Rallija svinības poļiem un pārbaudījums latviešiem. Sākas pasaules čempionāta posms Polijā

Pasaules rallija čempionātā (WRC) pēc septiņu gadu pārtraukuma atgriezies Polijas posms, kas iestartēs sezonas ātruma festivālu – priekšā trīs ātri grants ralliji. Lai arī rallija nedēļa rīkotājiem un daļai ekipāžu sākusies saspringti, nedēļas nogalē gaidāmas sīvas cīņas trasē un Polijas rallija jubilejas svinības, kas priecēs skatītāju tūkstošus, arī latviešu līdzjutējus, jo prestižākajā klasē lepni plīvos Latvijas karogs.

Vienas no senākajām autorallija sacensībām pasaulē

Polijas rallijs ir vienas no senākajām autorallija sacensībām pasaulē. Tā pirmsākumi meklējami 1921. gadā. Sacīkstes kopš 1960. gada bijušas daļa no Eiropas rallija čempionāta, izņemot reizēs, kad Polijas rallijs bijis WRC kalendārā. Pasaules ātrākie rallisti Polijā sacentušies 2009. gadā un no 2014. līdz 2017. gadam.

Šogad, kad Polijā atgriezies WRC, sacīkstes "Rajd Polski" notiks 80. reizi.

2024. gada Polijas rallija laidienā braucējus sagaida 19 ātrumposmi kopumā 304 kilometru (km) garumā. Sacensības sāksies jau ceturtdienas vakarā ar iesildošo "dopu" 2,5 km garumā. Tomēr galvenā cīņa risināsies no piektdienas līdz svētdienai. Distances ziņā garākā rallija diena būs sestdiena, kad seši ātrumposmi veidos 124 km distanci.

Par rallija bāzes mītni atkal izvēlēta nelielā Mikolajku pilsēta Varmijas–Mazūrijas vojevodistē Polijas ziemeļaustrumos.

Mikolajku apkārtnes grants ceļi izceļas ar lielu ātrumu, kas reizēm no ekipāžām prasa arī lielu uzdrīkstēšanos. Tāpēc gaidāmas aizraujošas sacīkstes, kurās svarīga ir braucēju katra izvēle par taisnāko trajektoriju.

Polijas posms arī iestartēs šīs sezonas ātruma festivālu – pēc šī ātrā rallija gaidāma Latvijas posma debija WRC, kur arī ekipāžas trauksies ātros un platos ceļu līkločos, un Somijas posms, kurā trase ir pārpildīta ar tramplīniem.

Līdzjutēju karstasinīgums pastiprināti liek domāt par drošību

Sagaidāms, ka Polijas rallijs, kā allaž, būs plaši apmeklēts – vietējiem šis tehniskais sporta veids ir lielā cieņā, trases malas bijušas skatītāju pilnas, un poļu autosporta līdzjutēji izcēlušies ar atraktivitāti.

Vietējo līdzjutēju karstasinīgums gan iepriekš izrādījies pārlieku liels. Viens no iemesliem, kāpēc Polijas rallijs pēc 2017. gada vairāk netika iekļauts WRC kalendārā, bija drošības riski.

Skatītāju pieplūdums Polijas WRC posmos apgrūtinājis tā norisi, bijuši vairāki gadījumi, kad netika ievērotas drošības prasības trases malā, kas kombinācijā ar spēkratu lielo ātrumu ir būtisks apdraudējums.

Arī šogad drošība Polijas posmā būs uzmanības centrā, portālam LSM.lv norādīja Starptautiskās Automobiļu federācijas WRC Mediju departamenta pārstāvis Ričards Rodžerss, uzsverot, ka skatītāju drošība ir centrālā potenciālā problēma šajā rallijā.

Dalībnieku sastāvā pēdējā brīdī notikušas būtiskas izmaiņas

Čempionāta rīkotāju darbu rallija nedēļā apgrūtinājušas arī pēdējā brīža izmaiņas dalībnieku sastāvā. Pēc retas avārijas trases pierakstīšanas laikā savu dalību no rallija atsauca titulētais francūzis un divreiz Polijā uzvarējušais Sebastjens Ožjē. Ekipāža ceļu satiksmes negadījumā nopietni necieta, taču medicīniskās uzraudzības dēļ tā nevarēs startēt.  

Tas nozīmē, ka "Toyota Gazoo Racing" komandai pēdējā brīdī bija jāmeklē pilots, kuru sēdināt aiz trešā auto stūres. Tika lemts par labu pašreizējam pasaules čempionam Kallem Rovanperam, kurš gan nestartē pilnu sezonu. Somu rallistam īsā laikā bija jāsagatavojas sacīkstēm, tāpēc WRC rīkotāji pieņēma lēmumu par atsevišķu trases iepazīšanas grafiku. Līdz ar Rovanperu "Toyota Gazoo Racing" rindās Polijas rallijā startēs arī komandas līderis, velsietis Elfins Evanss, kurš sezonas kopvērtējumā ieņem dalītu otro vietu, kā arī japānis Takamoto Katsuta.

Rovanpera čempionāta rīkotājiem atzina, ka īsais sagatavošanās laiks būs lielākais izaicinājums šajās sacensībās: "Šādā rallijā es vēlētos cīnīties par uzvaru, bet varbūt šonedēļ tas nemaz nav tik viegli. Mēs, protams, darīsim visu, lai komandai nopelnītu vērtīgus punktus."

Pašreizējā līdere komandu ieskaitē – "Hyundai Shell Mobis" – startam Polijā pieteikusi trīs braucējus – sezonas līderi, beļģi Tjerī Nevilu, kurš Polijā triumfēja 2017. gadā, igauni Otu Tanaku, kurš sezonas griezumā dala otro vietu ar Evansu, un norvēģi Andreasu Mikelsenu, kuram šī būs trešā iespēja šosezon sēsties pie korejiešu ražotāja sagatavotā spēkrata stūres.

Nevils Polijā lūkos palielināt savu patlaban nelielo pārsvaru pār konkurentiem sezonas kopvērtējumā, tomēr to varētu traucēt starta pozīcija – viņš trasē dosies pirmais, kā rezultātā būs jāattīra ātrumposmi no slidenās grants virskārtas.

"Polijas rallijs ir ļoti baudāms. Startēt pirmajam var būt ieguvums vai zaudējums, viss ir atkarīgs no tā, cik daudz mums nāksies tīrīt ceļu. Bet to varēsim pateikt tikai tad, kad sāksies rallijs. Mēs gribam braukt stabili un ātri, lai izcīnītu solīdu punktu skaitu," atzīmēja Nevils.

Liela uzmanība pievērsta latviešu startam

Tikmēr čempionāta ātrākās "Rally1" klases pastarīte – "M-Sport Ford" – Polijā centīsies pārsteigt ar jaunu seju iepazīstināšanu. Līdzās vienības pilna laika braucējiem – francūzim Adrienam Formo un beļģim Gregoiram Munsteram – īpašu startu piedzīvos arī Latvijas ekipāža Mārtiņš Sesks/Renārs Francis.

Latvieši ir daļa no WRC rīkotāju programmas, kuras mērķis ir audzināt nākamo rallija paaudzi un palīdzēt pārkāpt uz jaudīgāku spēkratu. Šonedēļ Polijas posma bāzes vietā vērojams, ka par Sesku/Franci lielu interesi izrāda ne tikai starptautiski mediji, bet arī rallija apmeklētāji.

Polijas WRC posma apmeklētāji pie Seska/Franča ekipāžas auto servisa parkā.
Polijas WRC posma apmeklētāji pie Seska/Franča ekipāžas auto servisa parkā.

Posmā Polijā latviešu automašīnai vēl nebūs jaunās paaudzes hibrīda dzinēja tehnoloģijas. Turpretim nepilnu mēnesi vēlāk pirmo reizi Latvijā sarīkotajā WRC posmā latviešu rīcībā būs "Ford Puma" jaunākās paaudzes hibrīdauto, kas ļaus izmantot maksimālo ātrumu.

Par konkurentiem lēnāks auto un debija WRC gan nenozīmē, ka Sesks/Francis rezultātu tabulā nevarētu ielauzties starp vadošajiem braucējiem. Latviešu ekipāža kā Eiropas rallija čempionāta 2023. gada Polijas posma uzvarētāja ar ceļu specifikāciju šeit ir labi pazīstama.

Lietpratēji norādījuši – gan latviešu ekipāžai, gan Polijas rallija rīkotājiem gaidāmajā nedēļas nogalē būs daudz jāpierāda, lai apliecinātu piederību pasaules čempionātam. Tam klātienē visa rallija garumā sekos līdzi arī portāls LSM.lv.

Kas noticis 2024. gada WRC sezonā

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti