Olivers Solbergs ("Škoda Fabia RS") WRC Latvijas posmā varētu būt viens no līderiem "Rally2" klasē, un viņš priecājas par iespēju atgriezties sev nozīmīgā vietā.
"Tā ir īpaša sajūta. Zviedrijas rallijs, protams, ir mājas rallijs, bet tagad, kad varēšu braukt WRC posmu Latvijā, tā ir neaprakstāma sajūta," teica Olivers Solbergs. "Šeit aizsākās mana rallija karjera – pamatā šīs ir manas rallija mājas. Latvijā esmu pavadījis daudz laika, tāpēc ir lieliski, ka esmu atpakaļ. Turklāt šeit izcīnīju savu pirmo starptautisko uzvaru, šeit sakņojas man ļoti dārgas atmiņas."
Arī par pasaules rallija čempionu 2003. gadā kļuvušais Peters Solbergs uzskata Latviju par praktiski otrajām Olivera rallija mājām, kur ģimene kopā piedzīvojusi lieliskus brīžus.
"Manuprāt, cauri gadiem rallija vide Latvijā palīdzējusi vairākiem jaunajiem braucējiem. Piemēram, Oliveram, [Kallem] Rovanperam, [Mārtiņam] Seskam, [Nikolajam] Grjazinam," teica Peters Solbergs.
Raimonds Gekišs: Kā izdomājāt, ka Olivers tieši Latvijā varētu sākt rallija gaitas? Laikam viens no būtiskiem apsvērumiem, ka Latvijā var sākt braukt sacensībās, vēl neiegūstot autovadītāja apliecību. Tas kalpoja par pamatu izvēlēties Latviju kā starta platformu?
Peters Solbergs: Es nebiju tik ļoti iesaistīts šī lēmuma pieņemšanā. Jāsaka liels paldies Hari Rovanperam [Kalles tēvam] un [Latvijas Automobiļu federācijas pārstāvim Jānim] Krastiņam, ka radīja šādu iespēju. Oliveram patika braukt rallijā no agra vecuma – ar to viss sākās. Latvijas Automobiļu federācija strādā ļoti profesionāli, sekmējot jauno pilotu attīstību.
Kas ir grūtāk – būt par rallija pilota sievu vai mammu?
WRC komisijas prezidente un Olivera mamma Pernilla Solberga: Noteikti grūtāk ir būt par mammu. Tu uztraucies citādāk. Mums pašiem braukt rallijā ir viens stāsts, bet, kad tavs bērns brauc, tu raizējies citā līmenī. Vairāk par visu vēlies, lai ar viņu viss ir kārtībā, un pēc tam tikai domā par rezultātu. Nav patīkami redzēt, ka tavs bērns saskaras ar grūtībām, ir nomākts un tu nevari palīdzēt. Neatkarīgi no tā, ka cenšos viņam pateikt – "viss būs kārtībā!" –, tas vairs nepalīdz. Man visbūtiskākais, ka ar viņu viss ir kārtībā. Protams, arī lai sasniedz labus rezultātus, gūst prieku un pavada labi laiku."
Uz Latviju esat atbraukuši ar māju uz riteņiem, pilnībā izbaudot autosporta tūrismu...
Peters Solbergs: Esmu palicis viesnīcās gandrīz visu savu karjeru. Ar prāmi devāmies uz Igauniju, pēc tam uz Liepāju. Mēģinu šo saplānot kā atvaļinājumu un reizē izbaudīt, ka esmu šeit. Jums ir lieliska daba, lieliski cilvēki. Pēc šī posma dosimies uz Somiju. Apvienoju došanos uz ralliju ar atvaļinājumu – mūsdienu iespējas ļauj strādāt gandrīz no jebkuras vietas pasaulē.
Pirmais posms būs Biķernieku trasē. Pēc tam tālāk rallijs dosies ārpus Rīgas. Kādu ralliju sagaidāt Latvijā, kur tagad tas būs jau WRC statusā?
Biķernieku trasē esam bijuši daudzas reizes, īpaši jau ar rallijkrosu. Manuprāt, Olivers brauca ar "Peugeot 208". Šķiet, tas bija pirms pieciem gadiem. Skatītājiem būs lieliska iespēja atrasties trasē ar bagātīgu vēsturi. Tomēr pats ātrumposms būs ļoti ātrs, līdzjutēji to varēs novērtēt. WRC auto ātrums ir iespaidīgs. R5 klase, kurā piedalās arī Olivers, ir lieliska vieta visiem rallija cienītājiem. Būs sīva konkurence. Šeit esam ieradušies ar visu ģimeni un centīsimies izbaudīt šo laiku.
Vai joprojām esat iesaistīts lēmumos par Olivera karjeru? Varbūt taktikas niansēs vai vienkārši padoma sniegšanā?
Nē, nepavisam. Es izbaudu ralliju un man patīk būt klātesošam sacensībās, kur Olivers piedalās. Tomēr Pernillai gan nākas strādāt, jo viņa darbojas WRC komisijā. Es vairāk esmu kā tūrists, savukārt Olivers dara savu darbu kopā ar "Škoda" komandu. Viņš tiek ļoti labi aprūpēts. Es varu atļauties nedarīt neko, izņemot piedalīšanos kādās autogrāfu sesijās, aprunāšanos ar cilvēkiem. Cenšos gūt prieku.
KONTEKSTS:
Latvija no 18. līdz 21. jūlijam pirmo reizi rīko pasaules rallija čempionāta (WRC) posmu. Sacensības vīsies no Biķernieku trases Rīgā līdz Liepājai cauri Tukuma, Talsu, Kuldīgas un Dienvidkurzemes novadu ceļiem. Sagaidāms, ka Latvijas ātrie ceļi būs izaicinājums dalībniekiem. Uz starta kopumā dažādās klasēs izies 40 ekipāžas.