Kultūra

Maijas Rezenbergas zīmējumi ir lakoniski, asprātīgi un daži raisa arī sirsnīgu smaidu

Kultūra

Alvis Hermanis Jaunajā Rīgas teātrī iestudē izrādi "Vēlā mīla"

Rīgas Krievu teātrī tapis iestudējums "Chanel nr.1"par Koko Šaneles dzīvi

Viņu izveidoja neveiksmes un zaudējumi. Koko Šaneles noslēpumi izrādē «Chanel nr.1»

Nevis viegla un nodrošināta dzīve, bet neveiksmes un zaudējumi viņu izveidoja par neatkārtojami spilgtu personību, kas radīja apvērsumu modes pasaulē, un tā ir Koko Šanele. Par viņu ir daudz zināmā un daudz nezināmā, viņu apvij leģendas un noslēpumi, un kādu daļu no tiem šķetina arī jaunais iestudējums Rīgas Krievu teātrī "Chanel nr.1", kam piektdien būs pirmizrāde.

Izrāde sākas ar epizodi, kad Koko Šanelei ir jau 70 gadu. Viņa atgriežas no trimdas un parāda savu jauno kolekciju, ko publika izsvilpj.

Arī šoreiz Koko Šanele nepadodas. Kā atbildi uz žultaino kritiku viņa rada savu slaveno kostīmu, kas vēl aizvien saistās ar viņas vārdu un nevainojamo stilu.

Dažādos dzīves posmos Koko Šaneli izrādē atveido divas aktrises - Natālija Ščeglova un Irina Stepanova. Izrāde izseko visai modes ikonas dzīvei - no brīža, kad tēvs viņu mazu un izmisušu atstāja bērnunamā, līdz augstākajām slavas virsotnēm, kad viņa kļuva par visu pielūgtu modes mākslinieci.

Uzzinām, kā viņa ieguva vārdu Koko, kāds traģisks viņas dzīves notikums uzdāvināja viņai ideju par mazo, melno vakarkleitu un kā tapa viņas slavenās smaržas.

"Kad dziļāk iepazinām viņas biogrāfiju, sapratām, ka tā vienkārši ir nepieciešama cilvēkiem," izrādes ideju pamato režisors Vadims Grosmans.

"Mūsu izrāde ir kā optimisma deva cilvēkiem, kuri vēlas būt laimīgi, neskatoties uz to, kas notiek – tu vari būt vientuļš, tu vari būt neievērots, bet, ja tu dedzīgi vēlies kaut ko sasniegt, tev ir visas iespējas to izdarīt. Viņa ar savu dzīvi to pierādīja. Daudz kas viņas dzīvē ir arī noslēpumā tīts, bet ļoti gribas šo noslēpumu uzminēt, un ļoti gribas ticēt viņas biogrāfijai, kas ir tik līdzīga pasakai.

Viņa savas gaitas sāka laikā, kad sieviete, kas strādā kādā profesijā, vispār neskaitījās cilvēks. Sievietes uzdevums bija dzemdēt bērnus un darīt laimīgu vīru.

Toreiz uz modes pasaules skatuves bija vieni vienīgi vīrieši, modes karaļi, bet viņai izdevās šo kārtību mainīt," stāsta režisors.

Koko Šaneles personībā ir ļoti daudz krasu pretrunu. Arī viņas dzīvē spožas uzvaras mijas ar smagiem zaudējumiem, bet Šanele spēj tikt tiem pāri. Tam viņu rūdījusi jau kāda agrā bērnībā piedzīvota nodevība.

Aktrise Irina Stepanova atzīst, ka tieši šī skaudrā šķautne Šaneles biogrāfijā viņai palīdzējusi labāk saprast šo ārkārtīgi spēcīgo personību.

"Man šķiet, ka tā ir ļoti svarīga detaļa, ko nedrīkstēja palaist garām, proti, mēs ar režisoru centāmies saglabāt dziļo sāpi, kas tika iesēta viņas psihē jau agrā bērnībā. Tēvs viņu pameta bērnunamā. Viņa gaidīja viņu visu dzīvi, arī jau pieaugušā vecumā, bet viņš neatgriezās. Šī nodevība un bailes vēlreiz ko līdzīgu pārdzīvot viņu pavadīja visu mūžu. Šī šķautne man šķita ļoti interesanta, jo tieši tā viņu padarīja stipru. Viņa baidījās tikt pamesta, būt nevajadzīga, tāpēc viņa gribēja būt situēta un neatkarīga – lai nebūtu ne finansiāli, ne psiholoģiski no kāda atkarīga," stāsta aktrise

Kostīmu konsultants izrādei bijis pazīstamais modes vēsturnieks Aleksandrs Vasiļjevs, bet scenogrāfiju veidojusi Modes muzeja vadītāja Nataļja Muzičkina.

"Viņas raksturam, man šķiet, labi atbilst tāda atturīga krāsu gamma. Viņa, protams, veidoja lietas dažādās krāsās, bet tomēr viņas raksturs – tāds ass, spēcīgs – un viss viņas tēls vairāk saistās ar balti melno krāsu gammu. Viņas dzīve arī ir pārpilna drāmām, pacēlumiem, kritumiem. Mēs centāmies šo balti melno krāsu gammu saglabāt arī izrādes vizuālajā noformējumā," skaidro Muzičkina.

Aktrise Irina Stepanova stāsta, ka pašā iestudēšanas procesā Koko Šaneles personība bijusi arī iemesls karstām diskusijām par mūsdienu aktualitātēm.

"Ziniet, es jums teikšu tā... Mēģinājumu procesā mums bija ļoti lieli strīdi, jo mūsu teātra vīrieši centās aizstāvēt uzskatu, ka vīrietim un sievietei tomēr katram ir sava loma un ka mūsdienu sievietēm nenāktos par ļaunu nedaudz nolaisties no saviem augstumiem uz zemes un būt maigākām un sievišķīgākām. Nu, vienkārši būt sievietēm.

Mēs, sievietes, strīdējāmies viņiem pretī, bet es neliegšos, ka arī mani tomēr mulsina šī mūsdienām raksturīgā dzimumu lomu sajaukšanās, ka sievietes dažkārt jau kļūst gandrīz kā vīrieši un vīrieši kā sievietes.

Jā, arī par šādu aspektu provocē domāt izrāde par Koko Šaneli.

Vēl viens interesants fakts. Koko Šanele daudz ko ieviesa, vadoties pēc savām personiskajām sajūtām. Viņai korsetē bija ļoti neērti, un viņa pārmainīja sieviešu ģērbšanās stilu visā pasaulē. Iedomājieties, ja mums vēl līdz pat šim laikam vajadzētu staigāt korsetēs!? Tas būtu reāli, ja vien nebūtu Koko Šaneles… Bet tagad mēs biksēs, un ir taču tik ļoti ērti, vai ne?" saka aktrise.

Sadarbībā ar Modes muzeju tapusī izrāde "Chanel nr.1" Rīgas Krievu teātrī pirmizrādi piedzīvos piektdien, 6. septembrī, līdzās divām aktrisēm Irinai Stepanovai un Natālijai Ščeglovai visas vīriešu lomas tajā atveido Nikolajs Šestaks.

Izrādes pamatā ir Igora Jakimova dramaturģiskais materiāls.

Teātris un deja
Kultūra
Jaunākie
Interesanti