Jauna ēra prestižākajās sacīkstēs – pēc tehnoloģiskas revolūcijas startē F-1 sezona

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

Pirmās formulas (F-1) sezonu katru gadu sagaida ar intrigu un nepacietību, ko tad nesīs jaunais cēliens. Kopš dramatiskās pagājušās sezonas izskaņas decembrī mainījies ir daudz – F-1 būs jauns sacīkšu direktors, ieraudzīsim jaunus pilotus un trases, ka arī atgriezīsies vecas, labi pārbaudītas vērtības, bet lielākās izmaiņas skārušas galveno pilotu darbarīku, proti, sacīkšu automašīnu, kas stājas uz starta.

ĪSUMĀ:

  • Jaunajā sezonā ieviestie tehniskie noteikumi acīmredzami mainījuši F-1 formulu izskatu
  • Ieviestās izmaiņas varētu radīt labākas iespējas apdzīšanas manevriem
  • Sešās testu dienās komandas nesteidza atklāt kārtis – spēku samēru parādīs pirmā kvalifikācija
  • Līderu pulkā paredz vietu četrām komandām, uz favorītu lomu pretendē "Red Bull"
  • Sezonā 23 posmu gaitā spēku samērs var būtiski mainīties

2021. gada sezona noslēdzās ar neticamu drāmu, Maksam Verstapenam pēdējā aplī izraujot čempiona titulu no Luisa Hamiltona rokām. Pēc tam vēl vairākas nedēļas turpinājās diskusijas par notikušo Abū Dabī – kuram bija taisnība, vai tiesneši kļūdījās, un tā tālāk, taču Verstapens varēja svinēt titulu. Tiesa, šosezon sacīkšu direktora pienākumus vairs nepildīs Maikls Masi, arī komandas vairs nevarēs pa tiešo sarunāties ar tiesnešiem, ko īpaši daudz dzirdējām tieši 2021. gada sezonas pēdējā posma pēdējos apļos, braucējiem izkārtojoties aiz drošības mašīnas, bet "Red Bull" un "Mercedes" vadītājiem velkot deķi uz savu pusi.

Ar 2022. gada sezonu F-1 sākas jauna ēra, mainoties tehniskajiem noteikumiem.

Tas vistiešākajā veidā ietekmējis arī formulu izskatu, kas būs krasi atšķirīgs no iepriekš redzētā, bet par visu pēc kārtas. Tātad – jaunajiem tehniskajiem noteikumiem bija jāstājas spēkā jau 2021. gadā, taču tie tika pabīdīti gadu vēlāk Covid-19 pandēmijas iespaidā. Lai nu kā, jaunie noteikumi bijuši izstrādē jau kopš 2017. gada, un tā tiek dēvēta par lielāko tehnisko revolūciju F-1 vairāku desmitgažu laikā – F-1 pazinēji raksta, ka pēdējoreiz tik kardinālas izmaiņas čempionāta tehniskos noteikumus skāra 1983. gadā. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by FORMULA 1® (@f1)

Mašīnu dizainu un uzbūvi ietekmējušas arī drošības prasības – čempionāta rīkotāji ņēmuši vērā pēdējās lielās avārijas, piemēram, Romēna Grožāna ugunīgo avāriju Bahreinā 2020. gada sezonas beigās, tāpēc organizatori vēl vairāk palielinājuši izturības prasības mašīnām un šasijai, lai aizsargātu pilotus.

Jaunie noteikumi radīti ar vienu galveno priekšnoteikumu – rūpēties par to, lai formulas viena otrai varētu sekot ciešāk.

F-1 eksperts Aldis Putniņš paskaidroja, ka tas automātiski nenozīmē lielāku apdzīšanu skaitu, taču iespējas sekot cieši citam aiz cita noteikti pavērs plašākas iespējas uzbrukumu manevriem.

"Iepriekšējos gados, cieši sekojot konkurentiem, radās problēmas, jo aizmugurē braucošajai mašīnai netika nodrošināta normāla gaisa plūsma, ar ko ģenerēt savu piespiedējspēku. Tas ciešu cīņu padarīja teju neiespējamu," pastāstīja Putniņš. "Braucot cieši aizmugurē, aptuveni sekundi aiz priekšā esošā, formula strauji uzkarsa, netika nodrošināta dzesēšana, riepas netika normāli lietotas, tās pārkarsa un nodila. Mērķis bija palielināt ciešo sekošanu, un tas tad kādā brīdī arī novedīs pie apdzīšanām kādos līkumos."

Darba grupas iekrātie dati liecina, ka vecās mašīnas zaudēja 35% piespiedējspēka, braucot aptuveni 20 metru attālumā, savukārt, piebraucot 10 metru attālumā, piespiedējspēks zuda gandrīz uz pusi. Jaunajām mašīnām šie skaitļi esot četri procenti 20 metru attālumā un 18 procenti 10 metru attālumā, kas ļaus krietni ilgāk un ciešāk sekot konkurentiem. Mašīnas priekšējais un aizmugurējais antispārns veidots ar līdzīgu aprēķinu, proti, nodrošināt pēc iespējas labāku piespiedējspēku, atrodoties tuvumā konkurentiem. Antispārni ir kļuvuši vienkāršāki, un to uzdevums ir kontrolēti novirzīt gaisu uz mašīnas apakšu, kur tas ģenerē piespiedējspēku.

Tieši mašīnas apakša ir vieta, kas šosezon un arī turpmākajos gados rūpēsies par lielu daļu F-1 mašīnu piespiedējspēka.

Ja pavisam vienkāršoti, tad grīdā izveidoti tuneļi, pa kuriem gaiss tiek vadīts zem mašīnas, ģenerējot piespiedējspēku. Tiek radīts tā saucamais "ground effect". F-1 mašīnās tas plaši tika izmantots 20. gadsimta 70. gadu beigās un 80. gadu pašā sākumā, bet 1982. gada beigās šis risinājums tika aizliegts, jo mašīnas bija kļuvušas pārāk ātras un notika vairāki smagi negadījumi. Mūsdienu F-1 mašīnas neizmantos "ground effect" tik izteikti, kā pirms vairākām desmitgadēm, taču arī jaunajās mašīnās novērojams, ka ātrajos līkumos tās ir ātrākas nekā iepriekš, savukārt lēnajos līkumos, kur gaisa plūsma nav tik liela un strauja, mašīnas ir neveiklas un tūļīgas, kā arī īsti neturas trasē.

Putniņš uzsver, ka no skatāmības viedokļa tas pat nāks par labu, jo pilotiem būs krietni jāpacīnās ar savām mašīnām, kas apgrūtinās viņu dzīvi un uzlabos sacīkšu skatāmību cilvēkiem tribīnēs un pie televīzijas ekrāniem.

Nelielas izmaiņas skārušas mašīnu jaudas agregātus, proti, būs vairāk standartizētu detaļu degvielas padeves sistēmā un vairāk sensoru,

lai tiesneši varētu monitorēt, ko komandas dara ar jaudas agregātiem un vai netiek pārkāpti noteikumi. Tāpat mašīnas izmantos ilgtspējīgāku degvielu – šogad sacīkšu degvielai būs 10% biodegvielas piejaukums. Iepriekš tas bija 5,75%, turklāt čempionāta rīkotāji strādā pie ilgtspējīgas sintētiskās degvielas izveides, lai būtisku samazinātu sacīkšu radīto vides  piesārņojumu. 

Vēl viena ārkārtīgi būtiska un tūlīt pamanāma izmaiņa ir jaunās riepas, kas tagad ir 18 collu izmērā, nomainot iepriekšējos 13 collu riteņus.

Riepas kopumā kļuvušas par 6 centimetriem augstākas un piloti jau teikuši, ka tas būtiski ietekmēs redzamību, īpaši šaurākajās trasēs, izceļot Monako. Komandas stundām ilgi pētījušas, kā gaiss plūst ap riepām un kā to vislabāk virzīt, lai panāktu vēlamo efektu. Mainījušies balstiekārtas risinājumi, un piloti jau paspējuši pasūdzēties, ka jaunās mašīnas ir jūtami cietākas. "Ferrari" pilots Šārls Leklērs pat teica, ka pēc braukšanas ar jaunās sezonas mašīnu var iedzīvoties muguras sāpēs. F-1 eksperts Putniņš uzsver, ka komandu spēja tikt galā ar jaunajām riepām būs ļoti svarīga, jo tieši riepas visu mašīnas jaudu un aerodinamisko piespiedējspēku nogādā līdz trases virsmai.

Pirms jaunās sezonas komandām bija sešas testu dienas – trīs dienas braucēji pavadīja Barselonas trasē Spānijā, savukārt vēl trīs dienas testi notika Sahiras trasē Bahreinā. Kā ierasts ziemas testos, komandas spēlēja paslēpes, katrai pildot pašai savus uzdevumus. Uz pirmajiem testiem Spānijā vairākas vadošās komandas, tostarp "Mercedes" un "Red Bull" pat neveda daudzus no sagatavotajiem risinājumiem, savu kaujas tehniku, vai vismaz tuvu tai, atrādot tikai Bahreinā, kur notiks pirmās sacīkstes. Tas tādēļ, lai konkurentiem būtu pēc iespējas mazāk iespēju un laika nokopēt dažādas detaļas, tās pārbaudīt un uzlikt savām mašīnām. 

Sākoties jaunai tehniskajai ērai, spēku samēri vairāk vai mazāk ir miglā tīti un īsto ātrumu parādīs tikai kvalifikācija sestdien. "Mercedes" un "Ferrari" piloti ir izteikušies, ka viņi sezonas sākumā jau nu gan nebūs gatavi uzvarēt sacīkstēs. Arī citu komandu piloti izteikumos ir bijuši ļoti pieklusināti, tikai "Red Bull" esot salīdzinoši pārliecināti par iespējām jau pirmajā posmā braukt visiem pa priekšu. Tiesa,

spēku samēri pēc sekmēm testos ir kaut aptuveni nojaušami.

Sezonas pašā sākumā daudzi eksperti pēdējo vietu atvēl "Williams" komandai ar Nikolasu Latifi un Aleksu Albonu sastāvā. Ja Barselonā "Williams" komanda izskatījās gana labi, tad Bahreinas testos komanda ātrumā atpalika no konkurentiem, turklāt Latifi vienu no testu dienām noslēdza trases malā ar degošām bremzēm, kas ievērojami samazināja braucienā pavadīto laiku. Testos problēmas vajāja arī "Alfa Romeo" komandu, kur šosezon startēs Valteri Botass un ķīnietis Džou Guaņjui, kurš būs pirmais Ķīnas F-1 pilots. Komandai testos tā arī neizdevās aizvadīt pilnvērtīgu sacīkšu simulāciju, kas pirms sezonas sākuma nav iemesls optimismam.

Testos zināmu progresu parādīja "Haas" komanda, kas pērn bija bezcerīgi lēna un visus resursus veltīja tieši šā gada mašīnas izstrādei un attīstībai. Komandu starpsezonā atkal pavadījusi drāma, jo pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā komanda lauza sadarbības līgumu ar ģenerālsponsoru "Uralkali" un krievu pilotu Ņikitu Mazepinu. "Uralkali" vadītājs ir Mazepina tēvs, un formulas pērn bija krāsotas Krievijas karoga motīvos. "Uralkali" vērsušies tiesā, lai atgūtu komandā iemaksāto naudu par negūto reklāmu uz mašīnām. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Haas F1 Team (@haasf1team)

Otro sezonu "Haas" mašīnā aizvadīs Miks Šūmahers, kurš Bahreinā pamanījās uzrādīt otro ātrāko apļa laiku, tiesa, viņš to paveica vēlāk vakarā, kad braukšanai un labiem apļa laikiem bija pateicīgāki laikapstākļi. "Haas" bija ļauts braukt nedaudz ilgāk, jo pa ceļam uz Bahreinu aizkavējās viņu krava un komanda nevarēja sākt testus paredzētajā laikā. Šūmaheram kompāniju "Haas" sastādīs Kevins Magnusens, kurš komandā atgriežas pēc viena gada izlaišanas. Tiek cerēts, ka "Haas" sezonas ievadā spēs iejaukties peletona vidusdaļas cīņās un komanda tur pamaisīs gaisu.

Pēc neveiksmīgas iepriekšējās sezonas reabilitēties mēģinās "Aston Martin" komanda,

bet vienības rindās turpinās braukt Sebastjans Fetels un Lanss Strols. Komandai ir lielas ambīcijas laika gaitā pacīnīties pat par čempionu titulu, tomēr pērn bija vērojams regress un arī šogad testos "Aston Martin" bija visai nemanāma. Izturība pagaidām bijusi apmierinoša, taču apļa laiki liecina tieši par ātruma trūkumu. Fetels visai kritiski izteicies par jaunajām mašīnām, tās saucot par lēnām un salīdzinot pat ar autobusiem, bet šādus komentārus viņš var izteikt, balstoties tieši uz savu pieredzi ar "Aston Martin" mašīnu. Domājams, šī komanda būs drīzāk vidusdaļā, nevis augšgalā. Šajā bariņā atradīsies arī "Alpha Tauri", šīs komandas formulās otro sezonu kopā aizvadot Juki Cunodam un Pjēram Gaslī. Testos komanda bija gana ātra un pilotiem veicās itin labi, taču eksperti šaubās par spējām saglabāt ātrumu visas sezonas garumā. 

Vidusgrupā, visticamāk, būs arī "Alpine" komanda ar Fernando Alonso un Estebanu Okonu ierindā. Pēdējā testu dienā Alonso demonstrēja konkurētspējīgu ātrumu, arī ar izturību Bahreinā viss vairāk vai mazāk bija kārtībā, lai gan pirmajos testos Barselonā komandu mocīja problēmas. Uzskata, ka jaunais "Renault" dzinējs ir jaudīgāks un padevies labāks nekā iepriekš, tāpēc "Alpine" sezonas gaitā varētu progresēt.

Līderu pulkā sezonas startā, visticamāk, sagaidīsim tās pašas četras komandas, kas tur bija arī pērn –

"McLaren" komanda starpsezonā demonstrējusi pietiekami labu ātrumu, taču bijušas zināmas problēmas ar izturību un bremzēm, kas pārkarsa. Komandas piloti Lando Noriss un Daniels Rikjardo ir piesardzīgi par "McLaren" spējām sezonas ievadā, turklāt Rikjardo daļu testu izlaida, jo pārslimoja Covid-19.

Tiek uzskatīts, ka sezonas sākumā tik stipra nebūs iepriekš dominējusī "Mercedes" komanda. Luisam Hamiltonam blakus garāžā šoreiz atradīsies ļoti talantīgais Džordžs Rasels, kurš noteikti centīsies pierādīt, ka spēj ne tikai turēt līdzi, bet arī pārspēt savu titulēto komandas biedru. "Mercedes" jau pērn testos piedzīvoja problēmas, bet sezonas sākumā viņi atkal visiem bija priekšā. "Mercedes" mašīna testos Barselonā un Bahreinā bija ļoti atšķirīga, komandai eksperimentējot un slēpjot dažādus risinājumus. "Mercedes" problēmas šoreiz testos bija acīmredzamas, apļu laiki Bahreinā nebija spoži, savukārt Hamiltons un Rasels prognozēja, ka viņi ir tikai peletona vidus komanda, taču tā nav pirmā reize, kad "Mercedes" sūdzas par ātrumu testos un pēc tam ir ātri īstajās sacīkstēs. Ja ir kāda komanda, kurai ir pa spēkam dzēst atpalicību jau sezonas gaitā, tad tā ir tieši "Mercedes".

 

Starpsezonu pārliecinoši aizvadīja "Ferrari" komanda ar Šārlu Leklēru un Karlosu Sainsu ierindā. Mašīna trasē bija tik tiešām ļoti ātra, savukārt Leklērs izteicās, ka šī bijusi visgludākā testu programma viņa karjerā. Tātad arī ar izturību viss ir kārtībā. Tieši "Ferrari" tiek izcelti kā vieni no favorītiem sezonas pašā sākumā. "Ferrari" jau savlaicīgi pievērsās šī gada mašīnas attīstībai un izskatās, ka tas viņiem varētu nest augļus. Visbeidzot,

vislabāk testos izskatījās "Red Bull" ar saviem pilotiem Maksu Verstapenu un Serhio Peresu.

Arī "Red Bull" testu laikā spēlēja paslēpes, īstos risinājumus izvelkot tikai tuvāk testu beigām. Visu testu gaitā "Red Bull" spēja progresēt un uzlabot ātrumu, demonstrējot ļoti stabilu, ātru un konkurētspējīgu sniegumu, turklāt nedrīkst nenovērtēt aerodinamikas speciālista Adriana Ņūvija spējas, veidojot mašīnu pēc jaunajiem noteikumiem. Tieši Verstapens noslēdza testus ar ātrāko laiku, turklāt viņš teica, ka komanda vienkārši pildījusi programmu, nevis centās izrādīt savu spēku. "Red Bull" ir galvenie favorīti uzvarai Bahreinā. 

F-1 eksperts Putniņš gan uzsver, ka prognozēt spēku samērus pirms posma Bahreinā ir ļoti sarežģīti, lai neteiktu neiespējami, prognozēm balstoties testu rezultātos un zināmā mērā arī iepriekšējo gadu sniegumā. Viņš uzsver, ka Bahreinā un pēc tam sekojošajos posmos viss var sagriezties kājām gaisā, mainoties trases konfigurācijai, laikapstākļiem un citiem blakusapstākļiem, turklāt komandas attīstīs savas formulas un tieši attīstības tempi var izmainīt spēku samērus jau sezonas gaitā.

Sniegums pirmajā posmā nebūt nenozīmēs, ka komanda turpat atradīsies arī sezonas gaitā.

Tradicionāli tieši pirmajā jaunu noteikumu gadā ir novērojama milzīga izaugsme un mašīnas sezonas gaitā strauji kļūst ātrākas, pilotiem pie tām pierodot un pielāgojot braukšanas stilu, savukārt inženieriem un mehāniķiem izveidojot labākas detaļas un regulējumus.

F-1 sezona ar pirmajiem treniņiem Bahreinā sāksies piektdien, bet pirmo reālo ieskatu spēku samērā gūsim sestdien kvalifikācijā, savukārt svētdien gaida sacīkstes, kur gūsim vēl vairāk atbilžu. Šogad pirmoreiz trīs gadu laikā F-1 atgriezīsies Albertparka trasē Melburnā, kur posms būs no 8. līdz 10. aprīlim, tāpat debitēs Maiami posms ASV (6.–8. maijs). No kalendāra uz visiem laikiem svītrota Krievija, un posmu Sočos aizvietos cita valsts, iespējams, Āzijā. Sezonā plānoti 23 posmi ar pēdējām sacīkstēm Jasmarinas trasē Abū Dabī 20. novembra pēcpusdienā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti