F-1 sezona ieskrējusies: «Red Bull» komandai jaudīgs sākums septiņjūdžu zābakos

Pirmās formulas (F-1) pasaules čempionātā "Red Bull" komanda nav nometusi pērnās sezonas otrajā pusē uzņemtos apgriezienus un ir sākusi 2023.gada sezonu ar sešām uzvarām piecos posmos (ja pieskaita uzvaru sprinta sacīkstēs Baku). Tas nozīmē, ka čempionāta kopvērtējuma intriga pagaidām ir atkarīga no Serhio Peresa spējām, talanta un apņēmības pārspēt savu komandas biedru Maksu Verstapenu.

ĪSUMĀ:

  • "Red Bull" atrastie tehniskie risinājumi nodrošina komandai pamatīgu trumpi cīņā ar sāncenšiem
  • Sezonas līderim "Red Bull" pilotam Maksam Verstapenam nopietni jārēķinās ar komandas biedru Serhio Peresu
  • "Ferrari" progresē, bet nepietiekami līdzvērtīgai cīņai ar "Red Bull"
  • "Mercedes" visbeidzot atsakās no izvēlētā strupceļa aerodinamikas risinājumos
  • Fernando Alonso atkal piedzīvo renesansi, viņa pārstāvētā "Aston Martin" paveikusi brīnumu
  • F-1 izlīdzināšanas politika darbojas - komandu vidū vairs nav izteiktu pastarīšu

Serhio Peress pretojas

Pirmie pieci 2023.gada sezonas posmi ir apstiprinājuši skaudrākās pirmssezonas prognozes par "Red Bull" pārākumu, kas jau robežojas ar dominanti. Tieši Kristiana Hornera vadītā komanda ar Adrianu Ņūviju tehniskā departamenta priekšgalā ir spējusi visātrāk un gudrāk pielāgoties jaunajiem tehniskajiem noteikumiem un ground-effect ērai. Ironiskā kārtā, tieši konkurenti (visvairāk "Mercedes") pērn aģitēja par noteikumu izmaiņām un nepieciešamību pacelt grīdu par 15 milimetriem. Vairums komandu joprojām nav spējušas pielāgoties šīm it kā niecīgajām izmaiņām, kuras pilnībā ir izjaukušas aerodinamiskos procesus zem mašīnas grīdas. Tostarp

"Red Bull" ir izstrādājusi atjautīgu balstiekārtu, kas veiksmīgi kontrolē braukšanas augstumu visos ātrumos un nodrošina ļoti stabilu aerodinamisko platformu.

Tas ir lielais trumpis, kas ļauj Verstapenam un Peresam īpaši neraizēties par citu komandu pilotiem, kuriem jācīnās ar visai nervozām formulām virziena maiņas, bremzēšanas vai paātrinājuma brīdī. 

"Red Bull" komanda iekšējā cīņā pagaidām nav aizritējusi vienos vārtos, kā prognozēja daudzi eksperti un vismaz sezonas sākumā Peress ir spējis izrādīt solīdu pretestību Verstapenam. Jo īpaši ielu trasēs Džidā un Baku meksikānis bija divkārtējā čempiona līmenī un pat nedaudz virs viņa, ko apstiprināja ar trim uzvarām (viena no tām sprinta sacīkstēs Baku).

Taču ciniķi ir pārliecināti, ka tiklīdz F-1 čempionāta karuselis iegriezīsies tradicionālās trasēs ar ātriem līkumiem un plašām izskrejas zonām, Verstapena pārsvars ātri nosmacēs titula intrigu. Jau Maiami sacīkste deva nelielu ieskatu šajā scenārijā, jo, pat neskatoties uz pirmo starta pozīciju pēc Verstapena neveiksmes kvalifikācijā, Peress nespēja nosargāt līderpozīciju sacīkstē. Turklāt Verstapens pārspēja Peresu ar viņa paša ieročiem - spēju saglabāt riepu veiktspēju sacīkstē ilgākā laika nogrieznī.

"Ferrari" atpaliek

Pirms sezonas sākuma "Ferrari" izredzes atkal iesaistīties cīņā par titulu tika vērtētas piesardzīgi optimistiski: itāļi ziemā bija sakārtojuši jaudas agregāta izturības problēmas un līdz ar to atguvuši papildus jaudu, kas tik ļoti viņiem pietrūka pagājušās sezonas otrajā pusē. Taisnības labad jāsaka, ka "Ferrari" tiešām ir progresējuši un pat visai solīdi, taču neviens nebija gaidījis, ka "Red Bull" iekāps septiņjūdžu zābakos un tehniskajā attīstībā veiks tik lielu lēcienu.

Šarls Leklērs atkal ir uzņēmies "Ferrari" līdera lomu, kuru nedaudz atstāja novārtā pagājušās sezonas otrajā pusē,

kad cīņa par titulu bija beigusies un noturēt iepriekšējo motivāciju nebija viegli. Monegasks ik pa laikam arī atgādina par savām unikālajām spējām paveikt brīnumus vienā aplī, ko apliecina viņa iespaidīgais pole position (pirmā starta pozīcija) Baku ielu trasē ar lēnāku formulu. Tomēr šai monētai ir arī otra puse - cenšoties pacelt lēnāko "Ferrari" formulu "Red Bull" līmenī, Leklērs ir spiests braukt uz riska robežas un Maiami kvalifikācijā viņš pārkrita pāri šai iedomātai aizas malai.

"Mercedes" fiasko

Šī ir komanda, kas pēdējos 10 gados izcīnījusi astoņus Konstruktora kausus un tā pēkšņi nav zaudējusi spēju uzbūvēt labu sacīkšu mašīnu. Taču "Mercedes" izvēlētais tehniskās attīstības virziens, kas bija ļoti pārdrošs un ambiciozs, izrādījās strupceļš. Var saprast un piedot šādu sānsoli vienā sezonā, tomēr spītība un tehniskā departamenta lepnums, kas piespieda palikt pie šī nepiejaucējamā risinājuma arī otrajā jaunās tehniskās ēras sezonā, nav attaisnojams. Komandas boss Toto Volfs vairs neslēpj niknumu un komanda jau ir veikusi izmaiņas tehniskajā sastāvā, tomēr (atšķirībā no "Ferrari") nav atlaidusi nevienu darbinieku.

Pēc tik daudz gadiem "Mercedes" dominantes, nedomāju, ka rakstīšu šos vārdus, bet

mums visiem un F-1 ir vajadzīga konkurētspējīga "Mercedes" komanda.

Iedomājaties, kas notiktu katrā posmā un kā uzblīstu kopvērtējuma intriga, ja Luiss Hamiltons atkal varētu cīnīties par uzvarām un Džordžs Rasels beidzot darbos varētu pierādīt savu piederību F-1 pilotu augstākajai elitei.

Šobrīd "Mercedes" beidzot ir metuši kažoku uz otru pusi un atteikušies no iepriekšējās aerodinamikas filozofijas, kas nozīmē, ka nākamajā posmā Imolas trasē beidzot ieraudzīsim virziena maiņu - uzlabojumus, kuriem ir jāsāk ceļš uz panākumiem.

Priecē Fernando Alonso

Šīs sezonas pagaidām skaistākais stāsts ir zaļā krāsā. "Aston Martin" komanda pirms 12 mēnešiem bija bezcerīgā situācijā - bez punktiem un pēdējā vietā. Taču prātīgi lēmumi, gudri risinājumi, apjomīgi ieguldījumi un pareizie cilvēki īstajā vietās var paveikt brīnumus. Pēc F-1 standartiem tas tiešām ir brīnums -

"Aston Martin" ir uzlēkuši līdz otrai vietai un šobrīd ir stabilākais "Red Bull" konkurents (ja vispār tādi ir), izcīnot goda pjedestālus četrās no piecām gada pirmajām sacīkstēm.

Pats skaistākais šajā stāstā ir fakts, ka tieši pirms sezonas vienībai pievienojās lielmeistars Fernando Alonso, kurš, izskatās, beidzot ir trāpījis ar komandas izvēli un šobrīd piedzīvo otro (trešo, ceturto?) jaunību. Divkārtējā pasaules čempiona pienesums "Aston Martin" komandai šajā attīstības stadijā ir zelta vērtē. Spānim ir ne tikai pieredze, bet arī unikālās spējas izprast jebkuras sacīkšu mašīnas ierobežojumus, bet tai pašā laikā spēt tos apiet, pielāgoties un atnest labāko iespējamo rezultātu.

Visi pārējie cieši kopā

Jaunā F-1 noteikumu filozofija ir vērsta uz spēku izlīdzināšanu un iespējas nodrošināšanu - ja komanda ir palikusi pēdējā vietā kopvērtējumā, nākamajā sezonā tai ir iespēja vairāk strādāt pie aerodinamiskām inovācijām. Tas jau šogad sāk nest pirmos augļus, jo redzam, ka F-1 peletonā vairs nav izteiktu pastarīšu, kā tas bijis pēdējos vismaz 30 gadus.

Kvalifikācijā visi 20 piloti nereti spēj iebraukt vienā sekundē, kas iepriekš bija neiedomājami.

Arī šīs sezonas pirmajos piecos posmos jau visi 20 piloti ir pamanījušies vismaz pa vienai reizei izkļūt no pirmās kvalifikācijas kārtas. Tas viss nozīmē, ka cīņās par pēdējām punktu vietām un pozīcijām aiz pirmā desmita visu izšķir nianses: trases apstākļi, riepu stāvoklis vai trases konfigurācijas īpatnības. Taču pats nozīmīgākais, ka šādos apstākļos pilota spējas atrast lieku desmitdaļu vai pat simtdaļu aplī kļūst svarīgas, un tādejādi pilota talanta nozīme pieaug. Līdz ar to varam atrast dienas varoņus arī cīņās ārpus pirmā desmitnieka robežām.

F-1 viss ir relatīvs - ja nebūtu "Red Bull", mēs visi priecātos par "Ferrari" ātrumu, "Aston Martin" uzvarām, "Mercedes" pjedestāliem un pārējo sekotāju spēju būt cieši aiz līderiem. Taču

"Red Bull" ir un viņi visiem pārējiem liek izskatīties pēc amatieriem.

Lielo komandu "Ferrari" un "Mercedes" uzdevums atlikušajā sezonas daļā ir strauji sākt renesansi, lai reabilitētos savu līdzjutēju priekšā un dotu cerības čempionāta kopvērtējuma intrigai.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti