Par spīti sāpīgam finišam daudzsološie Sesks/Francis Latvijas rallijā iekaro WRC komandu uzmanību

Mārtiņa Seska/Renāra Franča ekipāžas finiša rezultāts Latvijā pirmo reizi rīkotajā pasaules rallija čempionāta (WRC) posmā bija sarūgtinošs – tehniskas likstas neļāva pacīnīties par vietu līderu trijniekā. Tomēr līdzjutēji augstu novērtējuši ekipāžas panākumus rallija gaitā. Ar iespaidīgo braucienu Sesks/Francis iekarojuši arī WRC rūpnīcas komandu uzmanību. 

Tehniskais sporta veids parāda zobus

Latvijas WRC debijas posmā aizraujošā cīņa pēdējos 13 sacīkšu kilometros izpalika – Seska/Franča ekipāžas auto pēdējā ātrumposma sākumā piemeklēja tehniskas problēmas, kas liedza nosargāt 4,6 sekunžu pārsvaru pār tobrīd ceturtajā vietā esošo Otu Tanaku un lika atkrist uz 7. pozīciju.

Tehniskais sporta veids parādīja zobus, pieliekot sāpīgu punktu teju vai perfektam Seska/Franča braucienam šajās sacensībās.

Tomēr ekipāžas pilots pēc finiša svētdien bija pārliecināts, ka viņiem kopumā izdevies demonstrēt labu sniegumu: "Es domāju, ka mēs parādījām labu tempu un daudzus iepriecinājām. Katrā ziņā šie bija svētki arī mums."

7. vietas rezultāts neatspoguļo patieso sacensību gaitu latviešiem. Sesks/Francis vien savās otrajās sacensībās augstākajā līmenī spēja uzvarēt divos WRC ātrumposmos, kas ir nebijis sasniegums Latvijas autosportam. Tāpat Sesks/Francis līderu trijniekā atradās pārliecinoši lielāko sacensību daļu, bieži vien arī pakutinot nervus tādiem grandiem kā pēdējo divu sezonu čempionam Kallem Rovanperam un astoņkārtējam pasaules čempionam Sebastjēnam Ožjē. 

Latviešu brauciens izpelnījies ļoti daudz pozitīvu atsauksmju no autosporta līdzjutējiem. Portāls LSM.lv novēroja, ka vairāki sabraukušie skatītāji Kurzemē ralliju apmeklēja pirmo reizi, tāpēc redzēt pašmāju ekipāžu, spēkojoties ar pasaules augstākās raudzes rallistiem, bijusi lieliska iespēja. Atzinīgu novērtējumu Sesks/Francis saņēmuši arī no vairākiem vadošajiem ārvalstu autosporta medijiem un apskatniekiem. 

Mārtiņa Seska/Renāra Franča ekipāža Latvijas WRC posmā leģendārajā Vecpils ātrumposmā.
Mārtiņa Seska/Renāra Franča ekipāža Latvijas WRC posmā leģendārajā Vecpils ātrumposmā.

Komandu pārstāvji: Latvieši apliecināja piederību augstākajam līmenim

Tomēr, iespējams, viens no lielākajiem ieguvumiem pēc šīm sacensībām ir tas, ka ekipāža nonākusi WRC rūpnīcas komandu redzeslokā.

Tāda uzmanība no rallija elites latviešu braucējiem nav bijusi vēl nekad. 

Uzslavas Seska/Franča sniegumam izteica ekipāžas auto apkalpotāja, "M-Sport Ford" komandas vadītājs Ričards Milleners, kurš gan bija ļoti vīlies par rallija iznākumu. "Ir ļoti žēl, ka notika šāda ķibele. Viņi visu nedēļas nogali brauca perfekti, tiešām lielisks sniegums. Tam visam beigties šādi, tas ir pats smagākais, ko rallijā var redzēt. Žēl Mārtiņa un Renāra, komanda darīja visu, kas tās spēkos, bet tad kaut kas atgadās pēdējā brīdī," stāstīja Milleners.

Tomēr "M-Sport Ford" vienības šefs atzina, ka Sesks/Francis pēc iespaidīgā snieguma iepriekšējā WRC posmā Polijā tagad mājas rallijā apliecināja, ka ir piederīgi pasaules čempionāta līmenim.

"Sesks visiem pierādīja, uz ko ir spējīgs un kāds ātrums viņam ir pa spēkam. WRC ir ļoti daudz lietu, kas jāiemācās, tas viss nav viegli. Ir daudz sāpīgu mācībstundu, un tikko bija viena no tām. Īstermiņā tā ir liela vilšanās, jo izcīnīt vietu uz pjedestāla WRC ir ļoti grūti. Kad tas tiek šādi atņemts pēdējā brīdī, tas rada ļoti lielu vilšanos, jo nekad nezini, kad būs nākamā iespēja un vai tāda vispār radīsies. Esmu pārliecināts, ka Mārtiņam nākotnē būs vēl šādas iespējas. Viņš padarīja savu valsti un mūs lepnus, bet vienmēr gribi redzēt foto no pjedestāla, nevis bildes ar to, kas varēja notikt," skaidroja komandas vadītājs. 

Rallija komentētājs un autosportists Krišjānis Caune norādīja, ka, viņaprāt, Seska ekipāžas sniegums it visā aizvadītajā nedēļas nogalē bijis izcils. "Notikumi ar Mārtiņa Seska tehniku beidzamajā ātrumposmā ir apliecinājums, ka viņam vajag vismaz vēl vienu iespēju WRC augstākajā divīzijā," atzīmēja Caune. 

Arī "Toyota Gazoo Racing" komandas vadītājs Jari Mati Latvala apstiprināja, ka Sesks ir starp tiem pilotiem, kuri iemantojuši ražotāju vienību uzmanību. "Manuprāt, šobrīd uzmanība ir trīs uzvārdiem: Olivers Solbergs, Sami Pajari un Mārtiņš Sesks. Manuprāt, šie jaunieši interesē visām ražotāju komandām," pauda Latvala. 

Lai arī Seskam šis bija mājas rallijs un viņš ar ceļiem ir labi pazīstams, autosporta lietpratēji un rallija pasaule augstu novērtējusi liepājnieka spēju braukt stabili un bez kļūdām, kā arī ātri adaptēties jaunajai tehnikai.

Tam piekrita arī pašreizējās WRC līdervienības "Hyundai Shell Mobis" priekšnieks Sirils Abitebuls: "Sesks pārsteidza visus, īsti vēl nav skaidrs – kā. Jā, vietējais, zina šos ceļus. Bet ziniet, es esmu no Parīzes, arī tur zinu ceļus – iedodiet man viņa mašīnu, es nespēšu atkārtot viņa iespēto."

Līdzīgu viedokli autosporta medijam "Dirtfish" pauda arī "M-Sport Ford" komandas vadītājs Milleners: "Jūs varat argumentēt par viņa starta pozīciju, ceļu pārzināšanu, cik vien gribat, bet beigu beigās šī automašīna ir jāvada trasē ar teju 200 kilometru stundā lielu ātrumu."

Mārtiņa Seska/Renāra Franča ekipāža Latvijas WRC posma Liepājas pilsētas ātrumposmā.
Mārtiņa Seska/Renāra Franča ekipāža Latvijas WRC posma Liepājas pilsētas ātrumposmā.

Ekipāžas atgriešanās WRC – vēl neskaidra, bet iespēja izmantota teicami

Latviešu ekipāžas teicamo sniegumu novērtējuši arī konkurenti. Igaunis Tanaks, kurš rallija pēdējā dienā bija sīvākais Seska konkurents, atzina, ka latvietis braucis ļoti ātri.

"Mārtiņam gribu pateikt to, ka tas, ko šajā rallijā viņš paveica, tas bija vienreizējs darbs. Jā, protams, viņš šos ceļus zina ļoti labi, viņš startēja savās mājās, bet neviens nevar noliegt viņa prasmes, jo beigu beigās svarīgākā ir braukšana. Protams, goda pjedestāls pirmajā reizē būtu lielisks sasniegums, bet... tas viņu padarīs tikai stiprāku. Viņš mums visu laiku lika braukt maksimāli ātri. Šīs viņam bija lieliskas brīvdienas, un visiem Latvijā būtu jābūt lepniem par viņu," pēc finiša čempionāta rīkotājiem norādīja Tanaks. 

Par Seska/Franča turpmāku dalību pasaules čempionātā patlaban nav skaidrības. Sesks ir pirmais pilots, kurš saņēma čempionāta rīkotāja "WRC Promoter" un "M-Sport Ford" atbalstu līdzdalībai jauno talantu programmā, kas veicina pāreju no soli zemākā "Rally2" uz "Rally1" jeb augstāko līmeni WRC. Tomēr vienošanās bija panākta par startiem Polijas un Latvijas posmos, kur rallists izcīnīja attiecīgi 5. un 7. vietu. 

Vaicāts par latviešu izredzēm atgriezties pasaules čempionāta rallijos, "M-Sport Ford" vadītājs Milleners sacīja: "Šobrīd iepauzēsim. Mērķis bija izmēģināt divos posmos. Šis prasa ļoti lielu ieguldījumu kā no mums, tā no "WRC Promoter" un Mārtiņa sponsoriem. Esam smagi strādājuši, lai tas piepildītos. Labprāt turpinātu, bet tas prasa ļoti daudz darba un, protams, arī izmaksas. Ja atrastos finansējums, varētu turpināt, bet pagaidām nezinu. Vienalga, kas notiks, viņš visiem ražotājiem jau parādīja, uz ko ir spējīgs."

Tomēr WRC pasākumu direktors Saimons Larkins ir apmierināts ar latviešu ekipāžas sniegumu un teicami izmantoto iespēju atrādīt sevi augstākajā līmenī. 

"Šāds Mārtiņa Seska sniegums – tas bija kā ķirsītis uz kūkas. Biju pārsteigts par viņa sniegumu Polijā, nevis šeit. Pēc tam, kad devām viņam šo iespēju braukt Polijā, zinājām, ka šeit Latvijā ieradīsies jau cits, pārliecināts Mārtiņš. Polija parādīja viņa talantu, un šī bija iespēja to visu apliecināt, jo zinājām, ka viņam ir nepieciešamais talants un spējas, lai tā brauktu, taču bija vajadzīga iespēja to nodemonstrēt. To viņš teicami izmantoja. Tas, kas notika pēdējā ātrumposmā, tas nekādi neaizēno viņa sniegumu un nav viņa vaina. Latvija var lepoties ar šo sniegumu un ceru, ka viņu ieraudzīsim pavisam drīz," sacīja Larkins.

Lai arī Latvijas WRC posma finišā pašmāju ekipāžai izdzisa cerības par vienu no augstākajiem panākumiem Latvijas autosportā, aizvadītajā nedēļā varēja piedzīvot sen neredzētu ažiotāžu ap kādu tehnisko sporta veidu. Pasaules čempionāta sezona turpināsies jau pēc nepilnām divām nedēļām ar slaveno Somijas ralliju, kur pilotus sagaida vēl lielāki ātrumi nekā Latvijā, kā arī pasaulslavenie tramplīni. Tikmēr Sesku/Franci trasē atkal varēs redzēt jūlija izskaņā, kad ekipāža atgriezīsies ar startu Eiropas rallija čempionāta posmos.

KONTEKSTS:

Latvija no 18. līdz 21. jūlijam pirmo reizi rīkoja pasaules rallija čempionāta (WRC) posmu. Sacensības vijās no Biķernieku trases Rīgā līdz Liepājai caur Tukuma, Talsu, Kuldīgas un Dienvidkurzemes novadu ceļiem. Uz starta kopumā dažādās klasēs izgāja 40 ekipāžas, tostarp trīs latviešu braucēji. 

Latviešu līdzjutēju uzmanība galvenokārt bija pievērsta vadošajai latviešu ekipāžai Mārtiņam Seskam/Renāram Francim, kurai šis bija otrais starts augstākajā līmenī. Pēc atrašanās līderu trijniekā lielāko sacensību daļu ekipāžu pēdējā ātrumposmā pievīla tehnika, kā rezultātā Sesks Francis finišēja 7. vietā

Latvijas WRC posma sarīkošana izmaksājusi vairāk nekā 4,3 miljonus eiro, valsts piešķīrusi mazāku finansējuma daļu, nekā piesaistījuši rīkotāji. Papildu finansējumu rīkotāji saņēmuši no rallija rīkošanā iesaistītajām pašvaldībām, kā arī apmeklētāju biļešu un dalībnieku dalības maksas. Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra ieņēmumus no pasākuma prognozē vismaz 16,8 miljonu eiro apmērā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti