Seska trešais un, iespējams, svarīgākais rallijs pasaules čempionātā. Startē WRC posms Čīlē

Šajā nedēļas nogalē Dienvidamerikas valstī Čīlē norisināsies pasaules rallija čempionāta (WRC) sezonas 11. posms, kurā trešo reizi šosezon uz starta izies arī latviešu pilots Mārtiņš Sesks kopā ar stūrmani Renāru Franci. Šis latviešu ekipāžai būs nopietns pārbaudījums vēl nepieredzētā trasē, un likmes ir augstas, jo aizkulisēs izskan, ka šīs sacensības var izšķirt to, vai latvieši būs nopelnījuši pastāvīgu vietu rallija elitē.

Pietura Dienvidamerikas kalnu ceļu līkločos

Čīles rallijs WRC kalendārā ir salīdzinoši jaunas sacensības. 2018. gadā sacensības Čīlē bija WRC kandidātposma kārtā, gadu vēlāk jau daļa no WRC kalendāra. Kovida pandēmijas iespaidā rallijs Dienvidamerikā dažus gadus nenotika, taču atgriezās pērn un norisinās arī šogad.

Par rallija bāzes vietu atkal izvēlēta trešā apdzīvotākā Čīles pilsēta – Konsepsjona, kas atrodas aptuveni 500 kilometrus (km) uz dienvidiem no valsts galvaspilsētas Santjago.

Čīles rallija ātrumposmi ved pa līdzeniem grants ceļiem cauri mežiem un augšup un lejup pa Andu kalnu pievārtes nogāzēm. Vairāki braucēji ceļu konfigurāciju Čīlē salīdzinājuši ar Jaunzēlandes un Lielbritānijas ātrumposmiem vai pat Somijas ātrajiem ceļiem.

Trase Čīlē ir ātra, ar plūstošām un vienlaikus sarežģītām līkumu sekcijām. Dažviet ātrumposmi aizsniedzas arī virs mākoņiem, kas garantē spilgtus skatus gan ekipāžām, gan skatītājiem.

Čīles rallija ātrumposmi
Čīles rallija ātrumposmi

Šogad sacensības veidos kopumā 16 ātrumposmi teju 307 km garumā. Piektdien pulksten 14.35 pēc Latvijas laika braucēji dosies pirmajā ātrumposmā. Pirmajā rallija dienā braucējus gaida seši ātrumposmi 112,76 km garumā. Sestdiena ar sešiem ātrumposmiem gandrīz 140 km garumā būs distances ziņā garākais etaps. Sacīkstes noslēgsies svētdien ar pēdējiem četriem "dopiem" 54,8 km garumā.

Latviešu trešais iznāciens pasaules čempionātā

Seskam/Francim šis būs trešais rallijs WRC prestižākajā klasē. Arī šoreiz ekipāžas rīcībā būs britu "M-Sport Ford" komandas sagatavotais "Ford Puma Rally1" spēkrats, tomēr tas nebūs aprīkots ar hibrīda dzinēju. Spilgtā WRC debijā Polijas rallijā latviešu pilots pārsteidza ar izcīnīto augsto 5. vietu ar automašīnu, kas pretēji konkurentiem nebija aprīkota ar hibrīda dzinēju. Jūlijā Sesks jau ar "Ford Puma" hibrīda versiju, kas ļauj attīstīt maksimālo jaudu, aizvadīja spēcīgu startu mājas rallijā Latvijā, tomēr tehniskas likstas sacensību izskaņā liedza vēsturiski finišēt pirmajā trijniekā. 

Sagaidāms, ka hibrīda iekārtas trūkums latviešu pilotētajā mašīnā Čīlē būs vairāk jūtams nekā Polijā. Sacensības Čīlē notiek arī augstkalnu reģionā, retinātākā gaisā, kas visnotaļ būtiski ietekmē iekšdedzes dzinēja jaudu, kā arī asākos kalnu pagriezienos un vietās ar dziļākām risēm hibrīda sistēmas aptuveni 130 zirgspēku papildu sniegtā jauda noderētu. Papildu izaicinājums Latvijas ekipāžai būs arī jaunās tehnikas izmantošana nezināmos ceļos, ar trases specifiku Polijā un pašsaprotami arī Latvijā Sesks/Francis bija ļoti labi pazīstami.

Arī Čīlē galvenais uzstādījums Seskam palicis nemainīgs – aizvadīt sacensības bez kļūdām un misēkļiem.

"Sāksim ralliju un redzēsim, kāds ir mūsu temps. Sapratīsim, kāds tas ir, kā varam spēkoties bez auto ar hibrīda dzinēju. Šobrīd neviens to nezina. Svarīgākais ir aizvadīt ralliju bez problēmām. Mūsu mērķis ir nobraukt bez kļūdām, manuprāt, tas ir svarīgākais, ko varam parādīt šajos garajos, sarežģītajos rallijos," autosporta medijam "Dirtfish" norādīja Sesks.

Rezultāts var izšķirt Seska nākotni WRC

Jau ziņots, ka Sesks ir starp kandidātiem, lai nākamgad aizvadītu pilnu WRC sezonu komandas "M-Sport Ford" sastāvā. Britu vienībā pēc latvieša startiem Polijā un Latvijā centās izkārtot vēl vienu iespēju Čīlē, lai pārbaudītu, uz ko patiesi spējīgs ir 25 gadus vecais rallists.

Sesks šogad uz WRC skatuves uzmirdzējis ar sen neredzētu ātrumu, stabilitāti un harismu, tomēr "M-Sport Ford", kurai salīdzinājumā ar abām pārējām rūpnīcas komandām ir mazākas finanses, savos izteikumos par latvieša nākotni vēl ir visai piesardzīga.

Paredzams, ka Seska/Franča ekipāža šajā nedēļas nogalē jau atkal būs WRC komandu un autosporta mediju uzmanības centrā, jo pasaules čempionāts tuvojas tam sezonas brīdim, kad komandas sāk nopietni komplektēt sastāvus nākamajai sezonai.

WRC rīkotājiem pirms rallija starta Sesks norādīja: "Šī automašīna ir tik ātra. Neesmu ar to braucis vairāk nekā mēnesi… Paātrinājums ir tik liels, ka pirmajos kilometros reibst galva. ["M-Sport Ford" rallija komandas vadītājs] Ričs Milleners teica, lai izceļos intervijās, un, ja jūtos labi mašīnā, tad lai braucu ātrāk."

Cits jaunais talants, kurš arī piesaistīs lielu uzmanību Čīlē, būs somu braucējs Sami Pajari. Viņam šīs būs otrās sacīkstes prestižākajā "Rally1" klasē, viņš WRC augstākajā līmenī debitēja augusta sākumā mājas rallijā Somijā, finišējot 4. vietā. Pajari gan Somijā, gan tagad arī Čīlē vadīs "Toyota Gazoo Racing" komandas sagatavoto "Toyota GR Yaris Rally1" hibrīdauto. Viņam paredzēts starts arī nākamajā sezonas posmā – Centrāleiropas rallijā – uz asfalta seguma.

Rallija pilots Sami Pajari
Rallija pilots Sami Pajari

Šajā nedēļas nogalē daudzi metīsies salīdzināt Seska un Pajari sniegumus, jo tie ir divi braucēji, kuri tiek uzskatīti par daļu no čempionāta nākotnes. Lai arī soma rīcībā būs jaudīgāks auto, Sesks jau apliecinājis, ka vājāka tehnika viņam nav šķērslis ielauzties starp vadošajiem braucējiem.

Ceturtdienas rītā pēc vietējā laikā aizvadīti Čīles rallija treniņbraucieni, sportistiem bija iespēja vairākas reizes iemēģināt tehniku 6,79 km garajā pārbaudījumā.

Treniņbraucienos ātrāko laiku uzrādīja soms Esapeka Lapi ("Hyundai Shell Mobis"), savukārt Sesks bija 2,2 sekundes lēnāks un viņam padevās otrs labākais rezultāts, trešais – Pajari.

Čīles WRC posma treniņbraucieni

Cīņas par tituliem kļūst saspringtākas

Bez latviešu nozīmīgā starta Čīlē risināsies arī aizraujošas cīņas par pasaules čempiona tituliem.

Korejiešu vienība "Hyundai Shell Mobis" komandu ieskaitē ieņem līderpozīciju ar 445 punktiem, tikai par 35 punktiem atpaliek "Toyota Gazoo Racing", bet vēl krietni tālāk atpaliek "M-Sport Ford" ar 226 punktiem.

"Hyundai Shell Mobis" komandas piloti uz Čīles ralliju atrodas čempionāta vadībā – pašreizējais sezonas līderis, beļģis Tjerī Nevils, ar 192 iekrātiem punktiem šosezon joprojām nav iecementējis savu ilgi kāroto pasaules čempiona kroni, bet igaunis Ots Tanaks (158 punkti) par spīti dažādām likstām sezonas gaitā turpina izdarīt spiedienu uz savu komandas biedru.

Japānas ražotājkomanda "Toyota Gazoo Racing" uz Čīli atvedusi ļoti spēcīgu sastāvu, mērķis ir cīnīties ne tikai par uzvaru komandu ieskaitē. Japānas komandas rindās sacentīsies titulētais francūzis un pašreizējais trešās vietas īpašnieks kopvērtējumā (154 punkti) Sebastjens Ožjē, kurš joprojām cīnās par titulu. Tāpat uz starta izies arī pēdējo divu gadu čempions un šogad tikai sešos rallijos startējušais Kalle Rovanpera, kurš teju vienmēr pieskaitāms pie favorītiem uz uzvaru un centīsies "Toyota Gazoo Racing" kontam nopelnīt vērtīgus punktus. "Toyota" mašīnu pilotēs arī viņu pastāvīgais braucējs, velsietis Elfins Evanss, un jau pieminētais jaunais talants Pajari.

Savukārt čempionāta pastarīti "M-Sport Ford" bez latviešu uzmanību piesaistošās Seska/Franča ekipāžas pārstāvēs arī francūzis Adriens Formo, kurš aizvada savu veiksmīgāko sezonu, un beļģis Greguārs Munsters, kurš pieskaitāms pie vājākajiem "Rally1" klases pilotiem.

Čīles rallijam ceremoniālais starts tiks dots naktī uz piektdienu, pulksten 1.00 pēc Latvijas laika, savukārt pirmo ātrumposmu rezultātiem no Latvijas varēs sākt sekot līdzi piektdienas pēcpusdienā.

Kas noticis 2024. gada WRC sezonā

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti