Andžejs Ļebedevs ir vēsturē pirmais Latvijas spīdvejists "Grand Prix" seriālā, kur 11 posmu kopvērtējumā izcīna pasaules čempiona titulu. Soli pa solim Ļebedevs tam ir tuvojies, un šosezon 29 gadu vecumā viņš pirmoreiz ir seriāla 15 pamatsastāva dalībnieku vidū.
Iepazīstinot Latvijas Televīzijas "Sporta studiju" Biķerniekos ar spīdveja virtuves pusi, Andžejs uzsvēra spīdveja tehnikas īpašo jaudu.
"Sanāk viens zirgs uz vienu kilogramu. Tas ir jaudīgs un dragreisā uzvarēs jebkādu moci," spīdveja spēkrata spēku uzteica Ļebedevs. "Vai tas būs moto GP vai krosa mocis, vai F-1 [blakus] stāvēs... Spīdveja mocis pēc 100 metriem simtprocentīgi būs pirmais."
Milzu cieņu Andžejam apliecināja četrkārtējais pasaules čempions Gregs Henkoks.
"Es viņu [Ļebedevu] zinu daudzus gadus, kad viņš vēl bija mazs zēns no Daugavpils. Viņš braukāja uz sava velosipēda aizmugurējā rata," pastāstīja Henkoks. "Viņš pirmajos "Grand Prix" gados vienmēr palīdzēja sanest močus, rezerves daļas. Tāpēc es ar cieņu izturos pret viņa panākumiem. Tas ir tikai sākums – viņam ir liela nākotne."
Spīdvejā katrā braucienā ir četri dalībnieki, katram savas krāsas ķivere. Tās iezīmē, no kura celiņa sportists startē. Vienlaikus šis nav stāsts par ķiverēm, bet arī par sapņiem un mērķiem.
"No pašas bērnības tas bija viens no sapņiem, lai būtu tās četras ķiveres, kā pasaules elites braucējiem. Tas jau no divtūkstošajiem gadiem, kad braucēji krāsoja ķiveres savā dizainā," paskaidroja Ļebedevs. "Man tas bija mazais sapnis, lai man būtu četras ķiveres atbilstošā krāsā. Tagad man tas ir, un speram nākamos soļus uz nākamajiem sapņiem."
Fils Moriss desmit gadu ir "Grand Prix" seriāla sacensību direktors, kurš atbild par sacensību norisi. Viņš zina, ka bez kritieniem spīdvejā iztiek reti.
"Viņiem [braucējiem] vajadzīgi punkti, viņi grib iekļūt pusfinālā un finālā. Viņi cīnās par čempiontitulu un pjedestālu," teica Moriss. "Jo TOP6 kopvērtējuma braucēji nopelna vietu nākamajam gadam – vienmēr ir, par ko cīnīties."
Trases apskatē braucēji ar īlena palīdzību mēģina saprast, kā treka segums uzvedīsies sacensībās. Ļebedevs pirms starta vērtēja, ka treks ir sagatavots citādāk nekā dienu iepriekš junioru sacīkstēs.
"Būs, kur riepai aizķerties materiālā. Pa ārējo malu, es domāju, ka šodien būs vairāk apdzīšanu," pēc trases izpētes sacīja Ļebedevs. "Starts šeit ir galvenā vieta – jākoncentrējas ļoti... Atrast vietu, kur stāties, un špūri, no kuras aiziet. Ceru, ka būs labs laiks kvalifikācijā un būs man laba numuru izvēle, no kuriem celiņiem startēt."
Pēc kvalifikācijā uzrādītā apļa laika sportisti secīgi izvēlas sev vēlamās starta pozīcijas. Visiem priekšā ir starta izvēles karte, un ātri jāspēj izlemt, kādu starta vietu kombināciju izvēlēties vienlaikus visiem pieciem braucieniem.
"Protams, vajag visu informāciju, kas ir galvā no vakardienas un kvalifikācijas, analizēt. Kā treks un segums strādā," uzsvēra Ļebedevs. "Cerams, ka ceturtais numurs būs veiksmīgais un nesīs mani uz priekšu."
Mototrekā pirmā brauciena dalībnieki bija Macejs Janovskis, Leons Madsens, Danils Kolodinskis un Andžejs Ļebedevs.
Pavisam maz Ļebedevam pērn pietrūka Rīgā, lai tiktu pusfinālā. Cerības bija, ka šoreiz Andžejam nekas nepietrūks.
Ļebedeva sniegums Rīgā bija izcils līdz pat pusfinālam. Lai kādu ķiveri viņš vilktu, lai no kuras pozīcijas startētu pirmajos četros braucienos, daugavpilietis izcīnīja uzvaru. Piektajā braucienā viņš bija otrais un tobrīd atzina, ka viss iet labi, jo mocis strādā un galva arī.
Skatītāju rindās bija arī pasaules blakusvāģu čempionāta vicelīderi brāļi Lielbārži – viņi saskata, ka televīzijā spīdvejs nešķiet tik ātrs.
"Dzīvē izskatās tāds ātrums! Liekas, viņi brauc uz 110 vai 120 kilometriem stundā un ieiet līkumā – tas ir ļoti iespaidīgi," atzina blakusvāģu motokrosa meistari.
Spīdveja celiņā var paļauties tikai uz sevi un nedrīkst gaidīt konkurentu lēmumus.
"Jābrauc pa savu līniju, kas liekas visātrākā. Tad arī pretiniekam aiz tevis būs grūtāk saprast, kur brauksi," paskaidroja Ļebedevs. "Ja sāksi domāt par viņu trajektoriju, tevi noteikti apdzīs, jo tu noteikti kļūdīsies. Vajag braukt savu spīdveju, savu braucienu. Līdz šim man tas ir izdevies. Turēsim ručkā līdz galam."
Varens sastāvs bija Andžeja Ļebedeva pusfinālā – kopā ar viņu braucēji, kas ieņem pirmās trīs vietas pasaules čempionāta kopvērtējumā. Andžejs izvēlējas trešo reizi startēt no ārējās malas, bet šoreiz segums ārmalā pēc trases sagatavošanas bija citāds, un fināls palika neaizsniegts.
Rīgas posmā Ļebedevs finišēja 7. vietā, un pasaules čempionāta kopvērtējumā viņš ir desmitais.
"Ilgu laiku visu vakaru varējām priecāties par manām uzvarām, par uzvarētiem startiem un braucieniem arī, bet tā sistēma ir nežēlīga. Tikai viena kļūda, un tu esi ārpus fināla," rezumēja Ļebedevs. "Palicis maz laika, bet gribētos aizbraukt līdz finālam šajā sezonā un kārtējo sienu pārvarēt, jo pirmā siena bija tiekties un iekļūt pusfinālos. Tā ir pārvarēta. [Sasniegts] ceturtais pusfināls, un diezgan tuvu bija arī pagājušajā posmā pusfināls. Stāv vēl viena siena, kuru vajadzētu pārvarēt, un tie ir fināli."
Motosportista gaitās Andžejs ir pārliecinājies, ka spīdveju Latvijā mīl ne tikai Daugavpilī, bet arī Rīgā. Viņš cer uz augstākā līmeņa spīdveja braucēju izaugšanu mājās nākotnē.
"Tas patiešām ir grandiozs šovs, un aicinu visus – puikas, kas nodarbojaties ar motosportu – motokrosu, supermoto, vienalga ko, atnāciet pamēģiniet šo brīnišķīgo sporta veidu, apvienojiet ar savu sporta veidu," aicināja Ļebedevs. "Tas patiešām ir adrenalīna pilns, aizraujošs, arī nežēlīgs sporta veids tāpat kā jūsu motosporti un vispār sports. Jā, gribētos, lai sports augtu mūsu valstī un pēc manis arī kāds būtu."