Ikdienā Smilškalns vada savu kompozītmateriālu darbnīcu "Auda Fiber" Bauskā, kas arī ļāva tapt Latvijā pirmajām oglekļa škiedras ātrumlaivām. "Savs uzņēmums ir nedaudz vairāk kā gadu," teica Smilškalns, kura kopējā pieredze ar kompozītmateriāliem ir daudz lielāka. "Principā varam ražot jebko, bet esam specializējušies uz automašīnu virsbūves detaļu ražošanu un ātrumlaivu ražošanu," par uzņēmumu stāstīja īpašnieks.
"Darbnīcā notikumi neapstājas," skaidroja Smilškalns, kurš pavasarī radīja Latvijā pirmās oglekļa šķiedras laivas.
Laivu sacensības Toms atminas jau no agras bērnības, jo viņš nebūt nebija pirmais šī sporta cienītājs Smilškalnu ģimenē.
"Kad es biju maziņš, braucu tēvam līdzi uz sacensībām, tā kā man laivas ir jau, kopš es sevi atceros."
Pirmo reizi sacensībās Smilškalns startēja 2007. gadā. "Kopš tā laika esmu diezgan dziļi ātrumlaivās," pauda sportists, kurš uz sacensībām braucis gan kā mehāniķis, gan pilots.
Kā savu pirmo lielo panākumu baušķenieks atminas 2009. gada pasaules junioru čempiona titulu, ko izcīnīja JT 250 laivu klasē. "Pēc tam nākamais lielais tituls bija 2013. gadā izturības braucienos, kur ar komandu izcīnījām pasaules zeltu," teica pilots, kurš šādās sacīkstēs braucis gan PR 2, gan PR 4 laivu klasēs. Viņš arī norādīja, ka pēcāk kļuvis par Eiropas vicečempionu, kā arī izcīnījis pasaules čempionāta bronzu.
Savukārt pērn Smilškalns kļuva par Latvijas čempionu F4S klasē. "Beidzot izdevās izcīnīt Latvijas čempiona titulu, kas līdz šim vēl nebija izdevies," norādīja pilots, piebilstot, ka iepriekš izcīnījis godalgas arī citās klasēs.
Sportā Smilškalns atrodas, pateicoties pilsētas vietējām sporta saknēm. Bauska spēlē lielu lomu Latvijas ātrumlaivu sacīkstēs, jo "Mēmeles Sports" izsenis ir viens no titulētākajiem klubiem Latvijā.
Smilškalns atminas vecmeistaru Jāni Milleru, kurš pirms diviem gadiem devās mūžībā. Jau no bērnības Toma Smilškalna tēvs mācījies laivu konstrukciju no šī meistara. "Zīmīgi, ka savu pirmo titulu izcīnīju tieši Jāņa Millera ražotajā laivā," atminējās sportists. Arī viņa dēls Lotārs Millers nodarbojās ar laivu būvi. "Šobrīd ātrākās laivas ir Lotāra būvētās," piebilda Smilškalns, kurš nu pārņēmis laivu meistara stafetes kociņu.
"Ziemā izveidojās ciešāka sadarbība ar laivu ražotāju no Somijas, kā rezultātā šogad manā darbnīcā tapušas pirmās jauniešu laivas no oglekļa šķiedras," ar lepnumu teica Smilškalns.
Latvijā jau iepriekš oglekļa šķiedra izmantota laivu sportā, taču šīs bija pirmās ātrumlaivas, kas pilnībā izgatavotas no šī materiāla.
Jaunizveidotās laivas paredzētas GT15 un GT30 klasēm. "Viņām korpusi ir vienādi, vienīgais, kas atšķiras, ir pilotu vecums un motora jauda," skaidroja baušķenieks. Viņš arī norādīja, ka jauniešu laivām ir 15 zirgspēku jauda un tās traucas ar ātrumu līdz pat 70 km/h, bet GT30 laivas ir divreiz jaudīgākas un pa ūdens virsmu var pārvietoties ar ātrumu vairāk nekā 80 km/h.
"Lai uzbūvētu vienu šādu laivu, nepieciešams aptuveni mēnesis," stāstīja Smilškalns.
"Oglekļa šķiedra nav lēts materiāls, bet mēs to izvēlamies, jo tā ir izturīga un viegla," teica pilots, kurš neslēpj, ka šādas laivas sagatavošana nav lēts prieks.
Lai gan laivas ir uzbūvētas, darbs nebūt nav beidzies. "Tagad jāliek virsū motors un jābrauc tās testēt, jāpiedalās pirmajās sacensībās, lai varētu saprast, ko ar viņām var sasniegt," stāstīja laivu meistars.
"Mērķis protams augstākais - Eiropas un pasaules čempionu tituli," pauda Smilšklans.
Sportists cer, ka jau 18.-19. jūlijā Alūksnē notiks pasaules čempionāts GT 30 klasē, taču līdz galam skaidrības vēl nav. Sacensības paredzētas Alūksnes ezerā pie Pilssalas.