Piektdiena – distances ziņā sacensību garākā diena
Latvijas WRC posms sākās jau ceturtdienas vakarā ar pirmo ātrumposmu Biķernieku trasē, Rīgā. Pēc pirmā ātrumposma rallija līderis bija pēdējo divu sezonu čempions, soms Kalle Rovanpera ("Toyota Gazoo Racing"), bet latvieši Sesks/Francis tobrīd ieņēma 4. vietu, līderim zaudējot 2,9 sekundes.
Piektdien braucēji sacentās septiņos ātrumposmos nepilna 121 kilometra garumā, kas šo padarīja par garāko Latvijas WRC posma dienu.
Jau līdz ar piektdienas pirmo "dopu" bija skaidrs, ka Seskam ir labvēlīga starta pozīcija. Latvietis trasē devās desmitais, savukārt, piemēram, čempionāta līderis, beļģis Tjerī Nevils ("Hyundai Shell Mobis"), ātrumposmos brauca pirmais un citiem attīrīja ceļu no slidenās grants virskārtas. Beļģis dienas beigās atrodas devītajā pozīcijā.
Mājinieki spoži startē savu līdzjutēju priekšā
Tikmēr mājinieks Sesks aizvadīja spožu dienas pirmo cēlienu. Pirmajā ātrumposmā viņam padevās ceturtais ātrākais brauciens, viņš bija vien divas sekundes lēnāks par Rovanperu.
Taču pēcāk nāca ātrākais laiks divos ātrumposmos, ko ārvalstu autosporta mediji nodēvējuši par grandiozu panākumu jaunajam latviešu pilotam.
Tas Seskam ļāva iespraukties un sākt nostiprināties otrajā pozīcijā. Pēc trim piektdienas ātrumposmiem latvieti no divkārtējā pasaules čempiona Rovanperas šķīra vien 3,2 sekundes.
Nākamajā "dopā" piecas ekipāžas finišēja nieka 0,7 sekunžu robežās, tostarp arī Sesks/Francis.
Savukārt pēcpusdienā savu atrāvienu no konkurentiem uzsāka Rovanpera – soms bija ļoti ātrs, bet tālu neatpalika arī latvietis, divreiz uzrādot otru ātrāko laiku.
Pirms piektdienas pēdējā pārbaudījuma soms gan bija ieguvis nelielu laika rūmi atelpai. Sesks tobrīd Rovanperam zaudēja jau 8,9 sekundes kopvērtējumā. Savukārt vēl piecas sekundes aiz Seska bija astoņkārtējais pasaules čempions, francūzis Sebastjens Ožjē ("Toyota Gazoo Raving"), kurš visu piektdiena latviešu ekipāžai cieši mina uz papēžiem.
Pēdējā "dopā" Talsu apkārtnē nenoķerams bija Rovanpera. Sesks uzrādīja ceturto laiku, kas bija par 6,8 sekundēm lēnāks.
Līdz ar to pēc pirmās pilnās Latvijas WRC posma sacensību dienas līderis ir Rovanpera, 15,7 sekundes viņam zaudē mājinieki Sesks/Francis, savukārt trešajā pozīcijā ir Ožjē (+21,6 sekundes).
Latvijas WRC posma kopvērtējums pēc piektdienas ātrumposmiem
Latvieši jau atkal pārsteidz rallija pasauli
Sesks ar teicamo startu piektdien aiz sevis atstājis gan titulēto Ožjē, gan 2019. gada pasaules čempionu, igauni Otu Tanaku ("Hyundai Shell Mobis"), gan tādus ilggadējus čempionāta pilotus kā velsieti Elfanu Evansu ("Toyota Gazoo Racing") un pašreizējo čempionāta līderi Nevilu.
Seska/Franča ekipāžas panākumi Latvijas WRC posma pirmajā pilnajā sacensību dienā, divreiz uzvarot ātrumposmā, jau atkal pārsteiguši rallija pasauli.
Seskam bija ļoti spoža WRC debija iepriekšējā posmā Polijā,
tomēr bieži uzrādīt ātrāko laiku ātrumposmā jaunajiem braucējiem izdodas tikai pēc ilgāk pavadīta laika pie augstākās klases spēkrata stūres.
Nenoliedzami braukšana mājas trasē ir priekšrocība, arī starta pozīcija latviešu ekipāžai piektdien ir labvēlīga, jo var izvairīties no ceļu tīrīšanas. Tomēr vairāki autosporta mediji Seska sniegumu līdz šim nodēvējuši par grandiozu panākumu.
Un tas liepājniekiem izdevies savu skatītāju priekšā. Katru reizi Seskam/Francim braucot garām, no trases malām dzirdamas skaļas ovācijas. Par īpašu atmosfēru Tukuma ātrumposmā parūpējās rallija līdzjutēju grupa, kas trases malās bija izvietojusi vairākus Latvijas karogus un arī skaļrunī izziņoja Latvijas autosportam vēsturisko panākumu – pirmo uzvaru WRC ātrumposmā.
Fani tiešraidē! 📣📣📣📣
— Mārtiņš Sesks (@MSesks) July 19, 2024
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
🇱🇻🇱🇻🇱🇻🇱🇻🇱🇻🇱🇻🇱🇻🇱🇻🇱🇻🇱🇻 pic.twitter.com/1Hy8kuLLpg
Latvijas WRC posms sestdien turpināsies ar astoņiem ātrumposmiem 104 km garumā Kuldīgas un Dienvidkurzemes novados, kā arī Liepājā. Sacīkstes noslēgsies svētdien ar pēdējiem četriem pārbaudījumiem nedaudz vairāk kā 64 km garā distancē.
KONTEKSTS:
Latvijā no 18. līdz 21. jūlijam pirmo reizi rīko pasaules rallija čempionāta (WRC) posmu. Sacensības vīsies no Biķernieku trases Rīgā līdz Liepājai cauri Tukuma, Talsu, Kuldīgas un Dienvidkurzemes novadu ceļiem. Sagaidāms, ka Latvijas ātrie ceļi būs izaicinājums dalībniekiem. Uz starta kopumā dažādās klasēs izies 40 ekipāžas, tostarp trīs latviešu braucēji.
Latviešu līdzjutēju uzmanība būs pievērsta vadošajai latviešu ekipāžai Mārtiņam Seskam/Renāram Francim, kurai šis būs otrais starts augstākajā līmenī. Tiesa, pretēji iepriekšējam rallijam Polijā ekipāžas rīcībā šoreiz būs "M-Sport Ford" komandas sagatavota "Ford Puma Rally1" automašīna ar hibrīda dzinēju, ļaujot attīstīt maksimālo jaudu.
Latvijas WRC posma sarīkošana izmaksājusi vairāk nekā 4,3 miljonus eiro, valsts piešķīrusi mazāku finansējuma daļu, nekā piesaistījuši rīkotāji. Papildu finansējumu rīkotāji saņēmuši no rallija rīkošanā iesaistītajām pašvaldībām, kā arī apmeklētāju biļešu un dalībnieku dalības maksas. Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra ieņēmumus no pasākuma prognozē vismaz 16,8 miljonu eiro apmērā.