Sāpīgākais trieciens ir Paula Jonasa kritiens un smagā trauma aizvadītajā nedēļā Vācijas Lielās balvas otrā brauciena startā – latviešu braucējs starta burzmā pirmajā līkumā krita un lauza rokas augšdelmu, kā arī guva pleca traumu. Izskanējušas ziņas, ka ārsti Toičentāles trasē Vācijā nav rīkojušies atbilstoši procedūrām – nesagaidot rentgena uzņēmumus, ārsts, uzskatīdams, ka plecs izsists no vietas, ar spēku centies ievilkt Jonasa plecu atpakaļ locītavā, un, ļoti iespējams, tādējādi nodarījis lielāku kaitējumu sportista veselībai.
Ārsts Roberts Fūrmanis, kurš ir akreditēts darbam Starptautiskās motosporta federācijas (FIM) sacensībās un strādājis arī motokrosa posmos, sociālajos medijos aicināja organizāciju izmeklēt un vērtēt notikušo. Fūrmanis arī uzskata, ka par notikušo atbildība jāuzņemas ārstam, kurš veica medicīnisko manipulāciju, un sacensību galvenajam ārstam, kurš to atļāva darīt.
Jonass ar sociālās saziņas platformu starpniecību publicēja foto no slimnīcas, rakstot, ka tās bijušas divas sāpīgākās dienas viņa karjerā, bet motosportists sola atgriezties vēl stiprāks. Nedēļas vidū viņš jau bija ieradies savā mītnes vietā Beļģijā, kur Jonass dzīvo ikdienā, – sportists sarunā LSM.lv atklāja, ka ticies ar saviem ārstiem un veicis papildu izmeklējumus, lai lemtu par tālākajām procedūrām un ārstēšanas gaitu, tomēr spriest par atlabšanas termiņu pagaidām ir pāragri.
Piespiedu izkrišana no ierindas ir īpaši sāpīga, jo Jonass aizvada, iespējams, labāko sezonu MXGP klasē, kopš viņš 2019. gadā debitēja uz lielā 450 kubikcentimetru motocikla.
Ļoti sliktos laikapstākļos un dubļainā trasē Portugālē viņš beidzot izcīnīja pirmo uzvaru divu braucienu summā galvenajā klasē – iepriekšējais panākums bija vēl 2018. gadā, startējot MX2 klasē. Arī kopumā Jonass aizvadīja stabilu sezonu, demonstrējot labu tempu un regulāri iesaistoties cīņā par labāko trijnieku katrā atsevišķā braucienā. Kopvērtējumā tas viņam deva 5. vietu. Priekšā tikai četru rūpnīcu komandu līderi un kādreizējie MXGP pasaules čempioni – Horhe Prado ar "GasGas", Tims Gajsers ar "Honda", Džefrijs Hērlingss ar "KTM" un Romēns Fevre ar "Kawasaki".
Jonass nebrauc ar "Honda" rūpnīcas komandu motociklu, bet gan ar privātās komandas spēkratu. Rūpnīcu komandu tehnika pilotiem tomēr sniedz zināmas priekšrocības. Jonass aizvadīto starpsezonu pavadīja, strādājot kopā ar leģendāro Stefanu Evertsu un viņa dēlu Liamu, kas acīmredzami atmaksājās trasē, savukārt kritiens startā ir nelaimes gadījums, kas var atgadīties jebkuram.
Latvija gan nepaliks bez pārstāvniecības prestižākajā pasaules čempionāta klasē – dalību ir apstiprinājis Tomass Šileika un jaunais Uldis Freibergs – slavenā latviešu braucēja Laura Freiberga dēls.
Ja Šileikam ir pasaules čempionāta sacensību pieredze arī 2024. gadā, tad Freibergu gaida debija. Šileika jau pērn startēja Ķegumā, ieņemot 21. vietu summā, bet šogad viņš piedalījās Sardīnijas Lielās balvas izcīņā, abos braucienos izstājoties.
"Ja reiz ir tāda iespēja startēt, tad šāda iespēja startēt Latvijas fanu priekšā, protams, ir jāizmanto. Esmu nobraucis pāris treniņus Ķegumā, bet tagad sezona rit pilnā sparā, katru nedēļu ir kādas sacensības, kurās startēju. Nekas tāds pārāk īpašs gatavots nav, bet eju līdzi ritmam un jūtos diezgan labi sagatavojies. Cerams, ka būs arī labi rezultāti," sacīja Šileika. "Tā nav mana mīļāka trase, un segums īsti nav man parocīgs, jo pa virsu ir tāda smilšu kārtiņa, bet apakšā ir diezgan ciets, kas izveido tādas asas bedres, bet trase visiem vienāda. Kādam patīk vairāk, kādam mazāk. Noteikti gribētu dabūt kādu punktu. Pagājušogad man tas izdevās, šogad arī būtu labi to izdarīt, tas būtu mazais mērķis šajās sacensībās."
Debiju pasaules čempionātā tikmēr piedzīvos Freibergs, kurš sākotnēji nemaz nebija plānojis startēt šajās sacensībās.
"Sezonas sākumā pavisam noteikti nebija plānots braukt Ķegumā pasaules čempionātā. Pirmo gadu esmu šajā lielajā MX1 klasē, un sāka parādīties negaidīti labi rezultāti, tad tētis un komanda izteica piedāvājumu piedalīties," par savu ceļu uz Ķeguma posmu stāstīja Freibergs, piebilstot, ka ar lielo 450 kubikcentimetru motociklu viņš jau savā pirmajā pilnajā sezonā jūtas ļoti labi. "Kā motokrosa braucējs esmu ļoti liela auguma, arī svara ziņā esmu smagāks nekā vidējais šī sporta veida braucējs, tāpēc, jo lielāka jauda, jo vieglāk braukt. Varu izpildīt visas braukšanas tehniskās lietas daudz efektīvāk, jo, braucot ar mazo moci, bija problēmas un tas nebija pietiekami spēcīgs. Tagad nekas no tā nav, varu brīvi darboties un man nav jācīnās ar moci," braukšanu ar lielās kubatūras motokrosa motociklu paskaidroja Freibergs.
"Tētis, protams, ir devis daudz padomu – ej, brauc bez stresa. Man šajā ziņā nav, no kā baidīties un uztraukties. Iešu, braukšu, iegūšu jaunu pieredzi un braukšu kopā ar džekiem, kurus bieži skatos televīzijā. Es neko nevaru zaudēt, varu tikai un vienīgi daudz iegūt," norādīja jaunais braucējs, kurš Ķeguma trasi formāli nevar saukt par māju trasi.
Freibergs ikdienā dzīvo Liepājas pusē un "Zelta zirgā" braukt izdodas reti, tomēr posms ir Latvijā, tādēļ tā, protams, uzskatāma par māju trasi.
Latvijai pārstāvniecība arī Eiropas čempionāta klasēs – tur startēs Kārlis Alberts Reišulis, Mairis Pumpurs, Markuss Kokins un Roberts Lūsis. Vislabāk no šiem braucējiem veicies Reišulim, kurš kopvērtējumā ieņem 8. vietu. Tiesa, tā neatbilst viņa patiesajām spējām un ātrumam, proti, latviešu braucēju šosezon vajā nestabilitāte – ja viens brauciens ir labs, tad otrs ir neveiksmīgs paša kļūdu vai tehnisku ķibeļu dēļ. Savos labajos braucienos Reišulis spējīgs cīnīties par vietu trijniekā. Par pagalam neveiksmīgu sezonu šo gadu var saukt viņa jaunākajam brālim Jānim Mārtiņam, kurš šosezon aizvadīja pirmo pilno sezonu ar 250 kubikcentimetru motociklu, iegūstot 4. vietu pirmajā posmā Spānijā, tomēr viņš iedzīvojies ceļgala krustenisko saišu plīsumā un atgriešanās uz motocikla plānota tikai oktobrī, sākot gatavošanos nākamajam gadam.
Eiropas čempionāta 125 kubikcentimetru klasē uz starta izies Markuss Ozoliņš, kurš pēc pieciem Eiropas čempionāta posmiem ieņem 9. vietu. Startēs arī Raivo Laicāns, Alberts Knapšis, Tomass Šaicāns, Jēkabs Kubuliņš un Ralfs Spila.
Sacensības "Zelta zirga" trasē Ķegumā sāksies sestdien ar treniņiem un kvalifikāciju pasaules čempionāta braucējiem, savukārt Eiropas čempionātā jau būs arī pirmais sacensību brauciens. Izšķirošie notikumi, kā allaž, svētdien, kad risināsies abi sacensību braucieni pasaules čempionātā gan MXGP, gan MX2 klasēs.