Gatavi cīņai ar pasaules motokrosa līderiem: Latvijas komanda Amerikā startē Nāciju kausā

Latvijas motokrosisti nedēļas nogalē ASV piedalīsies ikgadējā Nāciju kausa izcīņā, kas ir prestižākās nacionālo izlašu sacensības motokrosā, gadu no gada pulcējot valstu labākos braucējus. Latvijas komandai arī šogad jāiztiek bez Paula Jonasa, taču ierindā "RedBud" trasē Mičiganas štatā būs šobrīd objektīvi spēcīgākie no pieejamajiem braucējiem.

Prestižajās motokrosa sacensībās Latviju šogad pārstāvēs pieredzējušie Kārlis Sabulis un Toms Macuks, kā arī debitants šāda līmeņa pieaugušo sacensībās Kārlis Alberts Reišulis. Sabulis un Macuks savās klasēs šosezon triumfēja Latvijas čempionātā, savukārt Reišulis aizvadīja teicamu sezonu Eiropas čempionāta 125 kubikcentimetru ieskaitē, izcīnot 2. vietu kopvērtējumā.

Latvijas izlases ceļš uz Mičiganas štatu ASV sākās vēl pirms vairākiem mēnešiem, un vasaras vidū bija šaubas, vai latvieši vispār startēs Nāciju kausā – tam par iemeslu, protams, bija finanšu apsvērumi. Iemesls šaubām bija, turklāt ļoti svaigs – 2018. gadā Nāciju motokross notika šajā pašā ASV trasē, kur sacensības risināsies arī šajā nedēļas nogalē, un pirms četriem gadiem latviešus pie starta barjeras "RedBud" trasē neredzējām, mūsējiem izlaižot sacensības.

Sportistu sūtīšana uz ASV ir krietni dārgāka nekā dalība sacensībās jebkur Eiropā, turklāt jārisina arī jautājums par motocikliem.

Latvijas Motosporta federācijas vadība šoreiz diezgan ātri paziņoja, ka izlase dosies uz Nāciju kausu ASV, taču joprojām bija jāatrisina motociklu jautājums. Uz ASV sūtīt pašiem savus motociklus ir ļoti dārgi, tāpēc šī ideja ātri tika atmesta. Beigu beigās Latvijas komandas menedžments izšķīrās par labu risinājumam īrēt motociklus no motokrosa komandām ASV. Arī tas nebija diez cik vienkāršs vai ātrs process, jo ASV motokross pamatā bāzējas Kalifornijas štatā, kas ir otrā valsts galā. Turklāt arī citas valstis rīkojas līdzīgi, tāpēc pieejamo komandu un motociklu nav nemaz tik daudz.

Vēl septembra sākumā tika atrisinātas pēdējās nianses un Latvijas braucēji ar saviem amortizatoriem, stūrēm, kāpšļiem un citām tehniskajām detaļām čemodānos mēroja lidojumu līdz Čikāgai, kam sekoja pāris stundu pārbrauciens līdz sacensību norises vietai.

MX1 klasē Latviju pārstāvēs gana pieredzējušais Kārlis Sabulis. Viņš šogad šajā klasē triumfēja Latvijas čempionātā, apliecinot, ka ir ātrākais braucējs valstī.

Sabulis Nāciju kausā startēja arī pērn, kad sacensības risinājās Mantujas trasē Itālijā. Toreiz ne pārāk labvēlīgos laikapstākļos Sabulis pārsteidza daudzus, lieliski izceļot startus un braucienu sākumā turoties starp līderiem, turklāt arī finišā viņš braucienos sasniedza ļoti respektablo 8. un 10. vietu. Braucējs iepriekš intervijās teica, ka, pateicoties sadarbībai treniņos ar pieredzējušo blakusvāģu kantētāju Kasparu Stupeli, kurš šajā nedēļas nogalē pats aizvada karjerā pēdējās sacensības, Sabulim izdevies kļūt fiziski spēcīgākam, kas lieti noder trasē. Vēl pagājušās nedēļas nogalē Sabulis uzvarēja pēdējā Latvijas čempionāta posmā Cēsīs, taču tur viņš braucis prātīgi, paturot prātā, ka galvenās sacensības ir tepat degungalā.

"Pirmos apļus nobraucu nedaudz agresīvāk un ātrāk, bet pēc tam turēju distanci, lai nebūtu uzbrukumu no konkurentiem. Braucu kontrolēti, netrakoju un savā tempā, ar domu par sacensībām ASV," pastāstīja Sabulis. "Pirms sacensībām vēl domāju, ka varbūt jābrauc piesardzīgāk, bet tad pats esi sapīts, sasprindzis un tad arī parasti notiek visas ziepes. Vienkārši braucu savas sacensības, un nav tur ko lieki visu kaut ko izdomāt," aizvadītās nedēļas posmu Cēsīs raksturoja motobraucējs.

Sabulim šī ir pirmā pieredze, ka jāierodas sacensību vietā, kur jau gaida īrēts motocikls, kuram vēl jāuzstāda pašam savas detaļas. Sportists gan norādīja, ka treniņos pirms sacensībām pieslīpēs nianses un viss būs kārtībā, bet par svarīgāko Sabulis kā allaž atzīmē startu.

"Mocis ir zināms, tas ir tieši tāds pats kā man. Tās dažas lietas, ko man vajag no sava, tās ir līdzi. Galvenais būs starts, jo sportisti ir ļoti līdzvērtīgi un tās simtdaļas startā var daudz ko izšķirt," paskaidroja braucējs.

"MXOpen" klasē Latviju pārstāvēs šīs komandas pieredzējušākais braucējs Toms Macuks.

Viņš šosezon pieņēma lēmumu startēt klasi zemāk, pēc daudziem gadiem uz lielā 450 kubikcentimetru motocikla pārkāpjot uz MX2 klases 250 kubikcentimetru dzinēja motociklu. Sezonu Latvijā viņš sāka ar divtaktu 250 kubikcentimetru motociklu, bet pabeidza ar tādas pašas kubatūras četrtaktu motociklu, jo pirmajam motociklam bija tehniskas problēmas.

Macuks šosezon triumfēja MX2 klasē Latvijas čempionātā, tāpat viņš uzvarēja Eiropas čempionāta EMX2T klasē, kļūstot par Eiropas čempionu. Sportists pēdējo gadu laikā nav slēpis, ka viņš no aktīvās braukšanas nedaudz pagājis malā un pats trenējas mazāk, vienlaikus trenējot jaunos braucējus, tomēr pirms Nāciju kausa arī Macuks ir nopietni gatavojies startam ar lielo 450 kubikcentimetru "Open" klases motociklu.

"Cēsīs pirmo braucienu īsti nevarēju pabraukt tik brīvi, jo visu laiku trenējos ar MX1 klases motociklu. Pirms Cēsīm tikai vienu treniņu aizvadīju ar mazo moci. Tā kā braukšu "Open" klasē, tad arī trenējos ar lielo moci, kārtīgi esmu pastrādājis arī fiziski. Treniņiem veltīts krietni vairāk laika un uzmanības nekā pārējā gada laikā," pastāstīja Macuks. "Ilgāku laiku nebiju braucis ar lielo moci, bet braukšanas nianses mazajam mocim atšķiras no lielā. Uz mazā moča vairāk jāatstiepjas, agresīvāk jābrauc. Vajadzēja kādus divus treniņus uz lielā motocikla, lai atkal pierastu, jo tam jauda ir ļoti liela. Bija pat brīži, kad gandrīz nokritu, jo pārāk daudz atstiepjos uz aizmuguri."

Jaunākais Latvijas komandas dalībnieks, kuram tā būs pirmā pieredze Nāciju kausā, būs Kārlis Alberts Reišulis, viņam startējot MX2 konkurencē.

Jaunais Latvijas motosportists sevi skaļi pieteicis uz Eiropas skatuves, izcīnot vicečempiona titulu Eiropas čempionāta 125 kubikcentimetru klasē. Tā kā Reišulis ikdienā pārstāv japāņu ražotāja "Yamaha" rūpnīcas komandu, tad viņam vienīgajam nebija jāsatraucas par motociklu ASV – to nodrošina vietējie "Yamaha" pārstāvji.

Tiklīdz bija noslēgusies sezona 125 kubikcentimetru klasē, Reišulis pārkāpa uz 250 kubikcentimetru motocikla, sākot gatavošanos gan Nāciju kausam, gan nākamajai sezonai, jo nākamgad viņam jau būs jābrauc ar lielākas kubatūras motociklu.

"Protams, tās bija pārmaiņas uzkāpt uz 250 kubikcentimetru motocikla, bet domāju, ka pie moča esmu pieradis ātri. Uzreiz varēju sākt ar to kvalitatīvi trenēties, un pēdējās sacensībās Cēsīs jau pirmā uzvara ar šo moci," stāstīja jaunais motokrosa braucējs. "Pirmajās sacensībās piedzinās rokas, ko iepriekš tā nebiju jutis ar 125 kubikcentimetru moci, bet man teica, ka tas ir normāli, pārejot uz lielāku moci. Otrajā braucienā jau tā vairs nebija būtiska problēma. Sezona bijusi gara, braucu jau no februāra beigām, bet pāreja uz 250 kubikcentimetru moci, tā bija kā otrā elpa. Papildu motivācija turpināt strādāt, tāpēc viss kārtībā. Centīšos braukt tik ātri, cik manos spēkos. Mēģināšu braukt ātri, bet nepārforsēt. Par rezultātu nevaru spriest, jo neesmu sacenties tādā konkurencē, bet domāju, ka šis palīdzēs arī nākotnē," stāstīja Reišulis.

Visi trīs Latvijas motokrosa braucēji "RedBud" trasi ASV raksturo kā ātru, plašu un plūstošu ar lieliem lēcieniem,

trases īpatnībām nedaudz atšķiroties no Eiropā pieredzētā.

Latvijas izlases pirmais mērķis ir sestdien kvalificēties A finālam, proti, iekļūt starp 19 labākajām valstīm kvalifikācijā.

Pērn latviešiem tas izdevās, izcīnot 15. vietu Nāciju kausa kopvērtējumā. Sasniedzot svētdien paredzēto A finālu, izvirzītais mērķis ir cīnīties par vietu desmitniekā. Iepriekšējā reize, kad neizdevās sasniegt A finālu, bija 2017. gada Nāciju kausā, toreiz Latvijas izlasei samierinoties vien ar 25. vietu kopvērtējumā.

Ja Latvijai izdevās atrast finansējumu, lai dotos startēt Nāciju kausā ASV, tad virkne spēcīgu Eiropas valstu nepiedalīsies – šogad Nāciju kausā nebūs Dānijas un Austrijas, kas pērn iekļuva desmitniekā. Tāpat nebūs Čehijas, Bulgārijas, Polijas, Slovēnijas, Slovākijas, Horvātijas, Portugāles, Grieķijas, Ukrainas un Krievijas motokrosa braucēju. Slovēnijas nestartēšana nozīmē, ka Nāciju kausā neredzēsim šā gada MXGP pasaules čempionu Timu Gajseru.

Tiesa, virkne valstu, kas iepriekšējos gados nestartēja Covid-19 ierobežojumu dēļ, šogad atkal piedalās sacensībās – pirmoreiz kopš 2019. gada startēs ASV komanda. Tāpat atgriešanās paredzēta Austrālijas, Brazīlijas, Japānas, Jaunzēlandes un Norvēģijas izlasēm, bet pirmoreiz kopš 2018. gada brauks Meksika. No motokrosā eksotiskākām, retāk redzētām valstīm, sacensībās startēs Filipīnas, Ekvadora, Izraēla, Čīle, savukārt Guama un Hondurasa debitēs motokrosa Nāciju kausā. Pirmoreiz sacensību vēsturē izveidotas divas kombinētas komandas "FIM Europe" un "FIM Latin America", tur apvienojot braucējus no mazākām valstīm, kas nav gatavas sūtīt sportistus. Eiropas komandu pārstāvēs čehs, ukrainis un ungārs, savukārt Latīņamerikas komandā brauks Bolīvijas, Kostarikas un Dominikānas Republikas pārstāvji.

Starp galvenajiem favorītiem būs mājinieki amerikāņi, tāpat arī pērnā gada čempioni Itālijas braucēji.

Nopietnu konkurenci viņiem lūkos sastādīt allaž spēcīgās Nīderlandes, Francijas, Beļģijas izlases, arī Šveicei, Vācijai, Somijai un Austrālijai būs gana konkurētspējīgas komandas, savukārt Latvijas izlases potenciāls šoreiz, visticamāk, ir vieta otrajā desmitā A finālā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti