada tikai sadegušu karkasu.

Pēc šī negadījuma Starptautiskā Automobiļu federācija aizliedza B grupas mašīnas 1987.gadā, bet "Audi" ralliju pameta uzreiz pēc Korsikas. Lai cik traģiskas būtu bijušas šo mašīnu beigas, to brutālā jauda, skaņa un ātrums uz mūžīgiem laikiem paliks rallija vēsturē kā šī sporta veida aizraujošākie un labākie gadi. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti