Panorāma

Briti apsver papildu karaspēka izvietošanu Austrumeiropā

Panorāma

Depozīta sistēma – ko no tās varam gaidīt?

Dailes teātra izrādē uz skatuves zirgs

Topošai Dailes teātra izrādei aktiermeistarībā «iedresē» zirgu

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem un 8 mēnešiem.

Dailes teātris šajā sezonā turpina pārsteigt savus skatītājus. Jau šobrīd teātrī norisinās darbs pie Viestura Kairiša jaunākā darba - muzikālas kostīmizrādes “Farinelli un karalis”. Klēras van Kampenas luga ir stāsts par Spānijas karali Filipu piekto, kurš savā valdīšanas laikā kļuva slavens ar vēlmi neredzēt un nedzirdēt to, kas patiesībā notika ar valsti. Un izrādē kopā ar teātra aktieriem darbosies arī zirgs, kurš darbam uz skatuves "tiek trenēts" teātra telpās. 

Stāsta epicentrā ir baroka laikmeta ietekmīgākais monarhs, kura prāts ir aptumšošanās robežas - tajā valda greizsirdība, paranoja un depresija.

"Tas ir īsts, patiess stāsts, tas ir par mūzikas terapijas pirmsākumiem. Viņa sieva uzaicināja šo pasaulē visslavenāko tā laika, nezinu, Maiklu Džeksonu – Farinelli dziedāt viņam vienam, cerībā, ka tas varētu viņu dziedēt," stāsta izrādes režisors Viesturs Kairišs. 

Izrādē saplūst gan dramatiskais, gan mūzikas teātris, kā arī būs dzirdama baroka laika mūzika autentiskā izpildījumā.

Kopā ar aktieriem mēģinājumu procesu uzsācis arī kāds gana neparasts tēls – zirgs, kurš izrādē simbolizēs karaļa nesavaldīto prātu.

"Tā ir tāda metafora, kas bieži izriet no lugas– šis satrakojies zirgs, kas nomierinās karaļa galvā, kad sāk skanēt šī dievišķīgā mūzika," turpina režisors.

Zirgs ir lielizmēra marionete, kas veidota no vieglas formas putu materiāla. To veidojis Dienvidāfrikas mākslinieks Rodžers Titlijs.

"Marionetes iekšpusē ir divi aktieri, kas vada zirga kājas, un dzīvnieka ārpusē ir vēl viens cilvēks vai izrādes aktieris, kas ir piesaistīts zirga galvai un pat spēj kustināt tā ausis," atklāj "Roger Titley’s Creatures" kustību mākslinieks Džeimss Tomsons.

Kustību mākslinieks aktierus apmācījis veselu nedēļu un atzīst, ka liela priekšrocība šai sadarbībai bija tā, ka viņi jau pārzinājuši darbu ar marionetēm un ļoti labi zināja, kas darāms.

"Marionetei ir nepārtraukti jācīnās, lai tā uz skatuves būtu dzīva. Tiklīdz tā pārstāj kustēties, tā arī mirst. Tāpēc šis darbs prasa lielu koncentrēšanos un komandas darbu, lai zirgs nepārtraukti elpotu, kustētos un būtu dzīvs," norāda Tomsons.

Viesturam Kairišam šī jau būs trešā izrāde, kurā režisors iekļāvis arī marionetes.

Savukārt Ģirtam Ķesterim šī sadarbība ar zirgu ir jauns izaicinājums. Aktieris stāsta, ka no zirgiem viņam ir bail jau kopš bērnības, kad viņa mamma bija nolēmusi aktieri pievērst jāšanas sportam.

"Mani uzlika zirga mugurā un faktiski viņš jau negaidīja komandas. Viņš jau jūt, ka tas nedrošais puisītis, kas tur augšā sedlos sēž, nav īpaši tāds, kuru vajadzētu respektēt. Un viņš nesās pāri šķēršļiem. Es tikai atceros, ka es ieķēros vienā tajā šķērslī un zirgs aizgāja pa gaisu, es tostarp pa gaisu. Skatoties uz šo zirgu, acīmredzot, daudz nekaitīgāka sajūta," stāsta aktieris. 

Izrādes pirmizrāde ir plānota maijā. Un aktieris Ģirts Ķesteris vērtē, ka tā nebūt nebūs klasiska vēsturiskā drāma.

"Tas sastāv no vairākiem maziņiem stāstiņiem, kur centrā, protams, ir šī te mīlestība attiecībā pret sievu, nespēšana, negribēšana darīt to, kas būtu jādara, teiksim, vadīt valsti, bet nodarboties ar pilnīgi citām lietām un klausīties, sadzirdēt zvaigznes runājam," saka Ķesteris.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti