Sporta studija

Sporta studija

Sporta studija

Sporta studija

Rallijkrosa pilots Jānis Baumanis motivēts jaunajai sezonai

Savā rallijkrosa komandā ar lielāku motivāciju nekā jebkad. Saruna ar pilotu Jāni Baumani

Paralēli autosportista karjerai darbojoties kokapstrādes uzņēmumā, Jānis Baumanis ir piepildījis savu sapni, izveidojot Latvijas rallijkrosa komandu, un pirms jaunās sezonas starta tādēļ jūtas motivēts vairāk nekā jebkad iepriekš. Baumanis sarunā Latvijas Televīzijas "Sporta studijā" pastāstīja, ka savas komandas izveidošana ir gan sena iecere, gan tajā pašā laikā apstākļu sakritības rezultāts.

Baumanis autosportā ir kopš 15 gadu vecuma, kad izmēģināja spēkus kroskartā. 2014. gadā Jānis debitēja Eiropas rallija čempionātā, bet gadu vēlāk kļuva par Eiropas čempionu "Super 1600" klasē. Viņš vairākas sezonas ir braucis pasaules čempionāta ieskaitē, desmit reižu kvalificējies finālam un elites klasē divreiz bijis uz goda pjedestāla. Pērn, pārstāvot "Yellow Squad" komandu, Baumanis kļuva par Eiropas vicečempionu "Supercar" klasē.

Reinis Ošenieks: Esi nesen atklājis moču sezonu, kvadriciklu sezonu mežā Lieldienās. Tagad arī divas testu dienas aiz muguras. Pēc kā bija lielāks stīvums – pēc močiem vai pēc autosporta?

Jānis Baumanis: Es teiktu, ka stīvums lielāks bija pēc moča, jo pēdējo reizi bija oktobrī braukts. Pēc šīs mašīnas divu dienu testiem fiziskais nogurums bija daudz, daudz lielāks.

Paldies arī taviem kolēģiem, kas ļāva tev saīsināt sapulci, lai šodien vari atskriet uz Latvijas Televīziju. Tu jau zini, kāds ir tas teiciens par darbu? Ja tas sāk traucēt hobijam, tad ir jāmaina...

Šoreiz viss būs kārtībā. Visi ir savējie, saprot, atbalsta, tā ka paldies visiem kolēģiem, kas ir kopā un atbalsta. Šis ir tāds papildu bonuss visam, ko daru ikdienā. Tāds liels hobijs, bet ar augstākiem mērķiem.

Diezgan nereāli izklausās,  bet jau pusgads tūlīt būs, kopš neesi piedalījies sacensībās. Vai tu esi izsalcis?

Jā, godīgi sakot, tas viens ir – izsalcis, bet otrs – esam uzbūvējuši savu komandu un, redzot, ka mēs tikko aizvadījām divas pilnas testa dienas Biķerniekos un

viss iet kā pa diedziņu, motivācija ir daudz augstāka nekā jebkad.

Liels prieks par to, ko komanda ir paveikusi līdz šim. Jau nākamnedēļ pirmās sacensības.

Apsveicu ar jauno Latvijas komandu. Vai jaunā automašīna jau ir apšļakstīta? Vai būs tikai tad, kad būs jaunais dizains nedēļas beigās?

Jā, nedēļas beigās būs dizains. Tas vēl ir procesā, skatīsimies, kāds būs rezultāts. Vizuāli ļoti patika, kā izskatās datorā. Vēl nāk arī pāris jaunas uzlīmes klāt, kas nākušas pēdējās dienās no atbalstītājiem. Apšļakstīsim piektdien.

Cik grūti nāca šī ideja? Esam daudz dzirdējuši visu rallijkrosa posmu laikā, ka vajag šādu komandu, ka mums ir tik daudz speciālistu dažādās komandās, dažādās frontēs – gan mehāniķi, gan PR jomā. Kā jūs apvienojāties? Vai Baumaņu ģimene izdomāja ko tādu, vai arī taisījāt milzīgas sapulces – tas ir brīvs, tas ir aizņemts, kuru mēs ņemam?

Ideja par savu komandu jau radās brīdī, kad braucu 2014.–2015. gadā Eiropas čempionātā ar priekšpiedziņas mašīnu. Būtu forši uztaisīt Latvijas komandu un startēt Eiropā vai pasaules līmeņa sacensībās. Gāja gadi, visu laiku nāca kādi piedāvājumi ātrāk no citām komandām, kuri bija arī finansiāli salīdzinoši izdevīgi. Bija grūti no nulles uztaisīt savu komandu, bija liela nezināšana. Gadu laikā ir savākta diezgan liela pieredze un informācija par to, kam ir jābūt, kā jāizskatās, kas ir jādara, loģistika un viss pārējais.

Brīvprātīgi–piespiedu kārtā sanāca uztaisīt savu komandu.

Decembra beigās mēs vēl bijām runājuši ar Hansenu [komandu], ka viņi mums turpina palīdzēt tehniski atbalstīt ar visu loģistiku, ar mašīnas sagatavošanu, ka brauksim arī 2023. gadā. Janvāra beigās braucām pakaļ mašīnai, jo bijām uztaisījuši savu garāžu Latvijā ar domu, ka mums būs divi mūsu mehāniķi latvieši, kas mašīnu sagatavos Latvijā, un, pirms sezona sākas, brauksim uz Zviedriju, notestēsim, liksim fūrē iekšā un sāksim ceļu apkārt Eiropai. Savācot mašīnu, pirmā saruna bija par to, ka "mēs nevarēsim jums palīdzēt."

Tā bija kā auksta duša. Ko mēs darīsim? Divi cilvēki mums ir, bet no pārējā mums absolūti nekā nav. Salikām galvas kopā. Varētu teikt, ka februāra pirmajās nedēļās mašīna jau bija pilnībā izjaukta, bija jāsadziedē rētas un traumas pēc iepriekšējām sezonām, bija dažādi metināšanas darbi. Jau marta sākumā četri mehāniķi sāka kārtīgu darbu un salika visu mašīnu kopā. Iepriekšējās brīvdienās jau aizvadījām testus. Motors atnāca no tā saucamā ikgadējā rebuild [pārbūves] Francijā tikai otrdienā pēc Lieldienām. Trešdienā ielika iekšā, ceturtdienā iedarbināja bez nekādām problēmām. Piektdien, sestdien aizvadījām divas fantastiskas testa dienas. Liels prieks par to.

Kas tu pats esi komandā? Tāda Latvijas klasika – treilera šoferis, menedžeris, mehāniķis, pavārs un arī pilots? Latvijas apstākļos nevaram skatīties, kā tu biji pieradis citās komandās, ka var darīt tikai vienu lietu, domāt tikai par braukšanu...

Vairāk jau pilots joprojām, bet tik un tā palīdzu komandai ar sadzīviskajām lietām, ar loģistiku nedaudz. Mums, protams, ir komandas menedžeris – atbildīgs par pilnīgi visu. Viņam ir ļoti laba, liela pieredze starptautiskā arēnā. Sākumā bija doma, ka es to varētu uzņemties un atlikt ikdienas darbus malā, bet atnāca viņš un man bija skaidrs, ka viņš ir savā vietā, ir profesionālis, zina, ko dara. Viņš saliek visu pa plauktiņiem tā, kā tam ir jābūt.

Es jau skatos, ka šobrīd ir izplānota visa sezona.

Varbūt neesam pieskārušies tik daudz sezonas otrajai pusei, bet pirmā puse jau ir saplānota – kur, kas, kā brauc, kā lido, kur mašīnas brauc, kur paliek. Es vairāk palieku braucēja lomā. Tomēr tas arī ir gana sarežģīts darbs, savu laiku tas paņem ar visām analīzēm. Domāt par citām lietām sacensību laikā nebūtu īsti labi.

Neikšāns taisa rallija mašīnas un tikai rallija, tāpat ir arī "SRT Racing" – vai ar viņiem arī esat kaut kādā veidā sadarbojušies? Kā tev liekas, kāpēc Latvijā ir tādas kompānijas, kas taisa mašīnas? Novērtē mūsu talantu, vai mēs lētāk to spējam izdarīt nekā Francijā, Vācijā?

Grūti spriest, lētāk vai dārgāk, nekā tas ir citur. Tu nosauci jau divas komandas, bet ir vēl, kas to spēj izdarīt. Ir ļoti grūti šobrīd atrast Latvijā cilvēku, kurš nav bijis kādā no lielajām komandām. Mehāniķi tāpat staigā no viena pie otra un mainās.

Vai tas būtu izaicinājums kādai no šīm komandām, ka tu atnāc un pasaki: "Mēs gribam uztaisīt superauto"?

No nulles uzbūvēt būtu ļoti grūti. Mūsu gadījumā bija tā, ka mēs atvedām mašīnu, kurai bija klāt riteņi, viss salons bija pilns, krēsls bija iekšā, stūre bija ielikta. Nebija galveno – motors, ātrumkārba, vēl bāka bija jāaizsūta uz homologācijas veikšanu un rebuild, un ugunsdzēšamais. Pārējais viss bija mašīnā iekšā. Pārējais bija aizsūtīts pie ražotājiem, lai uztaisa ikgadējo apkopi, lai atkal droši var braukt tos x kilometrus, līdz atkal ir jātaisa apkope motoram.

Ejam tālāk pie rallijkrosa "WRC Promotion" to paņēma savā paspārnē. Kā tu redzi, kas ir aizgājis? Kardināli kaut kas ir pamainījies. Viens ir elektro, bet uz to jau gāja arī iepriekšējie promoteri. Kas ir būtiskākās izmaiņas? Vai tu redzi to lielo vīziju, vai arī rallijkross ir kā mazais brālis vienkārši tur blakus?

WRC [pasaules rallija čempionāts] jau ilgi ir viņu paspārnē. Viņi promotē un zina, ko dara. Varbūt Raimonds Strokšs tagad ir vairāk iekšā tajā virtuvē, arī organizējot nākamgad Latvijā WRC posmu. Viņam tas noteikti bija liels izaicinājums pārņemt kovida laikā, jo bija sarežģīti ar to, ka cilvēki nedrīkstēja nākt uz sacensībām, bet viņi diezgan veiksmīgi ir tikuši tam pāri.

Vēl kaut kur bija tik daudz skatītāju kā Rīgā?

Jā, bija. Vairāk bija Zviedrijas sacensībās, Portugālē varētu teikt, ka bija gandrīz kā vienmēr.

Nedaudz žēl, ka nav tik daudz mašīnu pasaules čempionātā. Eiropas čempionātā mēs šogad esam pirmajā posmā ar 19 mašīnām.

Nevar jau atļauties visi tās elektromašīnas...

Jā, ir stipri dārgāk nekā iepriekšējā pasaules čempionātā ar benzīna dzinējiem. Šodien arī [pilots] Sebastjēns Lēbs izziņoja, ka brauks pasaules čempionātā. Es domāju, ka cilvēki jau šodien skatās biļetes, kuru posmu tad viņi brauks un skatīsies.

Paskatoties uz Sebastjēna Lēba auto, liekas, ka retro rallijā brauks, bet patiesībā zem šīs vecās virsbūves slēpjas elektroauto. Vai tas varētu būt tāds neliels slēpts protests pret to, ka jūs te ar saviem elektroauto, tad mēs parādīsim veco, labo "Lancia"?

Man jau liekas baigi skaisti, man "Lancia" vienmēr ir patikušas. Ja nemaldos, pagājušogad [Gerlāns] Šišerī Vācijas sacensībās brauca. Mašīna izskatījās ļoti labi, kaut vispār tikai pirmos apļus veica tajā trasē.

Tagad arī divi francūži un Sebastjēns Lēbs būs – tas ir ļoti liels pienesums čempionātam.

Organizatoriem vajadzētu pacīnīties vēl par kādu bijušo F-1 braucēju, lai dabūtu uz starta. Tad noteikti būs pilnas tribīnes un televīzijā sāks rādīt arī rallijkrosu. Tas šobrīd jau notiek, bet es domāju, ka arī nākotnē, ja šādi turpinās, viss būs kārtībā.

Kāda, tavuprāt, ir Lēba motivācija? Viņš jau ir braucis vairākus gadus un tagad uz elektro pāriet. Tas ir vairāk WRC organizatoru gājiens, ka vajag pacelt rallijkrosu?

Iespējams, ka jā.

Drīzumā startēs "RallyX" seriāls. Kāpēc tu tur nebrauc? Arī pagājušajā sezonā bija posmi. Kristofersons, Ekstrēms, Gronholms ir redzēti pa pāris posmiņiem. Tā varbūt ir mums, latviešiem, tāda tuvāka vieta, kur mēs varam redzēt. Bija posms Rīgā pagājušogad.

Jā, bija pagājušogad posms Rīgā, šogad nebūs. Varbūt viens iemesls ir, ka mēs tur nebraucam, jo vairs nav Rīgā.

Eiropas čempionāts tomēr ir tas prestižākais, kur ir lielākā publicitāte.

Kā jau minēju, televīzijas rāda pasaules čempionātu rallijkrosā un mūs iekļauj tajās minūtēs iekšā. "Nordic" čempionātu var skatīties tikai "YouTube", tas nav tik publiski atvērts. Līmenis tur dažos posmos ir ļoti augsts.

Kad uzzini, ka brauc Kristofersons, tu vari arī pieteikties tajā posmā...

Jā, bet ir sarežģīti šobrīd saplānot, lai nobrauktu pilnu Eiropas čempionātu un vēl "Nordic". Ir jābūt divām mašīnām – viena atrodas tur, otra – tur. Jābūt divām komandām, tad var braukt. Mēs prioritāri ejam uz to spēcīgāko čempionātu ar skatu nākotnē, kur var arī izaugt. "Nordic" čempionātā "Supercar" ir pats gals. Eiropas čempionātā tomēr skatās, ka Sebastjēns Lēbs ir ienācis, tad varbūt kādā brīdī "Lancia" rūpnīcas atbalsts viņiem atnāks, kāda cita rūpnīca sāks skatīties uz pasaules čempionātu. Atnāk jauna komanda, tad tā skatās nevis uz "Nordic" vai, pieņemsim, Francijas čempionātu, kas ir ļoti spēcīgs, bet viņi skatās, kas tajā virtuvē ir iekšā, un mēs turpat blakus esam. Tāds tas mērķis.

Divas ļoti īsas lietas. Nākamgad ir, piemēram, otra mašīna, otrs pilots. Vai tas ir pavisam reāli – "RX Team Latvia"?

Jā.

Vai ir apmēram skaidrs, kurš varētu būt pilots? Vai tas paliek Baumaņu ģimenē? Brālis brauc?

Skatīsimies. Mašīna varētu būt mājās gada otrajā pusē. Ir lietas, kas vēl jāizdara, bet mašīnas atjaunošanas process šobrīd tiek veikts Zviedrijā pie Hanseniem. Mašīna atnāks diezgan svaiga atpakaļ. Redzēsim, interese ir ļoti liela. Ne tikai no latviešu pilotiem, bet arī no ārzemju pilotiem – izīrēt gan Eiropas, gan vietējos čempionātos. Skatīsimies. Tomēr mērķis ir Eiropas čempionāts, jo tas ir spēcīgākais, kas ir Eiropā no rallijkrosa. Noteikti tur to mašīnu pielietos.

Mērķis – par vienu pozīciju augstāk nekā pagājušajā sezonā?

Jā, aizpagājušogad trešais, pagājušogad – otrais, tad šogad…

Saprotu, ka pavisam drīz būs jādodas uz pirmo posmu Ungārijā. Piektdien jau mēs visi redzēsim, kā tad izskatās tava jaunā komanda – gan dizains, gan arī automašīna.

Tieši tā.

Lai veiksmīga sezona!

Paldies!

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti