Labrīt

Alkoholisma ārstēšana: vai palīdz arī alternatīvās metodes, piemēram, hipnoze

Labrīt

"Redzējām, kā viņi pārbrauc pāri mašīnai ar cilvēkiem". Ukrainas kara bēgļu pieredze

Dailes teātrī top izrāde ''Rotkho'' sadarbība ar poļu režisoru Lukašu Tvarkovski

Top «visriskantākais projekts» Dailes teātrī – izrāde «Rotkho»

Šajā iestudējumā gandrīz viss būs citādāk nekā parasti – par Dailes teātrī topošo projektu "Rotkho" saka teātra direktors Juris Žagars. Izrādi veido jaunais, izaicinošais poļu režisors Lukašs Tvarkovskis sadarbībā ar starptautisku radošo komandu, kurā līdzās latviešiem un poļiem darbojas arī vācieši, francūži un ķīnieši. Izrādē skanēs vismaz četras valodas, tajā būs pielietoti visjaunākie tehnoloģiskie risinājumi un no ierastiem atšķirīgi aktieru spēles principi. Izrādes iedvesmas avots ir slavenā mākslinieka Marka Rotko personība, bet tās centrā ir jautājumi par mākslas lomu mūsdienās, mākslas un tirgus attiecībām un mākslu digitālajā vidē. Iestudējuma pirmizrāde būs 12. martā.

Iestudējums "Rotkho" ir Dailes teātra sadarbība ar jauno, neordināro poļu režisoru Lukašu Tvarkovski, kura vārds Eiropā izpelnās arvien lielāku ievērību. Dailes teātris ļoti vēlējies šo sadarbību, jo, kā pieļauj teātra direktors Juris Žagars – pavisam drīz poļu režisors būs tik pieprasīts, ka atvilināt viņu uz Rīgu kļūs ļoti sarežģīti.

Darbu pie projekta "Rotkho" Tvarkovskis sāka pirms diviem gadiem, un izrādes tapšanas process būtiski atšķīrās no ierastā iestudēšanas ceļa. Vispirms režisors atbrauca uz Rīgu tā sauktajā pirmajā sesijā un eksperimentālā darbā ar radošo komandu izstrādāja izrādes ideju, un tikai pēc tam tapa luga un tās iestudējums. Juris Žagars skatītājiem sola Latvijā vēl ko neredzētu un godīgi atzīst, ka būs grūti atrast otru projektu, kas no viņa un arī Dailes teātra prasījis tik daudz adrenalīna.

"Tas ir visriskantākais projekts, kādu jebkad mēs Dailes teātrī esam sākuši. Visapjomīgākais, vissarežģītākais, visdārgākais, vispretrunīgākais projekts.

Šeit tiek iesaistīti mūsu labāki spēki, mūsu aktieri, šeit spēlē poļu aktieri, ķīniešu aktieri, šeit tiek runāts latviešu, angļu, poļu, ķīniešu valodās. Komandā ir poļi, francūzis, lietuvieši, vācieši. Tas ir ļoti starptautisks, internacionāls projekts. Tajā iesaistītas tik daudz tehnoloģijas un inovāciju, kādas vēl šim nav bijušas," uzsver teātra direktors.

Juris Žagars neslēpj, ka sākotnēji šai tik daudznacionālajai komandai bija sarežģīti saprasties, jo pārāk atšķirīgi bija darba paradumi un metodes, bet tieši pēdējais darba cēliens, kas  diemžēl sakrita ar traģiskajiem notikumiem Ukrainā, visas nesaskaņas komandā izlīdzināja. "Es teiktu, ka zināmā mērā šajā projektā reflektējas tas, kas notiek šodien arī Eiropā, kad Eiropa tik ātri ir apvienojusies un tik ātri ir atradusi kopīgu valodu jautājumos, kas iepriekš, iespējams, nebija iedomājams," teic Žagars.

Režisors Lukašs Tvarkovskis atzīst, ka tad, kad sākās karš Ukrainā, viņam vienu brīdi pat sašķobījusies motivācija strādāt pie izrādes, jo tas jau sāka šķist nebūtiski, salīdzinot ar traģiskajiem notikumiem. Taču tad viņš atskārta, ka tieši māksla ir īstais izteiksmes veids, caur kuru viņš var paust savu attieksmi. "Ja attiecībā uz Ukrainas notikumiem ir skaidri redzams, no kurienes pasaulē nāk ļaunums, tad mūsu izrāde ir vērsta uz mūsdienu situācijas sarežģītību. Mēs izrādē uzdodam jautājumus par mākslas lomu mūsdienās, par mākslas un tirgus attiecībām, par mākslu digitālajā pasaulē," skaidro režisors.

"Rast viennozīmīgas atbildes uz šiem jautājumiem ir ļoti sarežģīti, jo mēs šobrīd dzīvojam tādā postpatiesību pasaulē, kur nekas nav pilnīgi skaidrs, nekas nav balts vai melns.

Tehnoloģijas mums visapkārt mainās zibenīgā ātrumā, bet mēs kā cilvēciskas būtnes neesam gatavas tāda ātruma un rakstura revolūcijai. Un viens no rezultātiem ir arī tas, kas šobrīd notiek pasaulē."

Aktieris Juris Bartkevičs stāsta, ka izrādē netiek izcelti atsevišķi aktierdarbi un galvenās lomas, tā veidota kā visu elementu vienots un nedalāms veselums. Savukārt tad, kad režisors tikko sāka darbu pirmajā sesijā, aktieriem vajadzēja sevi atklāt gluži kā pie grēksūdzes.

"Lukašs no aktiera prasa absolūtu patiesību tajā mirklī, kad tu bilsti kaut vārdu. Patiesību tai mirklī, kad tu runā, kad tu nerunā. Tas ir ļoti dzīvi," atklāj Bartkevičs.

Aktieris Artūrs Skrastiņš ir pārliecināts, ka režisors Lukašs Tvarkovskis ir jauna teātra virziena iedibinātājs Eiropā un šis virziens drīz kļūs par vienu no vadošajiem. Lai to raksturotu, aktieris atstāsta savu pieredzi, kad viņš ar vēl citiem aktieriem apmeklēja Tvarkovska slaveno izrādi Viļņā "Respublika", kas ir sešas stundas gara un kurā piedalās arī skatītāji: "Viens no objektiem ir sauna, kurā aktieri iet un pa īstam karsējas. Tur notiek ainas, kas tiek filmētas ar daudzām kamerām, ko var redzēt uz lielā ekrāna kā kino. Lūk, un aktieri karsējas saunā, un skatītāji ir burtiski metra attālumā, tas it kā notiek starp mums. Un kulminācija bija tā, ka apmēram pēc trim stundām izrādes divas meitenes, kuras skatījās šo izrādi kopā ar mums, arī iegāja saunā, iznāca ārā, nometa dvieļus, mierīgi nomazgājās un turpināja skatīties izrādi. Es sapratu, ka es gribētu šādā projektā piedalīties, ar šādu režisoru strādāt.

Es sapratu, ka viņi ir soli priekšā mums, un es esmu superlepns, ka Lukašs un viņa komanda ir Dailes teātrī, jo es uzskatu, ka tas ir nākamais teātra solis Eiropā."

Lukaša Tvarkovska veidotā iestudējuma "Rotkho" pirmizrāde Dailes teātrī skatāma sestdien, 12. martā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt