Sporta studija

Sporta studija

Sporta studija

Motokrosists Jonass pēc smaga sezonas sākuma nezaudē cerības uz labu turpinājumu

Uz brāļiem Reišuļiem motokrosā aci met spēcīgākās komandas

Ar otro vietu nepietiek. Jānis Reišulis 15 gadu vecumā par sevi liek runāt motokrosa pasaulei

Ķegumā jau 14. reizi risinājās pasaules čempionāta posms motokrosā, kur pašmāju līdzjutēju lielākā uzmanība šoreiz bija Eiropas čempionāta sacīkstēm, jo Latviju pārstāvēja jaunie un perspektīvie brāļi Jānis un Kārlis Reišuļi. Jānis ir tikko 15 gadus vecs un kopvērtējuma līderis 125 kubikcentimetru klasē Eiropas ieskaitē. Līdz startam augstākajā motokrosa līmenī MXGP klasē vēl vairāki gadi jāpagaida, bet sacensību pirmajā līmenī Jānis sevi ir pieteicis ļoti skaļi. 

Jānis ir noslēdzis līgumu uz vairākiem gadiem ar "MJC Yamaha" un jau droši jūtas ne tikai savā komandā, bet visā "Yamaha" sistēmā, Latvijas Televīzijas "Sporta studijai" pastāstīja Jāņa un Kārļa tētis Kaspars Reišulis. Trasē Jānis nebūt nelīdzinās sev pašam ārpus sacensībām.

"Ārpus trases viņu nevar pazīt. Pat neliekas, ka viņš var gāzi uzdot," pastāstīja jaunā motosportista tēvs. "Konkurentiem arī ir ļoti grūti. Kad pie starta viņš pieiet, viņi nezina, uz viņa seju skatoties, nevar pateikt, vai viņš ir uztraucies, vai nav uztraucies, vai viņš ir pārliecināts tajā mirklī par sevi. Viņš ir tāds, kā angliski saka, pokerfeiss."

"MJC Yamaha" vadītājs Luiks Lefolls uzsvēra, ka nav visas "Yamaha" boss, bet viņš droši apgalvo, ka brāļi Reišuļi ir komandas nākotne. "Abi puikas ir mūsu nākotne," uzsvēra Lefolls. 

Motokrosa treneris Roberts Justs saskata, ka

savā vecumā Jānis ir izteikts līderis Eiropā.

"Amerikā vēl ir viens tāda paša vecuma diezgan jaudīgs džeks, bet tā viņš [Jānis] ir izteikts līderis savā vecumā savā klasē," pastāstīja Justs. "Komandas vidē džeki vēl nesaprot, kādā omā Jānis ir, jo vienmēr vienāda sejas izteiksme un neko daudz nerunā. Ja nevar redzēt ārpus trases, tad, trasē iebraucot, uzreiz var pateikt, kādas ir viņa emocijas."

Pašlaik spēcīgākais Latvijas motokrosa braucējs Pauls Jonass prognozē lielu interesi par Jāni visā motokrosa pasaulē.

"Es domāju, ka ne tikai "Yamaha" skatās uz viņu, bet arī no citu krāsu komandām uz viņu skatās no malas un vēro," sacīja komandu "Standing Construct Honda" pārstāvošais Jonass. "Šobrīd viņi ļoti labi strādā, un galvenais, turpināt to darīt, nelekt pārāk ātri uz priekšu, iet soli pa solim, un viss būs kārtībā."

Motokrosa aprindās Jānim piedēvē "slepkavas instinktu", jo pat pēc slikta starta viņš trasē visus pretiniekus pa vienam noēd vienu pēc otra.

Pirms starta Ķegumā treneris Justs atgādināja Jānim svarīgākās lietas cīņā gan ar trasi, gan konkurentiem.

"Atceries, tur, kur uzarts, tur tās vecās bedres no vakardienas ir palikušas. Tur, kur uzarts, tur pirmajā aplī nebrauc tik atbrīvoti, lai tev neiesūc [motocikla] priekšu iekšā. Sestā barjera riktīgi laba izskatās. Tur, kur traktors ir braucis, redzi, ir tumšāks vai tāds līdzenāks kā šeit, ja? Un sestajā, redzi, tur, kur ir tāds noblietējies, novilkts spīdīgs. Koncentrējies tikai uz savu braukšanu, uz saviem laikiem. Lai ir tīras trajektorijas, lai nav atgāšanās, tikai tīri uz savu braukšanu," sacīja Justs.

Otrā brauciena starts Jānim neizdevās, bet vēlāk trasē viņš jau ieskrējās.

Pakāpjoties uz trešo pozīciju, Jānim priekšā bija brīva trase, un drīz vien viņš jau brauca otrajā pozīcijā. Tomēr Jāņa komandā saskatīja, ka braucējam sāk trūkt spēka, un bažījās, lai viņš nesākt braukt pārgalvīgi. 

Jānis Reišulis (pa labi) ar treneri Robertu Justu
Jānis Reišulis (pa labi) ar treneri Robertu Justu

"Varbūt uz 110% brauc tos pirmos apļus. Tas nenozīmē, ka viņam apļa laikiem jābūt labākajiem, ja brauc uz 110%," paskaidroja treneris Justs. "Līdz ar to pieļauj kļūdas vairāk, un, tikko pieļauj kļūdas, tu brauc saspringtāk, mēģini moci noturēt ar rokām, nevis brauc plūstoši."

Finišu Jānis sasniedza otrajā vietā, un otrais bija arī divu braucienu summā.

Treneris saskata, ka šoreiz Jāņa rezultātu ietekmēja arī stress, bet uzteica braucēju par izturēšanu līdz galam. Jānis ar savu veikumu gan nebija apmierināts un atzina, ka, iespējams, pārāk daudz centies.

"Man aplis nepagāja, kad rokas vairs nevarēju noturēt. Bija daudz kļūdu, par daudz skatījos atpakaļ, ātri piekusu," atzina Jānis Reišulis. "Es zinu, ka varēju daudz, daudz labāk, bet es šo, protams, uzlabošu nākošajās sacensībās.

Savukārt Jonass atzina, ka

no Jāņa pašreizējā līmenī tiek gaidītas uzvaras, un arī pats braucējs sev izvirzījis augstākos mērķus.

"Var jau redzēt – viņš nav uz augstākā pjedestāla pakāpiena un nav priecīgs," sacīja Jonass. "Protams, tajā līmenī 125niekos ir jāuzvar, un visi no viņa to arī sagaida. Es domāju, ka viņš pats to sagaida, un, ja tas neizdodas, tad ir, kā ir."

"MJC Yamaha" vadītājs Lefolls gan uzsver, ka Jānis ir jauns un viņam ir jāsaprot, ka nav iespējams uzvarēt katrā braucienā un katrās sacīkstēs.

"Viņam jāiemācās arī tas, bet es viņa sejā un acīs redzu, ko viņš nerāda publikai. Redzēju, ka viņš ir sarūgtināts," teica Lefolls.

Treneris Justs uzsver, ka Jānim tagad jāmācās braukt konkurentiem pa priekšu.

"Ja gribi kļūt par čempionu, nepietiek ar to, ka esi ātrākais trasē. Tev ir jābūt stabilam, jābūt ar vēsu prātu," uzsvēra Justs. "Tev jāsaprot, kurā brīdī tu vari braukt ātrāk, kurā brīdī ir jāpiekāpjas un jāpieņem otrā, trešā vai ceturtā vieta. Tas ir pats grūtākais šajā vecumā, saprast, kurā brīdī varu nedaudz atlaist vai kurā brīdī man ir jāmauc līdz galam."

Brāļu Reišuļu tēvs Kaspars novērojis, ka Jānim jau bērnībā visu laiku bija jābūt pirmajam jebkurā jomā.

"Mājās mēs ejam pa trepēm, kad viņš maziņš bija, viņam pirmajam jābūt, viņš izies visiem cauri un ies pirmais uz leju," pastāstīja Kaspars Reišulis. "Tā viņam tāda īpašība ir, ka viņš grib būt pirmais visu laiku. Sportā tā noder. Varbūt citur nenoder, bet sportā noder."

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti