ĪSUMĀ:
- Pasaules rallija čempionāta posms kļūs par vienu no vērienīgākajiem jelkad Latvijā sarīkotajiem sporta pasākumiem.
- Vietējie organizatori pieredzi krājuši daudzus gadus pakāpi zemāka līmeņa ralliju rīkošanā.
- Starptautiskie rīkotāji rēķinās ar vairākas reizes lielāku skatītāju skaitu, salīdzinot ar Eiropas čempionāta posmiem.
- Skatītāju milzu skaitu par lielāko izaicinājumu uzskata posma rīkotāji kaimiņvalstī Igaunijā.
- Saeimas Sporta apakškomisijā mudina ātrāk piešķirt posma organizatoriem paredzēto valsts finansējumu.
- Ieguvumu no rallija posma valsts ekonomikai Latvijā lēš gandrīz divreiz lielāku nekā Igaunijā.
- Ārzemju viesi Igaunijā veidoja tikai 15% skatītāju kopskaita, lielākoties no Somijas un Latvijas.
- Latvijas ātrākajai rallija ekipāžai lūko konkurētspējīgu tehniku cīņai pasaules čempionāta apritē.
Burtu salikums WRC, kas saīsinājumā apzīmē pasaules rallija čempionātu, ir gana dzirdēts un zināms arī cilvēkiem, kas ikdienā ir tālu no autosporta. WRC starptautiskā autosporta prestižāko čempionātu hierarhijā būtu liekams otrajā vietā, atpaliekot tikai no Pirmās formulas (F-1).
Nākamgad, kad WRC posms pirmoreiz notiks Latvijā, tas kļūs ne tikai par vērienīgāko autosporta notikumu valstī kopš neatkarības atgūšanas, bet arī par vienu no lielākajiem un starptautiski atpazīstamākajiem Latvijā rīkotajiem sporta pasākumiem kopumā.
Katru WRC posmu televīzijā noskatās apmēram 70–80 miljoni cilvēku, lai gan šie dati būtu jāuztver ar zināmu skepsi.
Gatavošanās nākamvasar plānotajam posmam notiek jau vairākus gadus, un pirms Jāņiem notika pēdējais ģenerālmēģinājums, proti, Eiropas rallija čempionāta posms "Rally Liepāja", organizatoriem izmēģinot virkni iecerēto lietu. Rallija direktors Raimonds Strokšs norāda, ka rīkotāji iepriekšējos rallijos vāca plašu informācijas bagāžu, lai pilnvērtīgāk sagatavotos tieši nākamā gada posmam.
"Mēs datus vācam par ļoti daudzām lietām, tas nav tikai ceļu stāvoklis. Mūs interesē arī, kā skatītājs aiziet, kura vieta viņu interesē, kuru vietu vajadzētu izvēlēties, lai to vēl vairāk iepakotu un WRC uztaisītu kā pamatlietu, pastāstīja Strokšs. "Šis viss, šie divi gadi ir liels izmēģinājums. Mēs izmēģinām visu, nebūt ne vienmēr viss ir perfekti un izdodas, bet tāds ir mērķis – izmēģināt, lai varam paņemt labāko maksimumu nākamajam gadam."
Eiropas čempionāta kalendārā "Rally Liepāja" ir kopš 2013. gada, šajā laikā mainoties gan maršrutam, gan sacensību norises gadalaikam.
Šogad rallijā testēja ātrumposmus Tukuma, Talsu un Kuldīgas apkārtnē, daļu no tiem iekļaujot arī nākamā gada maršrutā.
Latvijā paviesojās WRC čempionāta rīkotāju pasākumu direktors Saimons Larkins, kurš pauda, ka vietējiem rīkotājiem šis ir būtisks pakāpiens uz augšu.
"Tas ir ļoti liels solis, un domāju, ka Raimonds [Strokšs] ar savu komandu to ir sapratis. Tas ir milzīgs solis, jo daudzkārt palielinās pasākuma mērogs un sarežģītība. Aug prasības – medicīniskā aprūpe, policijas kontrole, apsardze, ātrumposmu sagatavošana," uzsvēra Larkins. "Esam droši, ka nākamgad ieradīsies divas, trīs, varbūt četras reizes vairāk skatītāju nekā uz parasto ERC posmu. Tas prasa krietni vairāk sagatavošanās, un tas ir prasīgs pasākums no loģistikas un infrastruktūras viedokļa.
Posma rīkotājiem Latvijā nav tālu jāmeklē, kur pasmelties pieredzi nākamajam pakāpienam, – to paveikuši kaimiņi igauņi, rīkojot "Rally Estonia".
Šogad Igaunija jau ceturto reizi pēc kārtas uzņems WRC posmu, bet arī pie viņiem iepriekš notika Eiropas čempionāta posmi. Igaunijas rallija direktors Urmo Āva sarunā ar Latvijas Radio norādīja, ka sportiski un tehniski izmaiņas nav tik lielas, taču pasākuma mērogs un skatītāju skaits ir lietas, kas būtiski palielina sarežģītības pakāpi.
"Tas ir darbs visa gada garumā. Ja to salīdzina ar Eiropas čempionāta ralliju, tad tas ir garāks un dārgāks pasākums. Salīdzinot ar ERC tieši tehnisko un sportisku pusi, tas nav tik traki. Tas ir solis augšup, bet ne milzīgs," teica Āva. "Ja domā par pasākumu kopumā, tā loģistiku un sagaidi daudz vairāk skatītāju, tas ir citādi. Ja organizē koncertus, veido skatītājiem paredzētas vietas, tad gan tas ir būtisks solis uz augšu. Varam teikt, ka kopumā organizēt WRC ralliju izmaksā divas, trīs reizes vairāk nekā ERC posmu."
Igauņi WRC posmu ieguva 2020. gadā – laikā, kad pasaulē plosījās Covid-19 pandēmija. Lieki teikt, ka ziemeļu kaimiņiem ir arī bagātas rallija tradīcijas pasaules augstākajā līmenī – ar labiem panākumiem savulaik startēja Marko Martins, bet šobrīd viena no lielākajām zvaigznēm visā Igaunijas sportā ir Ots Tanaks, kurš 2019. gadā kļuva par WRC čempionu un arī šobrīd ir ļoti konkurētspējīgs.
Pilnvērtīgi rallija popularitāti Igaunijā varēs redzēt šogad, kad tam beidzot netraucēs kovida ierobežojumi un citi notikumi.
Rallija direktors Āva paskaidroja, ka pērn posmu apmeklēja apmēram 30 tūkstoši cilvēku, šogad tiek mērķēts jau uz 40 tūkstošiem skatītāju, kas organizatoriem sagādā zināmus izaicinājumus.
"Kāpums no 30 uz 40 tūkstošiem skatītāju varbūt neizklausās daudz, bet redzam, ka mums tā ir liela izaugsme, jo šiem cilvēkiem jānodrošina visi pakalpojumi un naktsmītnes. Lai uzņemtu papildus 10 tūkstošus cilvēku, pieņemsim, ka trīs tūkstoši ir no tuvējās apkārtnes un viņiem nevajag naktsmītnes. Taču 7 tūkstoši būs no Latvijas, Somijas, citiem Igaunijas reģioniem, kurus vajag izmitināt," sacīja Āva. "Protams, ir draugi, radinieki un tā tālāk, bet tik un tā vajag papildus piecus tūkstošus gultasvietu. Vienīgais risinājums, ko esam atraduši un aktīvi reklamējam, ir cilvēkiem izīrēt savus mājokļus, vasarnīcas, dzīvokļus."
Gatavošanās WRC sacīkstēm Latvijā ar oficiāliem lēmumiem sākās vēl 2021. gada nogalē, kad valdība atbalstīja posma rīkošanu un tam paredzēja finansējumu – trīs gadu nogrieznī rallija rīkotājiem atvēlēti 2,45 miljoni eiro.
Nauda bija paredzēta, lai sarīkotu pērnā gada un 2023. gada Eiropas čempionāta posmus, kā arī 2024. gada WRC ralliju, nākamā gada rallijam no atvēlētās naudas paredzot 1,8 miljonus eiro. Šogad organizatori un WRC pārstāvji rallija laikā tikās ar Saeimas Sporta apakškomisijas deputātiem, Ekonomikas ministrijas un citu institūciju pārstāvjiem, apspriežot posma norisi.
Atzinīgi organizatoru veikumu novērtēja Saeimas Sporta apakškomisijas priekšsēdētājs Dāvis Mārtiņš Daugavietis ("Jaunā Vienotība").
"Redzot, cik profesionāli strādā organizatori, tad mēs kā apakškomisijas deputāti vienbalsīgi nobalsojām par to, kā pamudināt valdību pārskaitīt šos līdzekļus, kas jau teorētiski ir piešķirti. Ir nolemts, ka tie ir piešķirti WRC rallijam, bet līdzekļus vajag fiziski saņemt," teica Daugavietis. "No apakškomisijas tad adresējām vēstuli Ministru kabinetam ar aicinājumu naudu pārskaitīt pēc iespējas ātrāk, lai nerastos nekādi sarežģījumi šī posma organizēšanā."
Finansējums rallija rīkošanai apstiprināts vēl 2021. gada beigās, taču kopš tā laika daudz kas ir mainījies un augstas inflācijas rezultātā būtiski palielinājušās izmaksas. Daugavietis gan uzsvēra, ka
rīkotāji no valsts negrasās prasīt papildu naudu un strādās ar finansējumu, kas jau piešķirts.
"Arī no organizatoru puses ir šāds uzstādījums, ko viņi paši ir arī teikuši, ka viņi neies prasīt papildu līdzekļus. Runa joprojām ir par tām pašām summām, kas bija apstiprinātas," uzsvēra Daugavietis. "Kur es gribētu uzteikt organizatorus, ko viņi vēlreiz apliecināja, jo es tieši tādu jautājumu uzdevu sēdē – katru eiro, ko viņi nopelnīs, ja būs peļņa no šī WRC posma organizēšanas Latvijā, viņi pārskaitīs atpakaļ Valsts kasē. Tas, manuprāt, ir viens no virzieniem, kur arī citu pasākumu organizatori, ja tiek piešķirts valsts finansējums, varētu mācīties."
Starptautisku pasākumu kontekstā allaž tiek uzdots jautājums, kādu ekonomisko labumu tas nesīs valstij. Pavasarī Ministru prezidents Krišjānis Kariņš ("Jaunā Vienotība") apstiprināja, ka lielo starptautisko sporta pasākumu pārraudzību turpmāk uzņemsies Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA). Aģentūras tūrisma departamenta direktore Inese Šīrava sagaida, ka WRC posms valsts ekonomikā varētu iepludināt ne vienu vien miljonu eiro.
"Šobrīd, pēc organizatoru aplēsēm, čempionāta posmu klātienē varētu apmeklēt ap 50 tūkstošiem apmeklētāju, no kuriem apmēram puse varētu būt ārvalstnieki," teica Šīrava. "Tie ir ieņēmumi Latvijai, jo šie cilvēki Latvijā tērēs naudu dažādiem pakalpojumiem, savu naudu. Mūsu šā brīža aplēses ir, ka tie varētu būt vismaz 17 miljoni eiro, ko ienestu šie apmeklētāji."
Ģeogrāfiski rallijs aptvers gandrīz pusi Latvijas teritorijas, no Rīgas šķērsojot lielu daļu Kurzemes teritorijas un finišējot Liepājas apkaimē.
LIAA ieskatā, tam ir pievienotā vērtība reģionālajā tūrismā.
"Pirmkārt reģionālā tūrisma un vispār reģionālās ekonomikas atbalsts, jo pārsvarā lielie, starptautiskie pasākumi notiek galvaspilsētā, Latvijas gadījumā Rīgā," sacīja Šīrava. "Šajā gadījumā rallija čempionāts iezīmējas ar to, ka notiks plašā teritorijā Kurzemes reģionā un pilnīgi noteikti būs ieguvums šī reģiona pilsētām, reģionālajiem pakalpojumu sniedzējiem."
Salīdzinot ar Igauniju, LIAA aplēses ir visnotaļ optimistiskas, jo kaimiņvalstī veiktie pētījumi liecina, ka rallija ekonomiskā ietekme ir aptuveni 10 miljoni eiro. Turklāt rallija direktors Urmo Āva paskaidroja, ka
igauņiem lielum lielā daļa rallija apmeklētāju ir vietējie skatītāji.
"85% skatītāju bija vietēji igauņi, bet 15% – ārzemnieki," par Igaunijā gūto pieredzi teica Āva. "Galvenokārt ārzemju viesi ieradās no Latvijas un Somijas. Somija numur viens, neatceros precīzus skaitļus, bet kopumā diezgan līdzīgs līdzjutēju skaits no Somijas un Latvijas. Tam seko diezgan nelieli skaitļi no citām valstīm. Mums Somija un Latvija ir galvenie ārzemju tirgi, un ceram, ka šogad somu un latviešu skatītāju skaits būs aptuveni 20–22% kopējā apmeklētāju skaita."
Pieredze katrā valstī gan mēdz būt atšķirīga, vēl viena jaunpienācēja – Horvātija – WRC kalendārā nonāca 2021. gadā, kad tas kļuva par vienu no valstī vēsturiski lielākajiem un visapmeklētākajiem sporta pasākumiem. Zagrebas Universitātes pētnieku aprēķini liecina, ka pasākums Horvātijas ekonomikai kopumā ienesis vairāk nekā 105 miljonus eiro, un likumsakarīgi rekomendēts valstij to atbalstīt arī turpmāk.
WRC posma norise Latvijā gaidāma 2024. gada jūlijā, turklāt zināms, ka tiek strādāts, lai Latvijas ātrāko ekipāžu Mārtiņu Sesku/Renāru Franci šajā posmā iesēdinātu "Rally1" klases mašīnā.
Tās ir ātrākās rallija mašīnas pasaulē, un ar tām var konkurēt par uzvaru WRC rallijā. Neoficiāli izskan, ka arī citi Latvijas rallisti meklē starptautiskās sacensībās konkurētspējīgu tehniku startam šajā posmā. Kā visas šīs ieceres materializēsies, raudzīsim turpmākā gada laikā.