ĪSUMĀ:
- Seskam/Francim vien otrais starts augstākajā līmenī; šoreiz viņu rīcībā bija konkurētspējīgāka tehnika.
- Latvijas WRC debijas posmā braucēji mēroja 20 ātrumposmus nedaudz vairāk kā 300 kilometru garumā.
- Autosporta lietpratēji augstu novērtējuši Seska spēju braukt stabili un ātri adaptēties.
- Sesks/Francis līderu trijniekā atradās pārliecinoši lielāko sacensību daļu; pēdējā brīdī pievīla tehnika.
- Rallijā uzvarēja Latvijā karjeru sākušais Kalle Rovanpera; otrais – Sebastjens Ožjē, trešais – Ots Tanaks.
- WRC kopvērtējums: starp pilotiem līderis arvien Tjerī Nevils, komandām – "Hyundai Shell Mobis".
Latvieši startēja ar "M-Sport Ford" komandas sagatavotu "Ford Puma" automobili ātrākajā un prestižākajā "Rally1" klasē. Šis bija tikai ekipāžas otrais starts augstākajā līmenī un pirmās sacensības ar hibrīda dzinēja spēkratu, ļaujot attīstīt maksimālo jaudu.
Latvijas WRC debijas posmā braucēji mēroja 20 ātrumposmus nedaudz vairāk kā 300 kilometru garumā. Divos pārbaudījumos ātrāko laiku uzrādīja latvieši Sesks/Francis, kas ir iespaidīgs panākums, ņemot vērā, ka parasti braucējiem ar tik mazu pieredzi augstākās raudzes rallija sacensībās jāpavada ilgāks laiks, lai sasniegtu šādus rezultātus.
Lai arī Seskam šis bija mājas rallijs un viņš ar ceļiem ir labi pazīstams, autosporta lietpratēji un rallija pasaule jau augstu novērtējusi liepājnieka spēju braukt stabili un bez kļūdām, kā arī ātri adaptēties jaunajai tehnikai.
Sesks/Francis līderu trijniekā atradās pārliecinoši lielāko sacensību daļu, bieži vien arī pakutinot nervus tādiem grandiem kā Rovanperam, astoņkārtējam pasaules čempionam Sebeastjenam Ožjē ("Toyota Gazoo Racing") un 2019. gada pasaules čempionam Otam Tanakam ("Hyundai Shell Mobis").
Pirms pēdējiem četriem ātrumposmiem svētdien Sesks/Francis ieņēma trešo vietu – latviešus no otrās vietas šķīra tikai 4,7 sekundes, savukārt igaunis Tanaks sekoja ceturtajā pozīcijā.
Tanaks pēdējos rallija kilometros bija ļoti ātrs, cenšoties sacensībās izcīnīt maksimāli daudz punktus čempionāta kopvērtējumam. Turpretī Sesks divos ātrumposmos pieļāva nelielas kļūdas, kas maksāja vērtīgas sekundes. Pirms pēdējā rallija pārbaudījuma Tanaks latviešu ekipāžai biju pietuvojies jau līdz 4,6 sekundēm.
Tomēr pēdējā "dopā" latviešus satrieca tehniskas likstas ar "Ford Puma" auto. Jau no pirmajiem metriem Seska auto bijušas problēmas ar transmisiju, rezultātā ātrumposmā zaudēta vairāk nekā pusotra minūte.
Par rallija uzvarētāju kļuva Rovanpera, otrajā vietā finišēja Ožjē (+39,2 sekundes), bet trešajā – Tanaks, kurš līderim zaudēja jau vairāk nekā minūti. Sesks/Francis sacensības noslēdza 7. vietā.
Latvijas WRC posma kopvērtējums
Par spīti tehniskajām problēmām Sesks finišā kāpa uz sava auto jumta un, līdzjutēju ovāciju pavadīts, pateicās skatītājiem par atbalstu.
Sesks čempionāta rīkotājiem norādīja: "Jau no pirmā līkuma sapratām, ka cīņa beigusies. Transmisijas problēma.
Bet es domāju, ka mēs parādījām labu tempu un daudzus iepriecinājām. Katrā ziņā šie bija svētki arī mums."
Uzslavas Sesks saņēma arī no Tanaka, kurš finišā norādīja, ka, "pat ja šīs Mārtiņam bija mājas sacīkstes, nevar noliegt viņa braukšanas prasmes".
Kā noritēja Latvijas pirmais WRC posms?
Pēc krāšņas rallija atklāšanas Vecrīgā ceturtdien braucēji devās uz pirmo ātrumposmu Biķernieku trasē. Tajā ātrākais bija Rovanpera, bet pilnu tribīņu priekšā lielas ovācijas izpelnījās Sesks/Francis, kuri pirmo dienu noslēdza 4. pozīcijā.
Piektdien rallijs iestūrēja Kurzemē, kur sportistus gaidīja garākais sacensību etaps ar septiņiem ātrumposmiem nepilna 121 kilometra garā distancē. Ātrumposmi notika Tukuma un Talsu novados. Piektdienas rīta cēlienā Sesks pārsteidza ar uzvarām divos ātrumposms, arī atlikušajā dienas daļā liepājnieks kā līdzīgs ar līdzīgu cīnījās ar vairākiem pasaules čempioniem. Dienu Sesks/Francis noslēdza 2. vietā.
Sestdien Latvijas WRC posms pārcēlās uz Kuldīgas un Dienvidkurzemes novadiem, kur Sesks brauca piesardzīgāk, zaudējot vienu pozīciju rallija kopvērtējumā. Sestdiena finišēja Seska/Franča mājās – Liepājā – ar pilsētas ātrumposmu, pēc kura izdevās nedaudz distancēties no 4. pozīcijā tobrīd esošā Tanaka. Latvieši daudz neatpalika arī no 2. vietas.
Rallijs noslēdzās svētdien ar pēdējiem 64 kilometriem četros ātrumposmos Dienvidkurzemes novadā.
Latvijas WRC posma galvenie notikumi
Sezonas kopvērtējumā sīvas cīņas par čempiontituliem
Sesks/Francis šajā rallijā spēja sapelnīt 13 čempionāta kopvērtējuma punktus par 3. labāko rezultātu līdz sestdienas beigām.
Kopā ar rezultātu iepriekšējā WRC posmā Polijā latvieši spējuši iekrāt vairāk punktus nekā pilnu sezonu startējošais "M-Sport Ford" komandas pilots, beļģis Greguārs Munsters.
Šosezon ieviestās izmaiņas čempionāta punktu sadalē paredz, ka punkti tiek nopelnīti par rezultātu līdz sestdienas beigām, savukārt svētdien norisinās jauna, atsevišķa cīņa. Tāpat papildu punktus iespējams nopelnīt piecu ātrāko laiku īpašniekiem rallija pēdējā ātrumposmā.
Latvijas rallijs ir vēl viens posms šogad, kur uzvarētājs nesavāca visvairāk punktu. Ar bagātīgāko grozu no Latvijas aizbrauks Ožjē, kura kontā 25 punkti, Rovanpera sapelnīja 23 punktus. Tomēr jāatzīmē, ka abi šie sportisti nestartē pilnu sezonu. No braucējiem, kas šogad pretendē uz čempiontitulu, veiksmīgākās sacensības padevās Tanakam – viņam 22 punkti.
How the points are spread in Latvia 🎯#WRC | #TetRallyLatvia 🇱🇻 pic.twitter.com/52xyzAwBAX
— FIA World Rally Championship (@OfficialWRC) July 21, 2024
Līdz ar to pēc astoņiem no 13 aizvadītiem posmiem gan braucēju, gan ražotāju ieskaitēs ir sīva cīņa par uzvarētāja godu.
Sezonas līderis arvien ir beļģis Tjerī Nevils ("Hyundai Shell Mobis") ar 145 punktiem, tomēr, apsteidzot 132 punktus iekrājušo velsieti Elfanu Evansu ("Toyota Gazoo Racing"), nu uz otro vietu pakāpies Tanaks (137 punkti).
Rūpnīcas komandu ieskaitē arī cīņa ir saspringta – ar niecīgu pārsvaru līdere arvien ir "Hyundai Shell Mobis" (351 punkts), kam seko "Toyota Gazoo Racing" (350 punkti). Krietni tālāk ir "M-Sport Ford" ar 132 punktiem.
Pasaules čempionāta sezonā atlikuši vēl pieci posmi. WRC tālāk vedīs uz Somiju, kur sacensības notiks no 31. jūlija līdz 4. augustam.
Savukārt par Mārtiņa Seska/Renāra Franča turpmāku dalību pasaules čempionātā patlaban nav skaidrības. Sesks ir pirmais pilots, kurš saņēma čempionāta rīkotāja "WRC Promoter" un "M-Sport Ford" atbalstu līdzdalībai jauno talantu programmā, kas veicina pāreju no soli zemākā "Rally2" uz "Rally1" jeb augstāko līmeni WRC. Tomēr vienošanās bija panākta par startiem Polijas un Latvijas posmos, kur rallists izcīnīja attiecīgi 5. un 7. vietu.
KONTEKSTS:
Latvija no 18. līdz 21. jūlijam pirmo reizi rīkoja pasaules rallija čempionāta (WRC) posmu. Sacensības vijās no Biķernieku trases Rīgā līdz Liepājai caur Tukuma, Talsu, Kuldīgas un Dienvidkurzemes novadu ceļiem. Uz starta kopumā dažādās klasēs izgāja 40 ekipāžas, tostarp trīs latviešu braucēji.
Latviešu līdzjutēju uzmanība galvenokārt bija pievērsta vadošajai latviešu ekipāžai Mārtiņam Seskam/Renāram Francim, kurai šis bija otrais starts augstākajā līmenī. Tiesa, pretēji iepriekšējam rallijam Polijā ekipāžas rīcībā šoreiz bija "M-Sport Ford" komandas sagatavota "Ford Puma Rally1" automašīna ar hibrīda dzinēju, ļaujot attīstīt maksimālo jaudu.
Latvijas WRC posma sarīkošana izmaksājusi vairāk nekā 4,3 miljonus eiro, valsts piešķīrusi mazāku finansējuma daļu, nekā piesaistījuši rīkotāji. Papildu finansējumu rīkotāji saņēmuši no rallija rīkošanā iesaistītajām pašvaldībām, kā arī apmeklētāju biļešu un dalībnieku dalības maksas. Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra ieņēmumus no pasākuma prognozē vismaz 16,8 miljonu eiro apmērā.