Kultūras ziņas

Viktors Freibergs saņem Soduma balvu

Kultūras ziņas

Romana Korovina pelēkzaļā pasaule

Darbu sāk virtuāls teātra kritiķu klubs

Virtuāls teātra kritiķu klubs – plaisa starp kritiķi un aktieri mazinās

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 3 gadiem.

Ļaujoties eksperimentiem, jaunajiem apstākļiem pielāgojas ne tikai teātri, koncertvietas un mākslinieki, bet arī to darbu profesionālie vērtētāji – kritiķi. Teātra vietnes Kroders.lv paspārnē darbību sācis virtuālais “Kritiķu klubs” jeb ''KuKū''. Eksperimenta autores ir četras draudzenes, teātra kritiķes, nesen aizsaulē aizgājušās Silvijas Radzobes audzēknes.

''KuKū'' jeb “Kritiķu klubs” sākotnēji bija domāts kā joks, bet nu par Latvijā nebijušo teātra kritiķu virtuālo projektu pavisam nopietni ziņo valsts vadošie mediji. Iedvesmojoties no režisora Elmāra Seņkova tiešsaistes iestudējuma “Irānas konference”, vietnes Kroders.lv paspārnē tapusi eksperimentāla kritikas forma, kas tāpat kā izrāde norit “Zoom” platformā.

Teātra kritiķe Ērika Zirne stāsta: “Mēs, četras meitenes, Lauma Mellēna-Bartkeviča, Ieva Rodiņa, Vēsma Lēvalde un es, kopā mācījāmies Latvijas UniversitātesU Filoloģijas fakultātē doktorantūrā un laika gaitā kļuvām arī par kolēģēm un beigu beigās arī labām draudzenēm. Un bieži vien bija tā, ka mēs braucām uz dažādām konferencēm, kas saistītas ar teātri, un skatījāmies daudzas izrādes, un mūsu kopā būšanas sastāvdaļa bija diskusijas par šīm izrādēm. Tad, kad nevarēja fiziski satikties, tad vienā vakarā mēs izdomājām virtuāli “Zoom” aplikācijā sakontaktēties. Izrāde bija ļoti laba, diskusijas panesās tādas, bija tik interesanti klausīties, ko mēs viena otrai sakām, ka Vēsma puspajokam teica tā – meitenes, bet varbūt uztaisām savu virtuālo kritiķu klubiņu. Tā kā izklausās ne pārāk – mēs to nodēvējām par “ku-kū”, kas, manuprāt, lieliski ataino arī pašreizējo situāciju Latvijā un arī visā pasaulē.

Ja teātris var būt virtuāls, kāpēc gan nevarētu būt kritika tieši tāda.

Ir tā, ka, šādi analizējot izrādes, tā plaisa starp aktieri mazliet mazinās. Kritiķis ļoti pietuvojas aktierim.”

Kritiķe skaidro: “Šis ir tāds interesants gadījums, kad tu vari iejusties aktiera tēlā. Un tas pilnīgi nav tā, kā aizej uz izrādi, ērti, savā komforta zonā apsēdies, paņem varbūt pirms tam vīnu, iesēdies mīkstā krēslā un tu esi vērtētājs. Man ļoti patīk tas, ka tas bija dabīgi un tas nebija montēts.

Un daudzi cilvēki atzīmē to, ka tas ir ļoti labi, ka tas ir dzīvs izpildījums.”

Kritiķes sola eksperimentus turpināt un uzskata, ka šai kritikas formai ir bezgalīgas variāciju iespējas – sarunai var pieaicināt citus kolēģus vai turpat visu teātri. Kritiķu pirmais, vairāk nekā pusstundu garais ekspresvērtējums par Elmāra Seņkova izrādi lūkojams vietnē ''kroders.lv''. Līdzīgā veidā varētu tapt recenzijas Lauras Grozas-Ķiberes monoizrādei “Trojas ķēve”, un kritiķes gaida, kad turpat, “Zoom”, būs skatāma režisora Vladislava Nastavševa tiešsaistes izrāde “Melnraksts”.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti