Sporta studija

Basketbolists Rolands Šmits izpelnās atzinību «Barcelona» sastāvā

Sporta studija

Tenisiste Aļona Ostapenko radina sevi būt pacietīgākai

Ugunsdrošs apģērbs - autosportā vitāli nepieciešams

Īpašs aprīkojums, apģērbs un ģimenes mīlestības vairogs. Kas izglāba F-1 pilota Grožana dzīvību?

Francūzis Romēns Grožans izglābšanos no liesmojošas pekles pēc avārijas Bahreinas "Grand Prix" izcīņā uzskata par traumatisku pieredzi uz nāves robežas un cer uz psihologu palīdzību, taču izšķiroši svarīga loma "Haas" komandas pilota dzīvības glābšanai bija dažādam drošības aprīkojumam, tostarp ugunsdrošam apģērbam, kas vismaz uz brīdi spēj pasargāt no letāla karstuma. Arī atbildība par ģimeni devusi Grožanam spēku izkļūt no uguns.

ĪSUMĀ:

  • Starptautiskās Automobiļu federācijas ieviestie jaunie standarti veicina F-1 pilotu drošību.
  • Visām pilota apģērba daļām ir noteikti ugunsdrošības standarti, ražotāji cenšas tos pat pārsniegt.
  • Neatkarīgi no aprīkojuma īpašībām pilotam ekstrēmā situācijā jāspēj atbilstoši rīkoties savas dzīvības glābšanai.
  • Grožana 5 gadus vecais dēls nešaubās, ka tēti izglāba maģiskais ģimenes mīlestības vairogs.

Grožans aizvadītās nedēļas nogalē avarēja sacīkšu pirmajā aplī, un viņa spēkratu triecienā pret aizsargbarjeru pāršķēla uz pusēm. Uzliesmojot degvielai, pilots ugunsbumbā atradās apmēram pusminūti, līdz saviem spēkiem pameta vraku un guva tikai mērenus roku apdegumus, kā arī pārcieta psiholoģisku šoku.

Būtiska loma Grožana dzīvības glābšanai bija F-1 spēkratu aprīkošana ar "Halo" sistēmu –

īpaši izturīgu titāna loku, kas pasargā pilota galvu no sadursmes ar dažādiem priekšmetiem. Arī augstu tehnoloģiju ķivere un apģērbs palīdzēja pilotam izglābties. Katrā autosporta disciplīnā braucēju kombinezoni atšķiras, taču tie visi ir sertificēti un apstiprināti lietošanai. Lai arī tērpi nav ilgstoši ugunsdroši, vismaz uz brīdi tie pilotu spēj pasargāt. Papildu drošību veicina arī īpaša apakšveļa, sejas maska, cimdi.

Starptautiskā Automobiļu federācija (FIA) 2020. gadā ieviesa F-1 pilotu apģērba standartā paaugstinātas drošības prasības, turklāt Grožana piegādātājs "Alpinestars" pacentās tās pat pārsniegt. Kopš 2020. gada pilota kombinezonam jānodrošina, ka 1000 grādu karstumā vismaz 12 sekundes temperatūra apģērba iekšpusē nekāpj vairāk par 24 grādiem. Apaviem un cimdiem prasības ir par vienu sekundi zemākas, tiesa, cimdu plaukstas daļai noteikts astoņu sekunžu standarts. Pirmo reizi noteikti standarti attiecināti uz apakšveļu, sejas maskām un zeķēm, kam karstums jāattur vismaz piecas sekundes.

Daļa "Alpinestars" jauno izstrādājumu FIA noteiktās prasības pārsniedz līdz pat trim reizēm.

"Alpinestars" pārstāvis Kristofers Hilards paskaidroja, ka Grožana gūtie roku apdegumi nav pārsteigums, jo cimdiem ir tikai viens aizsargslānis. Cimdu ugunsdrošība vienmēr ir nosacīts kompromiss, jo piloti vēlas saglabāt maksimāli labu taustes kontaktu ar vadības ierīcēm, paskaidroja Hilards. 

Grožanam izkļūstot no vraka, viņš pazaudēja vienu kurpi, taču tas nebija kritiski, jo pilotu no uguns pasargāja nākamais apģērba slānis. Visu ugunī nonākušo pilota apģērbu nogādās izpētei "Alpinestars" laboratorijā Itālijā, lai meklētu uzlabojumu iespējas. 

Tomēr tikai no paša pilota ir atkarīgs, kā viņš spēs mobilizēties rīcībai ekstrēmā situācijā.

Grožana piedzīvotais ļauj noprast, ka tas nav vienkārši pat pieredzējušam F-1 pilotam.

"Būs nepieciešams psihologa darbs, jo patiesi redzēju nāvi tuvojamies tādos skatos, ko pat Holivuda nespēj radīt," vēl atrazdamies slimnīcas gultā Bahreinā, 34 gadus vecais Grožans teica Francijas televīzijā TF1. "Iznākšana tajā dienā no liesmām manu dzīvi ir iezīmējusi uz visiem laikiem."

Grožans pastāstīja, ka pēc avārijas redzēja tikai oranžu krāsu ķiveres vizierī un viņa apziņai izskrējušas cauri dažādas domas. Viena no tām bija par trīskārtējo F-1 čempionu Nikiju Laudu, kurš 1976. gadā izdzīvoja pēc formulas aizdegšanās Vācijas "Grand Prix", bet guva smagus galvas apdegumus. 

"Nezinu, vai var lietot vārdu brīnums, bet mans laiks nebija pienācis. Šķita, ka tas ilgst daudz vairāk nekā 28 sekundes," pastāstīja cietušais pilots. "Es nodomāju, ka nevar būt, ka tagad viss šādi beigsies. Savu bērnu labad es teicu sev, ka jātiek laukā."

Pilota piecus gadus vecais dēls Simons vēlāk tētim teicis, ka viņu pasargāja maģiskais ģimenes mīlestības vairogs.

"Tie ir ļoti spēcīgi vārdi," atzina Grožans, kurš ir trīs bērnu tēvs. 

Grožans cer, ka varēs piedalīties sezonas pēdējā posmā Abūdabī "Grand Prix" izcīņā 13. decembrī. Sezonas beigās Grožanam beidzas līgums, un nav teikts, ka viņa karjera F-1 turpināsies 2021. gadā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Motoru sports
Sports
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt