Topošā teātra sezona: Jauni nosaukumi, režisori un dramaturgi

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 10 gadiem.

Pēc īsa vasaras pārtraukuma straujiem soļiem tuvojas Latvijas teātru jaunā sezona. Spriežot pēc teātru jaunās sezonas plāniem, jaunie režisori šajā sezonā sevi pieteiks arvien skaļāk. Lai gan visi teātri savas kārtis vēl nav atklājuši, jau tagad var secināt, ka repertuārs būs ļoti daudzveidīgs - gan pasaules klasika, gan spilgta mūsdienu dramaturģija un jaunu formu meklējumi. Eksperti sezonas piedāvājumā īpaši izceļ plašo mazāk zināmu lugu klāstu, tomēr secina, ka jaunu latviešu autoru darbu teātros šogad būs pamaz.

Lielākā daļa teātru durvis vērs septembrī, taču Valmieras teātris jau nodevis skatītāju vērtējumam pirmo jauniestudējumu. Šonedēļ pirmizrādi piedzīvoja Reiņa Suhanova režijas diplomdarbs „Taureņi ir brīvi”.

Nacionālajā teātrī aktieri Ivars Puga un Ivars Kļavinskis aktīvi strādā pie Jevgēņija Griškoveca lugas „Satisfakcija”, ar ko teātra režijā debitēs Dāvis Auškāps. Tā būs viena no trim pirmizrādēm, ar ko teātris 12.septembrī atklās jauno sezonu. Pirmizrāžu skaits Nacionālajā teātrī šosezon solās būt visiespaidīgākais - 15, tālu neatpaliek arī Leļļu, Dailes un Valmieras teātris. Jauniestudējumi, protams, neizpaliks arī Jaunā Rīgas teātra, Liepājas, Daugavpils un Rīgas Krievu drāmas teātra afišās. Ar jaunumiem intriģē arī nevalstiskie teātri.

Netrūks maz dzirdētu nosaukumu

Arī šosezon teātru repertuārā būs labi zināmi klasikas darbi. Starp tiem var minēt Tenesija Viljamsa „Ilgu tramvaju” Jaunajā Rīgas teātrī un „Stikla zvērnīcu” Valmierā, Maksima Gorkija „Vasarniekus” Krievu drāmā, Šekspīra „Ričardu III” Dailē, Antona Čehova „Kaiju” Daugavpilī, Ļeva Tolstoja „Tumsības varu” Jaunajā Rīgas teātrī un citus.

Tomēr teātru repertuārā šosezon ir arī krietni daudz plašam teātra mīļu lokam mazāk zināmu autoru.

Kā atzīmē teātra kritiķes Līga Ulberte un Zane Radzobe, tieši tāpēc šī sezona Latvijas teātros solās būt ļoti aizraujoša. „Patīkami ir tas, ka var redzēt – režisori pašlaik izvēlas materiālu nevis pēc tā, vai tās ir skaļas lugas. Šobrīd liekas, ka režisori ir vairāk padomājuši par to, ko tieši viņi grib caur šīm lugām un materiāliem teikt,” atzīmē Radzobe. Arī Ulberte vērš uzmanību uz mazāk zināmiem darbiem: „Tā ir viena no problēmām latviešu teātrī jau ilgus gadus, ka nosaukumi atkārtojas. Un tas ir droši vien labi, ka parādās jauni nosaukumi, nezināmi. Ne vienmēr tas garantē veiksmi, bet tas vismaz piedāvā kaut kādu atšķirīgu skatījumu.”

Kā norāda Zane Radzobe, teātru jaunās sezonas repertuārā vairs neredz vulgāru izklaidi, kas bija stipri izteikta teātriem naudas ziņā grūtākajos gados. Izklaide gan neizpaliks - piemēram, Nacionālais teātris arī šogad plāno politisko saržu „Žurkas” stilā un kases gabala „Latgola.lv” turpinājumu. Valmierā pie skatītājiem atkal nonāks kādreiz populārā dziesmu spēle „Meldermeitiņa”, Rīgas Krievu teātrī populāro Miro Gavrana „Viss par sievietēm” papildinās tā paša autora luga „Viss par vīriešiem”. Bet Daugavpilī pie skatītājiem nonāks dejas izrāde „Kazanova”.

Mazāka interese par pašmāju klasiku

Ināras Sluckas iestudētā izrāde „…bagātā kundze…” pēc Andreja Upīša darba motīviem būs viens no salīdzinoši nedaudziem latviešu literatūras jauniestudējumiem gan Nacionālajā teātrī, gan uz Latvijas teātru skatuvēm vispār. To, ka latviešu dramaturģijas nākamajā sezonā teātros būs maz, atzīmē gan teātra kritiķes, gan paši teātru vadītāji.

Kā atzīst Valmieras teātra direktore Evita Sniedze, pēc nesen piedzīvotā Rūdolfa Blaumaņa darbu iestudējumu uzplaukuma pašlaik režisoriem interese par pašmāju autoru iestudēšanu ir gājusi mazumā. „Ja kāds režisors grib latviešu darbu, tad tas gandrīz vienmēr tiek realizēt. Šobrīd viņus kaut kādā mērā tas neinteresē. Viņi nav atraduši vai viņus neuzrunā ideja, vai nav atraduši adekvātu izpausmi tam, ko viņi iedomājušies, kā vajag runāt par pasauli,” skaidro Sniedze.

Līdzīgi situāciju ar latviešu dramaturģiju vērtē arī Liepājas teātra direktors Herberts Laukšteins: „Nav man tāds uzdevums un es pie tā arī neturos, ka noteikti jāstudē latviešu dramaturģija, jo tā nav nemaz tik bagāta. Ir pasaules dramaturģija, starp kurām ir arī latviešu. Katru sezonu ir kāds latviešu dramaturģiju darbs.”

Sevi piesaka jaunie dramaturgi

Lai gan latviešu klasikas jauniestudējumu būs maz, sevi repertuāra teātros pieteiks jaunie dramaturgi - Agneses Rutkēvičas lugu „Dzīvnieks” Jaunajā Rīgas teātrī iestudēs Gatis Šmits, Rasas Bugavičutes lugu „Biedre Zariņa” Dailē iestudēs Dmitrijs Petrenko, bet Jāņa Baloža „Sāksim ar krīzi” Nacionālajā teātrī interpretēs Valters Sīlis.

Izrāde „Sarkangalvīte”, kas pavasarī Valtera Sīļa režijā piedzīvoja pirmizrādi Leļļu teātrī, savu ceļu pie bērnu auditorijas turpinās Nacionālajā teātrī, kur to ar Ditu Lūriņu galvenajā lomā iestudēs Elmārs Seņkovs. Izrādes jaunākajai paaudzei, protams, arī šosezon būs Leļļu teātra galvenais akcents, kur 12.oktobrī gan latviešu, gan krievu trupā pie mazajiem skatītājiem nonāks režisora Ivara Lūša oriģinālluga „Brēmenes muzikanti” pēc Brāļu Grimmu pasakas motīviem. Sezonas gaitā tiks iestudētas arī lugas „Makss un Morics”, „Slavenais pīlēns Tims” un citas.

Teātros gaida jauniešus

Ar roka mūziklu „Pavasara atmoda”, kas jau vairākus gadus ar panākumiem tiek izrādīts Brodvejā, vairāk jauniešu teātrim šosezon cer pievilināt liepājnieki. Savukārt Valmierā teātris neierasti savīsies ar sportu Regnāra Vaivara iestudētajā izrādē „Bask@tbols”, ko izspēlēs aktieris un kaislīgs basketbolists Rihards Jakovels. Valmierā jauniešu auditorijai taps arī Mārtiņa Eihes iestudētā „Lūša stundā”, bet Daugavpilī jaunākajiem skatītājiem izrādīs „Trīs sivēntiņus”.

Teātru vadītāji atzīst, ka repertuāra teātros ik sezonu jārūpējas, lai izrādes pārklātu visu varavīksnes spektru, un tas nemaz nav viegls darbs. Nacionālā teātra jaunās sezonas politiku raksturo teātra vadītājs Ojārs Rubenis: „Ja es garāk teicu, ka vairāk jāiet uz ekstravagantām lietām un sabiedrība jāaudzina, es pie tā turos, tomēr, arvien vairāk esot daudzos kultūras pasākumos un nostiprināja Dziesmu svētki, ka mēs esam vienota tauta. Un tāpat kā ģimenē mums ir ļoti dažādi uzskati – jauni cilvēki brauc uz „Positivus”, vecāki cilvēki varbūt brauc uz Operas festivālu – un Nacionālā teātra pamatuzdevums ir tomēr integrēt jaunos cilvēkus ar ārkārtīgi interesantiem darbiem un vecākiem cilvēkiem pastāstīt, kas notiek pasaules teātra mākslā.”

Pie darbiem ķeras viesrežisori

Arī šajā sezonā Latvijas teātros darbosies ārvalstu režisori. Tā Liepājā arī šosezon iestudēs krievu režisors Konstantīns Bogomolovs, Dailes teātrī ar Konora Makfērsona drāmas „Slazdā” iestudējumu atgriezīsies brits Jans Vilems van den Boss, bet pasaulē pazīstamais lietuviešu režisors Oskars Koršunovs Dailē iestudēs Marjusa Ivaškeviča „Izraidītos”.

Rīgas Krievu teātrī bulgāra Borislava Čakrinova režijā būs skatāmi Maikla Freina "Trokšņi aiz skatuves", kas savulaik ar nosaukumu „Lampu drudzis” piedzīvoja ilgu skatuves mūžu Nacionālajā teātrī. Rīgas Krievu teātra pārstāve Inga Aizbalte atklāj vēl kādu viesrežisoru: „Vēl ir Andrejs Platonovs „Fro” un to iestudēs Ruslans Kudašovs, Pēterburgas bērnu teātra galvenais režisors, kas mūsu skatītājiem vairāk ir zināms pēc bērnu izrāžu iestudējumiem. Kā pēdējais pagājušo gadā repertuārā parādījās Ekziperī „Mazais princis”. Viņa izvēla ir iestudēt šobrīd izrādi pieaugušajiem skatītājiem. Nezaudējam arī nabassaiti ar Krievijas režisoriem.”

Režisoru vidū - arī jauni vārdi

Teātra režijā sevi nākamsezon pieteiks arī vairāki aktieri, viņu vidū Intars Rešetins, Leons Leščinskis, Gundars Silakaktiņš. Aktieru un režisoru darba saplūsme teātros gan jau sen vairs nav jaunums. Sevišķi bieži tas vērojams tā saucamajos neatkarīgajos teātros, kas pamatā balstās uz Valsts Kultūrkapitāla fonda finansējumu. Tā, piemēram, Ģertrūdes ielas teātrī janvārī jaunu izrādi iestudēs daudziem jau pazīstamās izrādes „Leģionāri” komanda.

Bet „Dirty Deal Teatro” sezonu sāks ar jaunu izrāžu programmu - „Līdz 18”. Kompensējot citos teātros maz izrādīto latviešu dramaturģiju, šai programmā jaunās skaņās uzvedīs Jāņa Jaunsudrabiņa „Balto grāmatu” un Rūdolfa Blaumaņa „Nāves ēnā”. „Mēs ļoti cītīgi turpināsim darbu pie tā, ali jaunie teātra profesionāļi mēģinātu veidot alternatīvāku vidi teātra valodai un formai. Tas nozīmē to, ka mēs mēģināsim dažādot, lai šīm izrādēm būtu daudz jaunu skatupunktu, kā var uztvert un sajust teātri,” norāda teātra direktore Anna Sīle.

Viena no uzskatāmākajām jaunās sezonas tendencēm teātros ir arvien aktīvāka jaunās paaudzes režisoru iesaiste. Piemēram, Elmārs Seņkovs un Valters Sīlis jau kļuvuši par Nacionālā teātra štata režisoriem, bet iestudēs arī citos teātros, Liepājā ar izrādes „Piafa” iestudējumu debitēs Dailes teātra jaunā režisore Laura Groza-Ķibere. Nule režijas studijas beigušais Dmitrijs Petrenko iestudēs Dailē, Valmierā un „Dirty Deal Teatro”, Reinis Suhanovs līdzās scenogrāfa darbam Valmierā būs arī vairāku izrāžu režisors.

Teātra kritiķe Zane Radzobe jauno režisoru rosību izceļ kā vienu no aizraujošākajām sezonas tendencēm: „Tas ir interesanti, jo viņi iepriekšējās sezonās ļoti interesanti strādājuši.”

Man liekas, ka viņiem arī ir, ko teikt. Un tas ir atšķirīgi no tā, ko ir teikusi un var pateikt vecākā vai vidējā paaudze,” pauž Radzobe.

Ir pagājis laiks, kad pēc režisoru vārdiem varēja spriest par konkrētā teātra estētiku, jo pašlaik to pašu režisoru vārdi atkārtojas gandrīz ikviena teātra afišā, secina Jaunā Rīgas teātra mākslinieciskais vadītājs Alvis Hermanis. „Tā kā režisori var migrēt no viena teātra uz otru, tas, manuprāt, rada situāciju, ka atšķirība starp teātriem ir ne režisori vairs, bet aktieri, aktieru trupa. Jo katrā teātrī aktieru trupai ir sava intonācija, savi kanāli, ar kuriem viņi komunicē ar skatītājiem,” saka Hermanis.

Hermanis pats savus šīs sezonas režijas plānus Rīgā pagaidām neatklāj. Taču, runājot par savu aktieru trupu, atzīst - mēs esam vienas paaudzes komanda ar savu vēstījumu. Tāpēc Jaunajā Rīgas teātrī arī šogad nevienu jaunu aktieri neredzēsim.

Par trupas atjaunināšanu gan aktīvi domā citi teātri - Liepājā jauns aktieru kurss ienāca pirms trim gadiem, šogad studijas beigs Kultūras akadēmijas Rīgas Krievu teātra kurss, kuras diplomizrādes teātrī varēs skatīt sezonas beigās. Savukārt Daugavpils teātris izsludinājis aktieru apmācību vietējā „Saules skolā” un uzņem jaunus dalībniekus arī Latvijas teātros vienīgajā modernā baleta trupā.

Vairākos Latvijas teātros šosezon svarīgi akcenti būs ne vien jaunās izrādes, bet arī jubilejas. Rīgas Krievu teātris svinēs 130.gadadienu, Nacionālais teātris - 95., bet 90 gadu apritēs Valmieras teātrim, kurš to atzīmēs arī ar teātra mūzikas disku.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti